Ważniejsza moc czy moment obrotowy?

Data: 2011-09-01 18:00:09
Autor: scobowski
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze?

Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi:
moc jest pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w uproszczeniu )

Albo prościej, dla bardziej zakutych i bardziej romantycznie: moc jest potomstwem pochodzących z zaślubin momentu obrotowego i szybkości obrotowej wału :D, tym zdrowszym, im rodzice więksi. o:)

Data: 2011-09-01 19:40:53
Autor: PM
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
?
Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi:
moc jest pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w uproszczeniu )

czyli jeszcze o pochodnych nie uczyli? (szkoda, ale jest 1 wrzesień, jest szansa w tym roku szkolnym)

wg Twojej teorii
na pierwszym lepszym rzeczywistym wykresie:
http://web.pertus.com.pl/~waldek/wykres.jpg

moc od 2500obr/min w górę jest ujemna ;-)

Data: 2011-09-02 00:40:58
Autor: scobowski
W dniu 2011-09-01 19:40, PM pisze:
?
[...]

weź mnie teraz uświadom, bo r.rózniczkowy miałem w łapie jakoś ostatnio z 10 lat temu ;)
Zaskocz mnie i zmieszaj z błotem ;)
Jakbyś przypadkiem dowodził, że jednak po czasie - to nie brnij dalej ;)

Data: 2011-09-02 06:40:05
Autor: PM
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
?> weź mnie teraz uświadom, bo r.rózniczkowy miałem w łapie jakoś ostatnio
z 10 lat temu ;)

prosta pochodna to jeszcze nie rachunek różniczkowy,
kiedyś pochodna była w szkole średniej.
ale niech tam...
pochodną robi sie tak.
bierzesz dobrą lupę (ale naprawdę zajebistą)
powiększasz charakterystykę M=f(prędkość_obrotowa)
powinieneś zobaczyć taką krótką kreseczkę, no i teraz mierzysz rzut tej kreseczki na oś rzędnych i odciętych
 (powiedzmy umownie X i Y lub prędkość_obrotowa i M)
następnie dzielisz jedno przez drugie, i masz.
możesz tez mierzyć kąt nachylenia wykresu kątomierzem i wyciągnąć z tego tangens (uwaga trudne).
operacje możesz powtórzyć dla każdego punktu na wykresie.
;-)))

Zaskocz mnie i zmieszaj z błotem ;)

sam siebie zmieszałeś.

Jakbyś przypadkiem dowodził, że jednak po czasie - to nie brnij dalej ;)

ja nie wiem o czym Ty do mnie rozmawiasz.

Data: 2011-09-01 23:08:52
Autor: WS
On 2 Wrz, 06:40, "PM" <xpm_zo...@wp.pl> wrote:
no i teraz mierzysz rzut tej
kreseczki na oś rzędnych i odciętych
 (powiedzmy umownie X i Y lub prędkość_obrotowa i M)
następnie dzielisz jedno przez drugie, i masz.

nie zebym sie czepial, ale jak zmierzy, to nie wyjdzie mu nigdy ujemna
pochodna ;)

WS

Data: 2011-09-02 08:51:31
Autor: PM
[...]

no jak nie, jak tak.
zero na linijce przykładasz do początku rzutu "kreseczki" koniec linijki kierujesz zgodnie ze strzałkami na osiach wykresu.
mimo iż faktycznie nie ma ujemnej długości (przynajmniej w takiej matematyce na chłopski rozum)
to z pomiaru wyjdzie co ma wyjść.

Data: 2011-09-02 00:41:24
Autor: WS
On 2 Wrz, 08:51, "PM" <x...@wp.pl> wrote:

mimo iż faktycznie nie ma ujemnej długości (przynajmniej w takiej matematyce
na chłopski rozum)

nie tylko na chlopski ;)
miara z definicji jest nieujemna ;) http://pl.wikipedia.org/wiki/Miara_(matematyka)#Definicja

ale to juz za duzy OT sie robi...

WS

Data: 2011-09-02 14:03:16
Autor: J.F.
Dnia Fri, 02 Sep 2011 00:40:58 +0200, scobowski napisał(a):
[...]

Oczywiscie ze po czasie. Pochodna z pracy wykonanej po czasie :-)

J.

Data: 2011-09-02 15:22:38
Autor: PM
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Zaskocz mnie i zmieszaj z błotem ;)
Jakbyś przypadkiem dowodził, że jednak po czasie - to nie brnij dalej ;)

Oczywiscie ze po czasie. Pochodna z pracy wykonanej po czasie :-)

pokręciłeś
dochody uzyskane po czasie pracy
to zwykła lewizna jest.

Data: 2011-09-02 01:11:18
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-09-01 18:00, scobowski pisze:
To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze?

Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi:
moc jest pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w uproszczeniu )

A nie prościej iloczynem momentu obrotowego (tzn. momentu siły) i obrotów (tzn. prędkości kątowej)?

Data: 2011-09-02 09:12:20
Autor: PM
Ważniejsza moc czy moment obrotowy?

A nie prościej iloczynem momentu obrotowego (tzn. momentu siły) i obrotów (tzn. prędkości kątowej)?

popieram, ale mam pytanie.
czy na wykresach mocy i momentu
w całej ich rozciągłosci obowiazuje sztywna zalezność P=M*omega?

jezeli nie, to dlaczego.

Data: 2011-09-02 00:17:35
Autor: WS
On 2 Wrz, 09:12, "PM" <x...@wp.pl> wrote:

czy na wykresach mocy i momentu
w całej ich rozciągłosci obowiazuje sztywna zalezność P=M*omega?

jezeli nie, to dlaczego.

obowiazuje zawsze...

zreszta na wykresie jest zazwyczaj wyliczane m.in. z tego wzoru ;)

WS

Data: 2011-09-02 10:45:17
Autor: PM
[...]

no to teraz konsekwentnie dalej...
co się mierzy a co wylicza.

Data: 2011-09-02 02:10:07
Autor: WS
On 2 Wrz, 10:45, "PM" <x...@wp.pl> wrote:

no to teraz konsekwentnie dalej...
co się mierzy a co wylicza.

zalezy od hamowni ;)
jesli podwoziowa (najpopularniejsze, bo kto by silnik denontowal :) ),
to tez sa rozne...

np. hamownia podwoziowa inercyjna - mierzy sie predkosc katowa
napedzanego kolami walca o znanym momencie bezwladnosci w funkcji
czasu, reszte sie wylicza, tzn. majac przyspieszenie katowe mozna
wyliczyc moc, majac moc i obroty - moment

zazwyczaj po osiagnieciu maks. obrotow wysprzegla sie i mierzy "w
druga strone" czyli hamowanie walca, z czego mozna wyliczyc opory
przeniesienia napedu i dostajemy 3 wykresy: np. moment+moc na wale i
opory przeniesienia...

WS

Data: 2011-09-02 20:14:43
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-09-02 10:45, PM pisze:

[...]

Mierzy się tak naprawdę prędkość - czy to wału korbowego w hamowni silnikowej, rolek na hamowni podwoziowej, czy po prostu prędkość pojazdu przy drogowym pomiarze mocy.

Resztę się wylicza znając obciążenie podpięte do mierzonego elementu.

Ważniejsza moc czy moment obrotowy?