Wody opadowe

Data: 2011-06-14 17:41:10
Autor: Ewaldi
Wody opadowe
Witam,
zdaję sobie sprawę, że temat ma w necie solidne opracowania, ale po kilku godzinach czytania, wiem i rozumiem mniej niż wiedziałem.
Założyłem również wątek na pmb, ale się zakończył bez jednoznacznej porady.
Jest teren nieskanalizowany o znacznym pochyleniu, jakieś 5%. Na tym terenie -
 zboczu zlokalizowane jest kilkanaście działek. Siłą rzeczy, jak zaczyna lać, to najmniej wody na działce ma ten, którego działka leży najwyżej. Z tej najwyższej leje się na niższą, potem jeszcze niższą i wody przybywa. Przez 5-
tą działkę leje się tej wody 5-cio krotnie więcej niż przez pierwszą.
Pytanie mam elementarne: ta woda leci z nieba, nie jest winą kogokolwiek, że leci. Kto ma się tą wodą zająć? Pytam, bo jestem na n-tym miescu wzgórza licząc od góry :(. A może nikt się tym ma nie zajmować, bo nikt w ten układ nie ingeruje?
Oraz:
czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot - rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na pmb.

Data: 2011-06-14 20:00:16
Autor: qwerty
Wody opadowe
Użytkownik " Ewaldi"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:it86fm$b4f$1@inews.gazeta.pl...
Kto ma się tą wodą zająć? Pytam, bo jestem na n-tym miescu wzgórza
licząc od góry :(. A może nikt się tym ma nie zajmować, bo nikt w ten układ
nie ingeruje?

Po co się zajmować? Ziemia wsiąknie.

Data: 2011-06-14 19:18:06
Autor: Ewaldi
Wody opadowe
qwerty <qwerty01@poczta.fm> napisał(a):
Po co się zajmować? Ziemia wsiąknie.

Wsiąknie woda z pierwszych 2 - 3 godzin deszczu, potem już tylko w dół :(

Data: 2011-06-14 20:27:11
Autor: gacek
Wody opadowe
On 2011-06-14 19:41,  Ewaldi wrote:
czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot -
rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na

I ten mur sprawi że woda zniknie? jak we Włocławku?

gacek

Data: 2011-06-14 19:15:36
Autor:
Wody opadowe
gacek <gaceknews@wp.pl> napisał(a):
I ten mur sprawi że woda zniknie? jak we Włocławku?

Dokładnie. Spiętrzy się nieco u sąsiada powyżej, a następnie poleci bokami gdzieś tam w dół omijając moją działkę. Ten sąsiad wtedy, by nie tonąć w tej mojej zaporze, też powinien wpaść na ten sam pomysł i zbudować szczelny płot między swoim sąsiadem znajdującym się powyżej. I tak aż do szczytu wzgórza :)

Pozdrawiam --

Data: 2011-06-14 15:08:15
Autor: witek
Wody opadowe
On 6/14/2011 2:15 PM, ewaldi@gazeta.SKASUJ-TO.pl wrote:
[...]

a nie prościej wykopać dołek?

Data: 2011-06-15 08:19:35
Autor: Andrzej Ława
Wody opadowe
W dniu 14.06.2011 21:15, ewaldi@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:

[...]

A mury rosły, rosły, rosły...

Data: 2011-06-14 21:17:34
Autor: cef
Wody opadowe
 Ewaldi wrote:

[...]

Może jakąś pompę i na górę z ta wodą. Będzie lepiej rozdzielona.

Data: 2011-06-14 22:29:31
Autor: Roman Rumpel
Wody opadowe
W dniu 2011-06-14 19:41,  Ewaldi pisze:
Witam,

[...]

Pozdrawiam

Raczej nie moĹźesz
Art. 29. ustawy prawo wodne

1. Właściciel gruntu, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej, nie może:
1) zmieniać stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku odpływu znajdującej
się na jego gruncie wody opadowej, ani kierunku odpływu ze źródeł – ze
szkodą dla gruntów sąsiednich;
2) odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie.
2. Na właścicielu gruntu ciąży obowiązek usunięcia przeszkód oraz zmian w odpływie
wody, powstałych na jego gruncie wskutek przypadku lub działania osób
trzecich, ze szkodą dla gruntów sąsiednich.
3. Jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie
szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie, wójt, burmistrz lub prezydent miasta
może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego
lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.

Jak pokazuje googiel w praktyce różnie bywa z egzekucją tego przepisu, no ale przepis jest.

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl
blog. To teraz taka moda. Piszesz od urodzenia do dzisiaj to Ĺźyciorys,

Data: 2011-06-15 08:24:13
Autor: Andrzej Ława
Wody opadowe
W dniu 14.06.2011 19:41,  Ewaldi pisze:

Założyłem również wątek na pmb, ale się zakończył bez jednoznacznej porady.

Słabo czytasz.

[ciach]

czy mogę w poprzek wzgórza postawić _legalnie_ betonowy szczelny płot - rodzaj zapory, zatrzymujący wodę przed moją działką - taka sugestia padła na pmb.

NIE!

Ileż razy można? Nie dość, że na takie mury trzeba mieć pozwolenie, a
wtedy pewnie sąsiad by protestował, to jeszcze prawo wodne się wścieknie
i jak urzędnik sumienny to z urzędu ci odrzuci taką budowlę.

Dostałeś prostą i tanią poradę - uwzględnić spływającą wodę planie
zabudowy i ogrodu. Zwyczajnie kierować ją tak, żeby nie przeszkadzała
(np. okresowo wysychające kamieniste strumyczko-ścieżki mogą być bardzo
wdzięcznym dodatkiem do ogrodu).

Data: 2011-06-15 13:26:52
Autor: Misiek
Wody opadowe

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:it9j6e$hdh$1inews.gazeta.pl...
[...]

Moment, a jesli ten "mur" to bedzie ogrodzenie terenu po prostu? (rodzaj betonowego plota) ?

Cytujac ustawe z posta powyzej:

Raczej nie możesz
[...]

Nie zmienia stanu wody  na gruncie, kierunek odplywu tez jest zawsze taki sam - z gory na dol, jedynie "omija" jego dzialke. Gorzej co z woda spadajaca bezposrednio na jego dzialke hehehe

2) odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie.

Nie odprowadza, woda opadowa sama splywa.

[...]

Hmmmm Czy ogrodzenie posesji (do ktorego wlasciciel ma prawo) jest taka przeszkoda?
Jak znam zycie - zalezec bedzie jedynie od interpretacji budowlanca.
Czy wplywaja szkodliwie na grunty sasiednie? Alez nie, ta woda tak czy tak nadal przeplywala by po wszystkich gruntach (dzialkach) ponizej. Jedynie "omija" jego dzialke.
Nie jestem wiec pewien czy nie wolno mu postawic "ogrodzenia".

Data: 2011-06-15 13:48:37
Autor: Gotfryd Smolik news
Wody opadowe
On Wed, 15 Jun 2011, Misiek wrote:

Moment, a jesli ten "mur" to bedzie ogrodzenie terenu po prostu? (rodzaj betonowego plota) ?

Cytujac ustawe z posta powyzej:

[...]

2) odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie.

Nie odprowadza, woda opadowa sama splywa.

  Mur jest "prowadzący".

[...]

  A to nie jest oczywiste? :O

[...]

....po gruncie sąsiadów *Z BOKU*.
  Kto powiedział, że tylko "ci z dołu" się liczą?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-15 13:58:41
Autor: Andrzej Ława
Wody opadowe
W dniu 15.06.2011 13:26, Misiek pisze:

[...]

"Płotu" jeśli już.

I ogrodzenia szczelne (mury zaporowe) podlegają pewnym regulacjom.

[...]

Zmienia.

taki sam - z gory na dol, jedynie "omija" jego dzialke.

Taaak... "Ja nie zmieniłem kierunku jazdy, ja tylko skręciłem".

2) odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie.

Nie odprowadza, woda opadowa sama splywa.

Ręce opadają...

Odprowadzać wodę można nie tylko przy pomocy mechanicznej pompy ale
także zmieniając ukształtowanie terenu.

Poza tym to, co chcesz postawić, to nie jest jakieś tam ogrodzenie (bo
ogrodzenie naporu wody nie wytrzyma) tylko raczej budowla będąca
konstrukcją oporową i jako taka podlega przynajmniej zgłoszeniu.

Wody opadowe