Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym

Data: 2012-10-27 17:29:03
Autor: kashmiri
Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym
Witam,

Znajoma dzisiaj otrzymała wezwanie do osobistego stawiennictwa w urzędzie gminy celem złożenia formularza pt. "Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych". Ten dość skomplikowany formularz załączony do wezwania (oczywiście bez żadnych objaśnień) ma służyć "ustaleniu wymiaru podatku od nieruchomości za 2012 r.".

Dla znajomej osobista wyprawa do urzędu byłaby niesłychanie uciążliwa, m.in. ze względu na jej niepełnosprawne dziecko wymagające całodobowej opieki.

Pytania: Czy urzędnik gminny ma prawo żądać osobistego stawiennictwa? Czy istnieją regulacje dotyczące tego, w jakich sprawach człowiek jest zobowiązany do stawienia się na wezwanie urzędnika? Czy gmina może żądać dodatkowych informacji poza tymi, które posiada (bo posiadać ma obowiązek) jej wydział planowania przestrzennego?

Z góry dzięki za wyjaśnienie.

k.

Data: 2012-10-27 20:05:26
Autor: witek
kashmiri wrote:

Pytania: Czy urzędnik gminny ma prawo żądać osobistego stawiennictwa?

hmm, skoro tak napisali to pewnie ma.

art 50 kodeks postepowania administracyjnego.

Czy istnieją regulacje dotyczące tego, w jakich sprawach człowiek jest zobowiązany do stawienia się na wezwanie urzędnika?

na wezwanie urzednika w dowolnych sprawach wymagających osobistego stawienia sie.

  Czy gmina może żądać dodatkowych informacji poza tymi, które posiada (bo posiadać ma obowiązek) jej wydział planowania przestrzennego?

a znajoma nie kupowala jakiegos gruntu, nieruchomosci itp w tym roku?

ten papiórek o ktorym pisales ma zlozyc sam zainteresowany.
Czyzby zapomniala?

> Dla znajomej osobista wyprawa do urzędu byłaby niesłychanie uciążliwa

art 50 par 3

W przypadkach, w których osoba wezwana nie może stawić się z powodu choroby, kalectwa lub innej nie dającej się pokonać przeszkody, organ może dokonać określonej czynności lub przyjąć wyjaśnienie albo przesłuchać osobę wezwaną w miejscu jej pobytu, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich znajduje się ta osoba.

Zadzwonic zeby pomogli wypełnić papiórek i podpisany posłać przez umyślnego.

Data: 2012-10-28 08:18:55
Autor: Big Jack
Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym
W wiadomości
*witek* napisał(-a):

Pytania: Czy urzędnik gminny ma prawo żądać osobistego stawiennictwa?

hmm, skoro tak napisali to pewnie ma.

Papier wszystko przyjmie, a obowiązek niekoniecznie musi istnieć. Kiedyś zostałem wezwany przez straż wiejską do osobistego i obowiązkowego stawiennictwa przed ich obliczem pod groźbą dekapitacji. A że straż miejsko-wiejska może wezwać tylko konkretne osoby, a te tumany nie napisali w jakim charakterze chcą mnie widzieć, to ich zlałem. I co? I nic.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2012-10-28 06:39:08
Autor: witek
Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym
Big Jack wrote:
Papier wszystko przyjmie,

zauwazyles moze nr paragrafu w nastepnej linijce ?

Data: 2012-10-28 14:20:06
Autor: Big Jack
*witek* napisał(-a):

zauwazyles moze nr paragrafu w nastepnej linijce ?

Doczytałeś, że obowiązek _niekoniecznie_ musi istnieć? Nie wiem jak Ty, ale ja nie znam wszystkich okoliczności i nie zaryzokowałbym jednoznacznych opinii.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2012-10-28 15:10:05
Autor: kashmiri

On 28/10/2012 01:05, witek wrote:

> hmm, skoro tak napisali to pewnie ma.
>
> art 50 kodeks postepowania administracyjnego.

Dzięki. Ale nie stosuje się IMHO:
"§ 1.Organ administracji publicznej może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika *LUB* na piśmie (...)" [podkreślenie moje].

"lub znaczy "lub", a nie "i". Tymczasem organ wzywa do złożenia wyjaśnień na piśmie *I* osobiście. A właściwie do osobistego złożenia wypełnionego formularza.

> na wezwanie urzednika w dowolnych sprawach wymagających osobistego
> stawienia sie.

Które to są te "wymagające osobistego stawienia się"? Jakiś katalog?

>   Czy gmina może żądać dodatkowych informacji poza tymi, które posiada
> (bo posiadać ma obowiązek) jej wydział planowania przestrzennego?
>
> a znajoma nie kupowala jakiegos gruntu, nieruchomosci itp w tym roku?

Nie, od lat mieszka w tym samym mieszkaniu w bloku, bez zmian w posiadaniu.

> ten papiórek o ktorym pisales ma zlozyc sam zainteresowany.
> Czyzby zapomniala?

Wg gminy jest zobowiązany. Wprawdzie nie podają sankcji, więc jedyne, co może grozić, to chyba że gmina nie będzie w stanie wyliczyć jej podatku od nieruchomości...

> [...]
> przesłuchać osobę wezwaną w miejscu jej pobytu, jeżeli pozwalają na to
> okoliczności, w jakich znajduje się ta osoba.

"Może", czyli nie musi. Zresztą "nie dająca się pokonać przeszkoda" to znowuż pozostawiona jest do interpretacji urzędnika - znajoma sama może chodzić, a urząd zawsze może powiedzieć, żeby sobie na ten czas wzięła opiekunkę do dziecka.

> Zadzwonic zeby pomogli wypełnić papiórek i podpisany posłać przez
> umyślnego.

Pewnie na tym się skończy. Czyli żądanie urzędu jest legalne? Urząd ma prawo zażądać od wszystkich mieszkańców gminy osobistego przyniesienia dowolnego formularza w urzędzie w godzinach pracy urzędu, a za niewykonanie groziłyby sankcje? A co np. z osobami pracującymi?

k.

Data: 2012-10-28 14:13:40
Autor: witek
kashmiri wrote:

[...]

jakby było "i" to urzad nie mialby wyboru i w kazdej sprawi musiałbys składać wyjaśnienie i osobiscie i przez pełnomocnika i jeszcze na pismie. Dopiero byś się narobił.

na piśmie to masz wypełnić formularz, bo cieżko inaczej. A wyjaśnienia złożyć osobiście. Po za tym lub jest lub i nie wyklucza obydwu rzeczy jednoczescie chociaz to troche bez sensu.

 > na wezwanie urzednika w dowolnych sprawach wymagających osobistego
 > stawienia sie.

Które to są te "wymagające osobistego stawienia się"? Jakiś katalog?

A musi być?
zapewne w jakimś rozporządzeniu coś na ten temat znajdziesz, ale pewnie nie wiecej niż "jesli nie można inaczej". Zdaje sie ze ostatnie zmiany w KPA z kwietnia tego roku szły w tym kierunku.

Wg gminy jest zobowiązany. Wprawdzie nie podają sankcji, więc jedyne, co
może grozić, to chyba że gmina nie będzie w stanie wyliczyć jej podatku
od nieruchomości...

za niezłożenie papiórka nawet jak sankcji nie ma, to za niezapłacenie podatku w terminie pewnie już jest.

> [...]
 > przesłuchać osobę wezwaną w miejscu jej pobytu, jeżeli pozwalają na to
 > okoliczności, w jakich znajduje się ta osoba.

"Może", czyli nie musi.

Może, ale nie musi.

[...]

Może. I co mu zrobisz.
Przy czym jak wyjaśnienia na pismie beda wystarczające to po jaką cholerę miałby wyzywać jeszcze raz.

 > Zadzwonic zeby pomogli wypełnić papiórek i podpisany posłać przez
 > umyślnego.

Pewnie na tym się skończy. Czyli żądanie urzędu jest legalne?

tak.
jeśli sądzisz ze stawiennictwo w celu wyjaśnienia sprawy nie jest uzasadnione to droga odwoławcza stoi otworem.

[...]

Urząd nie żąda osobistego przyniesienia dowolnego formularza, tylko zapewne złożenia wyjaśnień dlaczego ten formularz do tej pory nie został złożony i pewnie coś jeszcze skoro oczekują stawienia się osobiście.
Pewnie przez telefon też sie da załatwić, ale KPA takiego trybu nie przewiduje. Przy czym jak sprawa zostanie wyjaśniona, chocby za pomocą wróżki, to nie bedzie powodu do stawiania sie.

Data: 2012-10-28 20:02:38
Autor: kashmiri
Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym
On 28/10/2012 19:13, witek wrote:
kashmiri wrote:

[ciach]

[...]

Nie można uregulować należności, której wysokości się nie zna.
(BTW Tu w żadnym wypadku nie chodzi o wymigiwanie się od płacenia)

[...]

Nie, akurat tutaj mylisz się. Z tego co wiem, urząd nie "wzywa do wyjaśnienia", tylko informuje, że formularz należy "złożyć osobiście".

Mimo że urząd administracji państwowej ma prawo wezwać obywatela celem złożenia zeznań lub wyjaśnień - to czy ma prawo decydować (bez specjalnego rozporządzenia, jak to jest np. w wypadku wniosków o wydanie dowodu osobistego itp.), że jedyna dopuszczalna droga *dostarczenia formularza do urzędu* jest poprzez doręczenie in persona?

Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana IMHO i par 50 kpa nie do końca tu przystaje.

k.

Data: 2012-10-28 17:47:22
Autor: witek
kashmiri wrote:

Nie, akurat tutaj mylisz się. Z tego co wiem, urząd nie "wzywa do
wyjaśnienia", tylko informuje, że formularz należy "złożyć osobiście".

Posłałbym go pocztą.
Ale od razu nalezy sie nastawic na batalię, ze formularz jest wypełniony źle, bo na 99% będzie źle.
Tez go wypełniałem i gdyby nie babki w urzędzie zajęłoby mi to zapewne kilka dni.

[...]

bo tak zapewne zapisano gdzies w ustawie.
Nie chce mi sie szukac gdzie.

Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana IMHO i par 50 kpa nie do końca
tu przystaje.

dobrze byloby o tej bardziej skomplikowanej sprawie najpierw napisac a nie dokladac po jednym zdaniu raz na dzien
tak mi sie dyskutowac nie chce.

spadam

Data: 2012-10-29 00:13:47
Autor: kashmiri
On 28/10/2012 22:47, witek wrote:
kashmiri wrote:

[...]

A, ok, w każdym razie dzięki za chęć pomocy.

[...]

Gdyby Google Groups poprawnie oddawały kodowanie, odpowiedziałbym od razu - a tako to musiałem pół dnia po wysłaniu pierwszego posta eksperymentować z różnymi serwerami NNTP.

Skomplikowana - miałem na myśli wyjaśnienie podstaw prawnych działania urzędu: par. 50 kpa mówi o metodach *uzyskiwania od obywatela zeznań/wyjaśnień*, a nie metodach ustalenia wysokości podatku od nieruchomości, który OIMW nie opiera się na zeznaniach obywateli, a na udokumentowanej (w archiwach urzędu) wielkości nieruchomości.

Po mojemu to trochę tak jakby urząd wymagał obowiązkowego stawiennictwa mieszkańców celem ustalenia wysokości opłat parkingowych.

I pytam się tu, czy prawo nasze kochane jakkolwiek to reguluje.

k.

Data: 2012-10-28 21:32:12
Autor: witek
kashmiri wrote:

[...]

urzad nie ma automatycznej wiedzy kto jest wlascicielem danej nieruchomosci.  o ile urzad ewentualnie bedzie wiedzial ile tego podatku ma byc to nie bedzie wiedzial komu go naliczyc jak sie chetny na ten podatek sam nie zglosi.
Stad te druczki. A ze skomplikowane. tak najwyrazniej wyszlo zeby uwzglednic wszystkie mozliwe mozliwosci.

Nie wiem co bylo przyczyna wezwania do urzedu, wiec mozemy sobie jeszcze pogdybac.

I pytam się tu, czy prawo nasze kochane jakkolwiek to reguluje.

Ale co ma jeszcze regulowac?
Urzednikowi daje prawo wezwania. A reszta zalezy od urzednika czy jest wstanie wyjasnic sprawe bez wzywania czy nie.
Ludzie! ratunku! nie wszystko daje sie opisac paragrafem i nie ma takiej potrzeby.

Data: 2012-10-29 06:25:16
Autor: spp
W dniu 2012-10-29 03:32, witek pisze:

[...]

No to akurat chyba ma - w końcu to nieruchomości i transakcje są przeprowadzane notarialnie a informacja o tym trafia do urzędu (przynajmniej tak miałem w ub. miesiącu).
Co innego jego wysokość - w przypadku gruntu jest to dość łatwe ale w przypadku budynków i budowli już gorzej - trzeba je właściwie zaklasyfikować a w przypadku budowli nawet wycenić co, jak nietrudno się domyślić, może być elementem spornym między urzędem a podatnikiem.

--
spp

Data: 2012-10-28 15:10:25
Autor: kashmiri

Data: 2012-10-28 11:26:53
Autor: agusia
Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym
To niech zadzwoni się dowie może wystarczy rozmowa telefoniczna - u mnie zadziałało.

--
Pozdrawiam

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów 7634 (20121027) __________

Wiadomoœć została sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

Wezwanie do osobistego stawienia się przed... urzędnikiem gminnym