Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyc zne

Data: 2011-06-02 16:43:02
Autor: woohoo
Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyc zne
Powitać, bo dawno mnie tu nie było.
Jak w obecnej chwili wyglÄ…da sprawa z tematu?
Dawno, dawno temu, za siedmioma itd., nie przechodziły w ogóle.
Później chyba przechodziły, ale jedną pliterkę telefon zliczał mi za dwie (lub trzy) zwykłe łacińskie.
A ostatnio chyba zlicza normalnie, ale czy one w ogóle dochodzą?
Niby można pisać bez, jednak wolę pisać jak należy.
Często zresztą piszę z komputera i się po prostu zapominam.
No więc – wie ktoś, jak to teraz wygląda lub powinno wyglądać?
Niestety nie mam drugiego telefonu pod ręką, żeby sprawdzić empirycznie.
Poza tym chciałbym poznać teorię.
Najwięcej wiadomości SMS idzie mi na linii Play–Orange.

--
wO.ôhoo!

"Tfu! Na piasku siedziałaś?!"

Data: 2011-06-02 16:17:55
Autor: Waldek Godel
Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyc zne
Dnia Thu, 02 Jun 2011 16:43:02 +0200, woohoo napisa³(a):

Powitaæ, bo dawno mnie tu nie by³o.
Jak w obecnej chwili wygl±da sprawa z tematu?
Dawno, dawno temu, za siedmioma itd., nie przechodzi³y w ogóle.
Pó¼niej chyba przechodzi³y, ale jedn± pliterkê telefon zlicza³ mi za dwie (lub trzy) zwyk³e ³aciñskie.
A ostatnio chyba zlicza normalnie, ale czy one w ogóle dochodz±?

Zlicza normalnie. Czyli prze³±cza na 8-bitowe kody i jeden SMS mie¶ci 80 a
nie 160 znaków.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
"Zadna korporacja w Polsce nie ma kilkadziesiat serwerów. " - Pawe³ "robbo"

Data: 2011-06-02 17:44:26
Autor: woohoo
Wiadomo¶ci SMS a polskie znaki diakrytyczne
W dniu 2011-06-02 17:17, Waldek Godel pisze:
Zlicza normalnie. Czyli prze³±cza na 8-bitowe kody i jeden SMS mie¶ci 80 a
nie 160 znaków.

Czyli wystarczy jedna pliterka i do dyspozycji mam ju¿ tylko 79 dowolnych znaków, tak?

No i czy taki SMS zawsze dojdzie prawid³owo (niezale¿nie od sieci i s³uchawki)?

--
wO.ôhoo!

"Tfu! Na piasku siedzia³a¶?!"

Data: 2011-06-02 17:10:18
Autor: Waldek Godel
Wiadomo¶ci SMS a polskie znaki diakrytyczne
Dnia Thu, 02 Jun 2011 17:44:26 +0200, woohoo napisa³(a):

Czyli wystarczy jedna pliterka i do dyspozycji mam ju¿ tylko 79 dowolnych znaków, tak?

tak

No i czy taki SMS zawsze dojdzie prawid³owo (niezale¿nie od sieci i s³uchawki)?

zgodnie ze standardami - tak.
W praktyce bywa ró¿nie. --
Pozdrowienia, Waldek Godel
"Thalia bije na glowe Yarisa wygod±" - Pawe³ "robbo" Kamiñski aka Jan
Strybyszewski

Data: 2011-06-02 18:30:21
Autor: MarekM
W dniu 02.06.2011 17:17, Waldek Godel pisze:

[...]

Zlicza normalnie. Czyli przełącza na 8-bitowe kody i jeden SMS mieści 80 a
nie 160 znaków.

Ściślej: przełącza na 16-bitowe kody i zamiast 160 7-bitowych znaków ASCII mieści się 70 16-bitowych znaków UCS2. SMS to 140 bajtów (czyli 1120 bitów, czyli 160 znaków 7-bitowych standardu ASCII). Zauważ, że "osiem bitów" wymagałoby używania czegoś w rodzaju "stron kodowych" -

Marek

Data: 2011-06-02 20:22:22
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2011-06-02 18:30, MarekM pisze:
[...]

SMS to 163 bajty. Te 140 to dane.

Data: 2011-06-02 20:23:48
Autor: Grzexs
[...]

A ja się zastanawiam, dlaczego nikt nie wpadł na to, by różne greckie i portugalskie literki zastąpić polskimi. Jednakowo we wszystkich telefonach. Np. przy wyborze języka dokonywane byłoby takie przełączenie strony kodowej. Rozwiązanie dużo prostsze niż zabawa w kodowanie w taki siaki spsób.

--
Grzexs

Data: 2011-06-02 22:21:39
Autor: JoteR
"Grzexs" napisał:

A ja się zastanawiam, dlaczego nikt nie wpadł na to, by różne greckie
i  portugalskie literki zastÄ…pić polskimi.

W którym standardzie? Mazovia, CP-852, Microvex, CP-1250? A może Mac OS CE? A nie, to już było, podobnie jak fafnaście innych "standardów", lepiej stworzyć jeszcze jeden, oczywiście słuszniejszy od innych i broń Boże żeby był kompatybilny z którymś z poprzednich. Jak to było? "Nowe przesłowie sobie Polak kupi, że i przed szkodą, i po szkodzie..."

JoteR

Data: 2011-06-03 11:43:05
Autor: J.F.
Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyczne
Użytkownik "JoteR" <joter@pf.pl> napisał w
"Grzexs" napisał:
[...]

No nie, ISO-costam jest sluszniejsze :-)

Pytanie oczywiscie po co sie pchac w ograniczone rozwiazanie, skoro ustandaryzowalismy tez Unicode, a akurat w przypadku SMS oznacza to tylko ze telefon bedzie nadawal ..  do 5 ms dluzej ?

J.

Data: 2011-06-03 12:04:40
Autor: niusy.pl
Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyczne

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>

[...]

Nikt już nie pcha się. Natomiast operatorzy bardzo chętnie kasują za teksty od długości nie przekraczającej 140 bajtów np 20 groszy. Absurdalny koszt.

Data: 2011-06-03 11:58:31
Autor: niusy.pl
Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyczne

Użytkownik "Grzexs" <grzexs@gazeta.usu-n-to.pl>

[...]

O to właśnie chodzi, że normalne kodowanie jest jedno ale wymaga więcej bitów.

Data: 2011-06-03 12:22:55
Autor: woohoo
W dniu 2011-06-03 11:58, niusy.pl pisze:
O to właśnie chodzi, że normalne kodowanie jest jedno ale wymaga więcej
bitów.

Nie moja branża, więc jestem zielony, ale jedno pytanie mi się nasuwa:
czy przy tych całych UMTS-ach i 4G kilkadziesiąt/kilkaset bitów na wiadomość ma aż tak wielkie znaczenie dla sieci (w sensie: infrastruktury)?

--
wO.ôhoo!

"Tfu! Na piasku siedziałaś?!"

Data: 2011-06-03 16:10:47
Autor: J.F.
Użytkownik "woohoo" <woohoo@internety.com> napisał w wiadomości news:isaclv$85q$2inews.gazeta.pl...
[...]

Dopoki ich nie wysylasz tysiacami na godzine to zadne.
160B .. mniej wiecej tyle co 0.1s rozmowy.

J.

Data: 2011-06-03 17:50:59
Autor: Firankowy potwór

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:isaq16$l8t$1news.onet.pl...
[...]

To dlaczego wciąż cena smsa to 2/3 minuty rozmowy?

Data: 2011-06-05 12:18:38
Autor: Jakub Danecki
Firankowy potwór wrote:
> Dopoki ich nie wysylasz tysiacami na godzine to zadne.
> 160B .. mniej wiecej tyle co 0.1s rozmowy.
To dlaczego wciąż cena smsa to 2/3 minuty rozmowy?

Bo tak można więcej zarobić?

Jakub

Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyc zne