Data: 2009-09-21 10:58:11 | |
Autor: nuroslaw | |
Właściwa geometria | |
Witam.
Pytając czy składac rower czy brać gotowca, dowiedziałem się że zmieniając amortyzator w rowerze, na taki wyższy, rozwale calą geomterię roweru, środek cieżkości etc etc. Więc moje pytanie brzmi- dlaczego, czyżby rower miał jakąś jedną właściwą geometrię? Jakieś stałe kąty pochylenia itp. ? Bo oglądając rózne rowery, górskie i trekingowe, crossowe każdy z nich ma zupelnie inną geometrię. A każdym da się jeździć. W związku z tym, jeśli mój rower dostanie wyższy amortyzator przedni, to źle ? nie da się nim jeździć ? BO slówko rozwalić- tłumacze sobie uszkodzić na tyle, że rower stanie się conajmniej kłopotliwy w użytkowaniu. Dorzucam wyższy amortyzator i regulowany mostek kierwnicy świadomie. Czy znajdę gdzieś strony jak powinien być zaprojektowany rower? Czego absolutnie nie wolno ? albo jak powinno byc aby było komfortowy ? szybki, zwrotny, i dał radę przejechać w najcieższym terenie - górkowo piaszczystym z błotem włącznie ? Głupie pytania? być może, ale nie zamierzam uczyć się na swoich błędach, i chcę uniknąć totalnie wtopy. Kilka lat temu zminiliśmy amortyzator w góralu author solution na wyzszy i co, rower zyskal na komforcie jazdy (wczesniej był sztywny widelec), zwrotności a i kark mniej bolał. Więc źle to czy dobrze "rozwalic" geometrię. pozdr. Nuroslaw -- |
|
Data: 2009-09-21 11:12:22 | |
Autor: Wojtek | |
Właściwa geometria | |
nuroslaw@poczta.fm pisze:
Witam. Tak, ale na takim rowerku szosowym marnie się chyba jeździ po górach, prawda? W związku z tym, jeśli mój rower dostanie wyższy amortyzator przedni, to źle ? nie da się nim jeździć ? W dużej mierze może tak się stać. Możesz wypaczyć układ ciała i fizykę ruchu; możesz wypaczyć rozkład masy (OTB lub podrywanie koła); możesz wypaczyć charakterystykę prowadzenia (skrętność i równowaga) itd BO slówko rozwalić- tłumacze sobie uszkodzić na tyle, że rower stanie się conajmniej kłopotliwy w użytkowaniu. W skrajnym przypadku możesz uszkodzić na większej przeszkodzie ramę - każdy szanowany producent podaje max dozwoloną wysokość montażową widelca (na ogół w funkcji skoku). Np. SC Blur LT2 - 160mm, Blur XC - 105mm Dorzucam wyższy amortyzator i regulowany mostek kierwnicy świadomie. I świadomie zmieniasz kąty ramy, tak? Czy znajdę gdzieś strony jak powinien być zaprojektowany rower? Czego absolutnie nie wolno ? albo jak powinno byc aby było komfortowy ? szybki, zwrotny, i dał radę przejechać w najcieższym terenie - górkowo piaszczystym z błotem włącznie ? Są gotowe kanony budowania rowerów. Ostatnio pojawia się trend w MTB by wydłużać górną rurę kosztem długości mostka. Większy rozstaw kół daje większą stabilność, co jest nie do przecenienia na kamienistych zjazdach. Kąt główki ramy z znacznym stopniu zależy od wartości skoku amorka! Głupie pytania? być może, ale nie zamierzam uczyć się na swoich błędach, i chcę uniknąć totalnie wtopy. Moim zdaniem źle. Po prostu trzeba od razu dobrać rower świadomie do... swoich POTRZEB! -- Pozdrawiam, Wojtek Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie |
|
Data: 2009-09-21 12:12:05 | |
Autor: nuroslaw | |
Właściwa geometria | |
ok, ale gdzie są takie wytyczne, skąd takie inforamcje można czerpać ?
> > Kilka lat temu zminiliśmy amortyzator w góralu author solution na wyzszy ico, > rower zyskal na komforcie jazdy (wczesniej był sztywny widelec),zwrotności a > i kark mniej bolał. Więc źle to czy dobrze "rozwalic" geometrię. ale ten rower wreszcie został dopasowany do potrzeb. Jak przesiadasz się ze składaka na górala, to nie wiesz jakie są Twoje potrzeby :), to dopiero z czasem wychodzi: co chciałbyś robić na rowerze i co naprawdę robisz :) pozdr. Nuroslaw -- |
|
Data: 2009-09-21 10:14:26 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
WĹaĹciwa geometria | |
On 2009-09-21, nuroslaw@poczta.fm wrote:
ok, ale gdzie sÄ takie wytyczne, skÄ d takie inforamcje moĹźna czerpaÄ ? MoĹźliwe, Ĺźe rama byĹa zaprojektowana pod amortyzator, a ktoĹ radoĹnie do niej "firmowo" wsadziĹ sztywny widelec. TeĹź i tak bywa. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-09-21 12:22:34 | |
Autor: PeJot | |
WĹaĹciwa geometria | |
Jan Srzednicki pisze:
To chyba normalna praktyka producentĂłw w najtaĹszym segmencie rynku. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "DopĂłki nie skorzystaĹem z Internetu, nie wiedziaĹem, Ĺźe na Ĺwiecie jest tylu idiotĂłw" StanisĹaw Lem |
|
Data: 2009-09-21 13:33:38 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Właściwa geometria | |
nuroslaw@poczta.fm bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne
skreślić): Jak przesiadasz się ze składaka na górala, to nie wiesz jakie są Twoje potrzeby :), to dopiero z czasem wychodzi: co chciałbyś robić na rowerze i co naprawdę robisz :) Ale Ty nie przesiadasz się z Wigrów 3, tylko już jakiś czas jeździsz, powinieneś mieć świadomość tego, co się z Tobą dzieje na rowerze, czego potrzebujesz. Pamiętaj, że nie ma rowerów uniwersalnych - szosą nie pojedziesz (wygodnie a czasem w ogóle) w terenie, a dałnhilówką pod górę może być ciężko. Jakimś-tam kompromisem byłoby zamówienie ramy trekkingowej na przykład u Orłowskiego (BTW, ma ktoś _działającego_ e-maila do Orłowskiego?), ale uszytej tak, żeby dało się do niej wsadzić 100-mm amortyzator. -- Pozdrowienia, | Próżnoś repliki się spodziewał Marek 'marcus075' Karweta | Nie dam ci prztyczka ani klapsa. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Nie powiem nawet pies cię j***ł, Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością | bo to mezalians byłby dla psa. |
|
Data: 2009-09-21 14:20:59 | |
Autor: nuroslaw | |
Właściwa geometria | |
nuroslaw@poczta.fm bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebnemój rower powinień się zmieścić w typie cross-treking z zacięciem bardziej sportowym, bo lubię szybszą jazdę drogami szutrowymi, utwardzonymi gruntowymi i asfaltem 45/50 a te pozostałe 5 to jazda poza drogami po ścieżynach lesnych albo bezdrożach - patrząc na liczbę pokonanych kilometrow. mniejsze koło jest bardziej zwrotne, ale na drodze niestety jest wolniejszy, co zaczyna mi przeszkadzać (starzeję się :) ) Stąd się zastanawiam 26 czy 28 koła. Ale opony montowane standardowo do 28" są raczej za wąskie i zbyt asfaltowe, bo na typowych drogach leśnych, już w malym piasku zaczynają tańczyć i zbyt głeboko się zapadać. Wiec czy są do dostania ( a nie czy istniejąw ogóle) w naszych sklepach takie szersze ? -- |
|
Data: 2009-09-21 20:18:15 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Właściwa geometria | |
nuroslaw@poczta.fm bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne
skreślić): Ale opony montowane standardowo do 28" są raczej za wąskie i zbyt asfaltowe, bo na typowych drogach leśnych, już w malym piasku zaczynają tańczyć i zbyt głeboko się zapadać. Wiec czy są do dostania ( a nie czy istniejąw ogóle) w naszych sklepach takie szersze ? Ja mam takie opony w teren: -przód <http://cyklotur.com/x_C_Sz2__T_Opona+MARATHON+EXTREME+SCHWALBE.html?PT=53143205&PZTA=8&HNT=T&PD=53010636&WSZDZ=T> -tył <http://cyklotur.com/x_C_Sz2__T_OPONA+MARATHON+XR+SCHWALBE.html?PT=53019209&PZTA=8&HNT=T&PD=&WSZDZ=T> XR-y są też dwucalowe. A na co dzień jeżdżę na Marathonach Supreme. -- Pozdrowienia, | Próżnoś repliki się spodziewał Marek 'marcus075' Karweta | Nie dam ci prztyczka ani klapsa. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Nie powiem nawet pies cię j***ł, Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością | bo to mezalians byłby dla psa. |
|
Data: 2009-09-22 10:34:00 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
WÂłaÂściwa geometria | |
On Mon, 21 Sep 2009 14:20:59 +0200
nuroslaw@poczta.fm wrote: Ale opony montowane standardowo do 28" sÄ raczej za wÄ skie i zbyt asfaltowe, bo na typowych drogach leĹnych, juĹź w malym piasku zaczynajÄ taĹczyÄ i zbyt gĹeboko siÄ zapadaÄ. Wiec czy sÄ do dostania ( a nie czy istniejÄ w ogĂłle) w naszych sklepach takie szersze ? SÄ : http://www.unibike.pl/sklep/product_info.php?products_id=1651 Bardzo Ĺadnie idÄ po piaszczystych leĹnych ĹcieĹźkach (na piasku rozsypanym po asfalcie potrafiÄ zataĹczyÄ, ale tam kaĹźda zataĹczy). -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2009-09-21 13:19:56 | |
Autor: mmateusz | |
Właściwa geometria | |
nie da się nim jeździć ? jeździć oczywiście się da. po założeniu dłuższego amora rower będzie bardziej stabilny, ale za to mniej skrętny i będzie myszkował na podjazdach. ja mam z przodu regulowany amortyzator 85-130mm skoku, przy: 85mm - jest żwawy i skrętny, i nerwowy - idealny na kręte i wąskie ścieżki na mazowszu. jest to fajne przez max 2h, później na ogół zwiększam skok, bo jest to nużące. 100-115mm - rower prowadzi się neutralnie. 130mm - w związku z tym, że rama jest przystosowana na amora ok 110mm, to kąt główki ramy robi się prawie jak w zjazdówce, równocześnie zwiększa się baza kół. jest stabilny i wybiera wszystko. rama ma solidne wzmocnienie przy główce ramy, a ja lekki jestem, więc powinna wytrzymać taki skok. oczywiście są to wartości dla mojej ramy, twoja przy tych samych wartościach skoku może sie inaczej zachowywać. mk. -- |
|
Data: 2009-09-21 19:13:19 | |
Autor: Wojtek M. | |
Właściwa geometria | |
Pytając czy składac rower czy brać gotowca, dowiedziałem się że zmieniając Witam Wiele osób bagatelizuje ten problem, ma to KOLOSALNE znaczenie. Jak rama przystosowana do amora 80mm to taki ma być. Ja do swojej próbowałem ostatnio dopasować 100mm... dramat. Rower zachowywał się fatalnie, o jednoczesnym ostrym hamowaniu przednim hamulcem z wychyleniem się w zakręcie mozna zapomnieć. Miałem wrażenie, że jadę składakiem wigry 3. Pod pojęciem rozwalić geometrię, ktoś miał na myśli zapewne to o czym piszę. Pozdrawiam Wojtek |
|
Data: 2009-09-21 11:58:57 | |
Autor: Rowerex | |
Właściwa geometria | |
On 21 Wrz, 18:13, "Wojtek M." <djmo...@tenbit.pl> wrote:
> Pytając czy składac rower czy brać gotowca, dowiedziałem się że zmieniając Wiele osób bagatelizuje ten problem, ma to KOLOSALNE znaczenie. Jak rama Zakładając, że amortyzator będzie dłuższy o 20mm (różnica skoku przy tym samym modelu amortyzatora), to kąty ramy zmniejszą się prawie dokładnie o 1 stopień. Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę ugięcie wstępne - np. przy 20% ugięciu amortyzator 80mm ugnie się o 16mm, a 100mm o 20mm. Różnica ugięć to 4mm i to trzeba odjąć od 20mm różnicy długości. Suma summarum amortyzator o skoku 100mm będzie dłuższy o 16mm od tego samego ale o skoku 80mm - przełoży się to na zmianę kątów o ok 0,8 stopnia. Zmiana geometrii nie musi więc być aż tak dramatyczna. No ale może, jeśli będzie to zupełnie inny amortyzator, dużo dłuższy niż wynikałoby to z samej różnicy skoku. Pozdr- -Rowerex |
|