Wiadomości a prawo autorskie

Data: 2009-07-28 12:56:10
Autor: Jacek Wojnarowski
Wiadomości a prawo autorskie
Witam,
Tak od niedawna zwróciłem uwagę, że PAP czyli Państwowa Agencja
Prasowa zaznacza, że wiadomości są objęte prawem autorskim.
Jak dobrze pamiętam, to wiadomość (news) nie może być objęta prawem
autorskim, jedynie artykuł.
Poproszę o informacje, może coś się zmieniło w prawie - czy wiadomość
(news) jest objęty prawem autorskim?

Pozdrowienia,
Jacek

Data: 2009-07-28 22:37:34
Autor: .B:artek.
Wiadomości a prawo autorskie
Jacek Wojnarowski wyskrobał(a):
[...]

Wiadomości PAP są utworami w rozumieniu prawa autorskiego. Czy wg Ciebie różni się taka wiadomość od artykułu? Wiadomość to nie krótki komunikat typu "Premier Tusk spotkał się z rolnikami", tylko dłuższe opracowanie (utwór) podlegający ochronie przez prawo autorskie.

--
..B:artek.

Data: 2009-07-29 04:35:01
Autor: Marcin Debowski
On 2009-07-28, Jacek Wojnarowski <jacek.wojnarowski@gmail.com> wrote:
[...]

Raczej nic się nie zmieniło. To co nie jest objęte PA to "proste informacje prasowe". Zapewne część tych wiadomości jest objeta PA, bo mają inny charakter.

--
Marcin

Data: 2009-07-28 13:56:20
Autor: Jacek Wojnarowski
On 28 Lip, 21:35, Marcin Debowski <agate...@INVALID.ml1.net> wrote:
On 2009-07-28, Jacek Wojnarowski <jacek.wojnarow...@gmail.com> wrote:

> [...]

Raczej nic się nie zmieniło. To co nie jest objęte PA to "proste
informacje prasowe". Zapewne część tych wiadomości jest objeta PA, bo

Dzięki za odpowiedź, Marcin.
Tak tylko - sorry, że ciągnę temat - jak rozróżnić prostą wiadomość
prasową? Jeden z moich serwisów korzysta w dużej mierze z informacji
prasowych dotyczących nowości na rynku zdrowia, jak np. jest nowa
szczepionka na coś tam itp. Czy to podlega pod prawo autorskie?

Data: 2009-07-29 06:51:08
Autor: Marcin Debowski
On 2009-07-28, Jacek Wojnarowski <jacek.wojnarowski@gmail.com> wrote:
[...]

Jeśli przekazujesz samą INFORMACJĘ (dane) to nie podlega ona żadnej ochronie i mozesz to robić bez żadnych ograniczeń. Jeśli i formę, to już trzeba uważać. Inaczej mówiąc jeśli dowolnie bogaty informacyjnie tekst przepiszesz własnymi słowami to nikt sie nigdy nie przyczepi. Ale jeśli będziesz tekst kopiował żywcem to zawsze istnieje pewne ryzyko, bo nie ma tu ścisłej definicji co juz jest utworem w rozumieniu PA (czyli podlega ochronie) a co nie. W dodatku wydaje sie, że sądy raczej podchodza do okreslania mianem utworu bardziej restrykcyjnie niz wynika to z samej ustawy, więc ryzyko jest dość realne.

Ponadto, jesli Twój serwis jest zarejestrowanym (nie jestem pewien czy jest tu wymóg formalny) tytułem prasowym to jest jeszcze art. 25, który daje dość duże pole manewru. Zresztą z tego art. może wynikać też
zastrzeżenie, które stosuje PAP.

Art.25
1. Wolno rozpowszechniac w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji:
 1) juz rozpowszechnione:
    a) sprawozdania o aktualnych wydarzeniach,
    b) aktualne artykuly na tematy polityczne, gospodarcze lub religijne, chy-
       ba ze zostalo wyraznie zastrzezone, ze ich dalsze rozpowszechnianie
       jest zabronione,
    c) aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie;
 2) krótkie wycigi ze sprawozda i artykulów, o których mowa w pkt 1 lit. a i b;
 3) przegldy publikacji i utworów rozpowszechnionych;
 4) mowy wygloszone na publicznych zebraniach i rozprawach; nie upowaznia to
    jednak do publikacji zbiorów mów jednej osoby;
 5) krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów.

--
Marcin

Data: 2009-07-29 09:43:58
Autor: Jacek Wojnarowski