Wodorowe autka - produkcja wstrzymana

Data: 2019-06-14 06:32:37
Autor: Pszemol
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:qdtd8d$uqe$1dont-email.me...
https://electrek.co/2019/06/11/hydrogen-station-explodes-toyota-halts-sales-fuel-cell-cars/

Okazuje się że mój błąd sprzedaż/produkcja jest bliski realizmu.
Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
BEV, a więc odejście od wodoru wygląda na przesądzone:
https://insideevs.com/news/353600/toyota-six-global-bevs/
https://insideevs.com/news/354272/toyota-finally-turned-corner-electric-vehicles/

Data: 2019-06-14 21:16:48
Autor: p0li
T->Dnia 2019-06-14 13:32:37 niejaki Pszemol napisał:

Okazuje się że mój błąd sprzedaż/produkcja jest bliski realizmu.
Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
BEV, a więc odejście od wodoru wygląda na przesądzone:

trochę zbyt szybko wyciągasz wnioski

ze względu na to że akurat pracuję w tym temacie to się wypowiem nie
zdradzając za dużo tajemnic:

- temat napędu wodorowego jest w powijakach ale w europie - mamy kontakt z
firmą która produkuje 25 tys ogniw rocznie (na rynek chiński)
- technologia nie stoi w miejscu - zbiorniki wodorowe są już 4 generacji i
z coraz mniejszym współczynnikiem ucieczki (jak dobrze pamiętam to obecnie
coś koło 3% miesięcznie) - co ciekawe jednym ze światowych liderów
produkcji zbiorników wodoru jest polska firma na S ze Słupska
- rządowe dofinansowanie dostał projekt ciężarówek zasilanych wodorem -
planowanie jest jako jeden z kierunkow rozwoju czystego transportu
przejęcie ok 20% rynku w ciąggu 10 lat
- produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy która z
panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac ok 10kg wodoru
- planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
dostosowanie do nowych norm lub demontaż

- wszystko dotyczy rynku na lewo od odry --
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)

Data: 2019-06-15 11:08:47
Autor: p0li
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
T->Dnia 2019-06-15 02:29:22 niejaki Pszemol napisał:

Może zacznijmy od zalet wodorowego napędu w stosunku
do elektrycznego/bateryjnego, bo są one dla nas niejasne...
Pomożesz nam zrozumieć motywację amatorów wodoru?

łączy zalety elektrycznego (cichy, bezemisyjny) z benzynowym (krótki czas
tankowania)

I czemu tych 25 tys ogniw rocznie nie produkują na inne rynki?

bo inne rynki nie są zainteresowane zakupem

jeszcze

A nazwa firmy to jakaś tajemnica? Czemu taki tajemniczy jesteś? :-)

bo lubię swoją pracę - ale jeżeli nie kojarzysz producenta zbiorników ze
słupska to i reszta argumentów niekoniecznie może cię przekonać

No właśnie ciekawi mnie czemu nisko-wydajny napęd wodorowy
marnotrawiący energię, dostaje rządowe dofinansowanie zamiast
dodać kasy na o wiele bardziej wydajny napęd bateryjny?

a czemu solary mają dofinansowanie jeśli mają 15-20% wydajności_ nie wiem

zadzwoń do rządu i zapytaj

- produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy
która z panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac
ok 10kg wodoru

I ile kilometrów możemy przejechać samochodem na tych 10kg
wodoru w porównaniu do możliwości przejechania na tej samej
energii zgromadzonej w bateriach litowych w takiej Bolt/Ampere?

w osobówkach spalanie rzędu 0,6-0,8 kg/100km - przeliczysz?
- planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
dostosowanie do nowych norm lub demontaż

ha ha... coś jak sprowadzenie wycofanych tramwajów z Bawarii
do Krakowa? Niech się Polacy bujają z obsługą starzejącego się
sprzętu a ktoś będzie mieć z głowy problem demontażu... jasne.

no właśnie nie polacy - wiatraki zostają gdzie były tylko bedą odłaczone od
sieci energetycznej.

- wszystko dotyczy rynku na lewo od odry

Bardzo na lewo, i potem dookoła 40 tyś km skoro wysyłają do Chin... :-)

oni to produkują w chinach - a my chcemy od nich kupować

a słyszałeś może o hyunday nexo? a słyszałeś że audi po porażce z e-tronem
też chce produkować wodorowce właśnie na technologii hyundaja? i nazwać go
h-tron? --
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)

Data: 2019-06-15 18:01:25
Autor: kk
On 2019-06-15 16:18, Pszemol wrote:

Powiedz mi, jaki sens ma dla mnie budowanie przydomowej
stacji produkującej wodór wystarczający na zaledwie 600-800km
jeśli TYMI SAMYMI OGNIWAMI fotowoltaicznymi mogę ładować
baterie elektryczne i zamiast 600-800km przejechać ponad 3000km?
Przecież wodór to jest totalny bezsens...

Nie ma tutaj odpadu akumulatorowego.

Data: 2019-06-15 11:03:54
Autor: przemek.jedrzejczak
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Data: 2019-06-15 20:06:16
Autor: kk
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Ok, ale co to ma do odpadu akumulatorowego?

Data: 2019-06-15 21:57:48
Autor: p0li
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
T->Dnia 2019-06-15 16:18:08 niejaki Pszemol napisał:

No ale jak myślisz - czemu nie są zainteresowani?
Napęd wodorem nie jest nową rzeczą... mieli czas się zainteresować.

trzeba przeciez te wszystkie diesle co naprodukowali opchnąć owieczkom..

Nie bądźmy tu nieuczciwi... Jak mówię o wydajności w przypadku
napędu wodorem to nie mówimy o pozyskiwaniu energii ze Słońca
tylko o wydajności obliczonej jako stosunek energii już uzyskanej
do energii którą uda się doprowadzić do kół napędowych pojazdu.

Solary mają niewiele wspólnego z napędem kól - nie manipuluj.
Mówimy o wykorzystaniu już pozyskanego kilowata energii.

Jeśli tenże kilowat energii, przetworzony na napęd kół silnikiem
elektrycznym zasilanym z baterii da nam około 730W w kołach
to obliczamy 73% sprawność.

a te baterie to z księżyca spadły? czy trzeba było je wyprodkować, wykopać
pierwiastki ziem rzadkich itd itp - tu się zaczyna trochę polityka bo te
pierwiastki sa w krajach które teraz jadą na bumie na elektryki i podnosza
dowolnie ceny z wodorem nie ma tego problemu bo wyprodukujesz sobie go wszędzie a
bateryjek potrzebujesz 10x mniej bo pracują jako bufor

Przeliczę: 600-800km. Dobrze policzyłem?
Rozumiem że te 10kg dziennie produkuje ale w idealnych warunkach.
W pochmurny, burzowy dzień pewnie będzie 1-2kg... i co wtedy?

a jakbyś ładował baterie to byłoby go więcej? a jak musisz zatankować wieczorem to co? słońca nie ma - więc jestes w
dupie albo musisz mieć drugi akku jako magazyn - koszta?
Chciałbym coś  więcej na jej temat poczytać - masz jakieś
ciekawe materiały na ten temat?
Jaką powierzchnię mają panele słoneczne w tej "przydomowej" stacji?

internet ci zamknęli? poszukaj "toyota simpe fuel"
[...]
Przecież wodór to jest totalny bezsens... Pomijając już miejsce jakie
zajmie u mnie w domu ta cała instalacja do elektrolizy i sprężania
oraz przechowywania wodoru... no i ryzyko wycieku lub wybuchu
tak jak w stacji od której zaczął się ten wątek.
Przecież to jest paranoja.

nie no - tragedia inżynierowie z toyoty nie znali opinii pszemka i zrobili samochód na wodór
i jeszcze stację do tego niech ktoś szybko do nich napisze że lokalny ekspert na pl.samochody
twierdzi ŻE TO NIE MA SENSU.

No i jaki to ma sens? Czyli stałe koszty dzierżawy działki pozostają
niezmienne, koszty utrzymania wiatraków w stanie sprawności
wzrastać będą ekspotencjalnie a ich wydajność będzie maleć...
Kto tu kogo w balona nabija?

ci którzy się tym zajmują raczej potrafia robić pieniądze więc jakby miało
to nikłe szanse powodzenia to raczej by w to nie weszli

Po jakiej PORAŻCE z e-tronem??? :-)))

no tak - miał być to tesla-killer a wyszło takie chuj wie co do tego zaczęły się problemy z dostępem do akumulatorów no i wyszło jak
wyszło

--
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)

Data: 2019-06-15 20:47:05
Autor: Iguan_007
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Pszemol
Będę ładował samochód tak jak ładuję dziś smartfona: w nocy...

W naslonecznionych panstwach pojawia sie nadwyzka produkcji pradu w srodku dnia. Podajac przyklad Australii- nie dosc, ze operator rynku ogranicza produkcje elektrowni bazowych (co im szkodzi) to w wietrzny i sloneczny dzien redukuje produkcje ze slonca. Jest to nie tylko problem operatora ale i ogromny koszt dla elektrowni ktore cierpia finansowo - stad zwiekszaja sie  naklady na rozwoj produkcji wodoru. Pozwoliloby to na "przeniesienie" czesci energii poza szczyt produkcyjny. Wodor mozna wykorzystac do generacji pradu w  innym czasie, a przy okazji wlasnie do zasilania samochodow. 100MW bateria tesli w SA jest swietna do balansowania zmian w sieci, ale moze to tylko robic przez jakas godzine.

Data: 2019-06-16 06:53:42
Autor: Iguan_007
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Przemol,

Jesli mowisz o wykorzystaniu slonca do produkcji wodoru czy ladowania baterii to wodor ma jak najbardziej sens. Baterie i elektrownie gazowe maja zupelnie inny profil operacyjny. Elektrownia gazowa moze generowac 365 dni w roku przez wiele lat. Obecnie operatorzy baterii reaguja jedynie na ekstremalne zmiany cen czy niestabilnosc sieci ze wzgledu na ograniczona ilosc cykli ladowanie/produkcja po ktorych baterie trzeba wymienic. Bloomberg szacuje koszt produkcji ze wspolczesnych baterii na $187/MWh. To ogromny spadek z $800/MWh w 2012, ale za drogo zeby byla to normalna dzienna produkcja. Byc moze przeplywowe (tak sie to nazywa?) baterie cos tutaj zmienia, ale na chwile obecna to raczkujaca technologia (poszukaj "flow battery" w Google).

Data: 2019-06-17 11:09:44
Autor: Iguan_007
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Pszemol,

Wydawało mi się że piszemy o sposobach na przeniesienie energii
w czas gdy jest bardziej potrzebna. Wodór nie wydaje się tu dobrym nośnikiem energii ze względu na ogromne straty energii jakie są z jego produkcją związane. Najwyrazniej nie czytales tego co napisalem w poprzednim poscie. Czy lepiej wylaczyc elektrownie sloneczne w ciagu dnia bo produkuja za duzo czy przeznaczyc ten nadmiar energii na wyprodukowanie czegos co mozna wykorzystac pozniej? I prawda jest taka, ze wlasnie ludzie znajacy temat pracuja nad tym drugim, wbrew Twoim "wydaje mi sie".

Data: 2019-06-22 00:31:14
Autor: RoMan Mandziejewicz
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Hello Iguan_007,

Sunday, June 16, 2019, 3:53:42 PM, you wrote:

[...]

Bloomberg szacuje koszt produkcji ze wspolczesnych baterii na
$187/MWh. To ogromny spadek z $800/MWh w 2012,

kWh czy MWh - kto by się przejmował różnicą?

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2019-06-21 19:11:03
Autor: Iguan_007
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
RoMan Mandziejewic

[...]

MWh, prad w hurcie nie kosztuje $100+ za kWh

Data: 2019-06-17 21:29:46
Autor: J.F.
Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qe5gtm$ndt$1@dont-email.me...
"Iguan_007" <iguan007@gmail.com> wrote in message news:3021b207-65e1-48db-8a5a-a1b6451b2921googlegroups.com...
[...]

Tylko że produkcja i przechowywania wodoru jest koszmarnie
marnotrawna...

Ale co ci szkodzi, jesli ta energia jest w zasadzie "za darmo" - tzn tej chwilowej nadwyzki i tak nie ma jak zuzyc.

Hybrydy bateryjno-wodorowe ?
Na codzien ladujemy baterie, a w trasie dotankujemy sobie wodor :-)

J.

Data: 2019-06-16 10:58:41
Autor: nadir
W dniu 2019-06-15 o 23:02, Pszemol pisze:

[...]

Ale może właśnie o to chodzi w "ślepej uliczce z wodorem"?
Co ci po tym, że może wyprodukować prądu na 3000km jak ich nigdy nie będziesz w stanie zużyć i zmagazynować, a wodór tak.
50kWh w wodorze jest łatwiej "przelać", przechować, przetransportować nić ekwiwalent w prądzie.

[...]

LPG, CNG czy benzyna są też wybuchowe i łatwopalne, a jednak ciągle ich używamy.

Data: 2019-06-16 13:37:56
Autor: Janusz
W dniu 2019-06-16 o 10:58, nadir pisze:
W dniu 2019-06-15 o 23:02, Pszemol pisze:

LPG, CNG czy benzyna są też wybuchowe i łatwopalne, a jednak ciągle ich używamy.
Ale się same nie ulatniają a wodór tak, wystarczy że się go gdzieś zgromadzi za dużo i
nieszczęście gotowe, popatrz na tą stację co wybuchła, myślisz że nie wiedzieli jaki wodór jest i się nie zabezpieczyli? na pewno to zrobili a jednak doszło do wybuchu czyli stracili kontrolę nad wodorem, a teraz popatrz ile stacji jest lpg i ile ich wybuchło np w polsce?

--
Janusz

Data: 2019-06-16 14:29:31
Autor: nadir
W dniu 2019-06-16 o 13:37, Janusz pisze:

[...]

No i co ja na to poradzę, że czynnik ludzki jest zawsze najmniej pewny, w każdym procesie technologicznym.
Mamy wybór, albo będziemy ginąć od wybuchów, albo od zanieczyszczeń wszelakich, taki już nasz los.

Data: 2019-06-17 21:31:24
Autor: J.F.
Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qe59mp$c47$1$Janusz@news.chmurka.net...
[...]

ten wodor to znow nie tak masowo ...

[...]

Poczekaj na wyniki sledztwa, co tam zawiodlo.

J.

Data: 2019-06-16 22:27:36
Autor: p0li
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
T->Dnia 2019-06-15 23:02:43 niejaki Pszemol napisał:
Argumenty ad personam to bardzo miętka strategia dyskusji...
Tak samo jak odwoływanie się do spiskowych teorii dziejów.

jeśli to tak odebrałęś to przepraszam - nie to miałem na celu

widzę tylko różnicę między ktosiem wiedzącym tylko to co wyczytał w
internecie i zrobił tabelki w excelu a ludźmi którzy widza dalej niż
tydzień do przodu, mają wiedzę trochę głebszą niż opartą na notkach
:redaktorów" z internetu i chcą w jakiś sposób zmienić otaczającą nas
rzeczywistość i to robią a nie kwękają

mieszkałem 40 lat w polsce i pracowałem przy wielu naukowych projektach -
dużo nowych ciekawych pomysłów trafiało na typowe "nie dasie", za drogie, a
kto to kupi, damy wam pieniądze jak zatrudnicie mojego kuzyna itp. itd

życiowe losy wygnały mnie do .de i znalazłem tu ciekawą prace - od pół roku
prowadzę projekt samochodu zasilanego wodorem i znam te sprawy jakby
dogłebniej- i nie wszystko co piszą w prasie jest prawdą - ale z drugiej
strony nie mogę się dzielić moją więdzą na forum publicznym - chyba nie
musze mówić dlaczego?

mimo wszystko jak się da to mój resztkowy patriotyzm stara sie włączać w to
firmy polskie tylko często właśnie odbijam sie od muru takich ktosiów którzy "niedasie"
odmawiają jak paciorek

przykład - WAT razem z AGH zrobili hybrydę i wystawili na targach w 2016r
elementem innowacyjnym był zbiornik wodoru niskiego ciśnienia - wodór
wiązał się chemicznie z tajemniczymi związkami - odpadało ryzyko eksplozji
https://www.youtube.com/watch?v=RgakXw8nNU0
od 9 miesięcy kontaktuję się z rzecznikiem patentowym WAT w tej sprawie - i
od 9 miesięcy "niedaś" - on nie wie, nie może, skontaktuje się itd
w maju w hanowerze widziałem już rozwiązania chińczyków w tej dziedzinie dopracują technologię to chętnie od nich kupimy - a polska innowacyjność
znowu zostanie ze sznurem w ręku

 --
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)

Data: 2019-06-17 19:50:02
Autor: Irokez
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
W dniu 2019-06-17 o 18:34, Pszemol pisze:

A coś w ramach komentarza do obliczeń jakie przedstawiłem wczoraj masz?
Albo komentarz na temat "przydomowej stacji elektrolizy" która okazała
się bujdą na resorach?

Ależ przecież napisał, że zacytuję:
[...]

Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
Niby postęp skąd się wziął?

--
Irokez

Data: 2019-06-17 20:46:28
Autor: p0li
T->Dnia 2019-06-17 19:50:02 niejaki Irokez napisał:
Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
Niby postęp skąd się wziął?

z dzisiejszyj wiadomości

tesla odłożyła temat SEMI na półkę bo nie dopięła tematu pojemności baterii
i ich ładowania

przypomnę że szumne zapowiedzi mówiły o 1000 km zasięgu
z moich wiadomości wynika że 39t zestaw potrzebuje na pokonanie 100km ok
240kWh netto pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
 - jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
 - ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu
 - ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%

a teraz wyobraź sobie taki zestaw ze zbiornikami na 50kg wodoru gdzie przy
podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
 - policz zasięg na tym wodorze
 - policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min

i teraz policz czas pokonania trasy 1000km ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach

a temat baterii nanocell (z płynnym elektrolitem) trochę "wąchałem" - od
2014 nie posunęli się z tematem o przodu i jedyny system jaki mają to 48V --
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)

Data: 2019-06-17 21:18:01
Autor: Irokez
W dniu 2019-06-17 o 20:46, p0li pisze:

[...]

Swoją drogą, cofnijmy się do 1886 roku i jak by wyglądała ta dyskusja koń kontra trójkołowy "samochód" o mocy 2/3hp, prędkości maksymalnej 16km/h i zasięgu... no właśnie, jaki to miało zasięg?

--
Irokez

Data: 2019-06-17 22:00:15
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-06-17 o 21:18, Irokez pisze:

[...]

Silniki miały spory zapas ulepszeń i się rozwijały.
W bateriach tego zapasu nie widać. Co więcej wiadomo że
brak surowców aby wyprodukować nowoczesne baterie do każdego
prawie każdego auta.

Pozdrawiam

Data: 2019-06-18 02:50:23
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-06-17 o 22:00, RadoslawF pisze:

[...]

Powinno być "do każdego nowego auta elektrycznego".

Pozdrawiam

Data: 2019-06-18 13:04:28
Autor: T.
[...]

Wymyślają wciąż nowe patenty - w nowych bateriach ma nie być kadmu ani litu.

https://glowny-mechanik.pl/2018/09/06/baterie-litowo-jonowe-autach-elektrycznych-sa-coraz-wydajniejsze-wciaz-zbyt-wolno-sie-laduja-przyszloscia-ogniwa-grafenu-nanowlokien/

Są też inne pomysły:
https://glowny-mechanik.pl/2019/02/15/wodor-z-powietrza-nowy-projekt-badawczy-toyoty-i-instytutu-differ/

https://glowny-mechanik.pl/2019/01/03/technologia-li-s-juz-wkrotce-przyszloscia-w-motoryzacji/

T.

Data: 2019-06-18 19:27:19
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-06-18 o 13:04, T. pisze:

[...]

Ale to są obiecanki cacanki.
Proponuje dyskutować o rozwiązaniach istniejących i produkowanych
a nie o obietnicach.

Pozdrawiam

Data: 2019-06-17 21:23:03
Autor: J.F.
Użytkownik "p0li"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1p4yxkje77u6x$.dlg@p0li.z.dialoga...
[...]

Nie za duzo ? To by oznaczalo, ze silnik stale na pol mocy chodzi, albo i wiecej.

A spalanie ponad rzedu 60l/100km ...

pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
- jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
- ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu

Ten diesel tam tez nie jest lekki.

- ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%

Akurat kierowca w Europie ma dluuuga obowiazkowa przerwe.

a teraz wyobraź sobie taki zestaw ze zbiornikami na 50kg wodoru gdzie przy
podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
- policz zasięg na tym wodorze
- policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min

Godzina. No - pasuje do obowiazkowej przerwy.

Tylko ile tych stacji bedzie musialo byc ...

i teraz policz czas pokonania trasy 1000km

Ale to i tak ponad dwa dni, chyba ze przepisy o czasie pracy w USA inne.

ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach

No, jeszcze moga byc wymienne.

a temat baterii nanocell (z płynnym elektrolitem) trochę "wąchałem" - od
2014 nie posunęli się z tematem o przodu i jedyny system jaki mają to 48V

Ale co - jest jakis problem polaczyc kilka szeregowo ?

J.

Data: 2019-06-17 21:51:05
Autor: J.F.
Użytkownik "p0li"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:17qnvlwglvw1h.dlg@p0li.z.dialoga...
[...]

Plus mozliwosc magazynowania chwilowych nadwyzek produkcji pradu ...
a ciagle jeszcze mozliwosc taniej produkcji wodoru z paliw kopalnych :-)

J.

Data: 2019-06-18 12:53:10
Autor: T.
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana

Ale policzmy dalej...
Elektroliza wody w celu uzyskania wodoru wymaga sporo energii
elektrycznej. Jakieś 41,4 kWh/kg. Twierdzisz, że Toyota oferuje
stację elektrolizy która generuje 414 kWh dziennie? Szok!
Chciałbym coś  więcej na jej temat poczytać - masz jakieś
ciekawe materiały na ten temat?
Jaką powierzchnię mają panele słoneczne w tej "przydomowej" stacji?

Typowy panel słoneczny, 60-ogniw, powierzchnia 165x100cm
ma wydajność cirka 250-300W w pełnym nasłonecznieniu 90' do
promieni słonecznych, czyli idealne warunki... Załóżmy więc, że
w okolicy południa, idealnie ustawiony do słońca panel potrafi
wyprodukować 300Wh w godzinę. W Polsce to małorealne, ale
załóżmy optymistycznie, że uzyskasz takie warunki maksymalnie
4 godziny dziennie. W nocy lub w burzowy dzień uzyskasz chałę.
Czyli z jednego panela jesteś w stanie uzyskać zaledwie 300x4
= 1,2kWh dziennie - podkreślam: w idealnych warunkach!

Aby mieć wydajność 414kWh dziennie z paneli musisz ich mieć
około 414/1,2 = 345 sztuk! Pokaż mi kogoś, kto ma miejsce
w "przydomowej" stacji elektrolizy zainstalować sobie 345 sztuk
paneli fotowoltaicznych? Kto tu ściemnia?

A teraz gdybyśmy te same panele wykorzystali do ładowania
baterii... policzmy... Opel Ampera ma NEDC zasięg 520 kilometów.
Jego bateria ma pojemność 60kWh. Załóżmy sprawność 90%
ładowania baterii (bo sprawność silnika elektrycznego napęd
wodorowy będzie miał podobny) to z tych 414kWh zostanie
nam 372kWh, więc naładujemy baterię w Oplu 372/60 jakieś
6,2 razy. Załóżmy 6 razy... 6 razy 520km to mamy 3120km!

[...]

Tylko to rozumowanie ma jeden błąd - wodoru nie wytwarza się przez elektrolizę wody - to najdroższa metoda. Jest opłacalna tylko wtedy, jeśli zaprzęgnie się do tego "darmową" energię z paneli - wtedy nie ma znaczenia nawet sprawność całego układu (od pozyskania do przejechania kilometrów).

Druga sprawa - jeśli stacje tankowania wodoru się upowszechnią, nie będzie problemu z tankowaniem. Jak bywa z elektryką - pokazał niezaplanowany "zlot" Tesli bodaj w Kalifornii, kiedy było zaćmienie Słońca. Ostatni czekali dobę w kolejce do naładowania pojazdu. Bo nawet jeśli stacji ładowania będzie więcej, to sam proces jakotakiego ładowania trwa ok. 30 minut - wodór tankujesz w 4.
T.

Data: 2019-06-21 22:17:45
Autor: RoMan Mandziejewicz
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Hello p0li,

Friday, June 14, 2019, 9:16:48 PM, you wrote:

[...]

- produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy która z
panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac ok 10kg wodoru

Wyprodukowanie 1 kg wodoru wymaga 36 kWh. Z jakiej domowej instalacji
PV można dziennie wycisnąć 360 kWh?

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2019-06-14 21:47:59
Autor: Myjk
Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Fri, 14 Jun 2019 06:32:37 -0500, Pszemol
Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,

Na szczęście się w porę opamiętali, bo by z tymi swoimi hybrydami nosmog
skończyli jak Nokia forsując dalej telefony na klapkę gdy za rogiem szalały
smarkfony. :P

--
Pozdor
Myjk