Data: 2011-09-01 11:15:32 | |
Autor: Olo | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze:
Witajcie. to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to prędkość max, którą możesz osiągnąć. |
|
Data: 2011-09-01 09:21:46 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Olo
to zaleĹźy czy waĹźna jest dla Ciebie prÄdkoĹÄ max czy dynamika Bzdura. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 11:59:13 | |
Autor: Olo | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze:
begin Olo Bzdura - uzasadnij, czekam. |
|
Data: 2011-09-01 12:34:25 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Olo
Bzdura - uzasadnij, czekam. Przeczytaj post Tomasza Pyry. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 15:25:09 | |
Autor: Olo | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 14:34, to pisze:
begin Olo Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest nie tak? Przy okazji polecam lekturę: http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_moment "Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką możemy uzyskać z silnika. W praktycznym znaczeniu siła odpowiedzialna jest za przyspieszenie oraz uciąg samochodu. Oczywiście każdy wie, że samochód z wyższą mocą lepiej przyspiesza. Wynika to jednak z faktu, że ma on wysoki moment obrotowy przy wysokich prędkościach obrotowych, czyli nawet przy wysokich obrotach ma siłę żeby rozpędzać samochód. Moc natomiast odpowiedzialna jest głównie za prędkość maksymalną. Należy tu jednak zauważyć, że prędkość maksymalna samochodu jest mocno zależna od przełożeń układu napędowego. Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna samochodu, ale osiągana pozostanie przy tej samej prędkości obrotowej silnika to prędkość maksymalna samochodu pozostanie bez zmian. Mało tego, jadąc z prędkością maksymalną, silnik nie będzie osiągał maksymalnej mocy. Aby zwiększyć prędkość konieczna jest zmiana przełożeń w układzie napędowym. " |
|
Data: 2011-09-01 07:35:38 | |
Autor: WS | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 1 Wrz, 15:25, Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> wrote:
Przy okazji polecam lekturę:http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_moment to chyba jakis humanista pisal ;) "Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką ta... jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza sile... Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja... Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna ta... pod warunkiem, ze przy tych obrotach mocy maksymalnej bedzie odciecie ;) WS |
|
Data: 2011-09-01 18:15:05 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
?> jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm
drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej ale pomieszałeś w główkach ;-) jak to tak! moment ten sam i to wyżej położony (czyli gorzej!) a przyspieszenie lepsze - straszne. |
|
Data: 2011-09-01 16:09:44 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Olo
Co mam czytaÄ, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisaĹem Auto z 400 Nm przy 2000 rpm bÄdzie przyspieszaĹo tak samo jak takie z 200 Nm przy 4000 rpm po zastosowaniu odpowiedniego przeĹoĹźenia. Dlatego maksymalna wartoĹÄ momentu obrotowego na wale napÄdowym nie mĂłwi nic o zdolnoĹci przyspieszania. Z kolei moc to moment * obroty, czyli paradoksalnie porĂłwnanie wartoĹci maksymalnej mocy zmierzonej na wale napÄdowym mĂłwi nam sporo o tym, jak dane auta bÄdÄ przyspieszaÄ, bo zwykle w autach o podobnej mocy na wale da siÄ uzyskaÄ podobny moment obrotowy na koĹach odpowiednim zestopniowaniem skrzyni biegĂłw. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-02 13:11:45 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 11:59, Olo pisze:
W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze: Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy. Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach zależy wprost od mocy P którą generuje silnik: M_k = P/obr_k (bez strat itd). Czyli: - Dwa silniki o takiej samej mocy dają taki sam moment na kołach (przy optymalnych przełożeniach przełożeniach). - Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny moment na kołach i rozmaite przyspieszenia. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-02 14:00:26 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Jakub,
Friday, September 2, 2011, 1:11:45 PM, you wrote: Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy.Bzdura - uzasadnij, czekam.to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamikaBzdura. Oczywista oczywistość. Tylko co z chwilą, gdy prędkość równa się zero? ;P Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach j.w. Czyli: Dokładnie tak. Tylko czasem jest kłopot z tymi odpowiednimi przełożeniami. Jak silnik ma bardzo wąski odcinek szczytowej mocy, to czasem brakuje biegów - na niższym już nie jedzie a na wyższym jeszcze - częsta przypadłość trupodizli znaczy turbodiesli. Ale za to ta "elastyczność" i przyczepę można ciągnąć, żeby kolejnego trupodizla z eNeReFu (dość hermentyczne, dla młodych niezrozumiałe) ściągnąć. - Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny Ale tego nie przetłumaczysz... -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 14:49:25 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-02 14:00, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Jakub, Czepiasz się. Chwila ta jest miary zero, a więc nie wnosi nic do całki mocy po czasie :) Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach Ok. rozszyfrujmy "bez strat itd" - dla sytuacji gdy nie wystepuja poślizgi, i nie licząc strat w przeniesieniu napędu. Jasne jest że moment ruszania nie spełnia tych założeń. Przy ruszaniu (w momencie gdy obroty koła = 0) tak naprawdę cała moc jest tracona na sprzęgle albo na poślizg koła. Dokładnie tak. Tylko czasem jest kłopot z tymi odpowiednimi To są szczegóły techniczne :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-02 15:03:29 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-02 14:49, Jakub Witkowski pisze:
Ok. rozszyfrujmy "bez strat itd" - dla sytuacji gdy nie wystepuja poślizgi, Czy raczej: gdy v=0, bo jeśli już poślizg, to obroty > 0, żebyś się zaraz znów nie doczepił... ;) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-01 17:57:25 | |
Autor: scobowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:
to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamikai stąd prędkość maksymalna wychodzi na przecięciu krzywej mocy silnika i sumy oporów względem prędkości pojazdu ;) |
|
Data: 2011-09-01 18:00:10 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:
W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to Nie jest to prawdą - to co piszesz, to powtarzana bezkrytycznie legenda, która nie ma żadnych podstaw. Ani jedno, ani drugie nie jest prawdą - przy czym pierwsze jest jeszcze dalej od prawdy niż drugie. |
|
Data: 2011-09-02 03:02:08 | |
Autor: Excite | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:
to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika Przy zbytnim upraszczaniu tego zagadnienia wychodzą tylko bzdury. |