Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka

Data: 2012-05-29 16:36:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
Ale ja dziwo przed chwilą widziałem na ulicy!

Zwyczajnie wyglądający, dość wiekowy rower z normalną kierownicą
baranek, a na niej klamki (oldschoolowe, z pancerzami wychodzącymi
w górę), prawie normalne, ale nie do końca, bo z dodatkowymi
dźwigniami od środka, układającymi się pod górną częścią kierownicy.
WTF?!

Gapiłem się na to przez chwilę nie mogąc rozgryźć, bo mi się czemuś
ubrdało, że jak ze wspólnego korpusu wychodzą dwie dźwignie, to jedna
będzie klamką, a druga manetką (ech, te koleiny umysłowe!), tylko nie
mogłem znaleźć drugiego pancerza. Na szczęście ze sklepu wyszedł
właściciel i zainterpelowany w temacie wyjaśnił, że to też klamki,
do używania gdy się jedzie z dłońmi w górnej pozycji.

Czyli cel taki, jak przełajowych przerywaczy, ale zrealizowane zupełnie
odwrotnie – nie ma dodatkowych klamek blisko mostka działających na
pancerz (no i nie dziwne, pancerz tamtędy nie przebiega), tylko jeden
mechanizm działający na linkę jest wyposażony w dwie dźwignie
przeciwpałożne.

8-O
Jeszcze czegoś takiego nie widziałem, nawet na obrazku.

Niestety zrobiłem ten sam błąd co zawsze – zapomniałem że trzeba
najpierw fotografować, potem zadawać pytania. :(

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-29 14:47:16
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-29, Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

[..]
[...]

To stary patent, który uzyskał miano "suicide levers", z racji tego, że
nie da się w górnej pozycji uzyskać sensownej siły hamowania
(awaryjnego). Masz Sheldonem za karę:

http://www.sheldonbrown.com/gloss_e-f.html#extension

Data: 2012-05-29 16:50:22
Autor: Coaster
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
On 5/29/12 4:48 PM, Coaster wrote:

On 5/29/12 4:47 PM, Jan Srzednicki wrote:
To stary patent,

Arrrgh, sekunde wczesniej! :-)
Ale ja za to dlugo uzywalem takich klamek a Ty? ;-)

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-05-29 14:53:22
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-29, Coaster wrote:
On 5/29/12 4:48 PM, Coaster wrote:

On 5/29/12 4:47 PM, Jan Srzednicki wrote:
To stary patent,

Arrrgh, sekunde wczesniej! :-)
Ale ja za to dlugo uzywalem takich klamek a Ty? ;-)

Raz z takimi jechałem, na zdecydowanie za dużej kolarce, do tego z
krzywą ramą (biła mocno na lewo). Nie przekraczałem prędkości 10km/h. ;)

(bo wracaliśmy do domu i kumpel bardzo chciał pojechać moją poziomką)

Data: 2012-05-29 23:43:19
Autor: Tomasz Minkiewicz
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
On Tue, 29 May 2012 14:47:16 +0000 (UTC)
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:

On 2012-05-29, Tomasz Minkiewicz wrote:
> [...]
> w górę), prawie normalne, ale nie do końca, bo z dodatkowymi
> dźwigniami od środka, układającymi się pod górną częścią kierownicy.
[..]
> [...]

To stary patent, który uzyskał miano "suicide levers", z racji tego,
że nie da się w górnej pozycji uzyskać sensownej siły hamowania

Oż, kurde, przecież to kiedyś co najmniej raz czytałem, tylko nie
skojarzyłem jednego z drugim. Czyli nie żadna rzadkość? Ale jeszcze
nigdy się z tym nie spotkałem, więc i tak sobie zaliczam obejrzenie
osobliwości rowerowej. :)

--
Tomasz Minkiewicz
tommink@gmail.com

Data: 2012-05-29 16:48:17
Autor: Coaster
On 5/29/12 4:36 PM, Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

Takie? http://tinyurl.com/wajcha-hamulca
To system stosowany od dawna. Kiedys 'przejechalem sie' na takich. Hamowanie jest zdecydowanie uposledzone. Anglosasi nazywaja je "death grips", "suicide levers" czy "turkey wings".
http://www.sheldonbrown.com/gloss_st-z.html#suicidelevers
http://www.sheldonbrown.com/gloss_e-f.html#extension

Takie sa bezpieczne:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#interrupter
ale tu linka 'idzie' pod owijka.

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-05-29 18:37:59
Autor: Robert Ostrowski
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
Coaster <manypeny@mac.com> napisa(a):
Takie sa bezpieczne:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#interrupter

Ale skd... Zobacz jak trzeba rkoma lata po kierownicy aby zmieni bieg czy
zahamowa. Pogubi si mona...

Data: 2012-05-31 22:41:36
Autor: PawelSuw
W dniu 2012-05-29 20:37, Robert Ostrowski pisze:
[...]

Za to tu jest wszystko w kupie

https://lh3.googleusercontent.com/-NSHqYXjofio/TnTrO3AzXQI/AAAAAAAAFQs/CM6ETRs3Raw/s640/DSCN3792.jpg
gdzie jest manetka?

Data: 2012-05-31 14:34:09
Autor: Robert Ostrowski
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
PawelSuw <pawel-s-ki00@gazeta.pl> napisa(a):

Zintegrowana z klamkami hamulcowymi.

Data: 2012-05-29 23:58:58
Autor: Tomasz Minkiewicz
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
On Tue, 29 May 2012 16:48:17 +0200
Coaster <manypeny@mac.com> wrote:

> [...]
> w górę), prawie normalne, ale nie do końca, bo z dodatkowymi
> dźwigniami od środka, układającymi się pod górną częścią kierownicy.

Tak! Takie samiućkie.

Takie sa bezpieczne:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#interrupter
ale tu linka 'idzie' pod owijka.

Takie to znam, bo sam mam takie w rowerze podstawowym, z tym że już
drugi rok założone „na pusto” i nie podpięte do hamulców. Nie byłem
pewien, jaki ich kąt pochylenia w dół  będzie najwygodniejszy, więc
założyłem na rybkę i jeździłem z imbusem w kieszeni, regulując je
często, żeby wyczuć najoptymalniejsiejszą pozycję, ale w tym czasie
co najmniej kilka razy zmieniałem pochylenie kierownicy w mostku (za
każdym razem na jeszcze lepszą ;)), co mi rujnowało całą kalibrację.
Ale już chyba wiem, jak będzie najlepiej (this time for sure:
kierownica dużo bardziej pochylona, za to mostek odwrotnie!) i zaraz
je podłączam, tylko muszę kupić nowe linki i pancerze, bo na etapie
dostrajania zdążyły się były zużyć.
I dopiero teraz będę miał rower doskonały – przestanie klekotać luźnymi
klamkami na wybojach. :)

--
Tomasz Minkiewicz
tommink@gmail.com

Data: 2012-05-29 18:08:28
Autor: Paveu
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
W dniu 2012-05-29 16:36, Tomasz Minkiewicz:
[...]

Qrczę! Jeżdzę moją Winorą (~25 lat) z czymś takim i do tej pory sobie nie uświadamiałem, że jestem dziwadłem!
Ciekawe, jak to dział na dziewczyny? ;-)

Paveu

Data: 2012-05-29 20:04:11
Autor: kawoN
W dniu 12-05-29 16:36, Tomasz Minkiewicz pisze:
Ale ja dziwo przed chwilą widziałem na ulicy!

Ech jak to człowiek się starzeje, a to niektórzy
"dziwa" widzą, a to wydawałoby się dorośli ludzie
cyrylicy nie znają... ;)

--
kawoN
-

Data: 2012-05-30 13:40:13
Autor: Paveu
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
W dniu 2012-05-29 20:04, kawoN:
[...]

No tak, nie załapałem: "dziwo" to miał być powszechnie stosowany wyraz
przestankowy, tylko w łagodniejszej formie. W takim razie brakuje jego wydzielenia przecinkami i chyba wykrzyknika za nim, bo to wołacz.

Paveu

Data: 2012-05-30 14:00:45
Autor: Tomasz Minkiewicz
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
On Wed, 30 May 2012 13:40:13 +0200
Paveu <pamis007@gmail.com> wrote:

W dniu 2012-05-29 20:04, kawoN:

> [...]

przestankowy, tylko w łagodniejszej formie. W takim razie brakuje jego wydzielenia przecinkami i chyba wykrzyknika za nim, bo to wołacz.

http://sjp.pwn.pl/slownik/2455975/dziwo (pod jedyneczką)

A teraz już idźcie sobie i nie marudźcie więcej, OK?

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-31 08:00:32
Autor: margol
W dniu 2012-05-29 16:36, Tomasz Minkiewicz pisze:
[...]

Miałem takie hamulce za dzieciaka w swojej kolarce, zresztą
wtedy 25-30 lat temu były dość często spotykane. Mówiliśmy
na nie "zwalniacze", adekwatnie do ich zastosowania.
Używało ich się do hamowania podczas jazdy "rekreacyjnej",
bo nie wymagały pochylania się do normalnych klamek na baranku.

mg

Data: 2012-05-31 19:20:16
Autor: Olivander
Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka
margol <gosoft@wp.pl> napisa(a):
Mwilimy na nie "zwalniacze", adekwatnie do ich zastosowania.
Eee, to dobry patent, tylko mao ludzi nawet wtedy umiao ustawi te hamulce.
Byo te duo tanich, a marnych podrbek, skd my to znamy. Na rowerku z takim
barankiem Sachsa przejechaem si np. na Nordkap i nazad, w tym  po cholernie
grzystej pnocnej Skandynawii, i nie narzekaem na ich skuteczno. To by
koniec lat 90tych, "gralskie" cantilevery i v-brejki dopiero wchodziy, o
lemondce jeszcze nie syszaem i przy rowerku, z cikimi sakwami z przodu i z
tyu miaem symetryczne szczkowce i taki wanie cudak. Wisi teraz pod kurzem
w piwnicy.

Przy "alarmowym" hamowaniu trzeba byo dwigni przecign prawie ponad grn
rurk baranka, ale hamowanie byo OK, a przy jedeniu 300km dziennie
dzie-w-dzie przez miesic, ograniczonym do 100kmd w grach, schylony nad
barankiem pkbym sobie grzbiet. Stare dzieje. IMHO dobry patent, ale trzeba co umie.

Data: 2012-06-07 15:00:56
Autor: Leszek Karlik
On Tue, 29 May 2012 16:36:49 +0200, Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>  wrote:

[...]

O, ja takie mam. Wygodne dość, jak sobie powoli lawiruję gdzieś między
pieszymi na chodniku zamiast zasuwać po asfalcie jak przystało to mogę
hamować tymi klamkami poziomymi. Przy większych prędkościach nie da
się sensownie wyhamować, ale przy większych prędkościach nie jeżdżę
wyprostowany. :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik

Widziane na ulicy: klamko-klamki na baranka