Właściwa geometria

Data: 2009-09-21 19:13:19
Autor: Wojtek M.
Właściwa geometria

Pytając czy składac rower czy brać gotowca, dowiedziałem się że zmieniając
amortyzator w rowerze, na taki wyższy, rozwale calą geomterię roweru, środek
cieżkości etc etc.

Witam

Wiele osób bagatelizuje ten problem, ma to KOLOSALNE znaczenie. Jak rama przystosowana do amora 80mm to taki ma być. Ja do swojej próbowałem ostatnio dopasować 100mm... dramat. Rower zachowywał się fatalnie, o jednoczesnym ostrym hamowaniu przednim hamulcem z wychyleniem się w zakręcie mozna zapomnieć. Miałem wrażenie, że jadę składakiem wigry 3.
Pod pojęciem rozwalić geometrię, ktoś miał na myśli zapewne to o czym piszę.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-09-21 11:58:57
Autor: Rowerex
Właściwa geometria
On 21 Wrz, 18:13, "Wojtek M." <djmo...@tenbit.pl> wrote:
> [...]

przystosowana do amora 80mm to taki ma być. Ja do swojej próbowałem ostatnio

Zakładając, że amortyzator będzie dłuższy o 20mm (różnica skoku przy
tym samym modelu amortyzatora), to kąty ramy zmniejszą się prawie
dokładnie o 1 stopień.

Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę ugięcie wstępne - np. przy 20% ugięciu
amortyzator 80mm ugnie się o 16mm, a 100mm o 20mm. Różnica ugięć to
4mm i to trzeba odjąć od 20mm różnicy długości. Suma summarum
amortyzator o skoku 100mm będzie dłuższy o 16mm od tego samego ale o
skoku 80mm - przełoży się to na zmianę kątów o ok 0,8 stopnia.

Zmiana geometrii nie musi więc być aż tak dramatyczna. No ale może,
jeśli będzie to zupełnie inny amortyzator, dużo dłuższy niż wynikałoby
to z samej różnicy skoku.

Pozdr-
-Rowerex

Właściwa geometria