Wiatraczrek z 4 przewodami

Data: 2010-03-23 10:38:18
Autor: Jacek Maciejewski
Wiatraczrek z 4 przewodami
Cze¶ć
Widzę że odstałem nieco od postępu technicznego. Ostatnio odkryłem
wiatraczek na radiator procka z 4 przewodami. Do znanych czerwonego,
czarnego i żółtego doszedł jeszcze niebieski. Kto¶ wie do czego ten
niebieski i czy da się zastosować w zamian wiatrak taki z 3 przewodami?
--
Jacek

Data: 2010-03-23 10:44:45
Autor: MarcinCz
Wiatraczrek z 4 przewodami
Dnia Tue, 23 Mar 2010 10:38:18 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

[...]

Sterowanie obrotami przez PWM, da się.
--
Marcin

Data: 2010-03-23 12:42:06
Autor: Q
Wiatraczrek z 4 przewodami
Sterowanie obrotami przez PWM, da się.

osobny kabelek do zasilania "przez pwm"???

imho zasilanie to zasilanie - czy jest to regulacja napiecia
czy pwm'em to jeden pies dla wiatraka.

Data: 2010-03-23 12:21:11
Autor: Mirek
Wiatraczrek z 4 przewodami
On wto, 23 mar 2010 12:42:06 in article news:<hoa9di$75a$1@inews.gazeta.pl>
Q wrote:
Sterowanie obrotami przez PWM, da się.

osobny kabelek do zasilania "przez pwm"???

Sterowania PWM:

4-Wire PWM Controlled Fans Specification
http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PWM_Spec.pdf

http://pavouk.org/hw/fan/en_fan4wire.html

Signal Control (PWM) is input for PWM pulses. Base frequency is 25kHz and it
is acceptable from 21kHz to 28kHz. Input has TTL level and includes pull-up
resistor to 5V or to 3.3V in new constructions. Signal is not inverted and
100% PWM means maximal revolutions of fan. Motherboard has open-collector
type output. This construction guarantee, that with disconnected PWM signal
will runs fan with maximum revolutions.

Data: 2010-03-23 14:06:32
Autor: Jacek Maciejewski
Wiatraczrek z 4 przewodami
Dnia Tue, 23 Mar 2010 12:21:11 +0000 (UTC), Mirek napisał(a):

This construction guarantee, that with disconnected PWM signal
will runs fan with maximum revolutions.

No i tego chciałem się doczepić. Kolory w wtyczce 4-pinowej s±: żółty,
niebieski, czerwony, czarny. A we wtyczce trójpinowej s± czarny, czerwony,
zółty. Obie kolejno¶ci s± podane od 1. Czyli nic nie pasuje i bez
poprzekładania przewodów nie ma prawa działać.
--
Jacek

Data: 2010-03-23 14:13:55
Autor: Cichocki Hubert
Wiatraczrek z 4 przewodami

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kfk5rech1205$.w2h8p0gmf81i.dlg40tude.net...
[...]

Pod warunkiem, że zachowana jest tu jakakolwiek specyfikacja odno¶nie
kolorów przewodów. Ja mam jeden 3 pinowy który ma: żółty, zielony i czarny.
Na logikę to istotna jest lokalizacja kabli we wtyczce a nie ich kolory.

pozdr
Cichy

Data: 2010-03-23 14:37:43
Autor: PETE
Wiatraczrek z 4 przewodami

[...]

W praktyce działa 3-pinowy wentyl na tym zasilaniu (przynajmniej na jakiejs płycie Asrocka na której to widziałem) ale je¶li dobrze widziałem to nie działa wtedy biosowa regulacja obrotów.

Data: 2010-03-23 14:39:15
Autor: Cichocki Hubert
Wiatraczrek z 4 przewodami

Użytkownik "PETE" <ad@block.com> napisał w wiadomo¶ci news:hoagc7$pcj$1atlantis.news.neostrada.pl...

W praktyce działa 3-pinowy wentyl na tym zasilaniu (przynajmniej na jakiejs płycie Asrocka na której to widziałem) ale je¶li dobrze widziałem to nie działa wtedy biosowa regulacja obrotów.

Chyba, że BIOS pozwala wybrać metodę sterowania obrotami wentylatora. Czy ma być to PWM czy Voltage.

pozdr
Cichy

Data: 2010-03-23 14:56:42
Autor: MarcinCz
Wiatraczrek z 4 przewodami
Dnia Tue, 23 Mar 2010 14:06:32 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

[...]

Miałem wentalator 4pin wpięty w płytę 4pin, spalił wpi±łem 3pin. Działa.
Możesz go podł±czyć tylko w jeden możliwy sposób bo jest i na płycie i na
wtyczce wentylatora takie... "prowadzidełko" ;). SprawdĽ, nie kombinuj.
--
Marcin

Data: 2010-03-23 15:45:33
Autor: Jacek Maciejewski
Wiatraczrek z 4 przewodami
Dnia Tue, 23 Mar 2010 14:56:42 +0100, MarcinCz napisał(a):

takie... "prowadzidełko" ;). SprawdĽ, nie kombinuj.

Tak, ale wtedy kolory nie pasuj± :) Zreszt± komp jest w tej chwili popsuty,
nie startuje (z podejrzeniem uszkodzenia procka albo podstawki) i nie można
tak do końca sprawdzić jak by to wszystko działało.
--
Jacek

Data: 2010-03-23 19:36:13
Autor: BartekK
Wiatraczrek z 4 przewodami
Dnia Tue, 23 Mar 2010 14:56:42 +0100, MarcinCz napisał(a):

takie... "prowadzidełko" ;). Sprawdź, nie kombinuj.

Tak, ale wtedy kolory nie pasujÄ… :) ZresztÄ… komp jest w tej chwili popsuty,
nie startuje (z podejrzeniem uszkodzenia procka albo podstawki) i nie moĹĽna
tak do końca sprawdzić jak by to wszystko działało.
Co do kolorów przewodów nie ma żadnego standardu, każdy robi sobie jak chce, więc tym się nie sugeruj, wentylatory są zgodne.
Piny są (jeśliś nie zmieniał) podłączone dobrze, wtyk/gniazdo 3pin i 4pin mają "część wspólną" taką samą (tą z "wąsem prowadzącym), i są zgodne - tam gdzie ma być masa jest masa, tam gdzie ma być +12v jest +12v, tam gdzie jest pomiar obrotów - jest pomiar obrotów. Nikt nigdy tego nie zmienia, a to że kolory są mylące - trudno.

Jeśli wepniesz wtyczkę 3pin do płyty 4pin - wentylator nie będzie miał regulowanych obrotów przez PWM (bo 4ty pin pwm będzie w powietrzu do niczego nie podłączony), ale sama regulacja obrotów jest możliwa jeszcze przez regulację zasilania +12v wentylatora, jeśli płyta to umie - to będzie regulować obroty.

Jeśli wepniesz wtykczę 4pin do płyty 3pin - wentylatory będzie kręcił się tak jakby nie był sterowany pwm, czyli na pełnych obrotach (jak przy 100% pwm). Ewentualna regulacja możliwa tak jak wyżej - przez regulację zasilania, i zależy tylko czy płyta tak umie (czy ma układ do tego).

Jeśli wepniesz wtyczkę 4pin do płyty 4pin - regulacja obrotów będzie zachodziła przez sygnał pwm na 4tym pinie, ale może równocześnie być przez zasilanie. Np. w płytach gigabyte masz do wyboru typ regulacji Voltage (dla wentylatorów 3pin), pwm (na 4tym pinie), Auto a to jest realnie równoczesna regulacja voltage i pwm, dzięki temu wentylator "jeszcze bardziej zwalnia" - przy 100% PWM ma też 100% zasilania, więc maks ma taki sam, ale przy 0% pwm (minimalne obroty) ma też zmniejszone zasilanie (np 6V) i kręci się bardzo wolno lub wcale.

--
| Bartlomiej Kuzniewski

Wiatraczrek z 4 przewodami