Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?

Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?

Data: 2013-12-22 14:52:49
Autor: A.L.
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
On Sun, 22 Dec 2013 12:00:06 +0100, Madoniowie
<madoniowie.kasuj@wytnij.go2.pl> wrote:

Krótki opis historii:
Mam diesla z filtrem DPF. To same utrapienia, więc postanowiłem skorzystać z oferty jednego z warsztatów oferujących usługę usunięcia tego filtra. Usługa polega na wykruszeniu ceramiki z filtra oraz przeprogramowaniu komputera, aby wyprogramować wszystkie funkcje związane z tym urządzeniem: cykliczne wypalanie filtra, obsługa czujników itp.


W USA kosztuje to 5 lat pierdla, zarowno dla posiadacza samochodu jak
i wlasciciela. Jest tez grzywna, ale nie pamietam jaka. Jest to
przestepstwo federalne, a wiec sprawa dosyc powazna.

Nei wiem jak to jest w UE, ale obawiam sie ze to na pewno legalne nie
jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor, a
potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty

A.L.

Data: 2013-12-22 15:04:11
Autor: Lisciasty
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
W dniu niedziela, 22 grudnia 2013 21:52:49 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor, a potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty

Bez przesady. Nie pochwalam postawy antyekologicznej, ale w przepisach
stoi że tylko producent auta musi montować te wszystkie duperele, czyż nie?
Właściciel końcowy może z tym zrobić co chce, przynajmniej dopóki
pojazd przechodzi kontrole techniczne.

L.

Data: 2013-12-23 11:25:36
Autor: Gotfryd Smolik news
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
On Sun, 22 Dec 2013, Lisciasty wrote:

W dniu niedziela, 22 grudnia 2013 21:52:49 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor,
a potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty

Bez przesady. Nie pochwalam postawy antyekologicznej,

  Co do "ekologiczności" poszczególnych rozwiązań, to uczciwie mówiąc,
można mieć wątpliwosci, już wymienione w tym wątku (w kontekście filtrów).
  Zajmę więc stanowisko przeciwne do Twojego: o ile powątpiewam w słuszność
"tezy ekologicznej", to strona prawna takiego wymontowania poruszona przez
A.L. faktycznie wzbudza wątpliwości.
  Zupełnie niezależnie od tego, że daleki jestem od uznania takiego czy
innego prawa za "dobre prawo".

ale w przepisach
stoi że tylko producent auta musi montować te wszystkie duperele, czyż nie?

  Właściciel nie musi, prawda.
  Ale uwaga na nisko przelatujące kwantyfikatory :>

Właściciel końcowy może z tym zrobić co chce, przynajmniej dopóki
pojazd przechodzi kontrole techniczne.

  No i powyżej mamy ze dwa "błędy prawne".
  Wcale nie jest oczywiste, że właściciel może (zrobić co chce),
ani że tak zmodyfikowany pojazd ma prawo przejść kontrolę: jak
właściciel umyślnie usiłuje doprowadzić do stanu "aby przeszło
mimo że nie powinno", to pytaniem jest, czy nie dopuszcza się
podżegania :>
  Popatrz na to tak: jeśli z powodu zdjęcia fabrycznie zamontowanej
kratki (oddzielającej przestrzenie auta, a montowanej niekiedy
z przyczyn równie oderwanych od celu co filtr) była dyskusyjna
sprawa, czy aby nie jest to powód do zatrzymania pojazdu "tu
i teraz" bo homologacji nie spełnia, to niby dlaczego ingerencja
w tor spalin nie miałaby skutkować podobnym wnioskiem?
  Przecież homologację - a tym samym dopuszczenie do poruszania
się po drodze - uzyskał pojazd z filtrem.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-22 22:44:40
Autor: g672
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?

Nei wiem jak to jest w UE, ale obawiam sie ze to na pewno legalne nie
jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor, a
potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty

Tu jest pOLSKA ;)

Data: 2013-12-22 16:01:15
Autor: A.L.
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
On Sun, 22 Dec 2013 22:44:40 +0100, g672 <g673@gazeta.pl> wrote:


Nei wiem jak to jest w UE, ale obawiam sie ze to na pewno legalne nie
jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor, a
potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty

Tu jest pOLSKA ;)

Ale jest UNIA EUROPEJSKA. Ktorej to regulacje dotyczace emisji smiecia
z samochodow sa,  o ile sobie przypominam ostzrejsze niz te w USA.

A.L.

Data: 2013-12-23 00:12:40
Autor: Madoniowie
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
W dniu 2013-12-22 23:01, A.L. pisze:
On Sun, 22 Dec 2013 22:44:40 +0100, g672 <g673@gazeta.pl> wrote:


Nei wiem jak to jest w UE, ale obawiam sie ze to na pewno legalne nie
jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor, a
potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty
Tu jest pOLSKA ;)

Ale jest UNIA EUROPEJSKA. Ktorej to regulacje dotyczace emisji smiecia
z samochodow sa,  o ile sobie przypominam ostzrejsze niz te w USA.

1. Usunięcie DPF nie zmienia żadnych emisji substancji szkodliwych poza emisją sadzy
2. Auto jest z roku 2006, w którym to obowiązywała norma EURO4. Jest ona spełniana bez problemu również bez filtra DPF w tym modelu. Nie będzie spełniana za to EURO5 - obowiązująca dopiero od 2009
3. Na pewno jest to legalne i sorry, ale Twoje porĂłwnanie do kradzieĹźy jest nieco z dupy.
4. Stosowanie filtrów DPF w samochodach jeżdżących na krótkich dystansach jest nieekologiczne i powoduje zwiększenie emisji wszystkich substancji szkodliwych oraz powstawanie niebezpiecznych odpadów, ale tego żaden durny eurourzędas nie przyzna, bo widział tabelkę i wykresik. To dobre rozwiązanie, ale dla ciężarówek.

Data: 2013-12-23 10:12:17
Autor: RadoslawF
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
Dnia 2013-12-23 00:12, Użytkownik Madoniowie napisał:

4. Stosowanie filtrów DPF w samochodach jeżdżących na krótkich dystansach jest nieekologiczne i powoduje zwiększenie emisji wszystkich substancji szkodliwych oraz powstawanie niebezpiecznych odpadów, ale tego żaden durny eurourzędas nie przyzna, bo widział tabelkę i wykresik. To dobre rozwiązanie, ale dla ciężarówek.

Nie dla wszystkich. Dla tirów latających po całej europie owszem.
Dla dostawczaków i ciężarówek rozwożących zaopatrzenie z hurtowni
do sklepów też jest do kitu.


Pozdrawiam

Data: 2013-12-23 11:51:11
Autor: Gotfryd Smolik news
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
On Mon, 23 Dec 2013, Madoniowie wrote:

W dniu 2013-12-22 23:01, A.L. pisze:
Ale jest UNIA EUROPEJSKA. Ktorej to regulacje dotyczace emisji
[...]
1. Usunięcie DPF nie zmienia żadnych emisji substancji szkodliwych poza emisją sadzy

  Od czasu, jak widziałem artykuł z tytułem w stylu 'katastrofa
ekologiczna' wiele mnie nie zdziwi (chodziło o rozwalenie cysterny
z - uwaga - azotem)

2. Auto jest z roku 2006, w którym to obowiązywała norma EURO4. Jest ona spełniana bez problemu również bez filtra DPF w tym modelu. [...]
3. Na pewno jest to legalne

  Z formalnego p. widzenia owa legalność taka oczywista nie jest.
  To, że JAKIEŚ auto może legalnie jeździć z taką konstrukcją, nie
dowodzi, że TO KONKRETNE auto może zostać przerobione na "inny model"
(inną wersję tego samego modelu).
  Homologacja być może wydana została na "egzemplarz z filtrem".

4. Stosowanie filtrów DPF w samochodach jeżdżących na krótkich dystansach jest nieekologiczne i powoduje zwiększenie emisji

  Równie dobrze, jak z 1. i 2., mogę się zgodzić ze 4.
  Tyle, że jak prawo rozmija się ze zdrowym rozsądkiem, to trzeba pamiętać
o przytaczanym niekiedy wniosku: "do sądu nie idzie się po sprawiedliwosć,
a po wyrok".
  Stąd moje zastrzeżenia do (jakoby) "oczywistości" legalności usunięcia
filtra.

ale tego żaden durny eurourzędas nie przyzna,

  Otóż to.
  A o "legalności" przesądza przepis, nie zdrowy rozsądek.
  Przypomnę sprawę "trzeciego stopu".
  Oraz "światła pozycyjnego" w rowerze (dopiero przy ostatniej nowelizacji
jasno zapisano, że może być kilka).

  I teraz jest element trzeci, czyli "tu jest Polska": dopóki ktoś się
nie wychyla, to odchyłki "przechodzą", nikt się nie czepia.
  Ale jak będzie dochodził swojej racji w sądzie, a druga strona akurat
ten element wyciągnie na wierzch, to trudno wyczuć który element
przeważy (merytoryczny, czyli czy modyfikacja została źle zrobiona,
czy formalny, czyli że sąd nie może pomagać w egzekwowaniu czegoś co
jest wbrew prawu - chyba trudno oczekiwać, żeby sąd zasądził
np. odszkodowanie za niewykonanie "egzekucji" np. na dłużniku lub
niewiernym małżonku, to dlaczego ma "pomagać" w naruszaniu homologacji?)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-28 14:05:51
Autor: Madoniowie
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
W dniu i godzinie 2013-12-23 11:51, *Gotfryd Smolik news* napisał(a):

  I teraz jest element trzeci, czyli "tu jest Polska": dopóki ktoś się
nie wychyla, to odchyłki "przechodzą", nikt się nie czepia.
  Ale jak będzie dochodził swojej racji w sądzie, a druga strona akurat
ten element wyciągnie na wierzch, to trudno wyczuć który element
przeważy (merytoryczny, czyli czy modyfikacja została źle zrobiona,
czy formalny, czyli że sąd nie może pomagać w egzekwowaniu czegoś co
jest wbrew prawu - chyba trudno oczekiwać, żeby sąd zasądził
np. odszkodowanie za niewykonanie "egzekucji" np. na dłużniku lub
niewiernym małżonku, to dlaczego ma "pomagać" w naruszaniu homologacji?)

Ale w tym samym czasie sprzedawano ten sam model bez DPF. Mało tego: modele z DPF tego rocznika nie były sprzedawane w Polsce wcale. Auto jest sprowadzane.

--
Pozdrawiam, Przemek

Data: 2013-12-28 23:44:09
Autor: Gotfryd Smolik news
Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?
On Sat, 28 Dec 2013, Madoniowie wrote:

Ale w tym samym czasie sprzedawano ten sam model bez DPF.

  Trudna sprawa.
  Znane były przypadki, kiedy ten sam "fizycznie" dysk występował
z różnymi firmware, a skutkowało to do 3-krotnej różnicy w cenie.
  Traktować je jako "taki sam model" czy jednak nie?
  To nie był "taki sam pojazd" z prostego powodu - nie musiałbyś
przeprogramowywać!
  Podobnie bywało z kartami graficznymi NVidii, w których modele
"pro" różniły się istnieniem obsługi OpenGL, i jakiś czas hackerzy
odnosili sukcesy w walce o odblokowanie tegoż OpenGL w "konsumenckich"
kartach, różniących się drobnymi modyfikacjami elektroniki,
mającymi na celu wykrycie przez driver że ma nie działać.
  Całość wygląda podejrzanie podobnie do przypadku auta, w którym
"nie da się" obejść celowych blokad związanych ze sprzętem :)

Mało tego: modele z DPF tego rocznika nie były sprzedawane
w Polsce wcale. Auto jest sprowadzane.

  Ale to chyba jest bez znaczenia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-28 19:32:24
Autor: A.L.
Warsztat zepsu? mi samochód. Co mog? zrobi??
On Mon, 23 Dec 2013 00:12:40 +0100, Madoniowie
<madoniowie.kasuj@wytnij.go2.pl> wrote:

W dniu 2013-12-22 23:01, A.L. pisze:
On Sun, 22 Dec 2013 22:44:40 +0100, g672 <g673@gazeta.pl> wrote:


Nei wiem jak to jest w UE, ale obawiam sie ze to na pewno legalne nie
jest. Wiedz idz na policje. To tak lakby ktos ukradl telewizor, a
potem usilowal oskarzyc wlasciciela telewizora o odszkodowanie, bo
telewizor byl zepsuty
Tu jest pOLSKA ;)

Ale jest UNIA EUROPEJSKA. Ktorej to regulacje dotyczace emisji smiecia
z samochodow sa,  o ile sobie przypominam ostzrejsze niz te w USA.

1. Usunięcie DPF nie zmienia żadnych emisji substancji szkodliwych poza emisją sadzy
2. Auto jest z roku 2006, w którym to obowiązywała norma EURO4. Jest ona spełniana bez problemu również bez filtra DPF w tym modelu. Nie będzie spełniana za to EURO5 - obowiązująca dopiero od 2009
3. Na pewno jest to legalne i sorry, ale Twoje porównanie do kradzieży jest nieco z dupy.
4. Stosowanie filtrów DPF w samochodach jeżdżących na krótkich dystansach jest nieekologiczne i powoduje zwiększenie emisji wszystkich substancji szkodliwych oraz powstawanie niebezpiecznych odpadów, ale tego żaden durny eurourzędas nie przyzna, bo widział tabelkę i wykresik. To dobre rozwiązanie, ale dla ciężarówek.

Nie chce mi sie szperac po unijnych pzrepisach.

Ale prawo amerykanskie mowi ze JAKIEKOLWIEK zmiany w fabrycznym
systemie eliminacji spalin sa przestepstwem. O ZMIANY chodzi. Jak
orygninalnie samochod nie mial takiego syetemu to OK. Ale jak mial, to
zmiany w nim sa niedopuszczalne.

A.L.

Warsztat zepsuł mi samochód. Co mogę zrobić?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona