Wekslowi oszuści

Data: 2013-07-07 16:56:53
Autor: Chris94
Wekslowi oszuści
Temat nie dotyczy bezpośrednio banków, ale ponieważ jest bezpośrednio
związany z pieniędzmi, więc pozwolę sobie o nim tutaj napisać.
Oto fragment artykułu z Dziennika Polskiego:

"Przestępcy wymyślili sprytny mechanizm oszustwa. W domu ofiary,
przeważnie osoby starszej, zjawiał się "elektryk" (np. przebrany w
uniform Jacek J.), informując o "spadkach napięcia". Sprawdzał gniazdka,
po czym podsuwał gospodarzowi do podpisu "dokumenty potwierdzające
kontrolę". Później, przy użyciu starej maszyny, Tomasz R. dopisywał na
kartce z wyłudzonym podpisem - weksel, czyli zobowiązanie ofiary, np. z
lat 90., do zapłaty dużej sumy z pokaźnymi odsetkami.

Spreparowany weksel trafiał do sądu - z wnioskiem o wydanie nakazu
zapłaty. Czasami przestępcy czekali kilka lat, aż "dłużnik" umrze - i
pozywali jego spadkobierców. Rodzeństwo z Nowego Sącza, któremu chcieli
odebrać rodzinny dom, było pewne, że zmarły ojciec nie miał długów.
Złożyło w sądzie sprzeciw wobec nakazu zapłaty, ale podpis ojca na
wekslu okazał się autentyczny.

Przestępcy stosowali wiele sztuczek utrudniających odkrycie prawdy. R.
świetnie znał prawo i słabości sądowych procedur. Kolejne sądy, od
Katowic po Kraków i Tarnów, dawały się nabrać. Niewinni ludzie tracili
majątki lub spłacali latami rzekome długi."

Całość w piątkowym Dzienniku Polskim lub tutaj: http://www.dziennikpolski24.pl/pl/aktualnosci/malopolska/1280325-sadowy-triumf-ofiar-wekslowych-oszustow.html

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2013-07-07 08:36:20
Autor: Sebastian
Wekslowi oszuści
moim skromnym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłby ustawowy obowiązek notarialnego poświadczenia podpisu na wekslu pod rygorem nieważności

Data: 2013-07-07 18:27:03
Autor: Wemif
Wekslowi oszuści
Sebastian <zarzadkomplementariusza@gg.pl> wrote:
moim skromnym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłby ustawowy obowiązek notarialnego poświadczenia podpisu na wekslu pod rygorem nieważności

Zmieniłoby to tyle, że musieliby się dzielić łupem z notariuszem ;-)

a.

Data: 2013-07-08 01:48:53
Autor: Sebastian
Wekslowi oszuści
moim skromnym zdaniem lepszym rozwi�zaniem by�by ustawowy obowi�zek notarialnego po�wiadczenia podpisu na wekslu pod rygorem niewa�no�ci

Zmieni�oby to tyle, �e musieliby si� dzieli� �upem z notariuszem ;-)

zmieniłoby to tyle że większość notariuszy nie chciałaby brać udziału w przestępstwie a przynajmniej niektórzy zgłosiliby organom ścigania "propozycję" współudziału w tymże łupie

Data: 2013-07-08 11:45:31
Autor: J.F
Wekslowi oszuści
Użytkownik "Sebastian"  napisał w wiadomości grup
[...]

Ale oni nie potrzebowaliby wiekszosci, tylko jednego/kilku.

To juz bylo, gdzies tam przejmowali kamienice po osobach nieposiadajacych spadkobiercow.

Owszem, z czasem moze by sie wszystkie umowy poswiadczone przez takiego notariusza wydaly podejrzane ... albo i nie, jak sie mafie za to zabiora :-)

J.

Data: 2013-07-07 22:41:09
Autor: Liwiusz
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-07 17:36, Sebastian pisze:
moim skromnym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłby ustawowy obowiązek notarialnego poświadczenia podpisu na wekslu pod rygorem nieważności

To by zbierali podpisy pod umowami pożyczki.

Kolejnym krokiem by był brak możliwości samodzielnego zaciągania zobowiązań przez kogokolwiek.

Albo po prostu przyjęcie do wiadomości, że oszustwa się zdarzają.

http://www.remitent.pl/falszywy-elektryk-wyludzal-podpisy-na-weksle/1724

--
Liwiusz

Data: 2013-07-07 16:10:58
Autor: A.L.
Wekslowi oszuści
On Sun, 07 Jul 2013 22:41:09 +0200, Liwiusz
<lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

A mzoe prosciej nie podpisywac niczego?... A osobnikow ktorzy sie
podaja za kogokolwiek legitumowac i w razie watpliwosci nei wpuszczac.

A.L.

Data: 2013-07-08 11:35:27
Autor: J.F
Wekslowi oszuści
Użytkownik "A.L."  napisał w wiadomości grup
A mzoe prosciej nie podpisywac niczego?...

To oczywiscie zawsze chwalebne - przeczytac przed podpisaniem.

Ale brak podpisu cie nie uchroni - podrobic latwo, a po smierci dowodzic swoich racji trudno.

A osobnikow ktorzy sie
podaja za kogokolwiek legitumowac
i w razie watpliwosci nei wpuszczac.

W dobie podwykonawcy podwykonawcy ? Nie bardzo sie da.
Poza tym ten by sie wylegitymowal i moze nawet chetnie - wszak w koncu i tak musial swoje nazwisko uzyc.

J.

Data: 2013-07-08 10:40:09
Autor: A.L.
Wekslowi oszuści
On Mon, 8 Jul 2013 11:35:27 +0200, "J.F"
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Niwe wiem czy to sie da w Polsce zastosowac - ja nie wpuszczam nikogo
do domu jezeli wizyta nei jest zapowiedziana telefonicznie lub
pisemnie, lub zamowiona przeze mnie

A.L.

Data: 2013-07-08 18:08:13
Autor: sqlwiel
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-08 17:40, A.L. pisze:

Niwe wiem czy to sie da w Polsce zastosowac - ja nie wpuszczam nikogo
do domu jezeli wizyta nei jest zapowiedziana telefonicznie lub
pisemnie, lub zamowiona przeze mnie

A.L.

Jeśli zadzwoni do Ciebie jakiś ktoś przedstawiając się jako Tauron, albo inna Energa i zapowie montera, który przyjdzie wymienić licznik - to będziesz dzwonił na ich infolinię i sprawdzał?

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-07-09 18:46:40
Autor: animka
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-08 18:08, sqlwiel pisze:
[...]

Otrzymałby na pewno pismo listem poleconym.
Zresztą te sprawy załatwia sobie sam aboment, sam musi raczej prosić się o wymianę licznika.

--
animka

Data: 2013-07-09 19:09:30
Autor: Chris94
Wekslowi oszuści
Dnia Tue, 09 Jul 2013 18:46:40 +0200, animka napisał(a):

[...]

Nic podobnego, zarówno w pierwszym jak drugim przypadku.
Na wymianie licznika zależy dostawcy energii elektrycznej, gdyż stary,
wyeksploatowany licznik zazwyczaj zaniża wskazania.

Data: 2013-07-08 18:31:51
Autor: J.F
Wekslowi oszuści
Użytkownik "A.L."  napisał w wiadomości
Niwe wiem czy to sie da w Polsce zastosowac - ja nie wpuszczam nikogo
do domu jezeli wizyta nie jest zapowiedziana telefonicznie lub
pisemnie, lub zamowiona przeze mnie

No wiesz, tu jest zacofany kraj, tu nie zadzwonia do ciebie, bo nie masz telefonu :-)

Dobra, z telefonami sie poprawilo. Ze spisami pogorszylo - jak maja zadzwonic, jesli nie znaja numeru do ciebie ? Po adresie ? Moze sie i da.

W domu jednorodzinnym zasadniczo wizytowac nie ma kto. W mieszkaniu w bloku - duzo instalacji wspolnych, prad, woda, kanalizacja, wentylacja.
Inkasenci rozni do odczytu licznikow.

No ale co za problem - zadzwoni ktos, powie ze jest z urzedu i sprawdzaja cokolwiek/termity/jakosc pradu, i przysla pracownika w dogodnym terminie, kiedy mozna Szanownego Pana zastac w domu.
I juz nie bedziesz legitymowal.
Albo i pismo przysla, urzedowe, z propozycja terminu i podaniem telefonu do biura, albo bezposrednio do wykonawcy.

Ewentualnie ... jeden kabelek wystarczy i telefonu juz nie bedziesz mial. A potem zastuka do drzwi monter, naprawi, poprosi o podpisanie pokwitowania :-)

Niestety - oszusci inteligentni sa i ochrona przed nimi zahacza o paranoje :-)

Albo teraz - ustawe smieciowa mamy, nowe firmy, nowe kubly - prosze podpisac odbior trzech kublow na koszt gminy ..

J.

Data: 2013-07-08 18:51:18
Autor: Liwiusz
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-08 18:31, J.F pisze:
[...]

Jak świat długi i szeroki oszustwa były, są i będą. Dobrze że sąd zdecydował się w tym przypadku surowo ukarać, a nie wyszedł z założenia "że nawet nikogo nie pobili".

--
Liwiusz

Data: 2013-07-09 23:36:40
Autor: george
Wekslowi oszuści

"A.L." <alewando@aol.com> wrote in message news:58nlt81q8q4lepal8e0e9e6vlc5e72abce4ax.com...
[...]

tak dla zrozumienia tematu ...tu nie chodzi o seks z nieznajomą i wpuszczanie do domu.

pozdr
george

Data: 2013-07-08 00:19:13
Autor: Chris94
Wekslowi oszuści
Dnia Sun, 07 Jul 2013 22:41:09 +0200, Liwiusz napisał(a):

http://www.remitent.pl/falszywy-elektryk-wyludzal-podpisy-na-weksle/1724

Zwróćcie uwagę ile lat ta sprawa się już ciągnie, a wyrok zapadł dopiero
teraz!
Mam nadzieję, że sprawcy nie odpowiadali z wolnej stopy?

Data: 2013-07-08 01:51:42
Autor: Sebastian
Wekslowi oszuści
> moim skromnym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłby ustawowy obowiązek > notarialnego poświadczenia podpisu na wekslu pod rygorem nieważności

To by zbierali podpisy pod umowami pożyczki.

umowa pożyczki nie podlega indosowaniu, na szczęście.

Data: 2013-07-08 10:56:49
Autor: Liwiusz
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-08 10:51, Sebastian pisze:
[...]

Ale podlega cesji.

na szczęście.

Z opisu sprawy nie wynika, aby oszuści te weksle nawet indosowali.

A indosowanie weksla, wbrew pozorom, ułatwia udowodnienie oszustwa (jeśli takowe jest), bowiem jest więcej podmiotów zamieszanych w proceder, łatwiej wychwycić pozorność indosu itp.

--
Liwiusz

Data: 2013-07-07 17:14:59
Autor: Andrzej Lawa
Wekslowi oszuści
W dniu 07.07.2013 16:56, Chris94 pisze:

[...]

Czy sentencja wyroku obejmowała publikację danych oraz wizerunków tym oszustów i dlaczego nie?

Więzienie to pikuś - gnoje wyjdą za parę lat i zaczną znowu naciągać. A tak przynajmniej byłoby wiadomo, że to oszuści i trzeba ich pilnować.

PS: fuck NSA Allah bomb - analyze this, assholes!

Data: 2013-07-07 19:00:50
Autor: Budzik
Wekslowi oszuści
Osobnik posiadający mail alawa.news@lechistan.com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Więzienie to pikuś - gnoje wyjdą za parę lat i zaczną znowu naciągać.
A tak przynajmniej byłoby wiadomo, że to oszuści i trzeba ich
pilnować.
Jaka kara była odekwatna?

--
Pozdrawia... Budzik
Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kimś innym.

Data: 2013-07-07 22:58:36
Autor: Arek
Wekslowi oszuści
Budzik napisał(a) w wiadomości: <07072013.49633EA2@budzik61.poznan.pl>...
[...]

Podwójna kwota wyłudzenia. Z odsetkami.
Ustawowy brak przedawnienia takich długów. Nie wiem, może jest?

Arek

Data: 2013-07-07 22:59:33
Autor: Liwiusz
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-07 22:58, Arek pisze:
[...]

Nie sądzę, aby podziałało. Jeden ze sprawców od 20 lat jest "bezrobotny".

Mimo że górna granica kary za fałszowanie weksla to aż 25 lat, to jednak wyroki wieloletniego więzienia bez zawieszenia budzą respekt. W szczególności kara 12 lat jest dość wysoka jak na przestępstwo "białego kołnierzyka".

--
Liwiusz

Data: 2013-07-07 19:25:38
Autor: J.F.
Wekslowi oszuści
Dnia Sun, 07 Jul 2013 17:14:59 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
[...]

Do tego czasu zapomnisz, oni po wyjsciu zmienia wyglad, a w ogole to
cie setka innych oszuka, bo dobry biznes szybko znajduje nasladowcow.

Zobacz np "na wnuczka" - przeciez to nie sa dwie czy trzy osoby.

A w wiezieniu sie jeszcze wymienia metodami, albo wymysla cos lepszego
:-(

J.

Data: 2013-07-07 19:39:21
Autor: Andrzej Lawa
Wekslowi oszuści
W dniu 07.07.2013 19:25, J.F. pisze:

[...]

Nieistotne. Tacy powinni być PUBLICZNIE piętnowani.

PS: fuck NSA Allah bomb - analyze this, assholes!

Data: 2013-07-07 19:48:03
Autor: J.F.
Wekslowi oszuści
Dnia Sun, 07 Jul 2013 19:39:21 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
[...]

Hm, a inni przestepcy nie ? :-)

Czekaj, jak to bylo ... tacy co usilowali pobic ochroniarza to chyba
tez ? J.

Data: 2013-07-08 04:21:27
Autor: Tomasz Chmielewski
Wekslowi oszuści
On Sun, 7 Jul 2013 19:25:38 +0200

> [...]

cie setka innych oszuka, bo dobry biznes szybko znajduje nasladowcow.

Zobacz np "na wnuczka" - przeciez to nie sa dwie czy trzy osoby.

I w dalszym ciagu najwyrazniej dziala.

Moda "na wnuczka" doszla swojego czasu do Japonii, czyli kraju, w
ktorym ludzie potrafia zostawic torbe/plecak w koszyku przy rowerze,
gdy ida na zakupy, a gdy zgubia portfel czy telefon, to najbardziej
prawdopodobnym scenariuszem jest to, ze nienaruszona zguba czeka na nas
na najblizszym posterunku policji.

Slowem - spoleczenstwo jest bardzo uczciwe, wiec jak dzwonil "japonski
wnuczek po sluczce autem", tym bardziej starsi ludzie chcieli mu pomoc.

W Japonii starsi ludzie maja prawie bez wyjatku konto w banku, i nie
maja zwyczaju trzymania wiekszych sum pieniedzy w domach - wiec gdy
dzwonil "wnuczek", starsza osoba musiala isc po pieniadze do bankomatu.

Co zrobili Japonczycy? Przy niemal kazdym bankomacie w kraju postawili
policjanta, ktory edukowal starsze osoby. A gdy widzieli starsza osobe
"z wnuczkiem" - mieli dodatkowe procedury, ktore pozwolily zatrzymac
sporo liczbe przestepcow.

I tym sposobem, metoda "na wnuczka" zostala na dluzszy czas wypleniona
z ich kraju.

Da sie? Da.

http://www.thestandard.com.hk/breaking_news_detail.asp?id=7902
http://www.japantoday.com/category/crime/view/58000-police-deployed-to-atms-to-stop-bank-transfer-fraud-on-pension-payment-day

--
Tomasz Chmielewski
http://www.ptraveler.com

Data: 2013-07-07 18:57:53
Autor: sqlwiel
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-07 16:56, Chris94 pisze:

Przestępcy stosowali wiele sztuczek utrudniających odkrycie prawdy. R.
świetnie znał prawo i słabości sądowych procedur. Kolejne sądy, od

Musi jakiś dobrze sqr...ny prawnik :)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-07-07 21:38:09
Autor: sqlwiel
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-07 16:56, Chris94 pisze:
[...]
A czy nie dociera do Was (Chris) i do Was wszystkich, szanowni grupowicze, że weksel jest specjalizowanym narzędziem?
Czymś, jak np. ostry nóż. Np. nóż ceramiczny, 20 lat temu. Jest sprawny, szybki, w wielu zastosowaniach niezastąpiony, ale przy nieostrożnym użyciu może nieść katastrofalne skutki. Albo piła łancuchowa - każdy może sobie kupić w supermarkecie, ale...
Obarczycie weksel notariuszem, to jak byście z piły łańcuchowej zabrali łańcuch :)

Porównanie może nie jest najlepiej dobrane, bo takim narzędziem jest podpis. Więc porównajmy podpis do elektryki w mieszkaniu. Przecież te 230V przy nieostrożnym użyciu zabija całkiem skutecznie. Czy to jest powód, aby np. zabudowanie dodatkowego gniazdka wymagało obecności elektryka z uprawnieniami? (Spoko - doczekamy! A przedłużacze i rozgałęźniki znikną z rynku.)
Więc tak samo traktujmy podpis. Niech złożenie podpisu (od nas samych i naszych bliskich, rodziców i babć) wymaga obecności kogoś świadomego, który wie, co się podpisuje.
Ludzie (wszyscy) muszą wiedzieć, że nie składa się podpisu pod "nie wiadomo czym". I to zarówno starzy, jak i młodzi. Starym można doradzić, aby w opisanej sytuacji nad podpisem dopisywali "podpisuję potwierdzenie sprawdzenia instalacji elektrycznej".
Nie trzeba okradać milionów ludzi na rzecz notariuszy. Mają wystarczająco dużo kasy, mocną pozycję i już wystarczająco się panoszą.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-07-07 22:40:18
Autor: Kamil Jońca
Wekslowi oszuści
sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> writes:

[...]

Ale chyba tak jest i to od dawna? KJ
(Nie, nie jestem pewien)

--
http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swinki-w-new-jersey/
"What do you give a man who has everything?" the pretty teenager

Data: 2013-07-07 23:15:01
Autor: Arek
Wekslowi oszuści
sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> napisał(a) w wiadomości:
<51d9c3a2$0$1261$65785112@news.neostrada.pl>...
[...]

Może lepiej na czytelnym dopisku nieczytelny bazgroł jako podpis.

Niezupełna analogia ale podobnie uczyniłem kiedyś na poczcie, gdyż
pani przy wpłacie na konto bankowe zażądała adresu odbiorcy.
Chciała oświadczenia i podpisu na odwrotnej stronie blankietu, że
nie będę wnosił zażalenia, gdy forsa nie dojdzie. Nie wiem, czy miała
prawo żądać, nie miałem czasu się droczyć a kierownika ponoć nie było.
Napisałem, że nie będę jeżeli przyczyną będzie WYŁĄCZNIE brak adresu
odbiorcy, co potwierdzi wiarygodny dokument wystawiony przez bank
beneficjenta (trochę blef, no nie?..). Przeczytała, chyba nie
zrozumiała ale przyjęła.
Pieniądze doszły.

Nie trzeba okradać milionów ludzi na rzecz notariuszy. Mają
wystarczająco dużo kasy, mocną pozycję i już wystarczająco się panoszą.

Już zbyt wiele umów bez notariusza jest nieważnych...

Arek

Data: 2013-07-08 13:31:48
Autor: Piotr Gałka
Wekslowi oszuści

Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości news:51d9c3a2$0$1261$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Miałeś kontakt ze starszą osobą którą starość dopada nie od nóg a od głowy?
P.G.

Data: 2013-07-08 16:16:56
Autor: J.F
Wekslowi oszuści
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup
[...]

To jedno, ale sporo z nich jest jeszcze w miare sprawne, ale zwyczaju czytania nie ma.
Socjalizm oduczyl.

J.

Data: 2013-07-08 20:31:50
Autor: Chris94
Wekslowi oszuści
Dnia Sun, 07 Jul 2013 21:38:09 +0200, sqlwiel napisał(a):

[...]

Ale przecież ci ludzie nie podpisywali weksli, tylko potwierdzenie
dokonania przeglądu instalacji!
A obecnie mamy taką sytuację, że - używając Twojego porównania - kupuję
w sklepie bochenek chleba, a po wzięciu go do ręki okazuje się on być
pracującą piłą spalinową, w dodatku z nożem ceramicznym w miejscu
uchwytu :)
Ten przekręt nie byłby możliwy, gdyby w 2007 roku nie zniesiono
standardowych formularzy weksla. Nikt elektrykowi lub kominiarzowi nie
potwierdziłby wykonania przeglądu instalacji na oryginalnym, pokrytym
zabezpieczającą przed fałszerstwami fakturą formularzu, z napisem
"WEKSEL".
I jest jeszcze druga przyczyna, również będąca dorobkiem ostatnich lat,
która oszustowi umożliwiła bezkarne dokonywanie tych przestępstw: zmiana
polskiego prawa, która zezwoliła sądowi, by pismo wysłane do pozwanego
traktować jako poprawnie doręczone, chociaż w ogóle doręczone nie
zostało. Okazuje się, że oszust specjalnie podawał sądowi fałszywe adresy
rzekomych "dłużników", by ci nie dowiedzieli się o prowadzonym przeciwko
nim postępowaniu sądowym i by wyroki zapadały zaocznie.

Data: 2013-07-08 20:42:35
Autor: Liwiusz
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-08 20:31, Chris94 pisze:

Ten przekręt nie byłby możliwy, gdyby w 2007 roku nie zniesiono
standardowych formularzy weksla.

Nigdy stosowanie urzędowych blankietów weksli nie było obligatoryjne.

--
Liwiusz

Data: 2013-07-08 22:46:45
Autor: george
Wekslowi oszuści

"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote in message news:krf16t$2i4$1node1.news.atman.pl...
[...]

z wątku wynika że powinno...

george

Data: 2013-07-08 23:53:59
Autor: Chris94
Wekslowi oszuści
Dnia Mon, 08 Jul 2013 20:42:35 +0200, Liwiusz napisał(a):

W dniu 2013-07-08 20:31, Chris94 pisze:

Ten przekręt nie byłby możliwy, gdyby w 2007 roku nie zniesiono
standardowych formularzy weksla.

Nigdy stosowanie urzędowych blankietów weksli nie było obligatoryjne.

"Do 1 stycznia 2007 r. istniały urzędowe blankiety wekslowe, które
służyły realizacji obowiązków fiskalnych wynikających z ustawy o opłacie
skarbowej. Od tej daty od weksli nie pobiera się opłaty skarbowej,
natomiast w obrocie funkcjonują prywatne blankiety wydawane przez
poszczególnych przedsiębiorców, z tym, że nie ma ustalonego jednolitego
wzoru takiego dokumentu." - http://pl.wikipedia.org/wiki/Weksel

Data: 2013-07-08 23:59:50
Autor: Liwiusz
Wekslowi oszuści
W dniu 2013-07-08 23:53, Chris94 pisze:
[...]

Obowiązek fiskalny można było spełnić inaczej niż przez zastosowanie blankietu urzędowego. Nadto nawet weksel bez opłaty skarbowej był ważny.

--
Liwiusz

Wekslowi oszuści