Wiosne zaklocenia, optymalna lokalizacja anteny sat

Data: 2011-02-23 21:41:10
Autor: Jerzy Pastusiak
Wiosne zaklocenia, optymalna lokalizacja anteny sat
Witam.

1 marca na terenie Polski wystapi maksimum zaklocen slonecznych,
czyli slonce bedzie wskazywalo kolejne satelity geostacjonarne:
[Kiedy zakłócenia słoneczne (Sun Outage)?]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/so.html

Jest to swietna okazja wyznaczenia optymalnej lokalizacji
anteny satelitarnej w przypadku trudnych warunkow odbioru:
[Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/wstep.html

Dokladnosci wyznaczenia miejsca to okolo 1 st. w pionie i poziomie:
[Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

przy szerokosci wiazki typowej anteny satalitarnej okolo 2 st.:
[Wybrane parametry anteny satelitarnej]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/test/bw.html

W przypadku linuksowych aodbiornikow satelitarnych z mozliwoscia
wykonania instrukcji "dvbsnoop", mozna takze przy pomocy skryptu:
[logging SNR]
http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb2/thread.php?threadid=93358

wyznaczyc sloncem charakterystyke anteny, sprawdzic dokladnosc
ustawienia anteny, zobaczyc jak antena widzi otaczajaca
przestrzen (zabudownia, drzewa, ...):
[SNR, BER, AGC w obrazkach]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/

Aktualnie slonce znajduje sie okolo 2,5 st. ponizej linii
satelitow geostacjonarnych.

Pzdr.J.P.

Data: 2011-02-23 22:48:22
Autor: ToMasz
Jerzy Pastusiak pisze:

Jest to swietna okazja wyznaczenia optymalnej lokalizacji
anteny satelitarnej w przypadku trudnych warunkow odbioru:
witam
Dzieki informajom z tej strony udało mi sie wstępnie ustawić antenę, tak
aby przy montażu sie jak najmniej narobić. mam jednak pytanie. Najpierw
"prawo lewo" ustawiłem na cień nitki pomiędzy konwerterem a szczytem
anteny. niestety "góra dół" - nawet gdy słońce pokrywa sie z satelitą-
nie wiem jak ustawić! skoro to ofset to konwerter nie rzuci cienia na
czasze? Trzeba by mieć lustrzaną antene i patrzec gdzie skupia...

ToMasz

Data: 2011-02-28 20:11:54
Autor: Jerzy Pastusiak
Wiosne zaklocenia, optymalna lokalizacja anteny sat
Witaj.
ToMasz pisze:

> [...]
| nie wiem jak ustawić! skoro to ofset to konwerter nie rzuci cienia na
| czasze? Trzeba by mieć lustrzaną antene i patrzec gdzie skupia...
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Widzialem:
http://groups.google.com/group/pl.rec.telewizja/msg/789fd941b2797889?hl=pl

i ciesze sie, ze moglem pomoc.

Sa dwa problemy ktore mozna rozwiazac 1 mar. i 12 pazdz. (czas max.
zaklocen slonecznych):

A. - Dokladne ustawienie - nakierowanie anteny na satelite.
B. - Umiejscowienie anteny tak, zeby np. antena sasiada nie przeslaniala
naszej.
-=-=-=-=-=-

A.

Wyznaczenie AZYMUTU satelity sloncem, jest stosunkowo proste
i dokladne przez caly rok (~1 st, a wystarcza 2-3 st).

Z ustawieniem ELEWACJI anteny satelitarnej jest problem.
Mozna ja wyznaczyc dokladnie dwa razy do roku, wtedy jak
slonce "porusza się po linii satelitow stacjonarnych".
Oczywiscie przy bezchmurnym niebie.

Wystarczy o odpowiedniej porze zlapac "zajaczka" na
promienniku LNB.

Mozna najpierw ustawic cien LNB na mocowanie wysiegnika,
rysunek 2:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/usta_slo.jpg

opis:
[Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html
-=-=-

Wbrew ogolnie znanym przesądom, dla typowych anten (mniejszych od
1,5 m) i szerokosci geo. Polski, nie grozi to nadtopieniem LNB.

Z ostatniej korespondencji, wiem ze metoda okazala sie bardzo
skuteczna w przypadku anteny 1,85 m, a tam przy ustawieniu anteny
to jest troche zabawy.
-=-=-=-=-=-

B.

Ekstremalny przyklad takiej sytuacji widac na obrazku:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/thor_1march01.gif

ze strony:
[Kiedy zakłócenia słoneczne (Sun Outage)?]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/so.html

-=-
Opis.

Antena 65 cm - byly problemy z odbiorem Thora, postawiono
115 cm - niewiele sie odbior poprawil.

Dlaczego?

Bo duza antena poszla do przodu i w dol, czyli w zacienienie.
W wyniku, efektywna powierzchnia anteny sie nie zwiekszyla.

Nie widze innej praktycznej metody znalezienia dobrej
lokalizacji anteny w b. trudnych warunkach.

Szczegolnie jezeli jest bardzo urozmaicony dach naprzeciwko:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/hisp_thor.jpg

wtedy pol metra to "odbierac lub nie".

Pzdr.J.P.
ps
przepraszam za zwloke, ale jestem max. zamulony w pracy

Wiosne zaklocenia, optymalna lokalizacja anteny sat