Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza

Data: 2011-04-22 15:19:34
Autor: rital
Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
Witam Szanownych Grupowiczów, ze szczególnym uwzględnieniem Liwiusza :)

Mam następującą "zagwozdkę" dotyczącą weksla:

Jest to weksel własny, zupełny, wystawiony przez spółę z o.o. (podpisany  przez
prezesa zarządu wraz z pieczątką firmową spółki).

Wystawiony w czerwcu 2010 r. z terminem zapłaty: połowa grudnia 2010 r.

Pod koniec listopada wysłałem jako remitent wezwanie do wykupu weksla.
Pozostało bez odpowiedzi. Pod koniec grudnia wysłałem wezwanie do zapłaty.  Bez
odpowiedzi.

I teraz pytanie: czy jeśli przeniosę prawa z weksla przez indos na
indosariusza, to czy będzie on musiał ponownie wzywać spółkę do wykupu  weksla/
zapłaty we własnym imieniu? (niestety czas gra rolę) Czy też będzie mógł
samodzielnie wnieść powództwo "podpierając się" moim wezwaniem do wykupu  oraz
wezwaniem do zapłaty?

I jako dodatkowy "smaczek": na wekslu podpisał się (niewyraźnie) prezes  zarządu
figurujący w KRS jako prezes na dzień wystawienia weksla. Niestety po kilku
miesiącach od wystawienia (październik 2010 r.) zmienił się prezes. Kiedy  się o
tym dowiedziałem (w grudniu 2010 r.), "zmolestowałem" go do potwierdenia
pisemnego, że to on jako prezes zarządu spółki podpisał weksel.. Na  oświadczeniu
podpisał się podobnie nieczytelnie, ale notariusz potwierdził na odwrocie
tożsamość osoby składającej podpis i dane z paszportu, którym się u  notariusza
wylegitymował.

Czy widzicie tu jakieś zagrożenie, które może wyjść w sądzie?

Z góry dziękuję za merytoryczne odniesienie :)

Rital

Data: 2011-04-22 15:36:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 15:19, rital@onet.pl pisze:
[...]

Taki indos (po terminie płatności) będzie miał skutki zwykłego przelewu.

zapłaty we własnym imieniu? (niestety czas gra rolę) Czy też będzie mógł
samodzielnie wnieść powództwo "podpierając się" moim wezwaniem do wykupu
oraz
wezwaniem do zapłaty?

Jeśli to nie postępowanie gospodarcze, to starczą Twoje wezwania.

[...]

Fakt umocowania prezesa i tak ocenia się po dacie wystawienia weksla (jakby wchodzić w szczegóły: w dacie wręczenia, przy czym domyślnie uważa się, że wpisana data wystawienia=data wręczenia), więc wystarczy (w razie sporu) podeprzeć się datą podaną na wekslu i odpisem pełnym KRS dowodzącym, że w tym czasie podpisujący był umocowany.

A nawet jeśliby nie był umocowany do reprezentowania spółki - odpowiada wówczas za weksel prywatnie. W wielu przypadkach jest to lepsza perspektywa :)

Czy widzicie tu jakieś zagrożenie, które może wyjść w sądzie?

Trzeba się mocno nastarać, aby przegrać sprawę z weksla. Może jeszcze podaj jego treść, co by wykluczyć błędy formalne :)

--
Liwiusz

Data: 2011-04-22 17:56:04
Autor: rital
[...]

A co to dokładnie oznacza i jakie skutki rodzi?

[...]

Nie występuję jako przedsiębiorca (ewentualny indosariusz również nie),  więc to chyba nie będzie postępowanie gospodarcze. Czyli rozumiem, że  indosariusz nic już nie musi robić i sam wnosi powództwo oraz załącza moje  wezwania do wykupu oraz do zapłaty? (tak się chcę upewnić) :)

(...)

Może jeszcze podaj jego treść, co by wykluczyć błędy formalne :)

Zurich-Szwajcaria, dnia 15 czerwca 2010 r. Weksel na sumę: 3000,00 PLN
Dnia 15 grudnia 2010 r. bezwarunkowo zapłacę bez protestu za ten własny  weksel na zlecenie Jana Kowalskiego
sumę: trzy tysiące złotych
płatny we Wrocławiu
pieczątka firmowa i podpis (nieczytelny) prezesa zarządu

Data: 2011-04-22 17:58:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 17:56, rital@onet.pl pisze:
[...]

Najważniejszy skutek to taki, że wystawca zachowuje wobec nowego nabywcy możliwość podnoszenia zarzutów, które ma wobec remitenta.

[...]

W wersji minimum dołączałem sam weksel bez żadnych wezwań.

(...)

[...]

Weksel poprawny. Wystawca to polska spółka?

--
Liwiusz

Data: 2011-04-22 18:16:23
Autor: rital
[...]

czyli rozumiem, że sąd będzie badał tzw. "stosunek podstawowy", czyli to  co mnie łączyło z wystawcą i dlaczego weksel został wystawiony?

(...)

Weksel poprawny. Wystawca to polska spółka?

tak, polska... ale to już niestety chyba tylko wydmuszka :( więc pożyczkę  odzyskam w najlepszym razie od prezesów zarządu (starego prezesa lub  nowego)

PS. BARDZO szybko odpowiadasz :) i do tego rzeczowo! NAPRAWDĘ dziękuję :)

Data: 2011-04-22 18:22:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 18:16, rital@onet.pl pisze:
[...]

Sąd nic nie będzie badał z urzędu. Chodzi o to, że jeśli wystawca by podniósł zarzut "ale my za ten weksel zapłaciliśmy remitentowi" lub inny zarzut, który nie dotyczy jakieś wady formalnej weksla, tylko stosunku pozawekslowego między remitentem a wystawcą, to w przypadku klasycznego indosu sąd zbywa na drzewo:

pw.
Art. 17
Osoby, przeciw którym dochodzi się praw z weksla, nie mogą wobec posiadacza zasłaniać się zarzutami, opartymi na swych stosunkach osobistych z wystawcą lub z posiadaczami poprzednimi, chyba że posiadacz, nabywając weksel, działał świadomie na szkodę dłużnika.

Natomiast w przypadku cesji:

kc
art. 513
§ 1. Dłużnikowi przysługują przeciwko nabywcy wierzytelności wszelkie zarzuty, które miał przeciwko zbywcy w chwili powzięcia wiadomości o przelewie.

(...)

Weksel poprawny. Wystawca to polska spółka?

tak, polska... ale to już niestety chyba tylko wydmuszka :( więc
pożyczkę odzyskam w najlepszym razie od prezesów zarządu (starego
prezesa lub nowego)

Oj, to bardzo długa droga. Stawiam na minimum rok :)

PS. BARDZO szybko odpowiadasz :) i do tego rzeczowo! NAPRAWDĘ dziękuję :)

Cóż, weksle do mój konik ;)

--
Liwiusz

Data: 2011-04-22 19:41:57
Autor: rital
[...]

będę walczył... cóż mi pozostaje ;)

PS. BARDZO szybko odpowiadasz :) i do tego rzeczowo! NAPRAWDĘ dziękuję  :)

Cóż, weksle do mój konik ;)

wiem wiem... :) wszyscy Grupowicze o tym wiedzą :) stąd moje specjalne  ukłony w Twoją stronę w pierwszym poście :)

Wątek się rozczłonkował, więc jeszcze raz dziękując za pomoc, zamykam  również tę "odnogę" :)

Data: 2011-04-22 20:18:48
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 19:41, rital@onet.pl pisze:

Wątek się rozczłonkował, więc jeszcze raz dziękując za pomoc, zamykam
również tę "odnogę" :)

Dodam jeszcze, że popełniłeś błąd w temacie - osoba nabywająca weksel na drodze indosu to indosatariusz. :)

--
Liwiusz

Data: 2011-04-23 10:49:58
Autor: ąćęłńóśźż
Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
Aaaa, pracujesz na poczcie...
;-))

-- -- -

Data: 2011-04-22 18:02:12
Autor: rital
Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
Przepraszam, ale tekst się jakoś dziwnie sformatował.

Ponieżej czytelniejsza wersja (mam nadzieję)

Data: 2011-04-22 18:11:01
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 18:02, rital@onet.pl pisze:

Zurich-Szwajcaria, dnia 15 czerwca 2010 r. Weksel na sumę: 3000,00 PLN

Dodam jeszcze, że prawidłowość weksla ocenia się wedle prawa miejsca wystawienia, jednakże z uwagi na fakt, że Szwajcaria przyjęła przed wojną konwencję w sprawie jednolitej ustawy o wekslach trasowanych i własnych, zastosowana treść weksla powinna być poprawna.

--
Liwiusz

Data: 2011-04-22 18:18:39
Autor: rital
[...]

mam nadzięję, że w razie "W" ratuje mnie rónież fakt, że zarówno wystawca  jak i ja jesteśmy polskimi podmiotami :)

Data: 2011-04-22 18:23:36
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 18:18, rital@onet.pl pisze:
[...]

Gdybyście byli obywatelami polskimi (a nie jesteście, bo spółka nie jest), to można by zastosować:

pw. art. 78
Zobowiązania wekslowe, zaciągnięte za granicą przez obywatela polskiego, są ważne w Polsce w stosunku do innego obywatela polskiego także wówczas, jeżeli zostały zaciągnięte z zachowaniem formy, przewidzianej w prawie niniejszym.

Natomiast w pozwie warto wspomnieć, że Szwajcaria to też kraj konwencyjny i weksel jest zgodny z ichnimi przepisami.

--
Liwiusz

Data: 2011-04-22 19:02:04
Autor: rital
[...]

mmm... czyli obywatel rozumiany wąsko jako osoba fizyczna i spółka z  siedzibą w Polsce już się nie łapie :(

[...]

masz na myśli: "Konwencję genewskiej z dnia 7 czerwca 1930 r. w sprawie  jednolitej ustawy o wekslach trasowanych i własnych" czy też Konwencję w  sprawie jednolitej ustawy o wekslach trasowanych i własnych ogłoszoną w  Dz. U. z dnia 6 kwietnia 1937 r.? (coś czuję przez skórę, że to ta sama  konwencja)

Data: 2011-04-22 19:05:50
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-22 19:02, rital@onet.pl pisze:
[...]

Póki co nie czytałem o zastosowaniu takiej wykładni rozszerzającej.

Całkiem możliwe :)
http://msp.money.pl/akty_prawne/dzienniki_ustaw/dziennik,ustaw,1937,026,0.html

--
Liwiusz

Data: 2011-04-22 19:38:40
Autor: rital
Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
(...
)
[...]

ok :)

Dzięki śliczne za pomoc i kończąc wątek życzę udanych, zdrowych i  pogodnych Świąt Wielkanocnych! :)

Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza