Wojciech Roszkowski: Nie jestem za dręczeniem staruszków

Data: 2011-12-12 15:08:15
Autor: Obserwator
Wojciech Roszkowski: Nie jestem za dręczeniem staruszków

Kończy się proces oskarżonych o wprowadzenie stanu wojennego. Jakiego
spodziewa się Pan wyroku?

Nie chcę zastępować sądu, ani oceniać wyroków, ale na mój rozum i na moją
znajomość wydarzenia, wyrok skazujący powinien zapaść. Stan wojenny w moim
przekonaniu i w przekonaniu prawników został wprowadzony z naruszeniem
Konstytucji PRL. Takie było zresztą orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego.
Podstawy prawne do wyroku skazującego niewątpliwie są.

Padają argumenty, że domaganie się więzienia dla ludzi w tak zaawansowanym
wieku jest pewnym wypaczeniem sprawiedliwości.

- Ja myślę, że wiek nie ma tutaj wiele do rzeczy. Wyrok może być skazujący bez
konieczności odsiadywania. Powinien być pewnym symbolem. To nie jest tak, jak
w prawie stalinowskim, gdzie wyrok był aktem zemsty. W państwie prawa musi być
sprawiedliwa ocena czynu. Nie jestem za dręczeniem staruszków, co nie zmienia
faktu, że wyrok skazujący powinien zapaść.

Nie sądzi Pan, że po 30 latach ocena sądu w tej sprawie nie będzie miała
takiego znaczenia, jakie miałaby kilkanaście lat temu?

- Na pewno tak. III RP wykazała się tutaj wyjątkową niesprawnością w ocenie
czynów, które w moim przekonaniu były dosyć oczywiste. Wyrok co prawda nie
będzie miał takiego znaczenia, jakie mógłby mieć wcześniej, ale trzeba dążyć
do sprawiedliwości.

Procesy generała Jaruzelskiego zostały zawieszone ze względu na zły stan
zdrowia oskarżonego. Pańskim zdaniem są szanse, że te procesy kiedykolwiek uda
się dokończyć?

- Generałowie latami zasłaniali się złym stanem zdrowia. Kiszczak też
przedstawiał kiedyś zaświadczenia lekarskie, po czym okazało się, że spędzał
gdzieś wczasy. Już to ćwiczyliśmy. Dzisiaj rzeczywiście są w podeszłym wieku,
ale wywiadów udzielają i stan zdrowia im w tym nie przeszkadza.

(prof. Wojciech Roszkowski – polski ekonomista i historyk, w latach 2004-2009
poseł do Parlamentu Europejskiego z ramienia PiS.)

http://iktomaracje.pl/2011/12/wojciech-roszkowski-nie-jestem-za-dreczeniem-staruszkow/

Data: 2011-12-12 17:12:50
Autor: Buba
Dnia Mon, 12 Dec 2011 15:08:15 +0000 (UTC), Obserwator napisał(a):

[...]

No dobrze. Jakie jest twoje stanowisko w tym temacie? --
Wysłany 2011-12-12 17:12:12.

Data: 2011-12-12 17:56:21
Autor: Leprechaun

Użytkownik " Obserwator" <fajny.d.arzbor@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:jc55cv$b06$1inews.gazeta.pl...

Kończy się proces oskarżonych o wprowadzenie stanu wojennego. Jakiego
spodziewa się Pan wyroku?

Zgodnie z wytycznymi prezesa PiS.

BomBel

Wojciech Roszkowski: Nie jestem za dręczeniem staruszków