Wolnobieg, czy kaseta?

Data: 2015-06-08 13:30:54
Autor: Jacek
Wolnobieg, czy kaseta?
Przyszedł czas na wymianę 20-letnich rowerów na nowe. Z żoną jeździmy rekreacyjnie i raczej niedużo. Trasy 80% po asfalcie, reszta po ścieżkach i polnych drogach.
Stare rowery mają wolnobiegi i nigdy nic się złego nie działo poza zużyciem zębatek i łańcucha. Teraz radzą nam kupić rower z kasetą zamiast wolnobiegu, że trwalsza i bardziej wytrzymała. Jak radzicie? Warto dokładać kilka stówek na kasetę? Czy współczesne wolnobiegi są robione z gorszych materiałów, niż 20 lat temu, że mogą się pod 100 kilowym misiem posypać? (co do tego ostatniego, to mam wątpliwości, bo remontując stary motorower kupiłem nowe kulki do łożysk kół i te się rozsypały po niecałym kilometrze jazdy :-(
Jacek

Data: 2015-06-08 16:58:06
Autor: qrt
Wolnobieg, czy kaseta?
Dnia Mon, 08 Jun 2015 13:30:54 +0200, Jacek napisał(a):

Przyszedł czas na wymianę 20-letnich rowerów na nowe. Z żon± jeĽdzimy rekreacyjnie i raczej niedużo. Trasy 80% po asfalcie, reszta po ¶cieżkach i polnych drogach.
Stare rowery maj± wolnobiegi i nigdy nic się złego nie działo poza zużyciem zębatek i łańcucha. Teraz radz± nam kupić rower z kaset± zamiast wolnobiegu, że trwalsza i bardziej wytrzymała. Jak radzicie? Warto dokładać kilka stówek na kasetę? Czy współczesne wolnobiegi s± robione z gorszych materiałów, niż 20 lat temu, że mog± się pod 100 kilowym misiem posypać? (co do tego ostatniego, to mam w±tpliwo¶ci, bo remontuj±c stary motorower kupiłem nowe kulki do łożysk kół i te się rozsypały po niecałym kilometrze jazdy :-(
Jacek

20 lat temu wolnobieg był norm±. Były lepsze, gorsze ale było to powiedzmy
jeszcze w miarę standardowe i powszechne rozwi±zanie. Choć jego zmieszch
nadchodził. Podobnie jak piasty pod wolnobieg.  Aktualnie wolnobieg to rozwi±zanie zarezerwowane do rowerów z najniższej
cenowo półki. Wnioski we własnym zakresie :)

Data: 2015-06-08 20:47:15
Autor: z
Wolnobieg, czy kaseta?
W dniu 2015-06-08 o 16:58, qrt pisze:
Wnioski we własnym zakresie :)

Odnoszę wła¶nie wrażenie że wolnobieg 7 rzędowy łagodniej przeł±cza biegi niż 6 rzędowy. Czy tylko mi się wydaje? Czy wypasiona kaseta będzie jeszcze lepsza pod tym względem?
Te 7 biegów jest dla mnie optymalne. Warto brn±ć dalej?

Data: 2015-06-08 23:18:53
Autor: qrt
Wolnobieg, czy kaseta?
Dnia Mon, 08 Jun 2015 20:47:15 +0200, z napisał(a):

[...]

to nie powinno mieć znaczenia.
 Przerzutka jest taka sama, manetki maj± taki sam skok, rozstaw koronek ten
sam, łańcuch ten sam. równica może być tylko w regulacji precyzji czy zużyciu komponentów.

Data: 2015-06-08 23:44:47
Autor: Jacek G.
Wolnobieg, czy kaseta?
W dniu 2015-06-08 20:47, z napisał(a)::
W dniu 2015-06-08 o 16:58, qrt pisze:
Wnioski we własnym zakresie :)

Nie wiem co rozumiesz przez "łagodniej" - czy chodzi o "kulturę" pracy przerzutki (ale to raczej cecha przerzutki, a nie wolnobiegu) czy łagodniejszego stopniowania przełożeń?
> Czy tylko mi się wydaje? Czy wypasiona kaseta
Zależy od odpowiedzi na pierwsze pytanie i od tego jaka przerzutka i jaka kaseta.

Je¶li 7 biegów - pod względem ilo¶ci i zakresu przełożeń - ci wystarcza, to nie warto. Przej¶cie na kasetę 8-rzędow±, to wymiana piasty pod kasetę (i przeplot koła), zmiana manetek i zmiana wolnotrybu na kasetę. Być może również zmiana przerzutki.
Ja tak± operację wykonałem (prócz przerzutki), ale miałem ¶wiadomo¶ć, że da mi to większe możliwo¶ci w terenie, a wymieniane elementy były już wyeksploatowane.
--
Jacek G.

Data: 2015-06-09 10:07:33
Autor: ivo.andric
Wolnobieg, czy kaseta?
Jacek G. wrote:

[...]

przeczytaj pierwszy post. kolega nie rozwaza zmiany wolnobiegu na kasete
- on kupuje nowe rowery i pyta co wybrac.

ivo

Data: 2015-06-09 01:47:05
Autor: Jacek G.
Wolnobieg, czy kaseta?
W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 10:07:35 UTC+2 użytkownik ivo.andric napisał:

przeczytaj pierwszy post. kolega nie rozwaza zmiany wolnobiegu na kasete
- on kupuje nowe rowery i pyta co wybrac.
Wszystko się zgadza. Kolega Jacek chce kupić nowe rowery, ale moja odpowiedĽ, któr± zacytowałe¶ odnosiła się do pytania kolegi "z": "Te 7 biegów jest dla mnie optymalne. Warto brn±ć dalej?"
--
Jacek G.

Data: 2015-06-10 12:28:50
Autor: Gotfryd Smolik news
Wolnobieg, czy kaseta?
On Mon, 8 Jun 2015, z wrote:

Te 7 biegów jest dla mnie optymalne. Warto brn±ć dalej?

  Nie warto, ale możesz nie mieć wyboru :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-06-10 05:50:48
Autor: Ignac
Wolnobieg, czy kaseta?
W dniu ¶roda, 10 czerwca 2015 12:35:32 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Mon, 8 Jun 2015, z wrote:

> Te 7 biegów jest dla mnie optymalne. Warto brn±ć dalej?

  Nie warto, ale możesz nie mieć wyboru :)

Pal licho wybór, po co będzie brn±ł w nieznane!

Data: 2015-06-08 20:52:31
Autor: Jacek G.
Wolnobieg, czy kaseta?
W dniu 2015-06-08 13:30, Jacek napisał(a)::
Przyszedł czas na wymianę 20-letnich rowerów na nowe. Z żoną jeździmy
rekreacyjnie i raczej nieduĹĽo. Trasy 80% po asfalcie, reszta po
[...]

Jestem zwolennikiem rozwiązań dostosowanych do potrzeb i do rodzaju uprawianej aktywności. Jeśli faktycznie nie jeździcie dużo i jest to jazda faktycznie rekreacyjna, po łatwym i płaskim terenie, to sądzę, że nie odczujesz różnicy między wolnobiegiem, a kasetą.
Co do wytrzymałości, to raczej chodzi o wytrzymałość osi, a nie samego wolnobiegu.
Ja jeździłem na wolnobiegu jakieś 8 lat - w tym również po górkach i nic się złego nie działo, tyle, że po tych doświadczeniach poczułem potrzebę większego zakresu przełożeń ze względu na trudność tras jakie pokonywałem i dlatego zmieniłem napęd na kasetę 3x8. Ale ja ważę ok. 68 kg i jeżdżę na lekko, więc nie wiem jak to jest przy większych obciążeniach.
Prócz wytrzymałości, w przypadku kasety masz większy wybór różnych wariantów przełożeń, ale przy jeździe o jakiej piszesz pewnie nie ma to znaczenia.

--
Jacek G.

Wolnobieg, czy kaseta?