Data: 2011-09-01 18:00:09 | |
Autor: scobowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze?
Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi: moc jest pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w uproszczeniu ) Albo prościej, dla bardziej zakutych i bardziej romantycznie: moc jest potomstwem pochodzących z zaślubin momentu obrotowego i szybkości obrotowej wału :D, tym zdrowszym, im rodzice więksi. o:) |
|
Data: 2011-09-01 19:40:53 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
?
Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi: czyli jeszcze o pochodnych nie uczyli? (szkoda, ale jest 1 wrzesień, jest szansa w tym roku szkolnym) wg Twojej teorii na pierwszym lepszym rzeczywistym wykresie: http://web.pertus.com.pl/~waldek/wykres.jpg moc od 2500obr/min w górę jest ujemna ;-) |
|
Data: 2011-09-02 00:40:58 | |
Autor: scobowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 19:40, PM pisze:
?weź mnie teraz uświadom, bo r.rózniczkowy miałem w łapie jakoś ostatnio z 10 lat temu ;) Zaskocz mnie i zmieszaj z błotem ;) Jakbyś przypadkiem dowodził, że jednak po czasie - to nie brnij dalej ;) |
|
Data: 2011-09-02 06:40:05 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
?> weź mnie teraz uświadom, bo r.rózniczkowy miałem w łapie jakoś ostatnio
z 10 lat temu ;) prosta pochodna to jeszcze nie rachunek różniczkowy, kiedyś pochodna była w szkole średniej. ale niech tam... pochodną robi sie tak. bierzesz dobrą lupę (ale naprawdę zajebistą) powiększasz charakterystykę M=f(prędkość_obrotowa) powinieneś zobaczyć taką krótką kreseczkę, no i teraz mierzysz rzut tej kreseczki na oś rzędnych i odciętych (powiedzmy umownie X i Y lub prędkość_obrotowa i M) następnie dzielisz jedno przez drugie, i masz. możesz tez mierzyć kąt nachylenia wykresu kątomierzem i wyciągnąć z tego tangens (uwaga trudne). operacje możesz powtórzyć dla każdego punktu na wykresie. ;-))) Zaskocz mnie i zmieszaj z błotem ;) sam siebie zmieszałeś. Jakbyś przypadkiem dowodził, że jednak po czasie - to nie brnij dalej ;) ja nie wiem o czym Ty do mnie rozmawiasz. |
|
Data: 2011-09-01 23:08:52 | |
Autor: WS | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2 Wrz, 06:40, "PM" <xpm_zo...@wp.pl> wrote:
no i teraz mierzysz rzut tej nie zebym sie czepial, ale jak zmierzy, to nie wyjdzie mu nigdy ujemna pochodna ;) WS |
|
Data: 2011-09-02 08:51:31 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
no i teraz mierzysz rzut tej nie zebym sie czepial, ale jak zmierzy, to nie wyjdzie mu nigdy ujemna pochodna ;) no jak nie, jak tak. zero na linijce przykładasz do początku rzutu "kreseczki" koniec linijki kierujesz zgodnie ze strzałkami na osiach wykresu. mimo iż faktycznie nie ma ujemnej długości (przynajmniej w takiej matematyce na chłopski rozum) to z pomiaru wyjdzie co ma wyjść. |
|
Data: 2011-09-02 00:41:24 | |
Autor: WS | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2 Wrz, 08:51, "PM" <x...@wp.pl> wrote:
mimo iż faktycznie nie ma ujemnej długości (przynajmniej w takiej matematyce nie tylko na chlopski ;) miara z definicji jest nieujemna ;) http://pl.wikipedia.org/wiki/Miara_(matematyka)#Definicja ale to juz za duzy OT sie robi... WS |
|
Data: 2011-09-02 14:03:16 | |
Autor: J.F. | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Dnia Fri, 02 Sep 2011 00:40:58 +0200, scobowski napisał(a):
W dniu 2011-09-01 19:40, PM pisze: wg Twojej teoriiweź mnie teraz uświadom, bo r.rózniczkowy miałem w łapie jakoś ostatnio z 10 lat temu ;) Oczywiscie ze po czasie. Pochodna z pracy wykonanej po czasie :-) J. |
|
Data: 2011-09-02 15:22:38 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
pokręciłeśZaskocz mnie i zmieszaj z błotem ;) dochody uzyskane po czasie pracy to zwykła lewizna jest. |
|
Data: 2011-09-02 01:11:18 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 18:00, scobowski pisze:
To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze? A nie prościej iloczynem momentu obrotowego (tzn. momentu siły) i obrotów (tzn. prędkości kątowej)? |
|
Data: 2011-09-02 09:12:20 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
A nie prościej iloczynem momentu obrotowego (tzn. momentu siły) i obrotów (tzn. prędkości kątowej)?popieram, ale mam pytanie. czy na wykresach mocy i momentu w całej ich rozciągłosci obowiazuje sztywna zalezność P=M*omega? jezeli nie, to dlaczego. |
|
Data: 2011-09-02 00:17:35 | |
Autor: WS | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2 Wrz, 09:12, "PM" <x...@wp.pl> wrote:
czy na wykresach mocy i momentu obowiazuje zawsze... zreszta na wykresie jest zazwyczaj wyliczane m.in. z tego wzoru ;) WS |
|
Data: 2011-09-02 10:45:17 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
czy na wykresach mocy i momentu obowiazuje zawsze... zreszta na wykresie jest zazwyczaj wyliczane m.in. z tego wzoru ;) no to teraz konsekwentnie dalej... co się mierzy a co wylicza. |
|
Data: 2011-09-02 02:10:07 | |
Autor: WS | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2 Wrz, 10:45, "PM" <x...@wp.pl> wrote:
no to teraz konsekwentnie dalej... zalezy od hamowni ;) jesli podwoziowa (najpopularniejsze, bo kto by silnik denontowal :) ), to tez sa rozne... np. hamownia podwoziowa inercyjna - mierzy sie predkosc katowa napedzanego kolami walca o znanym momencie bezwladnosci w funkcji czasu, reszte sie wylicza, tzn. majac przyspieszenie katowe mozna wyliczyc moc, majac moc i obroty - moment zazwyczaj po osiagnieciu maks. obrotow wysprzegla sie i mierzy "w druga strone" czyli hamowanie walca, z czego mozna wyliczyc opory przeniesienia napedu i dostajemy 3 wykresy: np. moment+moc na wale i opory przeniesienia... WS |
|
Data: 2011-09-02 20:14:43 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-02 10:45, PM pisze:
Mierzy się tak naprawdę prędkość - czy to wału korbowego w hamowni silnikowej, rolek na hamowni podwoziowej, czy po prostu prędkość pojazdu przy drogowym pomiarze mocy. Resztę się wylicza znając obciążenie podpięte do mierzonego elementu. |