Walka ze spamem

Data: 2013-02-16 20:01:23
Autor: Grzegorz Kurczyk
Walka ze spamem
Witam Szanownych Grupowiczów.

Po kolejnym nawale "pytań o zgodę na wysłanie oferty handlowej" będących w istocie informacją handlową, odpisałem jakiejś firemce kilka ostrzejszych zdań. Niektórym wydaje się, że jak wywalą reklamę na całą stronę ale nie napiszą ceny, to już nie jest to informacja handlowa :-/ W odpowiedzi dostałem informację, że odkupili mnie (pewnie razem z tysiącem innych nieszczęśników) od jakiejś innej firmy:

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Barometrbiznesu
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Pory 78, 02-757 Warszawa, zwana dalej Spółką.
2. Pani/Pana dane osobowe w zakresie: adres email, przetwarzane będą w celach promocyjnych i marketingowych oraz dane mogą być udostępniane innym podmiotom z zachowaniem celu przetwarzania danych.
3. Spółka nabyła w dniu 08.02.2013r., bazę adresów email zawierającą Pani/Pana adres email.
4. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.
5. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania Pani/Pana danych ze względu na Pani/Pana szczególną sytuację, jak również ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych w celach marketingowych lub wobec przekazywania ich innemu administratorowi danych.

Cholera, jak się przed tym bronić? Co rusz jakaś menda przebije się przez filtry antyspamowe. Jestem z natury spokojny człowiek, ale momentami skala bezczelności mnie irytuje.

Powoli dochodzę do wniosku, że niedługo strach będzie otworzyć lodówkę :-/

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2013-02-16 20:38:25
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 16.02.2013 20:01, Grzegorz Kurczyk pisze:

[...]

Wiesz, nawet jakbyś prawnie załatwił spamerów z Polski, to zawsze mogą wynająć podwykonawcę "akcji reklamowej" (bez wnikania w szczegóły) z ChRLD a w razie pretensji stwierdzić "ojej, a mówiliśmy im, żeby tak nie działali".

Chyba jedyne skuteczne rozwiązane to dobrze wytresowane heurystyczne filtry.

Data: 2013-02-18 10:22:11
Autor: Grzegorz Kurczyk
Walka ze spamem
W dniu 16.02.2013 20:38, Andrzej Lawa pisze:

[...]

Najbardziej wkurza mnie ten dopisek na dole takiego spamu wmawiający mi, że został on wysłany w majestacie prawa :-/

Z drugiej strony tak mi przyszło na myśl, że może by tak wytresować filtry aby reagowały na powoływanie się na Dz.U. z 2002e. Nr 144. poz 1204 z późn.zm. ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2013-02-18 03:14:48
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2013 10:22:11 UTC+1 użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:
Z drugiej strony tak mi przyszło na myśl, że może by tak wytresować filtry aby reagowały na powoływanie się na Dz.U. z 2002e. Nr 144. poz 1204 z późn.zm. ;-)
A nie łatwiej po prostu taka niechciana wiadomośc do kosza usunąc.To dwie sekundy.Pisanie na grupę, odpisywanie spamerom i nauka filtrów to strata conajmniej kilkudziesięciu minut

Data: 2013-02-18 12:16:11
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 18.02.2013 12:14, Kris pisze:
[...]

Jeśli jest tylko jedna. Nie jeśli są ich dziesiątki lub setki.

PS: nauczysz się wreszcie poprawnie formatować listy? Czy nadal będziesz
celowo i złośliwie robił "nowoczesne" kilometrowe wiersze?

Data: 2013-02-18 03:34:16
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2013 12:16:11 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:

Jeśli jest tylko jedna. Nie jeśli są ich dziesiątki lub setki.

Urban legend
We wszystkich portalach, bankach itp, wszedzie gdzie korzystam z jakichkolwiek usług wyrażam zgode na informację handlową. Po prostu nie mam w zwyczaju odznaczać że "nie wyrażam" itp.
Mój adres email nawet tu na grupach nie jest w żaden sposób zakodowaany.
Pomimo tego nie dostałem nigdy kilkaset niechcianych meili.
Meili z informacjami, które mnie nie interesują czy innymi reklamami tygodniowo dostaję kilka, no może kilkanaście ale raczej bliżej kilku.. Wrzucenie tego do kosza to kilka sekund. Typowy spam odsiewa dość skutecznie serwer googla ale tez nie ma tego dużo- kilka na tydzień.
Wiec problemu nie ma wg mnie.
Oczywiście jak ktos ma dużo wolnego czasu to może na niechciana korespondencję odpisywać a i kroki prawne podjąć. Mnie by sie nie chciało- szkoda czasu.
To samo z tradycyjna poczta- pomimo tego że wszedzie podczas rtejstracji podaje prawdziwe dane jakoś skrzynka pocztowa mi nie puchnie od niechcianej korespondencji- już bardziej od druków bezadresowych ale to też nie problem- gaewtki z marketu poczytac w wolnej chwili można a nieraz cos ciekawego się trafiło i kupiliśmy.

PS: nauczysz się wreszcie poprawnie formatować listy? Czy nadal będziesz

celowo i złośliwie robił "nowoczesne" kilometrowe wiersze?

Zajrzyj do archiwum-  proponowano Tobie korzystanie z normalnego czytnika aby problem zniknął;)

Data: 2013-02-18 12:39:36
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 18.02.2013 12:34, Kris pisze:
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2013 12:16:11 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:

Jeśli jest tylko jedna. Nie jeśli są ich dziesiątki lub setki.

Urban legend

Raczej twoja (jak zwykle) ignorancja.

We wszystkich portalach, bankach itp, wszedzie gdzie korzystam z jakichkolwiek

Krótka podpowiedź: konta służbowe.

[ciach]

[...]

Ja mam normalny. To ty norm celowo nie przestrzegasz.

Data: 2013-02-18 04:22:45
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2013 12:39:36 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:

Krótka podpowiedź: konta służbowe.
Też takie mam- bardzo aktywnie wykorzystywane i tu problem jest jeszcze mniejszy- Jak siegam pamiecia to niechcianych informacji otrzymuje poniżej 1 na miesiąc.
Oczywiście nie twierdzę że tak jest wszedzie ale mój meil słuzbowy jest na wizytówkach, w materiałach na prezentacje e i w sporej ilości materiałów reklamowych a problemu ze spamem nie mam.

Ja mam normalny. To ty norm celowo nie przestrzegasz.
Raczej google jesli już ale pomińmy ten temat.
Sam notorycznie łamiesz netykiete a masz czelnośc pouczać innych.
Z tego powodu nie jesteś dla mnie kompletnie żadnym autorytetem.

Data: 2013-02-18 13:45:27
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 18.02.2013 13:22, Kris pisze:
[...]

Widać admin już ci taki filtr ustawił.
[ciach tasiemiec

Ja mam normalny. To ty norm celowo nie przestrzegasz.
Raczej google jesli już ale pomińmy ten temat.

Twoje narzędzie - twoja wina.

Sam notorycznie łamiesz netykiete a masz czelnośc pouczać innych.

To jest "argumęt" (pisownia zamierzona) klasy odpowiedzi Radia Erewań.

Poza tym: gdzie teraz łamię netykietę?

Data: 2013-02-18 05:12:33
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2013 13:45:27 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:
Widać admin już ci taki filtr ustawił.

Pewnie tak
Aczkolwiek jak pisałem zarówno moje konto google jak i na onecie- pomimo tego że adresy sa jawne, zgody wyrażam spamu dużo nie ma.
Ale wracając do problemu autora watku- odpisali mu że jego dane odkupili od innej firmy.
Istnieje więc spor p[rawdopodobieństwo ze meile do niego wysyłali nie łamiąc prawa. Może ta inna firemka miała jego zgode na uzywanie i osprzedanie danych osobowych

Osobiście nie podoba mi się to"
[...]
"umotywowanego, szczególna sytuację itp"- jakby łaskę robili ze przestana przetwarzac. Powinno byc krótko-"MA PAN PRAWO USUNIĘCIA SWOICH DANYCH Z NASZEJ BAZY. ABY TO ZROBIĆ PROSZE KLIKNĄC tutaj"

Twoje narzędzie - twoja wina.
Ja nie mam problemów. To Ty masz problem więc zmień Swoje narzedzie. Ale ten temat juz sobie wyjaśnialiśmy jeśli pamiętasz;)

Data: 2013-02-18 14:36:21
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 18.02.2013 14:12, Kris pisze:

Istnieje więc spor p[rawdopodobieństwo ze meile do niego wysyłali nie łamiąc prawa.

Zauważ, że zeszliśmy już z kwestii prawnej na prostą techniczną poradę -
ustaw filtr. A kryterium jest trywialne :)

[ciach]

Twoje narzędzie - twoja wina.
Ja nie mam problemów.

Jak nasrasz na środku drogi to też nie masz problemu - tylko ktoś kto w
to potem wdepnie. Mam chodzić wszędzie z gumofilcach bo ty nie potrafisz
korzystać z właściwych narzędzi?

Data: 2013-02-18 05:57:51
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2013 14:36:21 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:
Jak nasrasz na środku drogi to też nie masz problemu - tylko ktoś kto w

to potem wdepnie. Mam chodzić wszędzie z gumofilcach bo ty nie potrafisz

korzystać z właściwych narzędzi?

Moim zdaniem lepiej pasuje inna analogia:
Jak dostaniesz na obiad zupe to należy jeśc ją łyżką a nie mieć do wszystkich pretensji że widelcem trudno się je.

Data: 2013-02-18 15:32:21
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 18.02.2013 14:57, Kris pisze:
[...]

Zupa? Po zamówieniu risotto?

Data: 2013-02-19 16:56:25
Autor: Ula
Walka ze spamem
Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomości news:80eaafdd-87d0-46d6-9729-86dcefb71d80googlegroups.com...
[...]

Ja też? Bo uważam, że Andrzej ma rację.

Ula

Data: 2013-02-18 16:08:32
Autor: TrzyLinie
Walka ze spamem
W dniu 2013-02-18 12:14, Kris napisał(a):
A nie łatwiej po prostu taka niechciana wiadomośc do kosza usunąc.

Może i prościej, ale otrzymanie spamu kosztuje otrzymującego. Dlaczego
otrzymujący ma płacić za coś, czego nie zamawiał?

Np. tu: http://tech.wp.pl/kat,1009785,title,Koszt-spamu-na-swiecie-przewyzsza-przychody-spammerow-stukrotnie,wid,14833292,wiadomosc.html?ticaid=110169
(http://tinyurl.com/ak48wgy)

--
TrzyLinie

Data: 2013-02-18 18:48:38
Autor: Bydlę
Walka ze spamem
On 2013-02-18 16:08:32 +0100, TrzyLinie <trzylinie@o2.pl> said:

[...]

Może Kriss zrozumiałby, gdyby zaczął dostawać takie przesyłki regularnie?
Bo na razie nie rozumie problemu...

--
Bydlę

Data: 2013-02-18 13:25:00
Autor: Kris
Walka ze spamem
On 2013-02-18 16:08:32 +0100, TrzyLinie <trzylinie@o2.pl> said:

Może Kriss zrozumiałby, gdyby zaczął dostawać takie przesyłki regularnie?

Bo na razie nie rozumie problemu...
Gdyby to było uciążliwe to pewnie starałbym się reagować.
Lawa pisał o kilkuset mailach spamerskich dziennie- a to raczej mało prawdopodobne. Póki co mam dwa adresy mailowe prywatne i jeden służbowy.. W żaden sposób nie są specjalnie chronione, z reguły w prywatnych wyrażam zgodę na przetwarzanie, wykorzystanie itp. Służbowy również ukrywany nie jest a wprost przeciwnie. Niechcianych wiadomości jest na prawdę niewiele a typowego spamu w folderach spam również kilkaset przez rok się nie nazbiera.
Tak więc pomimo ze przed spamem się nijak nie bronię póki co problem nie jest uciążliwy. W moim przypadku bardziej uciążliwe byłoby odpisywanie na maile i grożenie spamerom paragrafami. Ale każdy robi wg. siebie
Lawa z nie tak dawno temu zresztą obiecał mi na skrzynkę cos tam Linuksa kilka razy dziennie przesyłać bo chciał testować chyba serwery Google;) ale słowa nie dotrzymał

Data: 2013-02-19 15:28:30
Autor: Bydlę
Walka ze spamem

On 2013-02-18 16:08:32 +0100, TrzyLinie <trzylinie@o2.pl> said:

Może Kriss zrozumiałby, gdyby zaczął dostawać takie przesyłki
 regularnie?

Bo na razie nie rozumie problemu...
Gdyby to było uciążliwe to pewnie starałbym się reagować.

A problemem nie jest to, jak tobie się widzi spam, ale autorowi.
I to _jest_ problem.

Sprawdź to sprowadzając rzecz do ściany: płacisz za każdą odebraną przesyłkę...

....teraz udowadniaj, że to nie jest problem.

--
Bydlę

Data: 2013-02-19 06:54:04
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu wtorek, 19 lutego 2013 15:28:30 UTC+1 użytkownik Bydlę napisał:

Sprawdź to sprowadzając rzecz do ściany: płacisz za każdą odebraną przesyłkę...
Płacisz za każdego odebranego emaila?
Jesli tak to znajdż lepszy serwer którego własciciel nie będzie pobierał opłaty za przychodzace emaile;)
...teraz udowadniaj, że to nie jest problem.

Nie jest problem.
Bo za przychodzace listy i emaile póki co opłat nie ma a jesli to będą listy/przesyłki "za pobraniem" to trochę inna dyskusja będzie.
Ale może zakończmy temat.
Słyniesz (podobnie jak Lawa)na grupach z tego ze niewiele mądrego piszesz więc szkoda czasu i serwerów(bo być może płacisz za to że Tobie odpowiadam)
Kończmy więc.

Data: 2013-02-19 16:58:54
Autor: Ula
Walka ze spamem
Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomości news:ab0bce9a-f739-4e1f-8df6-d525a8461befgooglegroups.com...
[...]

A jeśli będąc za granicą ściągasz maile komórką
z użyciem sieci?

--
Ula

Data: 2013-02-19 11:49:26
Autor: Kris
Walka ze spamem
W dniu wtorek, 19 lutego 2013 16:58:54 UTC+1 użytkownik Ula napisał:
Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomości

A jeśli będąc za granicą ściągasz maile komórką

z użyciem sieci?

A po co ściągać na komórkę WSZYSTKIE maile?

Data: 2013-02-20 07:25:16
Autor: TrzyLinie
Walka ze spamem
W dniu 2013-02-19 15:54, Kris napisał(a):
[...]

A Ty infrastrukturę sieciową masz za darmo? Ktoś Ci kable za darmo doprowadził?
Ktoś Ci przyniósł Internet w wiaderku i porzucił? Weź swój miesięczny transfer
i podziel przez opłatę - wyjdzie Ci koszt za bajt. Następnie pomnóż przez objętość
spamu i nagle zobaczysz pieniądze, które zapłaciłeś.

To są koszty u Ciebie pewnie mikroskopijne i niezauważalne, ale są i po
przemnożeniu przez liczbę użyszkodników idą już w poważne sumy.

To, że masz mało spamu oznacza, że Twój dostawca wykonał dobrą robotę i ma
dobrze skonfigurowany filtr antyspamowy. Ale jego praca nie była za darmo.
Jego komputery, dyski i łącze też nie były za darmo. Ty mu za to wszystko
zapłaciłeś. Nie ma darmowego obiadu.

Dlaczego spam jest zły? -> http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
Albo od razu tu: http://www.google.pl/search?q=dlaczego+smap+jest+z%C5%82y%3F :)

--
TrzyLinie

Data: 2013-02-20 20:25:46
Autor: Grzegorz Kurczyk
Walka ze spamem
W dniu 20.02.2013 07:25, TrzyLinie pisze:

[...]

Oooo..to,to :-) Trafił Kolega w sedno. Mam swój serwer pocztowy i co z tego, że dobrze wytresuję filtr antyspamowy. Spam trzeba odebrać, rozpoznać i wyrzucić. Łącze się zapycha, procek się grzeje ;-) Płacę za określoną przepustowość łącza na własne potrzeby, a spamerzy bezczelnie marnotrawią mi sporą część tego pasma. Jedyne co dzięki filtrom antyspamowym oszczędzam, to nie ściągam całego paskudztwa na stację roboczą i nie muszę "ręcznie/ocznie" filtrować tego w kliencie poczty. Ale co jakiś czas się jakaś menda przebije.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2013-02-20 16:56:45
Autor: Bydlę
Walka ze spamem

:

Sprawdź to sprowadzając rzecz do ściany: płacisz za każdą ode
braną przesyłkę...
Płacisz za każdego odebranego emaila?

Oczywiście!
A ty sądzisz, że masz to za darmo?!

Ktoś ci kupił komputer, obstalował łącze, zamówił konto, płaci za to wszystko, za ciebie odbiera e-maile, czyta, sortuje itd.?!
Ile masz lat?

Jesli tak to znajdż lepszy serwer którego własciciel nie będzie pob
ierał opłaty za przychodzace emaile;)

Czyli w ogóle nie rozumiesz tego tematu.
Spróbujmy jak z dzieckiem (jedno pytanie na raz):
Płacisz za dostęp do internetu?

--
Bydlę

Data: 2013-02-18 10:31:59
Autor: Andrzej Lawa
Walka ze spamem
W dniu 18.02.2013 10:22, Grzegorz Kurczyk pisze:

Z drugiej strony tak mi przyszło na myśl, że może by tak wytresować
filtry aby reagowały na powoływanie się na Dz.U. z 2002e. Nr 144. poz
1204 z późn.zm. ;-)

Na przykład :)

Proste i skuteczne :)

Data: 2013-02-18 20:21:41
Autor: neelix
Walka ze spamem

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <grzegorz.usun.to@control.slupsk.pl> napisał w wiadomości news:511fd784$0$1225$65785112news.neostrada.pl...
[...]

A jak poradzić sobie z taką sytuacją, że przychodzi do mnie spam od samego siebie? Przychodzi od neelix do neelix i nawet nie mogę skorzystać z filtra "Zablokuj nadawcę", bo zablokuję samego siebie.

neelix

Data: 2013-02-18 21:43:19
Autor: Gotfryd Smolik news
Walka ze spamem
On Mon, 18 Feb 2013, neelix wrote:

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <grzegorz.usun.to@control.slupsk.pl> napisał

A jak poradzić sobie z taką sytuacją, że przychodzi do mnie spam od samego
siebie? Przychodzi od neelix do neelix

  Filtrować po innym polu?
  Nie "From", które spamer może wypełnić po uważaniu, a "Received".
  Chyba "From" swój adres plus "Received" nie swój serwer jest tym czego szukasz :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-19 21:05:49
Autor: neelix
Walka ze spamem

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1302182139040.3624quad...
[...]

W OE (WXP) jakoś tego nie widzę.

neelix

Data: 2013-02-19 14:41:18
Autor: PiotRek
Walka ze spamem
Użytkownik "neelix" <aneelix@wp.pl> napisał w wiadomości news:51227f46$0$1313$65785112news.neostrada.pl...
A jak poradzić sobie z taką sytuacją, że przychodzi do mnie spam od samego siebie? Przychodzi od neelix do neelix i nawet nie mogę skorzystać z filtra "Zablokuj nadawcę", bo zablokuję samego siebie.

A często wysyłasz wiadomości sam do siebie?
;-)

Piotr

Data: 2013-02-19 20:58:38
Autor: neelix
Walka ze spamem

Użytkownik "PiotRek" <bell1876usunto@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:5123810a$0$1212$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jak chcę pogadać z kimś na poziomie ;-)
neelix

Data: 2013-02-20 17:02:42
Autor: Bydlę
Walka ze spamem
On 2013-02-19 20:58:38 +0100, "neelix" <aneelix@wp.pl> said:

[...]

Znam problem.
;-)

W takim razie musisz użyć bardziej skomplikowanej składni, A masz do wyboru (w podstawowych parametrach) wiele:

Plus parę innych - w zależności od programu pocztowego, i jesteś w domu...
:-)

--
Bydlę

Data: 2013-02-19 15:31:20
Autor: Bydlę
Walka ze spamem
On 2013-02-18 20:21:41 +0100, "neelix" <aneelix@wp.pl> said:

A jak poradzić sobie z taką sytuacją, że przychodzi do mnie spam od samego siebie?

Użyć filtrów (np.: from is equal: xxx AND to i equal: xxx), ale lepiej znaleźć lepszy serwer, który pozwoli odrzucać śmieci).

--
Bydlę

Data: 2013-02-24 16:27:50
Autor: Krzysztof 'kw1618' (W-wa)
Walka ze spamem
Podobny wątek jest tu:
http://www.goldenline.pl/forum/694722/wysylanie-oferty-handlowej-mailem/s/9

i taka ciekawa historia:

"A ja napiszę co przytrafiło się mojej koleżance, co ma drobny biznes i jej
adres mailowy jest na różnych portalach, katalogach, wizytówkach, stronie
www.
 Otóż poszukiwała nowych odbiorców na swoje usługi i produkty, wysyłała
zapytania czy może wysłać ofertę handlową.
 Dostała jeden email, że jeśli ona wysyła zapytania, również takowe
zapytania powinna być gotowa odbierać. Jesli chce otrzymać ileśtam milionów
zapytań... niech nadal kontynuuje swoją metodę marketingową.
 Jeśli nie chce... niech zrezygnuje z tej metody i kupi pożądną reklamę,
mailing w portalu, czy zajmie się wypozycjonowaniem strony w google.

 i... zlekceważyła ten email.
 Któregoś dnia nie tak dawno, włączyła komputer, program pocztowy a tu
kilkaset tysięcy wiadomości email.
 Na razie przeczytała coś około 200.000 każdy z tych emaili to zapytanie w
stylu:

 Szanując Państwa pryatność... itd itd zgodnie z ustawą i dyrektywą itd itd

 Oczywiście koleżanka wykręciła numer do straży miejskiej, na policję, do
prokuratury i jeszcze gdzieś i co usłyszała ?
 Że każdy może zgodnie ustawą i dyrektywą wysłać zapytanie. Bo każdy ten
email był od innego nadawcy, inny adres email, inny IP. Gdyby jedna osoba,
jedno IP wysłało pół miliona maili to wtedy rozmowa jest inna.

 Tak więc nie róbcie komuś czegoś, czego sami nie chcecie otrzymać."

Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
http://foto.3mam.net/Kielce/slides/foto_Kielce_110.php

Walka ze spamem