Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?

1 Data: Wrzesień 25 2009 08:59:37
Autor: wolim
Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?
Witam.

Planuję w najbliższym czasie postawić sobie wiatę na drzewo. Ponieważ
zostało mi sporo dachówek z domu, to chcę je wykorzystać na wiatę.

Wiata ma być w kształcie prostokąta - szeroka na ok. 2 metry i głęboka na
dwie dachówki Brassa (ok. 60 cm), tak aby weszły dwa rzędy klocków do niej.

Myślę sobie, że wkopię 4 słupy drewniane (stęple - które zostały mi z
budowy). Od góry przykręcę do tego dwie łaty - do krótszych boków i na te
łaty przykręcę 3 łaty po długości, na które położę dachówki. Ewentualnie
wkopię jeden słupek w środku wiaty, żeby podtrzymać konstrukcję dachu (na
długości 2 m może się uginać chyba?), albo zamiast łat dam kantówki.

Czy macie jakieś pomysły lub udoskonalenia? Np. nie wiem jak rozwiązać
sprawę zakotwienia wiaty do ziemi - wkopywać słupy, czy na takich stalowych
kotwach? Jeśli wkopywać, to na jaką głębokość (jest piach na głębokości ok.
40 cm)? Czym zaimpregnować części wkopane w ziemie, zeby nie przegniły? Czy
wbetonowywać?

Ogólnie chcę to zrobić tak, żeby się jak najmniej narobić. No i niewielkim
kosztem ;)

Pzdry,
/\/\\/\/

2 Data: Wrzesień 25 2009 04:36:32
Autor: ZbyszekZ
Re: Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?
On Sep 25, 8:59 am, "wolim" <n...@tutaj.pisz> wrote:
[...]

Na dachach się nie znam, ale 60cm przy typowej długości bierwion ok.
30cm to za mało, powinno być pare cm zapasu.

[...]

Wkopać, teoria (harcerska z budowy szałasów i namiotów) mówi o 1/3 dł
wkopanej, 2/3 nad ziemią aby było stabilnie i bezpiecznie nawet przy
dużym wietrze.
Najtańsza impregnacja to ... beton. Byle całość w ziemi była
przykryta, warstwa może być minimalna. Powyżej ziemi dobrze jest
pomalować impregnatem.

3 Data: Wrzesień 25 2009 22:09:50
Autor: _chab_
[...]

Wkopanie drewna do ziemi to nie jest dobry sposób. Po max 5 latach do
rozebrania, o ile samo się nie zawali.
Wkopywałem wcześniej drewniane stęple, ale po 3 latach "zjadała" je ziemia.
Robiłem wiatę na drewno o prawie takich samych wymiarach ale wolałem użyć
słupków stalowych jak na ogrodzenie. Można kupić po kilkanaście zł za
sztukę.

4 Data: Wrzesień 26 2009 08:38:48
Autor: krys
_chab_ wrote:

 Robiłem wiatę na drewno o prawie takich samych wymiarach ale
wolałem użyć słupków stalowych jak na ogrodzenie. Można kupić po
kilkanaście zł za sztukę.

A ja mam altankę co prawda, ale drewnianą. Drewno jest "w powietrzu", w
ziemi jest zabetonowana dziura dosyć duża (z 70 cm głęboka, jakieś 50
średnicy, podłoże gliniaste, mocno pracuje zimą). W betonie jest umocowany
pręt z przyspawanym "U" do utrzymywania słupa drewnianego. Wierzch betonu
przysypany ziemią, żeby nie straszył. Drewno jakieś 10 cm nad podłożem,
zaimpregnowane.
Justyna

5 Data: Wrzesień 26 2009 22:28:28
Autor: Fieta
On 25 Wrz, 08:59, "wolim" <n...@tutaj.pisz> wrote:
[...]

Jeżeli drewno nie jest impregnowane ciśnieniowo (a stemple pewnie nie
są), lepiej żeby nie miały kontaktu z ziemią. Zabetonowanie
rzeczywiście działa, ale tylko wtedy, kiedy impregnacja jest uczciwa i
klasy IV (mój klient robi tak od ponad 30 lat i nie ma reklamacji).
Gdybym ja to robił, zabetonowałbym coś stalowego w ziemi, do tego
dopiero przyśrubował drewno tak, żeby pozostawało kilka centymetrów
nad gruntem. Co do słupków stalowych: można kupić słupy drewniane
puste w środku, nakładasz je na stalowe i masz słup drewniany ładny z
rdzeniem stalowym mocnym...

pzdr, mf

6 Data: Wrzesień 27 2009 08:44:19
Autor: Prawusek
Re: Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?
"wolim" <nie@tutaj.pisz> wrote in message

Uzbroić belki i odlac na leżąco słupy z betonu zabetonoiwać w ziemi.
Obmurować kamieniami lub inną okładziną. Zrobić konstrukcję dachową z
kantówki, pokryć płytą OSB. Na płycie ułożyć listwy do dachówki lub położyć
pasy blachy uformowanej na dachówkę. Mała ta Twoja drewutnia - nie masz
chętki na wędzarnię, suszarnię, grill?
Ściany z desek - na zakładkę, aby woda ściekała w razie bocznego deszczu.
Posadzić dookoła clematisy lub inne pnącza.

Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?