Widelec od Jaguara, stery ahead

Data: 2010-03-01 11:51:58
Autor: mg
Widelec od Jaguara, stery ahead
Gdyby ktoś się zastanawiał co zrobić z widelcem od Jaguara. Można go
odświeżyć tylko trzeba znaleźć serwis z możliwościami. Operacja polega
na:
- obcieciu gwintowanej czesci rury
- dospawaniu przedłużki poprzez rurkę o mniejszej średnicy wpuszczona
w środek
- przetoczeniu kołnierza widelca (na który nakłada się bieżnię
sterową) z 27mm na 26,4mm (pod zwykłe stery 1 cal)
Koszt 30 PLN, zaniosłem w piątek, odebrałem dzisiaj. Operację wykonał,
znany w Łodzi, Pan Ryszard Kasiński prowadzący warsztat przy ul.
Legionow 51.

:)

PS

Trzeba oczywiście skompensować nieco większą średnicę główki ramy
(~0,4mm więcej niż obecne stery 1 cal). Można użyć paska z blachy albo
rowing szklany/węglowy z żywicą epoksydową.

Data: 2010-03-01 14:25:50
Autor: tadek
On 1 Mar, 20:51, mg <abcde...@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Pan Kasiński jest najlepszym mechanikiem rowerowym a Łodzi, szkoda
tylko że nie "robi" hydrauliki

Data: 2010-03-01 21:24:30
Autor: Coaster
mg wrote:
[...]

Jestes pewien, ze chodzi Ci o _spawanie_ a nie o _lutowanie twarde_ mosiadzem (to nie to samo a IMHO spawanie cienkosciennych reynoldsow to partactwo - zbyt wysoka temperatura)?

--
PoZdR
"The average Joe bike guy is head to toe spandex

Data: 2010-03-01 13:40:50
Autor: mg
Widelec od Jaguara, stery ahead
Jestes pewien, ze chodzi Ci o _spawanie_ a nie o _lutowanie twarde_
mosiadzem (to nie to samo a IMHO spawanie cienkosciennych reynoldsow to
partactwo - zbyt wysoka temperatura)?

Mufy łączy się z rurami lutem mosiężnym. Wyższa temperatura powoduje
wytrącanie się "ziaren" węgla co osłabia stal.

Tutaj chodziło raczej o spawanie ale rura sterowa i rurki ramy to
raczej nie to samo.

Widelec Jaguara ma słabiutkie blaszane haki, szkoda go na cokolwiek przerabiać.

Widelec dużo przede mną przeszedł i działa (zrobił się zegarek na
sterach). Lakier jest oryginalny, więc nic nie było ruszane. Skoro
haki tyle wytrzymały to jeszcze trochę pojeżdżą.

Za bardzo podoba mi się ten widelec, żebym się go pozbył :)

Jak się złamie to dam znać ;)

Data: 2010-03-02 07:05:55
Autor: PeJot
mg pisze:

[...]

To złóż na nim oryginalnego Jaguara.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-02 11:09:50
Autor: Coaster
mg wrote:
[...]

Dobrze wiem, czym jest lutwanie mosiadzem czy srebrem.
Rura widelca tez jest wlutowana, w moze mniej oczywistej ale konstrukcyjnie mufie czyli koronie widelca.

Tutaj chodziło raczej o spawanie ale rura sterowa i rurki ramy to
raczej nie to samo.

_Wszystkie_ rury w klasycznej kolarce mialy spelniac okreslone parametry. Jezeli rama nie byla popularna konstrukcja z rurek ze szwem, a byla 'na Reynoldsach' czy "Columbusach', to i rura sterowa powinna byc Reynoldsa czy Columbusa. Przykladowo zastosowanie tam rury ze szwem, moglo by spowodowac niebezpieczenstwo pekniecia rury po szwie przy zbyt mocnym dokreceniu 'fajki' kierownicy.

[...]

IMHO nie powinien sie zlamac o ile spawanie go nie oslabilo. Na mojej oryginalnej ramie Jaguara wpadlem kiedys z duza predkoscia (wyjechalem z lesnej drogi) na 'tarke' powstala z zaschnietych kolein glebokich na jakies 15 cm i ze 20 cm, szerokich. Jechalem prostopadle i nie mialem juz mozliwosci ratowania sie inaczej niz przejechaniem czterometrowego 'szarpaka'. Akurat zerknalem na widelec - wychylenia jakich doznawal przy pokonywaniu 'tarki' byly imponujace ;-)

Data: 2010-03-02 08:10:57
Autor: mg
[...]

Rura sterowa nie ma szwa. Pisząc "nie to samo" miałem na myśli grubość
bo wspomniałeś o cienkościennych rurkach Reynolds. Rura sterowa jest
grubsza. Nawet jeżeli się rozhartowała na pewnej długości od miejsca
spawania to mniej więcej na tej długości osłabienie zostało
skompensowane rurką o mniejszej średnicy wpuszczoną w środek.

Poza tym to nie wiem dokładnie z czego mam ramę. Obiło mi się o uszy,
że "firmowe" cienkościenne rurki miał tylko Jaguar Special. Pozostałe
też były Cr-Mo ale jakieś "zwyklejsze" i te ramy były cięższe. Jedni
mówią tak, drudzy inaczej. Różne opowieści krążą na ten temat :)

Tak czy inaczej jest najlepiej jak mogło być. Na wstępie spytałem się
o wymianę całej rury ale niestety taka operacja była czasowo
nieopłacalna, choć technicznie możliwa ... takie czasy.

Akurat zerknalem na widelec - wychylenia jakich doznawal przy pokonywaniu 'tarki' byly imponujace ;-)

Tak, też to zauważam na nierównościach tego typu. Widelce Cr-Mo
elegancko pracują. Mam też bardzo gruby widelec Cr-Mo (pod bagażnik) i
nawet ten tak mocno sprężynuje, że robi wrażenie

podczas skretow kierownicy rama jakby faluje

Stan obok roweru, zlap za kierownice i przechyl rower na bok ~45 st.
Nacisnij stopa na suport. Zobaczysz ile rama się ugina i jak ciezko.

Nowe ramy Cr-Mo sa bardzo sztywne. Tu mozna troche dowiedziec sie z
pierwszej reki:
http://www.rower.com/roznosci-orlowski.asp

Data: 2010-03-02 17:58:02
Autor: PeJot
mg pisze:

[...]

Zależy co rozumiesz pod pojęciem "firmowe". Miałem 2 Jaguary zakupione w sklepie i na rurkach w okolicy manetek, pod lakierem był napis "Reynolds".

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-02 11:22:55
Autor: mg
Widelec od Jaguara, stery ahead
Zależy co rozumiesz pod pojęciem "firmowe".
pod lakierem był napis "Reynolds".

Firmowe czyli właśnie Reynolds.
Jak będę kiedyś lakierował to zerknę ;)

Miałem 2 Jaguary zakupione w sklepie

http://www.youtube.com/watch?v=9zx3A4eYLq8

;)

Data: 2010-03-02 11:45:13
Autor: Tomasso
Widelec od Jaguara, stery ahead
Użytkownik "Coaster" napisał
:> Akurat zerknalem na widelec - wychylenia jakich doznawal
przy pokonywaniu 'tarki' byly imponujace ;-)

Jako że masz doświadczenia z tym rowerem, napisz mi proszę, czy jego "wiotkość" w porównaniu z ramą alu, czyli to, że czuję że podczas skrętów kierownicy rama jakby faluje, to norma, czy oznaka zużycia? Czy może to kwestia mostka (mam nieoryginalny ruski).

Data: 2010-03-02 12:34:17
Autor: PeJot
Tomasso pisze:
[...]

A średnica dopasowana ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-02 12:50:34
Autor: Tomasso
Widelec od Jaguara, stery ahead
Użytkownik "PeJot" napisał:

A średnica dopasowana ?

Nie sprawdzałem, bo mi to robił "serwis", uznalem, że wiedzą co robią.

Ale sprawdzę.

Oryginalny mostek niestety był się złamał ze starości w środku rury sterowej.

Data: 2010-03-02 12:56:46
Autor: PeJot
Tomasso pisze:
Użytkownik "PeJot" napisał:

A średnica dopasowana ?

Nie sprawdzałem, bo mi to robił "serwis", uznalem, że wiedzą co robią.

Etam, może wsadzili co mieli pod ręką. A Jaguar miał w kilku miejscach mocno nietypowe średnice. Do tego widelec zwykle jest mocno wiekowy, rura sterowa może być rozpęczona.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-02 16:42:49
Autor: Tomasso
Użytkownik "PeJot" napisał:

Etam, może wsadzili co mieli pod ręką. A Jaguar miał w kilku miejscach mocno nietypowe średnice. Do tego widelec zwykle jest mocno wiekowy, rura sterowa może być rozpęczona.

Można to rozwiązać tuleją, czy lepiej szukać oryginalnego mostka?

Data: 2010-03-02 17:56:00
Autor: PeJot
Tomasso pisze:
Użytkownik "PeJot" napisał:

[...]

Oryginalnego "kastratora", raczej nie zdobędziesz, a jeśli już to z pewnością będzie już "zmęczony życiem". Trzeba by pomierzyć średnice trzonu mostka i wewnętrzną rury, może dało by się coś podłożyć.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-02 10:24:31
Autor: Coaster
PeJot wrote:
mg pisze:
[...]

Widac masz pecha. Moj ma haki odkuwane, wygladajace dokladnie tak, jak haki Campagnolo. Pod wzgledem wytrzymalosci i sprzezystosci - ten widelec to 'malina'.