Wiaty przystankowe

Data: 2009-02-23 13:07:08
Autor: Alien
Wiaty przystankowe
Witam

Do kogo należy obowiązek (jeśli taki jest) ustawiania wiat przystankowych przy zatokach autobusowych?
Jeśli pojawi się odpowiedź, to proszę o wskazanie źródła (Rozporzędzenie lub Ustawa).
Czy musi je ustawiać przewoźnik? (np. PKS - jeśli jeszcze istnieje takie cuś)
Czy może gmina?
A jeśli tak, to co z sytuacją, gdy wiata miałaby być usytuowana w pasie drogowym?
Czy zarządca drogi będzie wtedy pobierał opłaty za zajęcie pasa drogowego?
Rzućcie jakąś garścią infromacji, bo nie mogę się doszukać...
A może znacie bardziej odpowiednią grupę na takie pytanie?

Data: 2009-02-23 13:14:36
Autor: Alien
Wiaty przystankowe
W sumie zapomniałem dodać, żo chodzi bardziej o tereny pozamiejskie - bo w miastach może siakieś inne zasady panują...
Chodzi mi o wiatę przystankową przy zatoce autobusowej w wiosce.

Data: 2009-02-23 17:45:18
Autor: *piotr'ek*
Wiaty przystankowe
Do kogo należy obowiązek (jeśli taki jest) ustawiania wiat przystankowych przy zatokach autobusowych?

Do zarządcy drogi. Wszystko również zależy od lokalnowiejskiego nacisku na zarządcę.

*

Data: 2009-02-24 08:02:06
Autor: Alien
Wiaty przystankowe
"*piotr'ek*" napisał:

Do zarządcy drogi. Wszystko również zależy od lokalnowiejskiego nacisku na zarządcę.

A z czego to wg Ciebie wynika?
Z zapisów jakich dokumentów?

Data: 2009-02-24 09:53:21
Autor: *piotr'ek*
Wiaty przystankowe
A z czego to wg Ciebie wynika?
Z zapisów jakich dokumentów?

Z zapisów w urzędach się znajdujących, gdzie jest określone, która droga jest drogą gminną, wojewódzką, a która powiatową. I budżety tych instytucji muszą sponsorować wszelkie roboty na tych drogach.

*

Data: 2009-02-24 13:14:59
Autor: Alien
Wiaty przystankowe
"*piotr'ek*" napisał:
[...]

Przejrzałem ustawę o drogach publicznych i jest w niej art. 20, mówiący o tym, co należy do obowiązków zarządcy drogi. I słowa tam nie ma o czymś, co możnaby podciągnąć pod właśnie ustawianie wiat przystankowych.
Natomiast w ustawie o gminach w art. 7 napisano, że do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy dotyczące lokalnego transportu zbiorowego, co już można chyba "podciągnąć" właśnie m.in. pod wiaty przystankowe.
I ciągle mam problemik...
Wchodząc w szczegóły:
sprawa wygląda tak, że jest sobie wiata przystankowa, zlokalizowana częściowo w pasie drogowym, a częściowo na przylegającej działce prywatnej.
I ciekawi mnie, czy:
-  trzeba naciskać gminę, aby wykupiła skrawek gruntu od właściciela, żeby wiata nie stała na gruncie prywatnym? (wtedy będzie dziwna sytuacja, że działka gminna byłaby "wyspą" otoczoną działką państwową (pas drogowy) i prywatną)
- trzeba naciskać gminę, żeby płaciła (?) coś właścicielowi działki, za jej zajęcie?
- trzeba naciskać zarządcę drogi, żeby wykupił działkę prywatną (?)
Czy jeszcze coś inaczej?

Data: 2009-02-24 17:08:01
Autor: Gotfryd Smolik news
Wiaty przystankowe
On Tue, 24 Feb 2009, *piotr'ek* wrote:

[...]

  Ekhm... w sumie nie znamy intencji pytającego.
  Sugeruję:
s/muszą/powinny/
  Może być np. tak, że znalazł jelenia ktory "dobrowolnie" chce taką
wiatę postawić albo cóś.
  W tym kontekście "muszą" IMVHO nie jest najlepszym określeniem.
  Do tego dochodzi "na tych drogach" - bo w sumie chodzi o coś co jest
w pasie "przy tej drodze" (fakt znajdowania się wiaty w pasie drogowym,
jak sądzę określonym w prawie budowlanym albo podobnie, części drogi,
dla odmiany zdefiniowanej w PoRD, z tejże wiaty nie uczyni).

  Ba, z rzadka można znaleźć przypadki kiedy taki "chcący" jest zapatowany
(akurat nie wiatą :)) i nie ma wyjścia.
  Przypadek kiedyś omawiany na grupie: wyjazd z terenu prywatnego,
dochodzący do drogi publicznej (przez pas drogowy).

IMVHO z tego co piszesz nie wolno wyciągać wniosku, że jak ktoś da
radę zbudować wiatę, to podmiot nią zarządzający będzie *musiał*
za nią zapłacić (nawet jakby uprzednio budujący wyraził chęć
zbudowania "na własny koszt"), a literalnie tak to brzmi :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-02-25 10:00:59
Autor: Alien
Wiaty przystankowe
"Gotfryd Smolik news" napisał:
 Ekhm... w sumie nie znamy intencji pytającego.

Sprawa jest lekko... "urzędnicza" :-)
Kumpel ma pewien problem w robocie i nie wie, jak go ugryźć. Zainteresował mnie tematem i postanowiłem coś wyszukać w sieci i rozporządzeniach, ale poległem.
Otóż jakaś gmina pisze do zarządcy drogi, żeby ten wykupił kawałek gruntu od właściciela posesji, żeby wiata nie była usytuowana na działce prywatnej.
Jak pisałem wcześniej, ustawa o drogach publicznych nie narzuca na zarządcę takich obowiązków ("takich" - w sensie właśnie owej nieszczęsnej wiaty). I teraz niby nie jest to problem, bo tego gruntu jest niewiele i możnaby go niby kupić. Pozostaje tylko problem, czy aby na pewno MOŻNA? Bo może się potem okazać, że ktoś z kontrolujących uzna to za "sprzeniewierzenie" pieniędzy publicznych, bo NIE DO ZARZĄDCY należy sprawa zapewnienia miejsca pod wiatę. I samej wiaty.
Z punktu widzenia logiki (która niewiele ma wspólnego z przepisami) zarząd drogi mógłby kupić ten kawałek działeczki, postawić wiatę dla świętego spokoju, ewentualnie podpisać z gminą siakieś porozumienie, że gmina będzie ją utrzymywać. Bo pieniądz za wykup gruntu i postawienie wiaty raczej będzie niewielki. Ale działania "na czuja" niestety nie wchodzą w grę, bo każdą czynność trzeba będzie kiedyś pewnikiem poprzeć zapisami różnych rozporządzeń i ustaw. A te z kolei omijają temat wiat. No i pat.
Chyba więc odpuszczę temat :-) Już sugerowałem kumplowi, żeby zarząd wystąpił po jakąś opinię do prawników (chyba powinni jakichś mieć). Bo samemu racej nie rozwiąże problemu.

Pzdr

Wiaty przystankowe