Włączanie / wyłączanie dysków

Data: 2018-02-24 21:00:43
Autor: Budzik
Włączanie / wyłączanie dysków
W kompie mam dysk ssd + dwa dyski hdd służące za magazyn.
Komp praktycznie 24/7 ale dyski magazynowe ostatnio uzywane sporadycznie.

Niestety te hdd regularnie włączaja sie i wyłaczaja.
Irytuje mnie to i chce zrobić z tym porządek.
Kiedys szukałem jakims programem monitorujacym, co te dyski wybudza ale nie znalazłem - aktywnosci 0 a dysk i tak sie wybudza.

Jak obejsc to tak zeby maksymalnie wydłużyć zywotnosc dysków i zeby jednoczesnie korzystanie było w miare wygodne?
- wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247
- wyłączyć je jakos programowo i w razie potrzeby włączac recznie (da sie?)
- odłaczyc mechanicznie?
- kupic stacje dokujaca lub coś zewnetrznego?
- no chyba ze jest jakis sposób jak jednak znaleźć gówno, ktore je włącza regularnie po kilka (?) razy dziennie?

--
Pozdrawia... Budzik
"Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo milczysz."   Nina Liedtke

Data: 2018-02-24 22:14:26
Autor: JaNus
W dniu 2018-02-24 o 22:00, Budzik pisze:
--

"Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo milczysz."   Nina Liedtke

Prawdziwe, aż do bólu! Podpisuję się pod tym.

A co do Twojego problemu, to ja nie spec-majster, ale gdy tacy Cię
oleli, to może ja, amator, coś wymodzę:
Albo feler siedzi w samych dyskach, to bez nowego firm-ware ani rusz.
Albo winny jest O-eS, to trzeba problem obejść "od d**py strony": nadzór
nad dyskami powierzyć Linuchowi. metody są (chyba) 2: Windy używać tylko
w wirtualce, albo:
zabrać jej dyski z przed nosa, i dać je do NAS-a, pod Linuksem.
Ale, jak nadmieniłem, żaden ze mnie fachowiec, może to i całkiem
bzduralny pomysł, przekonsultuj to z fachurą!

Data: 2018-02-25 10:00:41
Autor: Budzik
Włączanie / wyłączanie dysków
Użytkownik JaNus bez@adresu ...

[...]

Dzieki Janus,
Linux plus wirtualka win to nie pomysł dla mnie - nie mam czasu, za wygodny jestem, za długo sie przyzwyczajam do nowego etc. :)
Zabrac je do NAS to byłby z pewnoscia dobry pomysł ale jednak tworzacy dodatkowe koszty - NAS treba kupic i potem jeszcze prad zuzywa ale nie mowie ze nie do zaakceptowania.  Na razie szukam prostszego rozwiazania.

--
Pozdrawia... Budzik
"Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,

Data: 2018-02-24 22:30:42
Autor: 2late
On 24/02/2018 09:00 PM, Budzik wrote:
[...]

Usluga indeksowania windows?

- wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247

Kazde wlaczenie / wylaczenie to niepotrzebny szok.

Rozwiazaniem bylby NAS ale to takze polecam 24/7/365

Data: 2018-02-25 10:00:41
Autor: Budzik
Włączanie / wyłączanie dysków
Użytkownik 2late deadlog_FILTR_@wp.pl ...

[...]

Prawy klik na partycji - zezwalaj na indeksowanie - odhaczone.

- wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247

Kazde wlaczenie / wylaczenie to niepotrzebny szok.

Ano o to własnie chodzi.

Rozwiazaniem bylby NAS ale to takze polecam 24/7/365

W sensie ze w tym nas maja dyski sie krecic na okragło?
Bo jezeli tak, to  chyba w kompie tez to moge wymusic...
Ja ich uzywam moze raz na 3 dni wiec raczej myslałem, zeby po prostu lezały wyłączone i jak raz na 3 dni sie włącza to lepiej niz jak sie właczaja x razy dziennie...
Co sadzisz?

--
Pozdrawia... Budzik
"Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."

Data: 2018-02-25 11:18:59
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-25 o 11:00, Budzik pisze:

[...]

Dobry NAS je sobie uśpi i nie włączy dopóki coś nie będzie chciało na
nich czegoś zapisać. Ale jest haczyk, jak to coś co czasami będzie
zapisywać jest z gównianym systemem z Redmond to nie można NASa lub
jakiegoś jego katalogu zmapować jako jego dysku. Bo będzie niepotrzebnie
wybudzał przy skanowaniu dysków. Niech korzysta do komunikacji
z popularnych protokołów FTP czy HTTP albo odpuść NASa a podpinaj
te dyski jako zewnętrzne wtedy kiedy będą potrzebne.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-25 22:59:01
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Nie żartuj.
Równie dobrze mógłbyś głosić pogląd, że dobre strony www służą do czytania.
Tzw. wg Ciebie "dobry NAS" ma w dzisiejszych czasach nawpie....anych tyle niepotrzebnych funkcji i usług, że niczego nie uśpi do usra... śmierci.
No chyba, że "ostatni dobry NAS" to DS 213 +.

-- -- -
Dobry NAS je sobie uśpi

Data: 2018-02-25 23:52:45
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-25 o 22:59, ń pisze:
[...]

Dobry można skonfigurować i nie będzie problemu.
Ale jak rozumiem człowieka który nie potrafi posta napisać pod cytatem
konfiguracja NASa przerasta.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-26 12:58:38
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Aha.
To napisz do QNAP-a, na pewno Cię zatrudnią, bo oni nie umieją.

-- -- -
Dobry można skonfigurować i nie będzie problemu.

Data: 2018-02-26 14:36:54
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-26 o 12:58, ń pisze:
Aha.
To napisz do QNAP-a, na pewno Cię zatrudnią, bo oni nie umieją.

-- -- -
Dobry można skonfigurować i nie będzie problemu.

Nie oni, to ty nie umiesz, podobnie jak pisać pod cytatem.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-26 16:26:05
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Jak widać gó..no wiesz o NAS-ach, a przynajmniej QNAP-a.

-- -- -
Nie oni

Data: 2018-02-26 18:29:35
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-26 o 16:26, ń pisze:
Jak widać gó..no wiesz o NAS-ach, a przynajmniej QNAP-a.

-- -- -
Nie oni

Głównie to widać ze gówno wiesz o NASach i poprawnym cytowaniu.
Jak w postach okazujesz takie lekceważenie rozmówców jak na grupach
to nie jest dziwne ze mają cie w d... i nie pomogą.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-27 07:28:08
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Tajwańczyków piszących z góry na dół nie obchodzą Twoje zaściankowe poglądy jak lepiej zacytować Pismo Święte.

Data: 2018-02-27 16:42:59
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-27 o 07:28, ń pisze:

Tajwańczyków piszących z góry na dół nie obchodzą Twoje zaściankowe poglądy jak lepiej zacytować Pismo Święte.

Nie piszemy na grupie dla Tajwańczyków i nie piszemy po tajwańsku.
Nie dyskutujemy też o cytowaniu pisma świętego jak kłamliwie sugerujesz.
Więc zacznij się dostosowywać do reguł lub przestań płakać że ci nie
pomogli bo uznali za buca i chama.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-27 17:59:33
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Pooglądaj sobie QNAP-y na obrazkach, bo to jedyny Twój kontakt z nimi.

Data: 2018-02-27 21:17:46
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-27 o 17:59, ń pisze:

Pooglądaj sobie QNAP-y na obrazkach, bo to jedyny Twój kontakt z nimi.

Dalej to sobie wmawiaj.
Tak samo jak to że ludzie cię nie olewają z powodu twojej postawy.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-27 22:09:29
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
RadoslawF wybitny teoretyk kanapowy pomoże Tobie, on się zna na wszystkim, a już najbardziej nad usypianiem dysków.

-- -- -
W windowsie trudno zrobić, żeby dyski się nie wybudzały.

Data: 2018-02-28 01:19:59
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-27 o 22:09, ń pisze:

[...]

Najbardziej to się znam na cytowaniu, w odróżnieniu od ciebie.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-28 06:33:55
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 28.02.2018 RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał/a:

Najbardziej to się znam na cytowaniu, w odróżnieniu od ciebie.

         \|||/                (o o)       ,-- -- ooO-- (_)-- -- -- -.
| Please            |
|   don't feed the  |
|     TROLL !       |
'-- -- -- -- -- -- -- Ooo-- '
        |__|__|               || ||               ooO Ooo   --

Data: 2018-02-28 13:58:38
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-28 o 07:33, Dominik Ałaszewski pisze:

Najbardziej to się znam na cytowaniu, w odróżnieniu od ciebie.

          \|||/
          (o o)
,-- -- ooO-- (_)-- -- -- -.
| Please            |
|   don't feed the  |
|     TROLL !       |
'-- -- -- -- -- -- -- Ooo-- '
         |__|__|
          || ||
         ooO Ooo

Praktyka pokazuje ze jak takiemu odpuścisz do znajdzie naśladowców
a chcący podyskutować przeniosą się na fora bo tam jest moderacja.
Tego chcesz?

Pozdrawiam

Data: 2018-02-28 13:31:03
Autor: Dominik Ałaszewski
Włączanie / wyłączanie dysków
Dnia 28.02.2018 RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał/a:

Praktyka pokazuje ze jak takiemu odpuścisz do znajdzie naśladowców

Ale co "odpuścisz"? Myślisz, że gość nie wie, jakie są zasady?
On wie, tylko całkowicie świadomie ma je (jak i swoich rozmówców)
w dupie. Więc po co dyskutować z takim? Do KF i niech dyskutuje
sam ze sobą i sobie podobnymi.

Jeśli chamusie byliby konsekwentnie ignorowani, to naśladowcy
"raczej" by się nie znaleźli.
a chcący podyskutować przeniosą się na fora bo tam jest moderacja.
Tego chcesz?

Czy chcę, czy nie- i tak taki jest trend, ciężko będzie go odwrócić. Wydaje mi się, że akurat nawracanie trolla (który zapewne z tego ma niezłą uciechę) tego raczej
nie zmieni.

Pozdrawiam również,

Data: 2018-02-28 16:07:07
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-28 o 14:31, Dominik Ałaszewski pisze:

[...]

Jeśli by byli ignorowani, ale nie są i naśladowców mają coraz
więcej. Ignorowanie się nie sprawdziło.

[...]

To co ty nazywasz nawracaniem trolla ja określam jako pokazywanie
wszystkim jego głupoty i chamstwa.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-28 20:35:11
Autor: Akarm
[...]

Masz 1005 racji, niestety. :(
Ten prostak już dawno (jeszcze jako "666") oświadczył, że ma w dupie netykietę oraz głupich dyskutantów stosujących się do idiotycznych zasad, że ważny jest tylko on i jego widzimisię. I w sumie ma rację gardząc tymi, którzy z nim dyskutują. Albowiem każdy człowiek mający choć odrobinę szacunku do samego siebie, takiego typa ignoruje. Tylko ci, którzy lubią jak im się pluje prosto w ryj, z zadowoleniem będą twierdzić, że to deszcz pada. A skoro tylko tacy z nim dyskutują, to chamidło ma podstawy uważać, że wszyscy jego rozmówcy są godni pogardy.

Więc po co dyskutować z takim? Do KF i niech dyskutuje
sam ze sobą i sobie podobnymi.

Jeśli chamusie byliby konsekwentnie ignorowani, to naśladowcy
"raczej" by się nie znaleźli.

Też mi się tak zdaje. Nie będzie dokarmiany, to szybko zdechnie.

--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2018-03-01 02:25:38
Autor: Animka
W dniu 2018-02-28 o 20:35, Akarm pisze:
[...]

Ty też zdechłeś słoiku, ale zmieniłeś nicka. To ty jestes chamem nad chamy i słoma z butow ci wyłazi. Tfu!

--
animka

Data: 2018-02-28 14:14:04
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Siada sobie taki RadosławF przed komputerem i się zastanawia, co tu jeszcze komu doradzić z rzeczy, które się widziało tylko na obrazku...
Odpuścisz, a tu nagły zalew Animek i Stokrotek ;-)

-- -- -
Praktyka pokazuje ze jak takiemu odpuścisz do znajdzie naśladowców

Data: 2018-02-28 15:36:00
Autor: pueblo
Włączanie / wyłączanie dysków
Witaj ń, 28 lut 2018 w news:p769ut$9qo$1node1.news.atman.pl
napisałeś/aś:
[...]

Ja go rozumiem, też należę do ludzi, którzy nie lubią takich bęcwałów (pardon - nonkonformistów), co to piszą nad cytatem - czy to na usenecie, czy w emailach. Zwykle ich po prostu nie czytam. W KF rządzi niepodzielnie tylko Animka.

Data: 2018-02-28 21:10:28
Autor: pueblo
Włączanie / wyłączanie dysków
Witaj BaSk, 28 lut 2018 w
news:5a96d3d4$0$587$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
W dniu 2018-02-28 o 16:36, pueblo pisze:
[...]

Wyjmij ją z KF-u, ona spełnia rolę mrówki, co to ciężką "pracą"
zarabia na swój posiłek. Jaką? Uczy tej odrobiny, istotnego
minimum-minimorum *wyrozumiałości* dla kobiety, wyrozumiałości którą
winien im jest *każdy* mężczyzna na poziomie. Niekoniecznie zaraz
jakiś dżentelmen, ale zwyczajnie nie-cham.

Ja już wystarczająco dużo ćwiczę takiej wyruzomiałości w realu - bez obaw. Ale zawsze są pewne granice. My tu rozmawiamy o bitach i bajtach, a nie bitkach i bułkach :)
Poza tym widział ktoś dowód, że Animka jest kobietą? Myślę, że zdolny facet dałby radę się tak podszywać.
A ciekawe, jakbym tak na jakimś babskim forum o babskich rzeczach zaczął regularnie pisywać i doradzać - ciekawe jakby reagowały.

Data: 2018-02-28 16:42:14
Autor: Animka
W dniu 2018-02-28 o 14:14, ń pisze:
Siada sobie taki RadosławF przed komputerem i się zastanawia, co tu jeszcze komu doradzić z rzeczy, które się widziało tylko na obrazku...
Odpuścisz, a tu nagły zalew Animek i Stokrotek ;-)

Zapomniałeś dziadziu dodać: i ń-ów.

-- -- -

Data: 2018-02-28 19:59:18
Autor: Akarm
W dniu 2018-02-28 o 17:07, BaSk pisze:

Wyjmij ją z KF-u, ona spełnia rolę mrówki, co to ciężką "pracą" zarabia
na swój posiłek.

Hehe, dobre! :D
Ja ją tolerowałem dość długo, dokąd nie okazała się wulgarnym chamidłem. Dopiero wtedy została dodana do KF.

--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2018-03-01 02:34:59
Autor: Animka
W dniu 2018-02-28 o 22:10, pueblo pisze:
[...]

Czego się najadleś i napaliłeś? A zresztą nieważne. Nie interesuje mnie to.
Naucz się także cytować, nie chce mi się wycinać śmieci po tobie.

[...]

Załóz sobie odmieńcu grupę dyskusyjną z zaznaczeniem "tylko dla chłopów" i szalej tym swoim rozbieganym móżdżkiem. Życzę powodzenia u "płci pieknęj" Twojego rodzaju.
To jest zresztą grupa pl.comp.pecet, a nie towarzyskie, więc wal gdzie indziej.

A ciekawe, jakbym tak na jakimś babskim forum o babskich rzeczach zaczął
regularnie pisywać i doradzać - ciekawe jakby reagowały.

Matki nie masz, chłopska cię wychowywały chyba w domu dziecka i wypaczyły ci całe Twoje postrzeganie świata i ludzi. Wszystko masz na opak.

--
animka

Data: 2018-02-25 22:07:23
Autor: 2late
On 25/02/2018 10:00 AM, Budzik wrote:

[...]

Mam komputer z wirtualkami i restaruje go tylko przy okazji jakiejs aktualizacji (czasem kilka razy). Do tego jest uzadzenie najwazniejsze w domu wiec nie ma co na tym oszczedzac (odowka tez chodzi non-stop) :)

Rozwiazaniem bylby NAS ale to takze polecam 24/7/365

W sensie ze w tym nas maja dyski sie krecic na okragło?

U mnie chodzi na okraglo, na tym polega NAS, caly czas dostep do zasobow z kazdego urzadzenia w domu. Jesli nie kombinujesz z jakims PCtem z linuxem jako NAS to nie zobaczysz nawet roznicy na rachunku i bedzie calkiem cicho.

[...]

Raz na trzy dni to dysk zewnetrzny po USB mozna podlaczyc. Transfer moze byc lepszy jak po sieci z tanszego NASa.

Data: 2018-02-25 23:48:47
Autor: Roman Tyczka
On Sun, 25 Feb 2018 22:07:23 +0000, 2late wrote:

[...]

jesli lodowka chodzi Ci non stop to ...ją wyrzuć :-)

Roman Tyczka

Data: 2018-02-25 11:53:50
Autor: mahe
Włączanie / wyłączanie dysków
W dniu 2018-02-24 o 22:00, Budzik pisze:
W kompie mam dysk ssd + dwa dyski hdd służące za magazyn.
Komp praktycznie 24/7 ale dyski magazynowe ostatnio uzywane sporadycznie.

Też miałem takie zmartwienie.

[...]

W czasach "postarzania produktów" jakoś nie jestem przekonany do tego.

- wyłączyć je jakos programowo i w razie potrzeby włączac recznie (da
sie?)

Nie szukałem intensywnie, ale u mnie przy codziennym zimnym starcie kompa mijało się to z celem.

- odłaczyc mechanicznie?

Znalazłem takie gadżety:
Kingwin na 6 dysków za 30 USD
http://www.kingwin.com/hard-drive-power-switch-hdd-ps6/
https://www.amazon.com/Kingwin-Optimized-Controls-Provide-Longevity/dp/B00TZR3E70/ref=sr_1_3/131-9108794-0467051?ie=UTF8&qid=1519554840&sr=8-3&keywords=hard+drive+power+switch

LUB Sisan na 4 sztuki za 25 USD
https://www.amazon.com/PW4101-Aluminum-Floppy-Control-Protection/dp/B009XPCL6Y/ref=sr_1_4/131-9108794-0467051?ie=UTF8&qid=1519554840&sr=8-4&keywords=hard+drive+power+switch

- kupic stacje dokujaca lub coś zewnetrznego?

Teraz z racji chwilowego przeniesienia się na laptopa, właśnie tego rozwiązania używam: stacja dokująca na dwa dyski. Do stacjonarnego raczej wybrałbym wyłączniki, bo lubię mieć wszystko wewnątrz.
https://www.morele.net/stacja-dokujaca-dla-dysku-twardego-i-tec-u3clonedock-1310646/

--
pozdro
mahe

Data: 2018-02-25 15:42:00
Autor: Roman Tyczka
On Sun, 25 Feb 2018 11:53:50 +0100, mahe wrote:

[...]

Genialne te włączniki. Nie wiesz czy chińczyki już to podrobili i też u
nich można nabyć?

Roman Tyczka

Data: 2018-02-25 16:39:25
Autor: mahe
W dniu 2018-02-25 o 15:42, Roman Tyczka pisze:

Genialne te włączniki. Nie wiesz czy chińczyki już to podrobili i też u
nich można nabyć?

Nie mam pojęcia - też jestem ciekaw i chętnie odnotuję sobie w notesie tańsze wersje.

--
mahe

Data: 2018-02-25 18:05:46
Autor: marfi

https://pl.aliexpress.com/item/Four-channel-SATA-device-HDD-power-switch-PT628-SATA-interface-hard-disk-storage-device-power-switch/1420272995.html?spm=a2g17.10010108.1000014.3.2dc53b7aPem1z8&traffic_analysisId=recommend_3035_null_null_null&scm=1007.13338.80878.000000000000000&pvid=259424e5-d2d9-4c2e-90b1-c39d2af56b6d&tpp=1

--
marfi

Data: 2018-02-25 12:59:19
Autor: Myjk
Włączanie / wyłączanie dysków
Sat, 24 Feb 2018 21:00:43 +0000 (UTC), Budzik
- wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247

Mam dyski (Seagate) pracujące w RAID 1, mają 266 włączeń, pracują 24/doba i
80 000 h nieprzerwanej pracy (9 lat), przeżyły sporo burz, zaników prądu
(bez UPS) i innych przepięć. Także ciągła praca im nie szkodzi z pewnością.
:P

Ale mnie w domu irytował hałas z HDD, dlatego chciałem mieć wyłączony --
zderzyłem się z tym samym problemem. Dysk włączał się sam bez sensu.

- wyłączyć je jakos programowo i w razie potrzeby włączac recznie (da sie?)

Jest coś takiego jak HotSwap! http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm Ale
jak hibernujesz, usypiasz lub restartujesz codziennie (albo częściej)
kompa, to dysk po uruchomieniu znowu się rozkręca i pojawia w systemie --
więc może nie być to sensownym rozwiązaniem.

- odłaczyc mechanicznie?

Da się, i tak ostatecznie to załatwiłem -- pod warunkiem że to dyski SATA z
hotswap na płycie głównej. Tutaj instrukcja jaką zastosowałem (skupiając
się na wł./wył dysku, pomijając kontrolkę LED i naturalnie auto-backup):

https://www.youtube.com/watch?v=BZnljKjJLvM

- kupic stacje dokujaca lub coś zewnetrznego?

Jak załatwisz jak wyżej, nie ma sensu zewnętrzne kombinowanie. Taki
przycisk możesz sobie przeciągnąć nawet na biurko czy ścianę -- ja
ostatecznie zrobiłem w obudowie jak w filmie, bo korzystam z HDD bardzo
rzadko -- obecnie w stacjonarce siedzą już trzy dyski SSD a HDD został na
totalne śmieci.

- no chyba ze jest jakis sposób jak jednak znaleźć gówno, ktore je włącza regularnie po kilka (?) razy dziennie?

Mnie się nie udało. :/

--
Pozdor
Myjk

Data: 2018-02-26 20:24:37
Autor: Saiko Kila
Włączanie / wyłączanie dysków
Proces Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> zwrócił błąd:
[...]

Jeśli to nie są dyski przeznaczone do działania na okrągło to IMO lepiej
je włożyć do dobrego pudełka na USB (dobrego czyli z wentylem, i USB3
lub innym szybkim połączeniem), i włączać kiedy zajdzie potrzeba. Ha, ja
tak robię nawet z dyskami, które mogą chodzić non-stop (WDC Red, HGST
Deskstar NAS). W ten sposób masz dodatkowo trochę zabezpieczenia przed padnięciem -
kiedy strzeli zasilacz w komputerze, to te dyski na zewnątrz będą
bezpieczne (bo odłączone).

W windowsie trudno zrobić, żeby dyski się nie wybudzały. Łatwiej, żeby
nie zasypiały. Samo wyłączenie indeksowania nic nie da. Antywir oraz
zadanie ze schedulera do sprawdzania dysków (nie pamiętam teraz które),
ewentualnie synchronizacja ustawień z Windows 10 czy programy do obsługi
chmury (np. OneDrive) co jakiś czas dotykają HDD i je wybudzają. Zdaje
się też, że explorer windows domyślnie to robi (żeby sprawdzić, czy jest
wystarczająco dużo miejsca żeby nie pokazywać ikony mówiącej o braku
miejsca).

--
Saiko Kila
My dog's name is Muhammad.

Data: 2018-02-27 18:16:22
Autor: Netx
[...]

To może zrobić ikonę na pulpicie do odmontowywania wszystkich woluminów z dysku i drugą do montowania w razie potrzeby. Przez ikonę rozumiem skrót to skryptu BAT.
https://superuser.com/questions/704870/mount-and-dismount-hard-drive-through-a-script-software

Data: 2018-02-28 17:50:47
Autor: Saiko Kila
Włączanie / wyłączanie dysków
Proces Netx <nospam@gazeta.pl> zwrócił błąd:

[...]

Można. Być może to zadziała. Chociaż w Windowsie da się używać dysków
bez montowania (i przydzielania literki), czyli jakiś sprytny program
teoretycznie mógłby nadal coś próbować.

--
Saiko Kila
My dog's name is Muhammad.

Data: 2018-03-01 17:32:18
Autor: ń
Włączanie / wyłączanie dysków
Może być, ale obudowę (np. usb)  z już wbudowanym softwarem potrafiącym uśpić dysk(i).

-- -- -