Wielki sukces toruñskiej geotermii

Data: 2011-09-28 09:02:31
Autor: abc
Wielki sukces toruñskiej geotermii
In¿ynier Henryk Biernat, dyrektor Przedsiêbiorstwa Geologicznego Polgeol SA
nadzoruj±cego prace wiertnicze, t³umaczy, ¿e aby potwierdziæ ostateczn±
wydajno¶æ, trzeba jeszcze wykonaæ badania na trzecim stopniu wydajno¶ci po
wymianie filtrów.

In¿ynier ujawnia te¿, ¿e temperatura wody w z³o¿u wynios³a 64 st. C, a po
jej wydobyciu - 60-61 st. C. - Te wyniki mówi± same za siebie. S± dobre, a
nawet bardzo dobre. Z tak± wydajno¶ci± z³o¿a jeszcze nie mieli¶my do
czynienia na Ni¿u Polskim - ocenia.

Podkre¶la te¿ znaczenie faktu, i¿ na obecnym etapie uda³o siê uzyskaæ a¿ 320
m sze¶c. przep³ywu w otworze zat³aczaj±cym. - W innych odwiertach na Ni¿u
Polskim wydajno¶æ eksploatacyjna wynosi³a 200-300 m sze¶c. na godzinê,
natomiast wydajno¶ci na zat³aczaniu zawsze by³y mniejsze - dodaje Biernat.

Obecnie trwaj± przygotowania do badania na trzecim stopniu wydajno¶ci, a po
zakoñczeniu wszystkich prac zostanie wykonana dokumentacja hydrogeologiczna.

 - To jest rewelacyjna wydajno¶æ! Wypada tylko ¿yczyæ, by Opatrzno¶æ nadal
czuwa³a nad Toruniem - ocenia wyniki prac prof. Mariusz-Orion Jêdrysek, by³y
g³ówny geolog kraju.

To w³a¶nie on wyda³ w 2006 r. koncesjê na poszukiwanie ¼róde³ geotermalnych
w Toruniu, za co by³ ostro atakowany przez czê¶æ mediów i wielu polityków
koalicji PO - PSL. Dzi¶ podkre¶la, ¿e dane z odwiertu w Toruniu pokazuj±, i¿
ta inwestycja by³a strza³em w dziesi±tkê.

Niektórzy krytycy potêpiali ten projekt, choæ wiedzieli, ¿e w Toruniu s±
z³o¿a geotermalne. - Takie metody s± bardzo z³e dla Polski - wskazuje prof.
Jêdrysek.

- To znakomity wynik nie tylko w skali Polski, ale co najmniej Europy! -
potwierdza rezultaty kolejnego etapu prac przy geotermii toruñskiej prof.
Jan Szyszko, by³y minister ¶rodowiska.

- W ten sposób udowodnili¶my, ¿e w Polsce s± ogromne zasoby geotermalne i
mo¿na je spo¿ytkowaæ na rozwój gospodarczy naszego kraju - wskazuje.

Wyniki prac w Toruniu s± tak¿e bardzo wa¿ne dla Polski ze wzglêdu na wymogi
Unii Europejskiej, która zobowi±za³a wszystkie pañstwa cz³onkowskie do
zwiêkszenia udzia³u energii odnawialnej w ogólnym bilansie energetycznym. W
naszym kraju niestety wci±¿ mamy problemy z ich wype³nieniem.

Wiêcej http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20110928&typ=po&id=po20.txt

--
Nie da siê oddzieliæ polityki od religii. Nie da siê w cz³owieku oddzieliæ
katolika od obywatela. Rozdzia³ pañstwa od Ko¶cio³a jest sztuczny.

Data: 2011-09-28 09:13:55
Autor: Marek Czaplicki
abc pisze na pl.soc.polityka w dniu ¶roda 28 wrzesieñ 2011 09:02:

[...]

Brakuje tylko wyliczeñ ekonomicznych. Ile do tej pory kosztowa³ odwiert, ile bêdzie kosztowa³a jego eksploatacja, konserwacja i ile bêd± p³acili odbiorcy ciep³a? Bo to ¿e jak siê wierci odpowiednio g³êboko to trafi siê na odpowiednio gor±ce miejsce, to wiadomo. Ca³a sprawa mo¿e siê skoñczyæ tak jak pewna telefonia komórkowa. :-)

Data: 2011-09-28 09:20:14
Autor: abc
[...]

A sk±d wiesz, ¿e brakuje?

Data: 2011-09-28 09:26:05
Autor: Marek Czaplicki
abc pisze na pl.soc.polityka w dniu ¶roda 28 wrzesieñ 2011 09:20:

[...]

A widzisz gdzie¶ w artykule? Jak znasz to podaj linka. Chêtnie zapoznam siê w koñcu z jakimi¶ wyliczeniami finansowymi czego¶ prowadzonego przez ksiê¿y lub zakonników.

Data: 2011-09-28 13:43:53
Autor: abc
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Brakuje tylko wyliczeñ ekonomicznych.

A sk±d wiesz, ¿e brakuje?

A widzisz gdzie¶ w artykule?

Nie. Ale to nie znaczy, ¿e ich nie ma.  To co napisa³e¶ jest bezpodstawne.

Data: 2011-09-28 15:45:38
Autor: jadrys
Wielki sukces toruńskiej geotermii
Cała sprawa może się skończyć tak jak pewna telefonia komórkowa. :-)

Czy znasz tą sprawę, interesowałeś się tym bliżej?

Data: 2011-09-28 15:45:43
Autor: jadrys
Wielki sukces toruńskiej geotermii
W dniu 2011-09-28 09:02, abc pisze:
Inżynier Henryk Biernat, dyrektor Przedsiębiorstwa Geologicznego Polgeol SA
nadzorującego prace wiertnicze, tłumaczy, że aby potwierdzić ostateczną
wydajność, trzeba jeszcze wykonać badania na trzecim stopniu wydajności po
wymianie filtrów.

Inżynier ujawnia też, że temperatura wody w złożu wyniosła 64 st. C, a po
jej wydobyciu - 60-61 st. C. - Te wyniki mówią same za siebie. Są dobre, a
nawet bardzo dobre. Z taką wydajnością złoża jeszcze nie mieliśmy do
czynienia na Niżu Polskim - ocenia.

Podkreśla też znaczenie faktu, iż na obecnym etapie udało się uzyskać aż 320
m sześc. przepływu w otworze zatłaczającym. - W innych odwiertach na Niżu
Polskim wydajność eksploatacyjna wynosiła 200-300 m sześc. na godzinę,
natomiast wydajności na zatłaczaniu zawsze były mniejsze - dodaje Biernat.

Obecnie trwają przygotowania do badania na trzecim stopniu wydajności, a po
zakończeniu wszystkich prac zostanie wykonana dokumentacja hydrogeologiczna.

- To jest rewelacyjna wydajność! Wypada tylko życzyć, by Opatrzność nadal
czuwała nad Toruniem - ocenia wyniki prac prof. Mariusz-Orion Jędrysek, były
główny geolog kraju.

To właśnie on wydał w 2006 r. koncesję na poszukiwanie źródeł geotermalnych
w Toruniu, za co był ostro atakowany przez część mediów i wielu polityków
koalicji PO - PSL. Dziś podkreśla, że dane z odwiertu w Toruniu pokazują, iż
ta inwestycja była strzałem w dziesiątkę.

Niektórzy krytycy potępiali ten projekt, choć wiedzieli, że w Toruniu są
złoża geotermalne. - Takie metody są bardzo złe dla Polski - wskazuje prof.
Jędrysek.

- To znakomity wynik nie tylko w skali Polski, ale co najmniej Europy! -
potwierdza rezultaty kolejnego etapu prac przy geotermii toruńskiej prof.
Jan Szyszko, były minister środowiska.

- W ten sposób udowodniliśmy, że w Polsce są ogromne zasoby geotermalne i
można je spożytkować na rozwój gospodarczy naszego kraju - wskazuje.

Wyniki prac w Toruniu są także bardzo ważne dla Polski ze względu na wymogi
Unii Europejskiej, która zobowiązała wszystkie państwa członkowskie do
zwiększenia udziału energii odnawialnej w ogólnym bilansie energetycznym. W
naszym kraju niestety wciąż mamy problemy z ich wypełnieniem.

Więcej http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20110928&typ=po&id=po20.txt

A więc jednak sukces! Znowu krytykanci dostali pstryczka w nosek..

Data: 2011-09-30 21:19:46
Autor: pluton
Wielki sukces toruñskiej geotermii
> In¿ynier ujawnia te¿, ¿e temperatura wody w z³o¿u wynios³a 64 st. C, a
po
> jej wydobyciu - 60-61 st. C. -

A wiêc jednak sukces! Znowu krytykanci dostali pstryczka w nosek..

To jest szajs, a nie sukces. Sukces to by byl przy 110C, dobry wynik to
80-90C,
a 60C to wystarczy najwyzej do ogrzania rydzykowej dupy i jeszcze kilku
budynkow w poblizu.

Nullification

Data: 2011-09-30 21:30:21
Autor: Bogdan Idzikowski
Wielki sukces toruñskiej geotermii

U¿ytkownik "pluton" <zielonadupax@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j654su$m8g$1inews.gazeta.pl...
> [...]

80-90C,
a 60C to wystarczy najwyzej do ogrzania rydzykowej dupy i jeszcze kilku

Bardzo istotne jest zasolenie.

A koszt - to wiedz± mieszkañcy Pyrzyc w Zachodniopomorskim. Maj± geotermakne centralne ogrzewanie. Dro¿sze od tradycyjnego.

--
J. Kaczyñski - "musimy uzyskaæ w³a¶ciw± odpowied¼"

Data: 2011-09-30 21:35:34
Autor: Ikselka
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia Fri, 30 Sep 2011 21:30:21 +0200, Bogdan Idzikowski napisa³(a):

Maj± geotermakne centralne ogrzewanie. Dro¿sze od tradycyjnego.

Bo zapewne maj± TE¯ tradycyjne instalacje, na wypadek 333-)
--
XL

Data: 2011-09-30 21:42:04
Autor: Bogdan Idzikowski
Wielki sukces toruñskiej geotermii

U¿ytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:10jchr1oapgst.1m94mwj5i0bhr$.dlg40tude.net...
Dnia Fri, 30 Sep 2011 21:30:21 +0200, Bogdan Idzikowski napisa³(a):

Maj± geotermakne
centralne ogrzewanie. Dro¿sze od tradycyjnego.

Bo zapewne maj± TE¯ tradycyjne instalacje, na wypadek 333-)

A jakie s± inne od tradycyjnych instalacji centralnego ogrzewania?
Nowoczesne s± na ¶wiat³owodach?
A mo¿e ciep³o jest przesy³ane mikrofalami?

--
J. Kaczyñski - "musimy uzyskaæ w³a¶ciw± odpowied¼"

Data: 2011-09-30 21:49:59
Autor: Ikselka
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia Fri, 30 Sep 2011 21:42:04 +0200, Bogdan Idzikowski napisa³(a):

[...]

Na przyk³ad ciep³ownie na paliwo tradycyjne i instalacje do nich i od nich
prowadz±ce :->

Nowoczesne s± na ¶wiat³owodach?
A mo¿e ciep³o jest przesy³ane mikrofalami?

Jak wy¿ej. Taka tradycyjna ciep³ownia KOSZTUJE (budowa), a im d³uzej stoi
bezczynnie, tym jeszcze wiêcej kosztuje (konserwacja, utrzymanie w
gotowo¶ci, koszty administracyjne itp) dubluj±c koszty z samej racji swego
istnienia. Te koszty ponosz± odbiorcy ciep³a geotermalnego, bo na pewno nie
¶wiêty Miko³aj.
--
XL

Data: 2011-09-30 22:14:14
Autor: Ikselka
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia Fri, 30 Sep 2011 21:49:59 +0200, Ikselka napisa³(a):

[...]

Oczywi¶cie chodzi³o mi o "TE¯ tradycyjne ciep³ownie".
Które s± jak wy¿ej i musza mieæ KOTLY na paliwo jakie¶ - sta³e czy inne.
I towarzysz± GEOTERMALNYM ciep³owniom, dubluj±c koszty.

j.w.
--
XL

Data: 2011-09-30 22:52:04
Autor: pluton
Wielki sukces toruñskiej geotermii

Oczywi¶cie chodzi³o mi o "TE¯ tradycyjne ciep³ownie".
Które s± jak wy¿ej i musza mieæ KOTLY na paliwo jakie¶ - sta³e czy inne.
I towarzysz± GEOTERMALNYM ciep³owniom, dubluj±c koszty.

I jeszcze pala w piecach, tryplujac koszty.

Nullification

Data: 2011-10-01 00:01:06
Autor: Ikselka
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia Fri, 30 Sep 2011 22:52:04 +0200, pluton napisa³(a):

[...]

Sugerujesz, ¿e sumaryczny koszt równoczesnego zbudowania i utrzymania dwóch
ciep³owni: geotermalnej oraz zwyk³ej (czyli o tradycyjnych kot³ach na
paliwo sta³e lub gazowe czy ciek³e plus paliwo do niej na odpowiedni okres)
jest mniejszy lub równy kosztowi zbudowania i utrzymania tylko tradycyjnej
elektrociep³owni?
--
XL

Data: 2011-10-01 21:34:46
Autor: pluton
> [...]

okres)
jest mniejszy lub równy kosztowi zbudowania i utrzymania tylko tradycyjnej

Sugeruje, ze sumaryczny koszt równoczesnego zbudowania i utrzymania dwóch
ciep³owni i palenia w piecu jest wyzszy niz koszt równoczesnego zbudowania i

Data: 2011-09-30 22:37:24
Autor: pluton
> [...]

A jakie s± inne od tradycyjnych instalacji centralnego ogrzewania?
Nowoczesne s± na ¶wiat³owodach?
A mo¿e ciep³o jest przesy³ane mikrofalami?

Modlitwa ogrzewa im serca :)

Nullification

Data: 2011-09-30 22:02:54
Autor: pluton
Wielki sukces toruñskiej geotermii

A koszt - to wiedz± mieszkañcy Pyrzyc w Zachodniopomorskim. Maj±
geotermakne
centralne ogrzewanie. Dro¿sze od tradycyjnego.

Dlatego calym sercem popieram rozwoj geotermii w wykonaniu rydzyka.
Szkoda mi tylko tych firm, ktore zostawi bez zaplaty za roboty,
ale w koncu same sobie winne.

Nullification

Data: 2011-10-01 08:59:41
Autor: jadrys
W dniu 2011-09-30 21:19, pluton pisze:
[...]

Nagle sie znaleźli na psp eksperci którzy się na tym znają,. Michnik w swojej gazxecie napisze że woda musi mieć 110 stopni to zaraz staje się to obowiązująca normą.. Z wielkim zaskoczeniem patrzę na to jak wami łatwo manipulować.

Data: 2011-10-01 09:50:01
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał w wiadomości news:j66dod$qmj$1news.onet.pl...
[...]

Bez eksperta Macierewicza nie razbieriosz.

Data: 2011-10-01 20:22:34
Autor: jadrys
[...]

Zdrowego rozsądku. Tu nie potrzeba tzw ekspertów żeby ocenić czy Rydzyk odniósł sukces czy porażkę.

Data: 2011-10-02 05:46:46
Autor: stevep
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia 01-10-2011 o 08:59:41 jadrys <Che@yahoo.com> napisa³(a):

[...]

Nagle sie znale¼li na psp eksperci którzy siê na tym znaj±,. Michnik w  swojej gazxecie napisze ¿e woda musi mieæ 110 stopni to zaraz staje siê  to obowi±zuj±ca norm±.. Z wielkim zaskoczeniem patrzê na to jak wami  ³atwo manipulowaæ.

¯e jeste¶ idiot±, to có¿ zdarza siê, ale ¿e na ka¿dym kroku musisz to  demonstrowaæ to ju¿ normalne nie jest.

--
stevep
U¿ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2011-10-01 10:39:14
Autor: A. Filip
Rozsądny sukces toruńskiej geotermii
"pluton" <zielonadupax@gazeta.pl> pisze:
> [...]

To jest szajs, a nie sukces. Sukces to by byl przy 110C, dobry wynik to
80-90C, a 60C to wystarczy najwyzej do ogrzania rydzykowej dupy i

Jak zrozumiałem to jest sukces zasadniczo w sensie wyniki testu _nieco_
(ale wyraźnie) powyżej górnego zakresu realistycznych oczekiwań.

A oszczędzenie _choćby_ na dogrzewaniu wody zrzutowej z CO z 20° do 60°
stopni C też ma swoje znaczenie, choćby w zakresie redukcji emisji CO2
do podgrzewania wody jak nam przemądra UE nakazuje robić dla dobra
całej ludzkości. Wy pluton mądrość celów UE podważacie byle tylko
"złemu" Rydzykowi dokopać? :-)

--
A. Filip : Świat jaki jest każdy widzi (inaczej).
Wiatry wieją bardzo przezroczyście.

Data: 2011-10-01 10:46:28
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "A. Filip" <anfi@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:ddtqji59go-BA1laura.huge.strangled.net...
> [...]

do podgrzewania wody jak nam przemądra UE nakazuje robić dla dobra
całej ludzkości. Wy pluton mądrość celów UE podważacie byle tylko

I zwrot zainwestowanego w odwierty i instalację oraz utylizację soli kapitału po 200 latach?

Data: 2011-10-01 11:40:49
Autor: A. Filip
"Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> pisze:
> [...]

do podgrzewania wody jak nam przemądra UE nakazuje robić dla dobra
całej ludzkości. Wy pluton mądrość celów UE podważacie byle tylko

I zwrot zainwestowanego w odwierty i instalacjÄ™ oraz utylizacjÄ™ soli
kapitału po 200 latach?

A skąd czerpiesz informacje o ekonomicznej opłacalności?
Możesz mieć rację ale na gołe słowo nie uwierzę szczególnie twoje :-)

A tak już zupełnie cynicznie: AFAIR "GW podobne sugestie" sugerują że
Rydzyk wpompował w geotermie głownie pieniądze z datków/darowizn - wiec
zwrot z "jego" pieniędzy będzie zapewne i tak duży dzięki znacznie
niższym kosztom eksploatacji.

P.S. A skÄ…d wziÄ…Å‚eÅ› "utylizacje soli"? Jak woda geotermalna nie nadaje
się do bezpośredniego wpuszczenia w kaloryfery (typowe ale z wyjątkami)
to AFAIK _do celów centralnego ogrzewania_ instaluje się wymienniki ciepła.

--
A. Filip : Świat jaki jest każdy widzi (inaczej).
Na Amerykanów zawsze można liczyć, że jak już wyczerpią wszystkie złe

Data: 2011-10-01 12:26:48
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "A. Filip" <anfi@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:6o5era6ls0-BA1laura.huge.strangled.net...
> [...]

to AFAIK _do celów centralnego ogrzewania_ instaluje się wymienniki ciepła.

Jeśli chodzi o ekonomicznej opłacalności - to są moje przypuszczenia. Także Rydzyk nie podaje żadnych wyliczeń ekonomicznych - czyli pic? Możliwe.

Zasolenie.
Wody geotermalne zą zawsze zasolone. Ich zasolenie jest różne. Z tych i innych względów zawsze instaluje się wymienniki ciepła. Nawet zasilanie budynków w ciepło pochodzące z ciepłowni odbywa się zawsze za pomocą wymienników.

Podczas oziębiania wody wytrąca się sól. Zawsze. Jej ilość zależy od zasolenia.

Data: 2011-10-01 13:18:06
Autor: A. Filip
> [...]

Jeśli chodzi o ekonomicznej opłacalności - to są moje
przypuszczenia. Także Rydzyk nie podaje żadnych wyliczeń ekonomicznych

W wariancie cynicznym można uznać że kieruje bieżący strumień
potencjalnych "datków" na inwestycje w redukcje kosztów stałych czyli
zdolność do znacznie łatwiejszego przetrwania przyszłych choćby i
długotrwałych "ciężkich czasów". Wiec może nie myl "innym by się raczej
nie opłaciło" z "Rydzykowi się nie opłaci".

[...]

Ta sól nie będzie się nadawała powiedzmy do solenia dróg?
Nie da się wpompowywać "przesolonej" wody otworem zwracającym wodę w złoże?

--
A. Filip : Świat jaki jest każdy widzi (inaczej).
Gdy nie możesz zostać królem, zostań lekarzem.

Data: 2011-10-01 13:24:42
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "A. Filip" <anfi@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:11enshckrz-BA1laura.huge.strangled.net...
> [...]

Ta sól nie będzie się nadawała powiedzmy do solenia dróg?
Nie da się wpompowywać "przesolonej" wody otworem zwracającym wodę w złoże?

2 x nie.

Nie jestem twojÄ… encyklopediÄ…. Odpowiedzi na twoje pytania znajdujÄ… siÄ™ w necie, a gogle twoim przyjacielem

Data: 2011-10-02 15:26:53
Autor: obserwator
Rozs±dny sukces toruñskiej geotermii
Bogdan Idzikowski <bogdanid@neostrada.pl> napisa³(a): Nie jestem twoj± encyklopedi±. Odpowiedzi na twoje pytania znajduj± siê w necie, a gogle twoim przyjacielem.

*******************************
ty nie jeses zadna encyklopedia, tylko kacapskim, wyjatkowo glupim dezinformatorem.

Data: 2011-10-02 16:29:21
Autor: pluton
Rozs±dny sukces toruñskiej geotermii
A oszczêdzenie _choæby_ na dogrzewaniu wody zrzutowej z CO z 20° do 60°

Potrafisz woda o temperaturze 60C dogrzac wode o temperaturze
20C do 60C ?
Bedziesz najbogatszym czlowiekiem na swiecie.
Juz sa samo niskotemperaturowe CO (20C na powrocie) moglbyc
dostac nagrode rydzobla.

Nullification

Data: 2011-09-28 15:49:45
Autor: stevep
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia 28-09-2011 o 09:02:31 abc <abc@wp.pl> napisa³(a):

In¿ynier Henryk Biernat, dyrektor Przedsiêbiorstwa Geologicznego Polgeol  SA

Wiêcej  http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20110928&typ=po&id=po20..txt

Sukces przed wyborami, a co potem?

Data: 2011-09-29 03:57:06
Autor: stevep
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia 28-09-2011 o 18:04:04 abc <abc@wp.pl> napisa³(a):

Sukces przed wyborami, a co potem?

Potem te¿.

Jak poprzednio?

Data: 2011-09-29 06:59:35
Autor: abc
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Sukces przed wyborami, a co potem?

Potem te¿.

Jak poprzednio?

Wynik wyborów nie ma wp³ywu na wydajno¶æ odwiertu i temperaturê wody.

Data: 2011-09-29 15:59:14
Autor: stevep
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia 29-09-2011 o 06:59:35 abc <abc@wp.pl> napisa³(a):

Sukces przed wyborami, a co potem?

Potem te¿.

Jak poprzednio?

Wynik wyborów nie ma wp³ywu na wydajno¶æ odwiertu i temperaturê wody.

Za to na og³aszanie ró¿nych g³upot zdecydowanie tak.

Data: 2011-09-30 21:32:05
Autor: the_foe
Wielki sukces toruńskiej geotermii
W dniu 2011-09-28 09:02, abc pisze:
Więcej http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20110928&typ=po&id=po20.txt

"Na zlecenie Fundacji Lux Veritatis spółka zajmująca się wierceniami zakończyła w 2008 r. pierwszy odwiert badawczo-eksploatacyjny o głębokości 2350 metrów. "

http://pl.wikipedia.org/wiki/Geotermia
"Polska ma bardzo dobre warunki geotermalne, gdyż 80% powierzchni kraju jest pokryte przez 3 prowincje geotermalne: centralnoeuropejską, przedkarpacką i karpacką. Temperatura wody dla tych obszarów wynosi od 30-130 °C (a lokalnie nawet 200 °C), a głębokość występowania w skałach osadowych od 1 do 10 km. Naturalny wypływ zdarza się bardzo rzadko (Sudety – Cieplice, Lądek Zdrój). Możliwości wykorzystania wód geotermalnych dotyczą 40% obszaru kraju (wydobycie jest opłacalne, gdy do głębokości 2 km temperatura osiąga 65 °C, zasolenie nie przekracza 30 g/l a także gdy wydajność źródła jest odpowiednia)"

czyli jednak porazka...

--
the_foe

Data: 2011-09-30 20:29:29
Autor: obserwator
Wielki sukces toruñskiej geotermii
the_foe <the_foe@wupe.pl> napisa³(a):
czyli jednak porazka...

jaka porazka? Czytac wypowiedzi fachowcow nie potrafisz?

Data: 2011-10-01 08:41:19
Autor: .
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Dnia Fri, 30 Sep 2011 20:29:29 +0000 (UTC), obserwator napisa³(a):

the_foe <the_foe@wupe.pl> napisa³(a):
czyli jednak porazka...

jaka porazka? Czytac wypowiedzi fachowcow nie potrafisz?

Rydzyk to fachowiec? Mo¿e Macierewwicz te¿? Mo¿e ty jeste¶ fachowcem
kacapski matole?

Dominik

Data: 2011-10-02 16:32:14
Autor: pluton
Wielki sukces toruñskiej geotermii
Rydzyk to fachowiec?

Zdecydowanie tak. Pokaz mi kogos lepszego w wyludzeniach.

Nullification

Wielki sukces toruñskiej geotermii