Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Ważniejsza moc czy moment obrotowy?

Ważniejsza moc czy moment obrotowy?

Data: 2011-09-01 11:15:32
Autor: Olo
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze:
Witajcie.

Abstrakcyjnie:
lepiej mieć auto z silnikiem 100kW i momentem 400nM, czy też z silnikiem
o mocy 200kW i momentem 200nM?



to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to prędkość max, którą możesz osiągnąć.

Data: 2011-09-01 09:21:46
Autor: to
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
begin Olo
to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrĂłcie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.

Bzdura.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Data: 2011-09-01 11:59:13
Autor: Olo
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze:
begin Olo

to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.

Bzdura.


Bzdura - uzasadnij, czekam.

Data: 2011-09-01 12:34:25
Autor: to
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
begin Olo
Bzdura - uzasadnij, czekam.

Przeczytaj post Tomasza Pyry.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Data: 2011-09-01 15:25:09
Autor: Olo
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-01 14:34, to pisze:
begin Olo

Bzdura - uzasadnij, czekam.

Przeczytaj post Tomasza Pyry.


Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest nie tak?

Przy okazji polecam lekturę: http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_moment

"Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką możemy uzyskać z silnika. W praktycznym znaczeniu siła odpowiedzialna jest za przyspieszenie oraz uciąg samochodu. Oczywiście każdy wie, że samochód z wyższą mocą lepiej przyspiesza. Wynika to jednak z faktu, że ma on wysoki moment obrotowy przy wysokich prędkościach obrotowych, czyli nawet przy wysokich obrotach ma siłę żeby rozpędzać samochód. Moc natomiast odpowiedzialna jest głównie za prędkość maksymalną. Należy tu jednak zauważyć, że prędkość maksymalna samochodu jest mocno zależna od przełożeń układu napędowego. Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna samochodu, ale osiągana pozostanie przy tej samej prędkości obrotowej silnika to prędkość maksymalna samochodu pozostanie bez zmian. Mało tego, jadąc z prędkością maksymalną, silnik nie będzie osiągał maksymalnej mocy. Aby zwiększyć prędkość konieczna jest zmiana przełożeń w układzie napędowym. "

Data: 2011-09-01 07:35:38
Autor: WS
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
On 1 Wrz, 15:25, Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> wrote:

Przy okazji polecam lekturę:http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_moment

to chyba jakis humanista pisal ;)

"Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką
możemy uzyskać z silnika. W praktycznym znaczeniu siła odpowiedzialna
jest za przyspieszenie oraz uciąg samochodu.

ta...

jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm
drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej
samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo
przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza
sile...
Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja...

Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna
samochodu, ale osiągana pozostanie przy tej samej prędkości obrotowej
silnika to prędkość maksymalna samochodu pozostanie bez zmian. Mało
tego, jadąc z prędkością maksymalną, silnik nie będzie osiągał
maksymalnej mocy. Aby zwiększyć prędkość konieczna jest zmiana przełożeń
w układzie napędowym. "

ta... pod warunkiem, ze przy tych obrotach mocy maksymalnej bedzie
odciecie ;)

WS

Data: 2011-09-01 18:15:05
Autor: PM
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
?> jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm
drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej
samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo
przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza
sile...
Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja...

ale pomieszałeś w główkach ;-)
jak to tak! moment ten sam i to wyżej położony (czyli gorzej!) a przyspieszenie lepsze - straszne.

Data: 2011-09-01 16:09:44
Autor: to
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
begin Olo
Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem
niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest
nie tak?

Auto z 400 Nm przy 2000 rpm będzie przyspieszało tak samo jak takie z 200 Nm przy 4000 rpm po zastosowaniu odpowiedniego przełożenia. Dlatego maksymalna wartość momentu obrotowego na wale napędowym nie mówi nic o zdolności przyspieszania. Z kolei moc to moment * obroty, czyli paradoksalnie porównanie wartości maksymalnej mocy zmierzonej na wale napędowym mówi nam sporo o tym, jak dane auta będą przyspieszać, bo zwykle w autach o podobnej mocy na wale da się uzyskać podobny moment obrotowy na kołach odpowiednim zestopniowaniem skrzyni biegów.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Data: 2011-09-02 13:11:45
Autor: Jakub Witkowski
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-01 11:59, Olo pisze:
W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze:
begin Olo

to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.

Bzdura.


Bzdura - uzasadnij, czekam.

Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy.

Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach
zależy wprost od mocy P którą generuje silnik: M_k = P/obr_k (bez strat itd).

Czyli:
- Dwa silniki o takiej samej mocy dają taki sam moment na kołach (przy optymalnych przełożeniach przełożeniach).

- Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny moment na kołach i rozmaite przyspieszenia.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2011-09-02 14:00:26
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Hello Jakub,

Friday, September 2, 2011, 1:11:45 PM, you wrote:

to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.
Bzdura.
Bzdura - uzasadnij, czekam.
Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy.

Oczywista oczywistość. Tylko co z chwilą, gdy prędkość równa się zero?
;P

Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach
zależy wprost od mocy P którą generuje silnik: M_k = P/obr_k (bez strat itd).

j.w.

Czyli:
- Dwa silniki o takiej samej mocy dają taki sam moment na kołach
(przy optymalnych przełożeniach przełożeniach).

Dokładnie tak. Tylko czasem jest kłopot z tymi odpowiednimi
przełożeniami. Jak silnik ma bardzo wąski odcinek szczytowej mocy, to
czasem brakuje biegów - na niższym już nie jedzie a na wyższym jeszcze
- częsta przypadłość trupodizli znaczy turbodiesli.
Ale za to ta "elastyczność" i przyczepę można ciągnąć, żeby kolejnego
trupodizla z eNeReFu (dość hermentyczne, dla młodych niezrozumiałe)
ściągnąć.

- Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny
moment na kołach i rozmaite przyspieszenia.

Ale tego nie przetłumaczysz...


--
Best regards,
 RoMan                            mailto:roman@pik-net.pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2011-09-02 14:49:25
Autor: Jakub Witkowski
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-02 14:00, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Jakub,

Friday, September 2, 2011, 1:11:45 PM, you wrote:

to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.
Bzdura.
Bzdura - uzasadnij, czekam.
Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy.

Oczywista oczywistość. Tylko co z chwilą, gdy prędkość równa się zero?
;P

Czepiasz się. Chwila ta jest miary zero, a więc nie wnosi nic do całki mocy po czasie :)

Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach
zależy wprost od mocy P którą generuje silnik: M_k = P/obr_k (bez strat itd).

j.w.

Ok. rozszyfrujmy "bez strat itd" - dla sytuacji gdy nie wystepuja poślizgi,
i nie licząc strat w przeniesieniu napędu. Jasne jest że moment ruszania nie spełnia
tych założeń. Przy ruszaniu (w momencie gdy obroty koła = 0) tak naprawdę cała moc
jest tracona na sprzęgle albo na poślizg koła.

Dokładnie tak. Tylko czasem jest kłopot z tymi odpowiednimi
przełożeniami. Jak silnik ma bardzo wąski odcinek szczytowej mocy, to

To są szczegóły techniczne :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2011-09-02 15:03:29
Autor: Jakub Witkowski
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-02 14:49, Jakub Witkowski pisze:

Ok. rozszyfrujmy "bez strat itd" - dla sytuacji gdy nie wystepuja poślizgi,
i nie licząc strat w przeniesieniu napędu. Jasne jest że moment ruszania nie spełnia
tych założeń. Przy ruszaniu (w momencie gdy obroty koła = 0) tak naprawdę cała moc
jest tracona na sprzęgle albo na poślizg koła.

Czy raczej: gdy v=0, bo jeśli już poślizg, to obroty > 0, żebyś się zaraz znów nie doczepił... ;)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2011-09-01 17:57:25
Autor: scobowski
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:

to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.

i stąd prędkość maksymalna wychodzi na przecięciu krzywej mocy silnika i sumy oporów względem prędkości pojazdu ;)

Data: 2011-09-01 18:00:10
Autor: Tomasz Pyra
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:

W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.

Nie jest to prawdą - to co piszesz, to powtarzana bezkrytycznie legenda, która nie ma żadnych podstaw.

Ani jedno, ani drugie nie jest prawdą - przy czym pierwsze jest jeszcze dalej od prawdy niż drugie.

Data: 2011-09-02 03:02:08
Autor: Excite
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:
to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
prędkość max, którą możesz osiągnąć.

Przy zbytnim upraszczaniu tego zagadnienia wychodzą tylko bzdury.

Ważniejsza moc czy moment obrotowy?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona