Wentylator obudowy

Data: 2014-05-15 19:08:41
Autor: Piotr Rezmer
Wentylator obudowy
Dzień dobry,

Mam obudowę Fractal Design DEFINE Mini. Domyślnie jest tam zamocowany wentylator na tylnej ściance obudowy nad panelem gniazd z MB. Czy dobrze myślę, że przeniesienie tego wentylatora do gniazda na górnej ściance obudowy poprawi wyciąganie ciepłego powietrza z obudowy? Planuję go połączyć duktem z radiatorem CPU.
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-05-15 20:58:40
Autor: Michal Lukasik
Wentylator obudowy
On 15/05/2014 18:08, Piotr Rezmer wrote:

Mam obudowę Fractal Design DEFINE Mini. Domy¶lnie jest tam zamocowany
wentylator na tylnej ¶ciance obudowy nad panelem gniazd z MB. Czy dobrze
my¶lę, że przeniesienie tego wentylatora do gniazda na górnej ¶ciance
obudowy poprawi wyci±ganie ciepłego powietrza z obudowy? Planuję go
poł±czyć duktem z radiatorem CPU.

SprawdĽ. Zależy to od tego co i jak masz rozmieszczone w "budzie".
Tu masz taki przykładowy test innej "budy".
http://icrontic.com/article/pc_airflow_heat_cooling_guide
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-05-16 09:16:01
Autor: Piotr Rezmer
Wentylator obudowy
Michal Lukasik pisze:

SprawdĽ. Zależy to od tego co i jak masz rozmieszczone w "budzie".
Tu masz taki przykładowy test innej "budy".
http://icrontic.com/article/pc_airflow_heat_cooling_guide

Czyli, przynajmniej teoretycznie wykorzystanie górnego slotu zamiast tylnego może mieć sens. Zastanawiam się jeszcze czy da się obrócić radiator HR-22 tak by finy ułatwiały przepływ powietrza dół->góra.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-05-17 11:05:38
Autor: Michal Lukasik
Wentylator obudowy
On 16/05/2014 08:16, Piotr Rezmer wrote:

Czyli, przynajmniej teoretycznie wykorzystanie gĂłrnego slotu zamiast
tylnego może mieć sens. Zastanawiam się jeszcze czy da się obrócić
radiator HR-22 tak by finy ułatwiały przepływ powietrza dół->góra.

Może, ale szału nie ma. Może się też okazać, że brak wentylatorów daje zadowalający efekt. Sam mam CM Gladiator 600, który fabrycznie ma wentyl z przodu i u góry i w zależności jaki radiator mam na CPU najlepszy efekt jest tylko góra lub tylko tył (to jeśli chodzi o CPU, GPU). Front mam jednak cały czas włączony ze względu na dyski, są dużo chłodniejsze kosztem większego ciepła w budzie (powyższy test tego nie uwzgledniał, ale temp. HDD jest IMO równie ważna jeśli nie ważniejsza).
Ponadto preferuję wentyl z tyłu zamiast u góry ze względu na to, że zdaża mi się coś położyć na obudowę.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-05-17 13:08:45
Autor: Piotr Rezmer
Wentylator obudowy
Michal Lukasik pisze:

Może, ale szału nie ma. Może się też okazać, że brak wentylatorów daje
zadowalajÄ…cy efekt.

To byłoby idealnie :). Komputer z szumem 0 dB to jest to. Zakładam, że nie trafią mi się nigdzie piszczące dławiki.

 Front mam jednak caĹ‚y czas wĹ‚Ä…czony ze wzglÄ™du na dyski, sÄ… duĹĽo chĹ‚odniejsze
kosztem większego ciepła w budzie (powyższy test tego nie uwzgledniał,
ale temp. HDD jest IMO równie ważna jeśli nie ważniejsza).

U mnie jest z przodu SSD; zakładam, że jest bardziej odporny na temperaturę niż dysk magnetyczny.

Ponadto preferuję wentyl z tyłu zamiast u góry ze względu na to, że
zdaża mi się coś położyć na obudowę.
To mi nie będzie grozić. Komputer będzie stać na podłodze pod biurkiem, na tyle daleko że nie będzie mi się chciało czegoś na niego kłaść.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-05-17 14:03:52
Autor: Michal Lukasik
Wentylator obudowy
On 17/05/2014 12:08, Piotr Rezmer wrote:

U mnie jest z przodu SSD; zakładam, że jest bardziej odporny na
temperaturę niż dysk magnetyczny.

Żeby¶ się nie zdziwił. ;D
SSD też ma swoje fochy. Sam się jeszcze nie spotkałem z "usmażonym" SSD, ale słyszłem o przypadkach, że po nagrzniu "¶wirowały"*. Na pewno też nie wpływa to dorze na ich żywotno¶ć (żadna elektronika tego nie lubi).

* Tu masz przykład
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-034326.htm

Twoja "buda" jest bardzo podobna pod względem wew. organizacji do mojej, dlatego dałbym wolnoobrotow± 12 może większy z przudu na SSD. Ponadto PSU zamontowałbym wentylatorem do dołu (zakładam, że masz PSU pez wentylatora na tylnej ¶ciance) tak by miał niezależne chłodzenie i nie mieszał cyrkulacji w "budzie". Zdj±łbym wentylator z radiatora CPU i dałbym bo na tyln± sciankę, pozwalaj±c MB regulować obroty. Górze pozwoliłbym pracować grawitacyjnie. W każdym razie u mnie się to sprawdza bez względu czy grafika chłodzona pasywnie, czy aktywnie.

Daj znać jaki efekt osi±gnołe¶ i jaka konfiguracja wentylatorów daje najlepszy efekt. Może da się co¶ poprawić w mojej, choć nie narzekam. ;D

To mi nie będzie grozić. Komputer będzie stać na podłodze pod biurkiem,
na tyle daleko że nie będzie mi się chciało czego¶ na niego kła¶ć.

Przeważnie kładę na nim sprzęty, które podł±czam do przedniego panela, typu smartfon, tablet, zew. HDD. Potrafi± je¶li nie w cało¶ci to częsciowo zakryć otwór wentylacji - temp. zmienia się minimalnie, ale wentylator generuje więcej szumu.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-05-17 15:22:29
Autor: Piotr Rezmer
Wentylator obudowy
Michal Lukasik pisze:

Twoja "buda" jest bardzo podobna pod względem wew. organizacji do mojej,
dlatego dałbym wolnoobrotow± 12 może większy z przudu na SSD.

Pomy¶lę nad tym jak okaże się że SSD ma za ciepło.

Ponadto
PSU zamontowałbym wentylatorem do dołu (zakładam, że masz PSU pez
wentylatora na tylnej ¶ciance) tak by miał niezależne chłodzenie i nie
mieszał cyrkulacji w "budzie".

U mnie jest pasywny Seasonic 460W. Ci±gnie zimne powietrze przez filtry od spodu obudowy.
Na razie nie mam jeszcze zewnętrznej karty graficznej. Wykorzystam iGPU.

Daj znać jaki efekt osi±gnołe¶ i jaka konfiguracja wentylatorów daje
najlepszy efekt. Może da się co¶ poprawić w mojej, choć nie narzekam. ;D

Za półtora tygodnia Ci odpowiem. Do tego czasu będę już mieć radiator na CPU,

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Wentylator obudowy