Data: 2009-05-20 17:36:09 | |
Autor: J.F. | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
Uytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisa w wiadomoci news:guudjc$ppa$1inews.gazeta.pl...
Te "zwyke" ogniwa paliwowe, zasilane wodorem, to ju nawet jako Chyba nawet jako komercyjne rozwiazania, choc jeszcze nie do samochodow. Nawet na ksiezyc lataly, wiec konstrukcja byla dopracowana 40 lat temu .. Jak na nasze czasy, stara historyja. W 2003 ju jakies przenone 6 lat na dopracowanie technologii to wydawaloby sie wystarczajaco dlugo. A obawiam sie ze jeszcze pare lat poczekamy :-) Tylko cena kosmiczna... 10k pln, abstrakcja. No wiesz, jak ktos lubi cisze, spokoj, jezdzi nowym BMW czy Mercedesem ... to chyba go stac na camping z gniazdkiem :-) Zaczem grzeba, czemu to takie drogie... No si okazao e to Od dawien dawna stosowano platyne. I chyba sa juz rozwiazania alternatywne. Woska firma, ktra prowadzi badania nad czym co si nazywa DEFC. Bedzie to samo co z DMFC - poczekaj az to zaczna sprzedawac. 6 lat temu tez pisano ze lada moment. Nawet sprzedaj prbki, i testowe ogniwa do zabawy i bada ;-) Sa i probki DMFC, chyba bezplatynowe, bo cos za tanie [choc drogie]. Zamiast si pierdoli z pudeeczkami z pleksy, elektrodami itp. Elektrolizer moze byc tanszy niz butla wodoru, no i nie wymaga reduktorow itp :-) J. |
|
Data: 2009-05-21 15:47:45 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
Dnia Wed, 20 May 2009 17:36:09 +0200, J.F. napisał(a):
U¿ytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ciNa Ksiezyc lataly alkalizne (AFC), lataja i dzis na pokladzie szatli. Nie nadaja sie do zasilania powietrzem czy gazem z reformingu, bo nie lubia nawet sladow CO2. Wodor to dzisiaj z deczka bezsens. Mial przewage nad aku ponizej 80Wh/kg, ale dzisaj sa takie do 200. Wodorowy samochod nie ma przewagi zasiegu nad akumulatorowcem w tej samej cenie. Lobby wodorowe ma silne wsparcie petrogornictwa, bo najlatwiej (i na dzisiaj najtaniej) wodor uzyskac z gazu ziemnego i ropy :) Ale jego powszechnosc wymaga budowy calej infrastruktury logistycznej za biliony (nasze, nie amerykanskie) $$$. Sciezka well-to-wheel dla wodoru ma wyraznie mniejsza sprawnosc od napedu akumulatorowego i ledwie prekracza to co mozna uzyskac po prostu spalajac zrodlowy gaz czy rope w silniku ICE. Alternatywne aku nie potrzebuja tak duzych inwestycji. W zaleznosci od spodobu ladowania moga nie potrzebowac zadnych. No i prad do aku moze pochodzic z bardzo roznych zrodel, co zwieksza konkurencyjnosc. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-05-21 15:56:54 | |
Autor: kamil | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
"Jaroslaw Berezowski" <prezydent@gov.pl> wrote in message news:1l2ge6-q85.ln1news.yarross.net.pl... Nawet na ksiezyc lataly, wiec konstrukcja byla dopracowana 40 lat temuNa Ksiezyc lataly alkalizne (AFC), lataja i dzis na pokladzie szatli. Nie Ale ma przewage uzupelniania paliwa. Nie kazdemu usmiecha sie 8-godzinne ladowanie samochodu w polowie dluzszej wycieczki. Wyjciem byla by standaryzacja aku i ich wymiana na naladowane na stacjach, ale watpie w takie rozwiazanie. Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2009-05-21 08:16:14 | |
Autor: WS | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
On 21 Maj, 16:56, "kamil" <ka...@spamwon.com> wrote:
Ale ma przewage uzupelniania paliwa. Nie kazdemu usmiecha sie 8-godzinne bez przesady, spredawane dzis masowo byle akumulatorki (modelarskie) Li-Fe mozna ladowac pradem 4C, czyli ~ 15minut, rozladowanie ~30C WS |
|
Data: 2009-05-21 16:50:17 | |
Autor: kamil | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
"WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> wrote in message news:6fe6b51c-2f6d-4b1f-91c8-d060e73c8325z7g2000vbh.googlegroups.com... On 21 Maj, 16:56, "kamil" <ka...@spamwon.com> wrote: W 15 minut naladujesz samochod tak, zeby przejechal kolejne 400km? Powodzenia. A ile ten samochod przejedzie w korku z wlaczona klimatyzacja, swiatlami i radiem? Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2009-05-21 21:08:55 | |
Autor: J.F. | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
On Thu, 21 May 2009 16:50:17 +0100, kamil wrote:
Ale ma przewage uzupelniania paliwa. Nie kazdemu usmiecha sie 8-godzinne Modelarze tak wlasnie robia, wiec zasadniczo nie jest to wykluczone. Tyle ze 15 minut na stacji to dosc dlugo .. A ile ten samochod przejedzie w korku z wlaczona klimatyzacja, swiatlami i radiem? Kto wie czy nie wiecej niz na benzynie. A jak klime sie zastapi wiatrakiem zasilanym z ogniw slonecznych na dachu to moze wiecznie stac :-) J. |
|
Data: 2009-05-22 10:04:47 | |
Autor: kamil | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:eg9b155e02uar8vnlfomfk2puk9oi1375h4ax.com... On Thu, 21 May 2009 16:50:17 +0100, kamil wrote: Modelarze tak wlasnie robia, wiec zasadniczo nie jest to wykluczone. Jaka pojemnosc maja modelarskie aku? A ile ten samochod przejedzie w korku z wlaczona klimatyzacja, swiatlami i Prosciej juz zasilac samochod metanem i ciagac za nim krowe na postronku. Kiedy zabraknie paliwa, rurka z baku w zad i niech sobie dodmucha. ;-) Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2009-05-22 09:30:34 | |
Autor: Massai | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
kamil wrote:
A jakie to ma znaczenie? Aku jest aku. Jak si go da nabic do pena w 15 minut, to ile potrwa nabicie 1000 takich? Jedyny problem to mie dostp do odpowiedniej mocy.
A jeszcze prociej zasila etanolem, i w razie potrzeby dokupic w sklepie butelk denaturatu ;-) -- Pozdro Massai |
|
Data: 2009-05-21 17:27:35 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tam dywagacje. | |
Dnia Thu, 21 May 2009 15:56:54 +0100, kamil napisał(a):
"Jaroslaw Berezowski" <prezydent@gov.pl> wrote in message1. Są dzisiaj aku co sie laduja w kilka minut, problemem jest ich cena i... moc sieci (40kWh/5min = 480kW), takie cos wymaga juz pewnych inwestycji, nie tylko w stacje szybkiego ladowania, ale tez w dystrybucje, dystrybutorzy nie lubia odbiorcow co pykaja szczytami po kilka MW a poza tym nic) 2. Nie wiem czemu ludzie sie upieraja, zeby zastapic od razu wszystkie samochody do wszystkich zastosowan, To sie nie da, za to sa obecnie profile uzwania, do ktorych jak najbardziej sie da: tzw. commuter car, czy pojazd na dojazdy do pracy i zakupy w miastach i duzych aglomeracjach. Ladowanie w nocy (to akurat dystrybutorzy lubia, bo im wyrownuje obciazenia i zmniejsza koszty jednostkowe sprzedanej energii, do tego nie trzeba zadnnych ekstra inwestycji dla floty elektrycznej) albo na parkingu w czasie pracy, zasieg realny 100km sa wystarczajace do tego. Do innych zadan uzywac innych pojazdow. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-05-22 07:11:12 | |
Autor: Massai | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tamdywagacje. | |
Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Wed, 20 May 2009 17:36:09 +0200, J.F. napisał(a): Znacznie lepsze są w takim uzupełnianiu ogniwa zasilane bezpośrednio paliwem płynnym będącym "dawcą" wodoru. Generalnie, silniki spalinowe, w porównaniu do elektryki, dysponują na zawołanie gigantyczną mocą. Moc rzędu 200 koni, to prąd który musi być puszczany takimi kablami że głowa boli. 140 kilowatów... Wyobraź sobie akumulatory które są w stanie wypluć z siebie taką moc. Istnieją taki aplikacje, jak ta Tesla choćby. Żeby zasilić silnik o tej mocy, musimy puścić prąd typu 600 wolt i 200 amper. Rozrusznik ma moc rzędu kilku koni mechanicznych, a zobacz co się dzieje z przewodami... To choroba porównywalne z małą stacją trafo... i ma jeździć. Ładowanie tego? Środki ostrożności? Sytuacji że dochodzi do wybuchu benzyny przy ładowaniu jest niewiele. Pytanie co się będzie działo jak ludzie podjeżdżając na stację będą mieli podpiąć kabelek który przeniesie 1 megawatogodzinę w 15 minut. Dlatego imho dobrym rozwiązaniem jest generowanie tego prądu w locie, z paliw ... -- Pozdro Massai |
|
Data: 2009-05-22 21:22:51 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Wodr, ogniwa paliwowe, takie tamdywagacje. | |
Dnia Fri, 22 May 2009 07:11:12 +0000, Massai napisał(a):
Jaroslaw Berezowski wrote:Lepsze od czego? F1 albo turbinowe. Przecietny silnik w samochodzie ma pixoko 1kW/kg i tyle indykcyjne silniki maja. MSM czy BLDC wyciagaja 3kW/kg. Do tego masz inny przebieg momentu, ktory czesto powoduje, ze nie trzeba skrzyni biegow. Przy 410V np? 340A, tyle co nic. Obecnie konwersje DC robione w garazu maja czesto parametry 500-800A. Poza tym powiedz po co ci 140kW? Gwarantuje, ze EVka z silnikiem 20kW mocy ciaglej ma lepsze osiagi w ruchu miejskim od spaliniaka z silnikiem 55kW (proponuje sie skupic na samochodach do miasta), glownie z powody przebiegu momentu. 140 kilowatów... Wyobraź sobie akumulatory które są w stanie wypluć zWyobrazam. Stare dobre aku olowiowe ma 150-250W/kg. Ogniwa A123 osiagaja 5kW/kg Żeby zasilić silnik o tej mocy, musimy puścić prąd typu 600 wolt i 200= Rozrusznik ma moc rzędu kilku koni mechanicznych, a zobacz co się dziejeU mnie nic sie nie dzieje. W strumieniu paliwa lanego do baku jest typowo 10MW. A ten prad to jakis od razu mniejszy bedzie z tego tylko powodu, ze pobierany z ogniwa nie z aku? -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|