Ważne pytania co do zamówień na firmy

Data: 2013-04-15 20:10:28
Autor: Andrzej Jęziorski
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Witam,

jako, ze mam brak wiedzy calkowicie o wszystkim co podatkowe prosilbym o wyrozumialosc oraz o zapoznanie z informacjami dot. wszystkich pytan. Na razie tylko pytam.

1. Mam hurtownie jaka sprzedaje tylko firmom.
2. Chce z niej wziac produkt, jaki bede bral na bazie miesiecznej - na wlasny uzytek (jedzenie organiczne).

a) firma sprzedaje bez VATU czy z VAT
jesli tego nie bede sprzedawal to biore z VAT czy bez VAT; czy moze jest to bez znaczenia?
(czy moge kupywac bez VAT nawet jesli tego nie sprzedaje, jak to wyglada bo brak wiedzy kompletnej ani pojecia gdzie to znalexc)

b) czy moge sie dogadac z kims i zeby to on wzial na siebie, jesli ja firmy jeszcze nie posiadam (np. dajac mu cos za to, za mozliwosc wykorzystania jego danych)

Jeszcze jedno: co jesli poda jej sie dane firmy jaka zostala c) zawieszona, d) wyrejestrowana, tak z ciekawosci. Jakie sa konsekwencje prawne oraz co sie wiaze? VAT zostalby uiszczony (jesli to wazne do punktu A).

Chce po prostu wziac towar, ktory jest 25% tanszy niz w sklepach - jedynie na wlasny uzytek (jesli to wazne).

Planuje zalozyc firme w niedalekiej przyszlosci, jednak nie mam jeszcze wszystkich odpowiedzi oraz materialow wymaganych, stad okres ten moze sie przedluzyc nim dojdzie do ich zebrania. Tylko pytam i mam do tego legalne prawo.

Dziekuje za odpowiedzi.

Data: 2013-04-15 23:06:10
Autor: Andrzej Jęziorski
Ważne pytania co do zamówień na firmy
W MAKRO mozna bylo zaplacic bez VATu wiec nie wiem czy do konca to co napisales jest prawda?

Data: 2013-04-16 08:30:12
Autor: cef
Andrzej Jęziorski wrote:

W MAKRO mozna bylo zaplacic bez VATu wiec nie wiem czy do konca to co
napisales jest prawda?

Tak samo jak można kupić auto bez VAT czy telewizor bez VAT.
Ten dzwon to w innym kościele.

Data: 2013-04-16 08:34:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 15 Apr 2013, Andrzej Jęziorski wrote:

W MAKRO mozna bylo zaplacic bez VATu

  Primo, odpowiadaj *POD* cytatem.
  A secundo, skąd pomysł wyżej?
  Z reklamy?
  To nie było w Makro lecz "w sklepie nie dla idiotów AFAIR"
i później rozprzestrzeniło się na inne sklepy, sprzedaży aut
nie wyłączając, to zwyczajna reklama "cen promocyjnych"
które wcale nie są "bez VAT" lecz obniżone o równowartość VAT
(to czy wcześniej zawyżone możemy pominąć).

  To że *CENY* są w makro podawane netto (przynajmniej w wersji
"duże litery") wcale nie powoduje, że w kasie nie płacisz VATu :>
  Kupując "na cele gospodarcze" można go odliczyć, po sprzedaży
lub przeznaczeniu na inne cele (osobiste) trzeba go z powrotem
doliczyć, nie ma tak dobrze że "znika".

Chce po prostu wziac towar, ktory jest 25% tanszy niz w sklepach - jedynie na wlasny uzytek (jesli to wazne).

  To nie problem, z jedną istotną uwagą (bo pytałeś czy "ktoś" może
Ci wziąć). Mianowicie zabranie zakupu "firmowego" na własne potrzeby
lub wydanie własnym pracownikom jest zwolnione z kasy fiskalnej.
  Sprzedaż/wydanie osobie trzeciej z takiego zwolnienia nie korzysta,
więc dodatkowo trzeba uważać żeby "dożywotnio" nie ściągnąć sobie
kasy na głowę.
  Zakładam oczywiscie że cena BRUTTO jest niższa o te 25%

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 08:52:33
Autor: Liwiusz
[...]

Też nie do końca obniżono o wartość VAT, bo obniżano nieraz o 23%, a nie o 18% z hakiem. Ale, jak wspomniałeś, to była promocja "nie dla" idiotów.

No i co ważne, bo autor może nie rozumieć, po obniżeniu VAT nadal normalnie w cenie był.

--
Liwiusz

Data: 2013-04-16 09:42:19
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 08:52, Liwiusz pisze:

No i co ważne, bo autor może nie rozumieć, po obniżeniu VAT nadal
normalnie w cenie był.

Czyli można by ich pozwać o oszustwo, skoro twierdzili inaczej?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 01:35:33
Autor: Andrzej Jęziorski
Ważne pytania co do zamówień na firmy
W Macro, bo mialem kiedys firme - ludzie kupywali bez placenia podatku VAT - nie byla to zadna promocja, tak przynajmniej mi sie wydawalo kiedy kasjerka mnie pytala czy bierze Pan bez VAT czy z doliczonym VATEM? Zawsze kazalem doliczac, bo zbyt malo wiedzialem.

-- --

Wciaz mam metlik, kompletny.

Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych - NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

?

Data: 2013-04-16 10:44:09
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Hello Andrzej,

Tuesday, April 16, 2013, 10:35:33 AM, you wrote:

[...]

Jestem klientem Makro od kilkunastu lat. NIGDY nie było i nie mogło
być pytania o VAT. Pytanie brzmi zawsze - faktura czy paragon. I
koniec. Odpowiedź na to pytanie nie zmienia w żaden sposób kwoty do
zapłaty.

Makro w pewnym okresie zwracało VAT obcokrajowcom. Ale od czasu
wejścia do UE chyba już nie ma takiej możliwosci.

-- --

Best regards,
 RoMan

Data: 2013-04-16 01:47:42
Autor: Andrzej Jęziorski
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Nie wiem, moze sie przeslyszalem albo po prostu popelnilem blad - ceny sa tam podane w netoo i wydaje mi sie jednak, ze nie. Nie wiem, nie wazne.

To co mnie interesuje to odpowiedz na pytanie:
Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem? 2. (juz bez znaczenia, jednak swoja droga) Skoro i tak VAT jest zawsze doliczany przy zakupie (a pozniej rzekomo odliczany) to czemu ceny sa podawane bez VATu zawsze w tych spisach excela do zamowien?

On Tuesday, April 16, 2013 10:44:09 AM UTC+2, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]

> wydawalo kiedy kasjerka mnie pytala czy bierze Pan bez VAT czy z

> doliczonym VATEM? Zawsze kazalem doliczac, bo zbyt malo wiedzialem.

Jestem klientem Makro od kilkunastu lat. NIGDY nie by�o i nie mog�o

byďż˝ pytania o VAT. Pytanie brzmi zawsze - faktura czy paragon. I

koniec. Odpowied� na to pytanie nie zmienia w �aden spos�b kwoty do

zap�aty.

Makro w pewnym okresie zwraca�o VAT obcokrajowcom. Ale od czasu

wej�cia do UE chyba ju� nie ma takiej mo�liwosci.

-- Best regards,

 RoMan

Data: 2013-04-16 11:14:46
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 16 Apr 2013, Andrzej Jęziorski wrote:

To co mnie interesuje to odpowiedz na pytanie:
Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych
NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

  Nikt Ci czegoś takiego nie sugerował.

  I odpowiadaj *POD* cytatem!

O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
P: Dlaczego ???
O: Pisanie nad cytatem !
P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

Data: 2013-04-16 02:29:39
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 11:14:46 AM UTC+2, Gotfryd Smolik news wrote:
On Tue, 16 Apr 2013, Andrzej J�ziorski wrote:

> To co mnie interesuje to odpowiedz na pytanie:

> Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych

> NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

  Nikt Ci czegoďż˝ takiego nie sugerowaďż˝.

  I odpowiadaj *POD* cytatem!

O: Bo normalnie ka�dy czyta z g�ry na d�...

P: Dlaczego ???

O: Pisanie nad cytatem !

P: Jakie s� przyk�ady irytuj�cych obyczaj�w niektorych newsowicz�w ?

To niech mi ktos w koncu odpowie na to pytanie.

1. Chce z niej wziac produkt, jaki bede bral na bazie miesiecznej - na wlasny uzytek (jedzenie organiczne).
a) czy moge sie dogadac z kims i zeby to on wzial na siebie, jesli ja firmy jeszcze nie posiadam (np. dajac mu cos za to, za mozliwosc wykorzystania jego danych)
b) czy moge wziasc na siebie, dla celow prywatnych jesli mialbym firme - majac towar NIE do odsprzedazy.

Bladzimy ciagle, prosze odpowiedzcie konkretnie. Dziekuje.

lub inaczej:

Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych
NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

co jest w koncu poprawne?

Data: 2013-04-16 12:08:07
Autor: cef
Andrzej Jęziorski wrote:

To niech mi ktos w koncu odpowie na to pytanie.

1. Chce z niej wziac produkt, jaki bede bral na bazie miesiecznej -
na wlasny uzytek (jedzenie organiczne).

Tak.

[...]

Możesz wziąc na paragon. Wtedy możesz zrobić z tym co chcesz.
Zapłacisz może trochę mniej brutto, ale nie ma na to reguły.
Ja w osiedlowym warzywniaku kupuję nieraz napoje taniej
niż w makro w promocji.

Jak wexmiesz na fakturę - jako jak myślisz towar "nie do odsprzedaży"-
to i tak nic nie zyskasz, bo bedziesz musiał dokonać papierkowej roboty
dotyczącej -- -- -> przekazania na potrzeby własne, co jest opodatkowane vatem.
Więc musisz ten vat tak czy siak  naliczyć. Suma sumarum skoro tego nie
łapiesz, to stracisz jeszcze czas i papier na prawidłowe rozliczenie tego.

Data: 2013-04-16 03:19:08
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 12:08:07 PM UTC+2, cef wrote:
Andrzej Jęziorski wrote:

> [...]

Zapłacisz może trochę mniej brutto, ale nie ma na to reguły.

Ja w osiedlowym warzywniaku kupuję nieraz napoje taniej

czyli moge powiedziec komus, by wzial to na siebie na firme i miec to dla siebie, tak?

co on bedzie musial zrobic? zaplace vat, oczywiscie
czy po prostu sie dokonuje zakupu, tak jak w sklepie czy musi on to jakos rozliczyc?

jak to w koncu jest?

Data: 2013-04-16 12:33:39
Autor: cef
Andrzej Jęziorski wrote:

[...]

No przecież napisałem.

Staram się pisać powoli raz jeszcze:

1. kupuje ten ktoś w Makro coś dla Ciebie -
 przy kasie prosi na te duperele dla Ciebie normalny paragon a nie fakturę VAT -
płaci brutto- nic nie musisz robić - traktuj to jako normalny zakup w spożywczym

2. kupuje ten ktoś w Makro te duperele dla Ciebie na fakturę VAT,
to musi u siebie wykonać papierkową robotę przekazania na potrzeby własne,
czyli rozliczyć VAT tak jak by sprzedał normalnie.

Pomijam wersję kupił na fakturę VAT -zapłacił brutto i jej nie ujął w rozliczeniu,
bo w sensie finasowym niczym nie różni się dla Ciebie od 1. a ilość naruszonych przepisów
staje się trudna do krótkiego wyjaśnienia.

Data: 2013-04-16 03:47:49
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 12:33:39 PM UTC+2, cef wrote:
Andrzej Jęziorski wrote:

> [...]

bo w sensie finasowym niczym nie różni się dla Ciebie od 1. a ilość naruszonych przepisów

staje się trudna do krótkiego wyjaśnienia.

Dziekuje za odpowiedzi - o takie mi chodzilo.
Bo na innym forum otrzymalem informacje, ze:

"""""""""""""
-- - Napisał/a AndyPSV  b) czy moge sie dogadac z kims i zeby to on wzial na siebie, jesli ja firmy jeszcze nie posiadam (np. dajac mu cos za to, za mozliwosc wykorzystania jego danych)
Nie. Księgowanie zakupów niezwiązanych z działalnością w celu zwiększenia kosztów jest niezgodne z prawem.
"""""""""""""

Co by oznaczalo, iz nie mozna robic takich zakupow.

Jednak teraz wiem, ze da sie je zrobic po prostu nie odzyskujac tego VATU. O to mi chodzilo, dziekuje.

P.S. Mam racje?
Bo juz wszystko w teorii wiem.

Data: 2013-04-16 13:14:55
Autor: cef
Andrzej Jęziorski wrote:

Dziekuje za odpowiedzi - o takie mi chodzilo.
Bo na innym forum otrzymalem informacje, ze:

Ale tam jest inna odpowiedź, bo inne było pytanie.

Data: 2013-04-16 04:20:58
Autor: Andrzej Jęziorski
Ważne pytania co do zamówień na firmy
NIE sprzedaja na paragon, tylko na fakture VAT.

Co teraz? Jak to rozliczyc.
Nielegalne to jest chyba?

wg odpowiedzi:

On Tuesday, April 16, 2013 1:14:55 PM UTC+2, cef wrote:
Andrzej J�ziorski wrote:

> Dziekuje za odpowiedzi - o takie mi chodzilo.

> Bo na innym forum otrzymalem informacje, ze:

Ale tam jest inna odpowied�, bo inne by�o pytanie.

Data: 2013-04-16 13:39:56
Autor: cef
Andrzej Jęziorski wrote:

[...]

No przecież tamta odpowiedź dotyczy sytuacji, kiedy ktoś coś kupuje
na firmę niejako dodatkowo jako swoje koszty, a Ty to od niego bierzesz
a w firmie nie rozliczają tego .
Po rozliczeniu prawidłowym  wszystko wraca do normy.
A i ten zakup stanie się jak najbardziej związanym
z działalnością, bo będzie relacja kupił- sprzedał.

PS
Pisz "pod tekstem" albo męcz się sam.

Data: 2013-04-16 04:44:15
Autor: Andrzej Jęziorski
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Czyli mam komus powiedziec, by sciagnal dla mnie towar i mi go pozniej odsprzedal?

Jak to komus powiedziec zeby ZROZUMIAL?

On Tuesday, April 16, 2013 1:39:56 PM UTC+2, cef wrote:
Andrzej J�ziorski wrote:

> NIE sprzedaja na paragon, tylko na fakture VAT.

> Co teraz? Jak to rozliczyc.

> Nielegalne to jest chyba?

> wg odpowiedzi:

> Nie. Ksi�gowanie zakup�w niezwi�zanych z dzia�alno�ci� w celu

> zwi�kszenia koszt�w jest niezgodne z prawem.

No przecieďż˝ tamta odpowiedďż˝ dotyczy sytuacji, kiedy ktoďż˝ coďż˝ kupuje

na firmďż˝ niejako dodatkowo jako swoje koszty, a Ty to od niego bierzesz

a w firmie nie rozliczajďż˝ tego .

Po rozliczeniu prawidďż˝owym  wszystko wraca do normy.

A i ten zakup stanie si� jak najbardziej zwi�zanym

z dzia�alno�ci�, bo b�dzie relacja kupi�- sprzeda�.

PS

Pisz "pod tekstem" albo m�cz si� sam.

Data: 2013-04-16 04:57:17
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 1:44:15 PM UTC+2, Andrzej Jęziorski wrote:
> [...]

Czyli mam komus powiedziec, by sciagnal dla mnie towar i mi go pozniej odsprzedal? Jak to komus powiedziec zeby ZROZUMIAL? --

Wciaz to jest niejasne - zalozmy, ze mam wlasna firme i moge wziac tylko na fakture VAT. Czyli nie moge tego w takim razie zrobic, bo nie jest prowadzona przeze mnie zadna dzialalnosc w tym obszarze, tak? Chyba, ze zalatwie jakis paragon sprzedazy?

Poddaje sie.
Prosze o wytlumaczenie tego.

To juz ostatnie 2 pytania, dziekuje i dozgonna wdziecznosc.

Data: 2013-04-16 14:09:12
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 13:57, Andrzej Jęziorski pisze:
Wciaz to jest niejasne - zalozmy, ze mam wlasna firme

czyli Jednoosobową Działalność Gospodarczą Osoby Fizycznej?

i moge wziac tylko na fakture VAT. Czyli nie moge tego w takim razie zrobic,

Możesz. Firma to ty a ty to firma. Każdy obywatel może brać faktury.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 14:15:24
Autor: cef
Andrzej Jęziorski wrote:

Czyli mam komus powiedziec, by sciagnal dla mnie towar i mi go
pozniej odsprzedal?

Jak to komus powiedziec zeby ZROZUMIAL?

Nie bardzo wiem czego nie rozumiesz.

Data: 2013-04-16 14:07:12
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 13:44, Andrzej Jęziorski pisze:
Czyli mam komus powiedziec, by sciagnal dla mnie towar i mi go pozniej odsprzedal?

A po co? Sam nie możesz?

Jak to komus powiedziec zeby ZROZUMIAL?

Jakbyśmy to wiedzieli, to byś nas rozumiał.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 14:05:50
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 13:20, Andrzej Jęziorski pisze:
[...]

Ta odpowiedź jest zupełnie nie na temat. Ona dotyczy księgowania fałszywych kosztów. Chodzi o to, że nie możesz (legalnie) kupić flaszki gorzały w KUP (Koszt Uzyskania Przychodu) jako czyściwa do podłogi, a następnie ją wypić osobiście na imprezie. Kosztem może być tylko to co było faktycznie kosztem (i w dodatku nie podpada pod wyjątki, jak np. garnitur)

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 12:49:11
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 12:33, cef pisze:

[...]

A mógłbyś pokusić się o długie wyjaśnienie? Bo ja tak zawsze robiłem (choćby po to, żeby nie musieć się martwić zgubionym paragonem przy gwarancji).

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 03:54:56
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 12:49:11 PM UTC+2, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
W dniu 16.04.2013 12:33, cef pisze:

> Pomijam wersj� kupi� na faktur� VAT -zap�aci� brutto i jej nie uj�� w

> rozliczeniu,

> bo w sensie finasowym niczym nie r�ni si� dla Ciebie od 1. a ilo��

> naruszonych przepis�w

> staje si� trudna do kr�tkiego wyja�nienia.

A m�g�by� pokusi� si� o d�ugie wyja�nienie? Bo ja tak zawsze robi�em (cho�by po to, �eby nie musie� si� martwi� zgubionym paragonem przy gwarancji).

[...]

Moglbys napisac bez polskich znakow diaktrycznych, bo nie wyswietla sie?

'A m�g�by� pokusi� si� o d�ugie wyja�nienie? Bo ja tak zawsze robi�em (cho�by po to, �eby nie musie� si� martwi� zgubionym paragonem przy gwarancji). '

i ciezko to przeczytac?

Dziekuje, pytanie nadal aktualne (patrzec informacje powyzej)

Data: 2013-04-16 13:30:02
Autor: cef
[...]

Może nie wyjaśnienie, ale kilka uwag.
Problemy dotyczą zakupu towarów handlowych, gdyż te jak wiesz,
wymagają ujęcia w ewidencjach natychmiast - par 17 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR
 (dla prostoty załóżmy, że mowa o KPiR) a zatem jakakolwiek dalsza dyspozycja
tym dobrem wymagałaby już zmiany statusu tego towaru w księdze.

I na tym koniec. Jest zakup (chodzi o towar), nikt go nie zaewidencjonował, ani nie przekazał
potem wewnetrznie i sam sobie wymyśl jakie to przepisy narusza.
Jak kupujesz jakieś inne bieżące dobra, to kij z tym - ja też zapominam
i gubię faktury czy paragony, jak było coś do kupienia promocyjnie ;-)
Z drugiej strony tak mała jest szansa na dojście przez organ, że takie uchybienie
miało miejsce, że nikt się tym nie przejmuje i bierze TOWAR tez na firmę,
ale z definicji nigdzie go nie ujmuje.

Data: 2013-04-16 14:03:11
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 13:30, cef pisze:
[...]

No tak, ale mowa nie o zakupie towaru handlowego, a po prostu czegoś na swój własny użytek, tylko nie na paragon, a na fakturę.

(dla prostoty załóżmy, że mowa o KPiR) a zatem jakakolwiek dalsza
dyspozycja
tym dobrem wymagałaby już zmiany statusu tego towaru w księdze.

No jeśli został zaksięgowany już jako towar handlowy, to trzeba go wyksięgować. Ale to nie etap ,,kupię na fakturę i oleję jej księgowanie''.

miało miejsce, że nikt się tym nie przejmuje i bierze TOWAR tez na firmę,
ale z definicji nigdzie go nie ujmuje.

No ale co to jest towar handlowy? To jest coś, co kupujesz z myślą o sprzedaży. Żadna rzecz nie jest z definicji towarem handlowym. Jak kupuję dysk twardy do sprzedania klientowi, księguję do kolumny towarów handlowych. Jak kupuję do zamontowania w firmowym kompie, księguję do KUP, a jak aby dać w prezencie żonie na rocznicę ślubu, to nie księguję wcale.

Nie ma urzędowego wykazu towarów handlowych, prawda?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 14:41:20
Autor: cef
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

No tak, ale mowa nie o zakupie towaru handlowego, a po prostu czegoś
na swój własny użytek, tylko nie na paragon, a na fakturę.

Nie mieszaj pojęć. Jak kupujesz na fakturę, to kupujesz "w celu"
a nie na własny użytek.
I godzisz się na wszystkie odstępstwa od prawa, których dokonujesz potem.
Że nie ujmujesz itp - przy rzeczach innych niż towar handlowy jest to
mniejszej wagi uchybienie, więc jak uważasz, że się wytłumaczysz lub nie będzie potrzeby,
to proszę. Nie żebym całkiem święty był -ja też czasem tak kalkuluję.

Nie ma urzędowego wykazu towarów handlowych, prawda?

Wykazu nie ma, ale jakieś tam ogólne definicje w rozporządzeniu pewnie są.
(że przeznaczone do bezpośredniej sprzedaży bez obrobki - jakoś tak - to towar handlowy)

Data: 2013-04-16 05:58:12
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 2:41:20 PM UTC+2, cef wrote:
> [...]

to proszę. Nie żebym całkiem święty był -ja też czasem tak kalkuluję.

Chodzi mi o to, aby to bylo w 100% legalnie.
Majac firme i mogac wziac tylko na fakture VAT po prostu nie odliczam podatku i wtedy to jest zgodne z prawem, tak?
To jest wszystko?

-

Jesli chodzi o wziecie na czyjas firme albo zlecenie tego komus kto to zrobi, to wtedy on mi musi ten towar odsprzedac na paragonie i wtedy on to wpisuje do ksiegi jako sprzedaz - odliczajac sobie podatek VAT (chcac jego zwrotu), tak? (nawet jesli w tej samej cenie)

I wtedy to bedzie wszystko 100% legalne?

Chodzi mi tylko o potwierdzenie tych kwestii.
Przy czym moze to byc robione na bazie ciaglej, caly czas - przez np. kilka lat?

Dziekuje, prosze o potwierdzenie tego i to bedzie wszystko.
Jak dotad pomogliscie, za co wam dziekuje.

Data: 2013-04-16 15:11:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 14:58, Andrzej Jęziorski pisze:
Chodzi mi o to, aby to bylo w 100% legalnie.
Majac firme i mogac wziac tylko na fakture VAT po prostu nie odliczam podatku i wtedy to jest zgodne z prawem, tak?

Wg mnie tak, choć cef na razie mówi, że niby jest obowiązek księgowania, ale nie widzę na razie podstaw, czekam aż je poda.

[...]

Za dużo on się nie naodlicza, bo odliczy to co zapłacił, a następnie doliczy to, co ty musisz zapłacić. Rachunkowo nic nie zmieni to w stosunku do wersji, że sam bezpośrednio kupisz. No chyba że tamten ma już układy na lepsze ceny, bo np. bierze masowo i wynegocjował lepsze warunki i ci trochę odpali towaru po dogodnych warunkach,  a jakbyś sam kupował, dostałbyś gorsze warunki.

Przy czym moze to byc robione na bazie ciaglej, caly czas - przez np. kilka lat?

owszem, możesz poprosić kolegę, żeby był twoim regularnym dostawcą. Możesz sam być swoim regularnym dostawcą. Możesz w ogóle pominąć obrót gospodarczy i kupować bezpośrednio dla siebie u hurtownika.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 06:45:10
Autor: Andrzej Jęziorski
On Tuesday, April 16, 2013 3:11:36 PM UTC+2, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
> [...]

owszem, możesz poprosić kolegę, żeby był twoim regularnym dostawcą. Możesz sam być swoim regularnym dostawcą. Możesz w ogóle pominąć obrót gospodarczy i kupować bezpośrednio dla siebie u hurtownika.

problem w tym, ze nie chca -- cytat:

"Nie ma możliwości zamawiania na osobę prywatna. Jesteśmy hurtownia nie sprzedajemy w detalu tylko i wyłącznie do odsprzedaży."

czekam wciaz na potwierdzenie informacji z powyzszej wiadomosci (poprzedniej)

Data: 2013-04-16 15:54:07
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 15:45, Andrzej Jęziorski pisze:
problem w tym, ze nie chca -- cytat:

"Nie ma możliwości zamawiania na osobę prywatna.

<gotfryd mode=on>
Czyli wyłącznie osobom prawnym sprzedają? No to pozostaje ci założyć spółkę akcyjną :-P
<gotfryd mode=off>

Jesteśmy hurtownia nie sprzedajemy w detalu tylko i wyłącznie do odsprzedaży."

Ciekawe jak sprawdzą czy odsprzedałeś. Aczkolwiek tu faktycznie pojawia się inna dyskusja, czy oni mogą takie coś narzucić (podobnie jak np. różne targowiska wywieszają odwrotne kartki ,,nie jesteśmy hurtownią, sprzedaż cukru tylko Xkg na osobę'') i egzekwować (limit na osobę łatwiej).

czekam wciaz na potwierdzenie informacji z powyzszej wiadomosci (poprzedniej)

Po pierwsze primo, nie wiem której informacji.

Po drugie primo, pamiętaj, że jesteśmy tylko mniej lub bardziej anonimową zbieraniną przypadkowych internautów i możemy pleść totalne farmazony, a nasze potwierdzenie może zaprowadzić cię np. do pierdla. Potwierdzenia powinieneś szukać wyłącznie u certyfikowanego doradcy podatkowego (choć i tam zwolnienia od odpowiedzialności pełnego nie uzyskasz), w samodzielnym czytaniu i analizowaniu prawa (to tak jak z Pismem Św. -- Kościół jest pomocny, ale nic nie zastąpi samodzielnej lektury) oraz w potwierdzaniu wątpliwości występowaniem do US o oficjalne interpretacje (upierdliwe, kosztuje pieniądze i nie działa w przód)

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-17 00:20:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 16 Apr 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

[...]

  A ta SA to będzie osoba państwowa, że tak z głupia frant spytam?? :O

<gotfryd mode=off>

  Za łatwo Ci poszło ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-17 09:24:38
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Ważne pytania co do zamówień na firmy
On Tue, 16 Apr 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
<gotfryd mode=off>

  Za łatwo Ci poszło ;)

No tak, mistrza nie dogonię.  :)

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 21:32:46
Autor: m4rkiz
"Andrzej Jęziorski" <andypsv@gmail.com> wrote in message news:15ce090e-b5b4-4198-9451-11935d3e99e8googlegroups.com...
"Nie ma możliwości zamawiania na osobę prywatna. Jesteśmy hurtownia nie
sprzedajemy w detalu tylko i wyłącznie do odsprzedaży."
czekam wciaz na potwierdzenie informacji z powyzszej wiadomosci (poprzedniej)

ale oni prawie na pewno nie mowia o tym ze wzgledow podatkowych, tylko po to
zeby np. wykorzystac 558 kc do wylaczenia rekojmi na organiczna marchewke
i po sprzedazy miec swiety spokoj a nie konsumenta na karku ktory bedzie sie
z handlowcem klocil ze np. zgnila mu 3 dni za wczesnie ;) przez co ow
handlowiec nie odbierze telefonu z zamowieniem 5 ton...

Data: 2013-04-16 22:40:35
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 22:32, m4rkiz pisze:

ale oni prawie na pewno nie mowia o tym ze wzgledow podatkowych,

Mogą mówić ze względów lojalnościowych: nie chcą prowadzić detalu będącego konkurencją dla ich klientów.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-17 00:23:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 16 Apr 2013, m4rkiz wrote:

"Andrzej Jęziorski" <andypsv@gmail.com> wrote
"Nie ma możliwości zamawiania na osobę prywatna.

  Dopisałem się obok :) (w sumie Tristan dobrze zaczął)

[...]

  Ale "wyłącznie do odsprzedaży" jest strzałem we własną stopę.
  Otóż odsprzedaż konsumentom implikuje prawo do regresu z tytułu
reklamacji z "niezgodności z umową" i ten regres jest (z ustawy)
niewyłączalny!

  Jak już, to skuteczne byłoby zastrzeżenie "wyłącznie do produkcji
i przerobu przemysłowego" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 15:47:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 15:36, cef pisze:
[...]

OK. Czyli wygląda, że przeciwskazań brak.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 15:07:11
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 14:41, cef pisze:
[...]

albowiem? Jak mówiłem, wielokroć kupowałem na fakturę na własny użytek.
ja nie wiem jak teraz, bo coś się tam pozmieniało w tych przepisach i faktycznie, jak kupuję na użytek ,,cywilny'' to chcą wpisywać PESEL zamiast NIPu, ale to ostatnie miesiące, a przez lata była taka sama faktura na użytek ,,cywilny'' i ,,gospodarczy''.

Że nie ujmujesz itp - przy rzeczach innych niż towar handlowy jest to
mniejszej wagi uchybienie,

Ale co masz na poparcie? Jakieś konkretne przepisy?

[...]

No, ale to co kupuję dla siebie NIE JEST PRZEZNACZONE DO SPRZEDAŻY. I koniec. Ten sam dysk może być towarem handlowy, może być KUPem, a może być w ogóle nie do obrotu gospodarczego.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 15:31:37
Autor: cef
[...]

A ja przejechałem ostatnio na czerwonym, więc wolno?
Podobna logika.

Że nie ujmujesz itp - przy rzeczach innych niż towar handlowy jest to
mniejszej wagi uchybienie,

Ale co masz na poparcie? Jakieś konkretne przepisy?

Jeśli nie wystarczają Ci te ogólne z paragrafu 11
(tak, tak wygrzebałem to rozporządzenie) i te, które podałem wczesniej i uważasz nadal,
że zakup czegoś tam na fakturę na firmę, czyli do działalności- nie jest
zdarzeniem gospodarczym wymagającym dokumentowania zgodnie z zasadami,
to trudno. Moje pisanie nie zmieni Twojego sposobu myślenia
takiego, że Ty chcesz najpierw kupić na fakturę a potem decydować co z tym zrobić.

Tak jak już pisałem szansa trafienia jakiejś upierdliwej kontroli jest znikoma,
a i kaliber sprawy marny. Weź pod uwagę, że obowiązuje np nadal przepis
zobowiązujący do opisania na fakturze zakupu towaru, a nikt już od lat tego nie robi i nikt też
nie sprawdza (choć może jak trzeba będzie napełnić budżet, to zaczną)

Data: 2013-04-16 15:35:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-04-16 15:31, cef pisze:
[...]

Ostatnio kupowałem coś na fakturę. Nawet nie mam zarejestrowanej działalności. Jaki przepis złamałem?

takiego, że Ty chcesz najpierw kupić na fakturę a potem decydować co z
tym zrobić.

Wolno mu.

Tak jak już pisałem szansa trafienia jakiejś upierdliwej kontroli jest
znikoma,
a i kaliber sprawy marny. Weź pod uwagę, że obowiązuje np nadal przepis

Podaj choć jeden przykład ukarania za to, czy nawet wypowiedź autorytetu to dopuszczającego, w przeciwnym przypadku trudno Ci będzie kogoś przekonać :)

--
Liwiusz

Data: 2013-04-16 16:01:12
Autor: cef
Liwiusz wrote:

A ja przejechałem ostatnio na czerwonym, więc wolno?
Podobna logika.

Ostatnio kupowałem coś na fakturę. Nawet nie mam zarejestrowanej
działalności. Jaki przepis złamałem?

Chodzi Wam tylko o kwestię faktury dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalnosci
i bawicie się grą słów czy też o coś innego?

takiego, że Ty chcesz najpierw kupić na fakturę a potem decydować co
z tym zrobić.

Wolno mu.

No wolno, ale dokumenty swoje wymagania też mają.

[...]

Ale o czym mam Cię przekonywać, że tego zapisu nikt nie wyekzekwuje?

Data: 2013-04-16 18:39:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 16:01, cef pisze:
Chodzi Wam tylko o kwestię faktury dla osoby fizycznej nieprowadzącej
działalnosci
i bawicie się grą słów czy też o coś innego?

A czym się różni taka faktura od innej?

A co z tymi, co prowadzą DG, a jednocześnie potrzebują faktury ,,cywilnej''?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-17 00:04:23
Autor: Gotfryd Smolik news
Ważne pytania co do zamówień na firmy
On Tue, 16 Apr 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

A co z tymi, co prowadzą DG, a jednocześnie potrzebują faktury ,,cywilnej''?

  W pierwszej kolejności mogą poprosić o f-rę bez NIP.
  Uprzedzę - "od dawna".
  W poście obok piszę - IMO to nie jest warunek konieczny, ale
za to wystarczający aby uznać iż to nie jest f-ra "na cele
gospodarcze".

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-17 00:18:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 16 Apr 2013, Liwiusz wrote:

Ostatnio kupowałem coś na fakturę. Nawet nie mam zarejestrowanej
działalności. Jaki przepis złamałem?

  Żaden.
  Z okazji braku DG nie masz obowiązku ujmowania zakupu towarów
handlowych w KPiR :D
  Zauważ: to nie ma NIC wspólnego z kosztem uzyskania!
  Przepis jest odrębny, ba, nakazuje ujęcie w ewidencji nawet
w przypadku jeśli f-ra nie dotarła.

takiego, że Ty chcesz najpierw kupić na fakturę a potem decydować
co z tym zrobić.

Wolno mu.

  No tu jest śliski haczyk - acz zgadzam się, ze działający
tylko w jedną stronę.
  Otóż "co do zasady" (są wyjątki!) koszty uzyskania określa się
w momencie nabycia.
  Sprawdź w ustawie - warunkiem jest "nabycie w celu".
  Nie "nabycie i późniejsze zużycie w celu" (podobnie do tej formy
jest zdefiniowane prawo do zaliczania w koszty amortyzacji i to
jest ów główny wyjątek), ale "nabycie w celu", kropka.
  Nabycie z innym celu i późniejsze zużycie w celu uzyskania
przychodu nie uprawnia do zaliczenia w koszty, i tu trzeba się
pilnować aby nie zapatować się np. przy rozpoczynaniu DG
(bo są wyjątki, a jakże, plus jest remanent początkowy, ale
już młotek za 5 zł nabyty wcześniej kosztem może "legalnie"
być tylko poprzez poddanie amortyzacji - nie, to nie ja to
odkryłem, tylko dekadę temu przeczytałem na grupie w postach
Orki, doradczyni podatkowej).

  Natomiast w 100% zgadzam się, że podatnik może później *nie*
uznać za koszt zakupu co do którego zmienił zdanie.
  Tyle, że nadal nie wyłącza to zupełnie odrębnego obowiązku
ujęcia w ewidencji zakupu towarów i materiałów podstawowych :)

Tak jak już pisałem szansa trafienia jakiejś upierdliwej kontroli jest
znikoma,

  Tak właśnie.

a i kaliber sprawy marny. Weź pod uwagę, że obowiązuje np nadal przepis

Podaj choć jeden przykład ukarania za to,

  Obstawiam, że podatnik powoła stos świadków że dosłownie przejadł zakup :)
(to też dowód)
  Niemniej przepis jest i tyle.
  IMO opis na f-rze powinien wystarczyć (w myśl zasady, że aby podważyć
taki opis trzeba przedstawić "coś" przeciwko).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 15:39:02
Autor: Andrzej Jęziorski
On Wednesday, April 17, 2013 12:18:05 AM UTC+2, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]

  Tyle, że nadal nie wyłącza to zupełnie odrębnego obowiązku

ujęcia w ewidencji zakupu towarów i materiałów podstawowych :)

  Tak właśnie.

> [...]

  IMO opis na f-rze powinien wystarczyć (w myśl zasady, że aby podważyć

taki opis trzeba przedstawić "coś" przeciwko).

Podsumowując, to

1) mam prawo by ktos to wzial na fVAT jednak musi mi to on odsprzedac na paragonie oraz zaewidencjonowac jako swoj zysk

2) w przypadku posiadania wlasnej firmy moge towar wziac na siebie, jednak musze go zaewidencjonowac mimo iz NIE liczyc do kosztow uzyskania przychodu i NIE odpisywac od tego VATU, wraz z adnotacja na fakturze iz przeznaczone to bylo na moj uzytek wlasny

Tak?
To wszystko o co prosze.
Dziekuje

Data: 2013-04-17 09:57:33
Autor: Gotfryd Smolik news
Ważne pytania co do zamówień na firmy
On Tue, 16 Apr 2013, Andrzej Jęziorski wrote:

Podsumowując, to

....jeszcze przycinaj cytaty zostawiając *niezbędne* części...

1) mam prawo by ktos to wzial na fVAT

  Nie, to on ma prawo wziąć. To nie jest Twoje prawo abyś na nim wymusił
że on ma wziąć (a jeśli on to robi dobrowolnie, to nie jest to TWOJE
*prawo*)
  Wybacz, ale nie oczekuj potwierdzenia dla ewidentnie błędnych
załozeń.

jednak musi mi to on odsprzedac na paragonie

  Z grubsza tak wygląda legalna wersja.
  Mniej legalna polega na tym, że on udaje że sam to przejadł.
  Ale w razie udowodnienia to nie będzie dobry pomysł.
  Zwracam uwagę, że dla VAT (a z tych przepisów wynikają regulacje
dotyczące np. kasy fiskalnej) w sumie podstawą jest "wydanie",
a mniej czynność prawna (włącznie z jej legalnością) stanowiąca
podstawę wydania.

oraz zaewidencjonowac jako swoj zysk

  Nie, on nie musi mieć zysku. Faktem jest, że ze względu na uniknięcie
potencjalnego czepiania się (taka operacja pociąga za sobą koszty
uboczne, choćby transport, w efekcie byłaby to "dopłata" do towaru)
sprzedawca może sobie minimalną marżę doliczyć i już.
  Zakładam ze NIE mylisz przychodu (kupił za 100zł, sprzedał za
100zł, ma 100zł przychodu) z zyskiem (ma zero zł zysku bo sto
odjąć sto daje zero).

2) w przypadku posiadania wlasnej firmy

  Firmy nie można "posiadać" - z tego prostego powodu, że nie można
nią rozporządzać. Firma to jest nazwa działalności (w odróżnieniu
od "przedsiębiorstwa", które jest "składnikami majątkowymi")
i można ją mieć lub nie mieć, ale nie można posiadać.
  Tak jak kolor włosów lub bycie wysokim - możesz mieć tę cechę,
ale trudną ją sprzedać, zastawić lub pożyczyć.

moge towar wziac na siebie, jednak musze go zaewidencjonowac mimo iz NIE liczyc do kosztow uzyskania przychodu i NIE odpisywac od tego VATU, wraz z adnotacja na fakturze iz przeznaczone to bylo na moj uzytek wlasny

  Dla jasności, przychylam się do zdania iż można jej nie ujmować
w ewidencjach DG, ale należy ją jednoznacznie oznaczyć iż to
nie jest zakup na cele gospodarcze.
  Chyba pomyliłeś dwie sprawy: to co uznaje się za towar handlowy
trzeba ująć w ewidencji i już, ale skoro to NIE MA być towar
handlowy (ani w ogóle wydatek związany z DG), to oczywiście w KPiR
ujęte być nie musi. Idzie o "dowód" że to nie jest towar.

  Niemniej rozwiązanie polegające na:
- zaliczeniu do kosztów uzyskania
- odliczeniu VAT
- wystawieniu faktury wewnętrznej dokumentującej przekazanie
  na cele osobiste
- korekta kosztów oraz ponowne naliczenie VAT na podstawie owej FW
....jest również przewidziane w przepisach.

  IMO jest to przesada o ile z góry wiadomo iż dany towar nie będzie
służył do DG. I do tego wcale nie pasuje do Twojej wersji
o nieujmowaniu w KUP.
  To uwaga do Ciebie: owszem, pojawiła się wersja z nieujmowaniem
w kosztach mimo wpisania do ewidencji, ale to była odpowiedź
do konkretnego pytania/zarzutu "to co, nie mogę nie ująć
w kosztach?" - pytanie nie pokrywało się z Twoimi pytaniami,
dlatego i odpowiedź mało pasuje. Takie rozwiązanie w przypadku
  Jeszcze raz: *IMO*. Ja nie jestem ministrem władnym wydać
interpretację obowiązującą skarbówki :P
  To NIE zmienia faktu, iż jakaś treść pisemna (IMO starczy na
dokumencie nabycia) która spowoduje, że US ma "dowód w postaci
zamiaru wyrażonego  oświadczeniem podatnika" (i w razie wyrażenia
odmiennego zdania musi określić na jakiej podstawie uważa inaczej)
jest mocno wskazana. IMO oczywiście.
  I masz kilka nieco (w sumie nie tak wiele) rozbieżnych zdań,
wybierz które Ci pasuje.
  Źle wybierzesz, to siedzieć pójdziesz Ty ;)

Tak?

  Jak chcesz odpowiedzi "możesz zrobić tak a tak a nie możesz
zrobić w taki dla odmiany sposób, a jak US cię ukarze za to
że zrobisz jak radzimy to dostaniesz odszkodowanie", to musisz
iść do uprawnionego doradcy, który ma OC na takie okazje.
  Już ktoś Ci pisał - dyskusja na grupie to NIE SĄ porady.
"Każdy odpowiada za siebie".
  Stąd również pewne rozbieżności w opiniach w tych miejscach,
w których przepis nie wskazuje dostatecznie jasno gdzie leży
"wystarczająca" granica danych określeń.
  Np. tego, kiedy zakup dokonany przez przedsiębiorcę ma cechy
"towaru" podlegającego pod obowiązek ewidencji.

To wszystko o co prosze.

  Strasznie dużo :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 15:46:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 15:31, cef pisze:
[...]

Nie, mogę podać stosowny przepis z PoRD a dokładniej mówiąc z rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych

Ty masz jakiś na poparcie, że nie wolno brać faktury?

[...]

Które rozporządzenie?

i te, które podałem wczesniej

Tzn? Chyba coś przegapiłem :(

uważasz nadal,
że zakup czegoś tam na fakturę na firmę, czyli do działalności-

No właśnie, zacznijmy od CZYLI z tego zdania. Skąd ci wynika, że dokumentowanie fakturą zakupu od razu oznacza CZYLI na potrzeby gospodarcze? Wiele transakcji dokumentowanych fakturą dotyczyło tylko mnie osobiście. Ba! Były kiedyś takie czasy gdy wręcz trzeba było mieć fakturę, żeby odliczyć internet albo uzyskać jakieś ulgi budowlane. I nawet jak ktoś nie był przedsiębiorcą, to np. przy remoncie mozolnie ciułał te faktury.

Gdy od swojego pracodawcy z funduszu socjalnego miałem dostać zapomogę, również musiałem dostarczyć imienne faktury (a nie paragony) na usługi/towary medyczne związane z moją chorobą.

nie jest
zdarzeniem gospodarczym wymagającym dokumentowania zgodnie z zasadami,

A nawet jeśli, to jakie zasady zmuszają do księgowania kosztów? Mogę kupić mnóstwo rzeczy nawet na cele gospodarcze, a potem uznać, że kocham don Alda Psa albo innego Winnego Centa i machnę rencyma i nie zaksięguję tego kosztu. Albo też dowiem się po fakcie, że niestety tego garnituru i tak nie mogę zaksięgować, bo US się dowali.

to trudno. Moje pisanie nie zmieni Twojego sposobu myślenia
takiego, że Ty chcesz najpierw kupić na fakturę a potem decydować co z
tym zrobić.

Owszem, mogę też zastanowić się po fakcie, ale akurat tu mówimy wręcz o sytuacji, gdy zastanowiłem się przed faktem a i tak sobie biorę fakturę jako dokument do transakcji.

[...]

Ano jest. Natomiast nie podałeś przepisu, który zabrania
a) zrezygnować z zaliczenia jakiegoś wydatku w KUP
b) dokumentowania transakcji ,,cywilnej'' fakturą a nie paragonem

a nikt już od lat tego nie robi

Po pierwsze nie nazywam się Nikt tylko PAŚ, a ponadto poprawne zdanie po polsku powinno brzmieć ,,Nikt (PAŚ) od lat tak właśnie robi'' :-P No może robiŁ, bo od roku mam DG w zawieszeniu z przyczyn zdrowotnych.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 16:03:07
Autor: cef
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Które rozporządzenie?

Tristan, Ty nawet nie wiesz o czym rozmawiamy?

Data: 2013-04-16 18:40:38
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 16:03, cef pisze:
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Które rozporządzenie?

Tristan, Ty nawet nie wiesz o czym rozmawiamy?

No nie wiem. Cały czas proszę o podstawę prawną twoich twierdzeń, bo ja jej nie znam.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 17:35:35
Autor: cef
[...]

Nie sądzisz chyba, że założyłem, że księgowanie kosztów,
o których byla mowa w poczatkowych wątkach,
dotyczy zwykłych osób fizycznych nieprowadzących dzialalnosci.

[...]

A to wtedy czytaj od początku moje posty raz jeszcze,
bo ja o takim przypadku pisałem.

Ano jest. Natomiast nie podałeś przepisu, który zabrania
a) zrezygnować z zaliczenia jakiegoś wydatku w KUP
b) dokumentowania transakcji ,,cywilnej'' fakturą a nie paragonem

Skoro ja się zorientowałem dopiero teraz, żeTy o gruszcze a ja o pietruszce,
to nie mam wiecej pytań.

Data: 2013-04-16 18:47:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 17:35, cef pisze:
[...]

No ale co to zmienia? Jako prowadzący DG (od 13 lat) nie miałem prawa zbierać faktur na ulgę remontową albo na zapomogę zdrowotną?

Podaj jakieś przepisy, bo jak na razie, to nie bardzo rozumiem co chcesz przekazać.

[...]

Jakim? Że nie wolno zrezygnować z KUP? no dobra, mówisz, że nie wolno, ale co mi zakazuje?

[...]

No niestety, odpłynąłeś. Choć na tyle mocno, że już nawet olać, że z kompotu przeszedłeś na zupy, ale ja nawet nie bardzo jarzę, jakie zupy ci się jawią.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 23:31:12
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Wolno.

no dobra, mówisz, że nie wolno, ale co mi zakazuje?

  Nic.
  Towar handlowy ma być wpisany do KPiR "niezwłocznie", w koszty
można nie ujmować :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-17 09:29:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
[...]

Czyli Andrzej może spokojnie kupić sobie to żarełko w hurtowni, przejeść z rodziną, a faktury nie ująć w księgach.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 15:40:19
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Hello cef,

[...]

Co to za bzdura?! Każdy może kupić "na fakturę"!

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-04-16 16:02:10
Autor: cef
Ważne pytania co do zamówień na firmy
RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello cef,

[...]

No ale gdzie bzdura?
Przecież może kupić- o czym innym chyba rozmawiamy.

Data: 2013-04-16 18:27:00
Autor: RoMan Mandziejewicz
[...]

Nie ma żadnego obowiązku zaliczania faktur ZAKUPOWYCH do ewidencji.
Mam kaprys czegoś nie ująć w kosztach i nie pomniejszać VAT - nikomu
nic do tego.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-04-16 19:40:13
Autor: cef
RoMan Mandziejewicz wrote:

[...]

No ja sobie pozwolę mieć inne zdanie.
Jak już kupujesz coś na fakturę jako działalność gospodarcza,
to niestety ale dokument ten staje się dowodem księgowym,
pewną częścią rzeczywistości
podatkowej. I jeśli nie pojawia się w obiegu dokumentów, to zgodnie z
paragrafem 11 księga może zostac uznana za nierzetelną, bo nie odzwierciedla stanu rzeczywistego.
Mówimy oczywiście o KPiR i o rozpozrądzeniu jej dotyczacym, bo być może na ryczałcie
można brac faktury i olewać ewidencjonowanie.
Dla towarów handlowych masz nawet zastrzeżenie o niezwłocznym ujęciu w księdze
(par 17) więc jakakolwiek dalsza dyspozycja tym towarem wymaga już uwagi w księdze.
Stwierdzenie, że "nikomu nic do tego" jest wg mnie trochę na wyrost.
Dla ujęcia pozostałych wydatków czas jest do konca dnia.
Oczywiście jest tam jakiś limit uznania za rzetelną jak się odchyłka nieujętych kosztów czy przychodów
mieści w tym limicie 0,5%.
Formalnie więc uważam, że należałoby każdorazowo zadbać o prawidłowe ewidencjonowanie.

Tyle przepisy.
Chyba, że chcecie dyskutować z definicją stanu rzeczywistego.
Że kupujecie na firmę, ale 5 min później decydujecie, że jednak nie i uważacie, że taki jest stan faktyczny.
Formalnie jednak stan wynikający z dokumentów bedzie inny.

Natomiast kupić coś na firmę i olać obowiązek ewidencjonowania
i zostać "złapanym" za to akurat, to jest zupełnie inna sprawa, bo ciężko do tego dojść co kto kupił
jako działalność i dodatkowo fiskusowi dochodzenie do tego wisi, bo po cholerę robić koszt podatnikowi.
Ale jak by aparat skarbowy miał na Ciebie zlecenie, to takim niezaksięgowanym
zakupem dajesz im tylko podkładkę.

Data: 2013-04-17 00:00:25
Autor: Gotfryd Smolik news
Ważne pytania co do zamówień na firmy
On Tue, 16 Apr 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello cef,

No ale gdzie bzdura?
Przecież może kupić- o czym innym chyba rozmawiamy.

Nie ma żadnego obowiązku zaliczania faktur ZAKUPOWYCH do ewidencji.

  Za to przepis o zakupie towarów jest, zgodzisz się?

Mam kaprys czegoś nie ująć w kosztach i nie pomniejszać VAT - nikomu
nic do tego.

  Tego nikt nie podważa.
  Ale nie jest to tożsame z obowiązkiem wykazania w ewidencji, jeśli
przepis szczególny nakazuje inaczej.

  Wszyscy wiemy jak działa np. kontrola krzyżowa: US sobie przy okazji
kontroli to tu to tam odnotowuje losowo wybrane dane z faktur,
zarówno sprzedaży jak i zakupów.
  I przy okazji czy to innej kontroli czy czynności sprawdzających
US prosi o pokazanie dokumentu księgowego - celem sprawdzenia,
czy dane się zgadzają.
  Podatnik na to "nie mam".
  US na to "pan ukrył sprzedaż tego towaru" :P
  I ci podatnik na to?

  IMO:
- bezwzględne mininum własnego bezpieczeństwa to przechowanie takiego
  dokumentu, opatrzonego adnotacją o przeznaczeniu zakupu.
- przepisy dotyczące VAT są odmienne i IMHO *nie* zawierają takiej
  samej restrykcji, jak przepisy dotyczące podatku dochodowego,
  więc dla VAT "podatnik może" :) się nie przejąć :)
- oczywiście nie ma nakazu zaliczania w koszty; ale przepis
  nakazujący zaewidencjonowanie "towaru handlowego" jest
  i dobrze mieć jakieś "wsparcie" na wypadek twierdzenia US
  że dany zakup BYŁ towarem handlowym; dla porządku dodać
  wypada, ze to samo dotyczy "materiałów podstawowych",
  czymkolwiek by nie były

  IMVHO, adnotacja na dokumencie zakupu stanowi dowód "woli
podatnika", co jest o tyle istotne, że w razie sporu US powinien
ją "czymś" podważyć.
  Tyle, że <baczność> wykazanie, iż towar został zbyty innej osobie
<spocznij>, o co twórca wątku RÓWNIEŻ pyta, komplikuje sprawę
niepomiernie, prawda?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 18:49:00
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Ważne pytania co do zamówień na firmy
W dniu 16.04.2013 16:02, cef pisze:
RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello cef,

[...]

A o czym? Bo cały czas jest WG MNIE mowa o tym, że gość sobie kupił coś w hurtowni, sam zeżarł więc nie zaksięgował w DG, a ty mówisz, że nie wolno mu tak było, bo jak wziął fakturę to miał obowiązek zaksięgować.

Źle zrozumiałem twoje intencje ?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 19:37:16
Autor: cef
[...]

No ale Ty cały czas twierdziłeś, że on wział fakturę "cywilną"
a nie na działalnosc.
Odpowiadam raz jeden Romanowi.
Tam przeczytaj.
Nie będę mnożył wątków.

Data: 2013-04-16 19:39:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 19:37, cef pisze:
[...]

A to się prawnie jakoś różni? Bo wciąż nie podajesz żadnych prawnych informacji.

Odpowiadam raz jeden Romanowi.
Tam przeczytaj.

Nie widzę tej odpowiedzi.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 19:41:48
Autor: cef
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Odpowiadam raz jeden Romanowi.
Tam przeczytaj.

Nie widzę tej odpowiedzi.

Bo dopiero odpowiadam.

Data: 2013-04-16 12:32:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 16.04.2013 10:47, Andrzej Jęziorski pisze:
[...]

Zacznijmy od tego, że albo ja jestem jakiś tępy, albo ty jesteś kobietą :D Bo piszesz tak, jakbyś coś miał w mózgu, rozważał to, a my mamy zgadnąć O Co Chodzi.

Spróbuję więc krótki wykład o PTU (polska nazwa VAT). Otóż jest to podatek, który płaci odbiorca końcowy nie działający jako przedsiębiorca w danej transakcji. W dodatku poborem tego podatku i jego przekazaniem do US zajmuje się nie poborca podatkowy ani nie ten co powinien podatek zapłacić, ale sprzedawca przekazujący towar/usługę.

Przykład 1: Idziesz do sklepu, kupujesz flaszkę gorzały do wypicia za 100zł, płacisz dodatkowo podatek 23zł na przeloty Donalda na śniadanie do 3-miasta. Nie ważne, że jesteś przedsiębiorcą, ale kupujesz gorzałę cywilnie i będziesz chlał z rozpaczy cywilnie, więc płacisz. Sprzedawca bierze 100zł dla siebie, a 23zł w Twoim imieniu wpłaca do US.

Przykład 2: Idziesz do sklepu, kupujesz flaszkę gorzały za 100zł, ale nie będziesz jej pił, tylko przy jej pomocy będziesz usuwał osad z podłogi w twoim warsztacie, który prowadzisz jako przedsiębiorca. Wtedy podatku nie płacisz[1][2]

Tylko jedno ALE, skąd sprzedawca ma wiedzieć na jakie cele kupujesz, jak to zweryfikować itp.  Dlatego niezależnie od tego czy P1 czy P2, to sprzedawcy w sklepie płacisz owe 23zł na Donalda, a później w swojej księgowości otrzymujesz od US zwrot[2] (bezpośrednio lub
kompensując to z tym, co Ty masz przekazać do US w imieniu Twoich klientów).

A teraz dlaczego w niektórych przypadkach ceny są podawane netto (a gdzieśtam maleńkimi czcionkami brutto) a w niektórych przypadkach brutto? Otóż to zależy od profilu sprzedawcy albo konkretnej usługi. Jeżeli takie Makro z definicji sprzedaje wyłącznie przedsiębiorcom, to większość z nich zapewne jest watowcami i wspomniany wyżej zwrot otrzyma, więc myślenie przedsiębiorców-vatowców obraca się wokół netto, bo vat jest dla nich przezroczysty. Więc makro eksponuje ceny netto. Podobnie np. jak Pan Od Nazwisk Po Żonach wystawia ofertę na Abonament Firmowy Plus Dla Firm Cośtam, to eksponuje cenę netto, bo większość jego klientów na tę usługę będzie vat odzyskiwać. Za to jak ten sam Pan Od Nazwisk... wystawi ofertę Plus Dla Zwykłego Zjadacza Chleba Czerstwego, to wystawi w cenie eksponowanej brutto, bo Pan ZZChCz interesuje się tym, co ma zapłacić końcowo.

A teraz dochodzimy do Przykładu 3, o który pytasz na początku, jeśli dobrze rozumiem: Kupiłeś flaszkę za 100zł + 23zł, odzyskałeś VAT, bo była na cele firmowe mycia podłóg, ale uznałeś, że połowę tej flaszki wypijesz jednak sam w ramach chlania z rozpaczy. No więc od tej połowy skonsumowanej przez ciebie jako cywila należy się VAT i musisz go zapłacić [3].
O ile dobrze się orientuję, to sprzedajesz to sobie fakturą wewnętrzną, ale ta sfera jest mi obca, więc może ktoś coś doda.

========

[1] pomijam to, czy US uwierzy, że nie wychlałeś tylko umyłeś podłogę
[2] chyba że nie jesteś Vatowcem, ale za chwilę się mi przykład skomplikuje, więc zakładam, że jesteś, bo tak wynika z opisu
[3] zresztą PIT, który nie pojawia się w moich rozważaniach, także o ile się nie mylę
--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-04-16 11:11:32
Autor: Gotfryd Smolik news
Ważne pytania co do zamówień na firmy
On Tue, 16 Apr 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

Makro w pewnym okresie zwracało VAT obcokrajowcom. Ale od czasu
wejścia do UE chyba już nie ma takiej możliwosci.

  Jest, zdaje się Makro nie wypisało się z listy "zwracaczy VAT",
jedynie definicja obcokrajowca się zmieniła :)
  Ale ten zwrot i tak nie działa przez "niepłacenie przy kasie",
AFAIR trzeba przedstawić kwitki wywozu towarów *uprzednio*
wywiezionych poza granice celne, mylę się?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 11:56:43
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ważne pytania co do zamówień na firmy
Hello Gotfryd,

Tuesday, April 16, 2013, 11:11:32 AM, you wrote:

[...]

Nie wiem - nigdy nie byłem obcokrajowcem w Makro ;)
Ale z tego co pamiętam, to po zapłaceniu w kasie wracali do działu
obsługi i jakieś kwity załatwiali. Ale ostatnio to obserwowałem tak
dawno temu, że już nie pamiętam :(

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-04-16 23:11:22
Autor: Grzegorz
Ważne pytania co do zamówień na firmy

Makro w pewnym okresie zwracało VAT obcokrajowcom. Ale od czasu
wejścia do UE chyba już nie ma takiej możliwosci.
'...'
Best regards,
 RoMan

Jest nadal.
Robią to upoważnione podmioty.
g.

Data: 2013-04-16 10:35:52
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Na to posłowie nie pozwolą - musieliby się zgodzić, że niestosowanie
się do reklam wyborczych też jest oszustwem :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-16 05:56:53
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-04-16 05:10, Andrzej Jęziorski pisze:
[...]

Czy na firmę, czy na cele osobiste, i tak zawsze kupujesz z VAT.

--
Liwiusz

Data: 2013-04-18 06:49:19
Autor: Andrzej Jęziorski
[...]