Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?

Data: 2015-07-21 22:41:39
Autor: Oje Ejo
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?
Właśnie przy wymianie kół na o wiele solidniejsze mam dylemat czy wymienić też wolnobieg na kasetę?
Wyznam, że nie chce mi się. Piszą w internecie że osie piast pękają przy wolnobiegu - ale ciężko mi sobie to wyobrazić: jakaż siła musi oddziaływać żeby osie pekały?! :O
Przy jakich warunkach?
Jeżeli nawet to chyba wcześniej pękł by łańcuch?

Ale przede wszystkim przy jakich okolicznościach? Ponieważ lubię wjeżdżać pod górę "siłowo" czyli przy wysokim przełożeniu (wolę dużą siłę szybko wywartą niż długotrwałe pedałowanie z mniejszą siłą)
ale nigdy mi osie nie pękły...

Data: 2015-07-21 22:45:59
Autor: atm
On 2015-07-21 22:41, Oje Ejo wrote:
[...]

Hehe, wlasnie zaczynam bardziej interesowac sie tematem kadencji:
https://pl-pl.facebook.com/notes/mtbpl/jak-je%C5%BAdzi%C4%87-z-optymaln%C4%85-kadencj%C4%85-poradnik/352009891491486

Data: 2015-07-22 00:27:25
Autor: Oje Ejo
On 07/21/15 22:45, atm wrote:> Hehe, wlasnie zaczynam bardziej interesowac sie tematem kadencji:
> https://pl-pl.facebook.com/notes/mtbpl/jak-je%C5%BAdzi%C4%87-z-optymaln%C4%85-kadencj%C4%85-poradnik/352009891491486 >

Ale to dla jakichś zawodowców kolarskich.
A raczej mówmy o jeździe po mieście (pagórkowatym akurat) lub turystycznej (z lekkim zabarwieniem "cross", znaczy np. żeby przejechać czasem drogą polną lub leśną)

Data: 2015-07-22 00:37:38
Autor: atm
On 2015-07-22 00:27, Oje Ejo wrote:
[...]

Wiesz, z tego co czytam w sieci na temat kadencji sprawa rozbija sie o dwie rzeczy:
1. jak najbardziej efektywne spozytkowanie energii
2. unikniecie kontuzji spowodowanych ciaglymi przeciazeniami kolan

Oczywiscie, ze pkt 1 bedzie mial zdecydowanie wieksze znaczenie dla zawodnikow, ale osobiscie wolalbym ten dodatkowy uzysk zamienic na wiecej km.
W kazdym razie przedwczoraj doczepilem dodatkowy czujnik kadencji do licznika i postaram sie stopniowo zwiekszyc obroty.

Data: 2015-07-22 00:42:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-22 o 00:37, atm pisze:

W kazdym razie przedwczoraj doczepilem dodatkowy czujnik kadencji do
licznika i postaram sie stopniowo zwiekszyc obroty.

Bez czujnika się nie da zwiększyć?

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 00:47:41
Autor: atm
On 2015-07-22 00:42, Liwiusz wrote:
W dniu 2015-07-22 o 00:37, atm pisze:

W kazdym razie przedwczoraj doczepilem dodatkowy czujnik kadencji do
licznika i postaram sie stopniowo zwiekszyc obroty.

Bez czujnika się nie da zwiększyć?

Eeee, to nie to samo

Data: 2015-07-22 00:53:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-22 o 00:47, atm pisze:
On 2015-07-22 00:42, Liwiusz wrote:
[...]

A, juĹź rozumiem ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 01:14:39
Autor: atm
On 2015-07-22 00:42, Liwiusz wrote:
[...]

no :]

Pewnie, ze mozna na czuja, ale ja wiem z jaka dokladnie kadencja teraz jezdze? Jesli bede chcial ja zwiekszyc o 10 obrotow, czy mam liczyc?
A tak za 23zl mam kadencje biezaca i srednia. Moze nie must have ale z pewnoscia ulatwiajacy zycie dodatek.

Przy okazji, odpuscilem bezprzewodowy licznik po doswiadczeniach kumpla z czesto wskakujaca predkoscia 195km/h. Pewnie przypadek odosobniony, ale w przewodowym nigdy nie spotkalem sie z takim dziwactwem. Poza tym gabaryty i wyeksponowanie czujnikow tez nie zachecaja.
A tu przewod udalo sie ladnie ukryc, tylko Sigma poskapila na dlugosci wiec musialem go nieco przedluzyc.

Data: 2015-07-22 01:32:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 22 Jul 2015, atm wrote:

Przy okazji, odpuscilem bezprzewodowy licznik po doswiadczeniach kumpla

  Również przy okazji - "a mówiłem", znajomemu mianowicie, że przy
bezprzewodowym (a przynajmniej większości z nich) konieczność "wybudzenia"
jest problemem samym w sobie :>

z czesto wskakujaca predkoscia 195km/h. Pewnie przypadek odosobniony,
ale w przewodowym nigdy nie spotkalem sie z takim dziwactwem.

  A jak tak.
  Lat temu wiele koledzy z pracy jakichś magnesów nałapali i uzupełnili
plastrem. Nabrałem szacunku sam do siebie, jak przy jeździe pod górkę
popatrzyłem na licznik ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-22 12:55:08
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
W dniu 22.07.2015 o 01:14, atm pisze:

Przy okazji, odpuscilem bezprzewodowy licznik po doswiadczeniach kumpla
z czesto wskakujaca predkoscia 195km/h. Pewnie przypadek odosobniony,

Mam przewodową sigmę, ale nigdy bym nie deprymował sprzętu na podstawie jednej wadliwej sztuki. Rozumiem, że skończyło się na wydziwianiu i opowiadaniu jakie to błędne wskazania pokazuje, zamiast odesłać to do producenta i otrzymać wolną od wad sztukę :) Ot, taka polska mentalność - lepiej ponarzekać.

Data: 2015-07-22 13:16:13
Autor: m
[OT]Re: Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?
W dniu 22.07.2015 o 12:55, Piotr "Charvel" Majka pisze:
Ot, taka polska mentalność - lepiej ponarzekać.

Nawiasem mówiąc, to pisanie "ot, taka polska mentalność" jest typowym
przykładem zwalczanej rzekomo typowej polskiej mentalności.

p. m.

Data: 2015-07-22 13:27:31
Autor: bans
W dniu 2015-07-22 o 13:16, m pisze:

Nawiasem mówiąc, to pisanie "ot, taka polska mentalność" jest typowym
przykładem zwalczanej rzekomo typowej polskiej mentalności.

Używanie zwrotu "polska mentalność" jest przykładem eee... tego co w cudzysłowie ;)

--
bans

Data: 2015-07-22 13:18:10
Autor: atm
On 2015-07-22 12:55, Piotr "Charvel" Majka wrote:
[...]

Jak tu sie nie zgodzic, na wzmianke o tym, ze najprawdopodobniej wadliwy byl ten konkretny egzemplarz serwujesz krytyke krytyki ;]
To jest dopiero niezly combos "Made in Poland"
Mam przewodowa 1609, zamiana na 1612 nic mi w zasadzie nowego nie wniesie poza tym, ze beda trzy baterie i znacznie wieksze czujniki.
Wczesniej, zanim je zobaczylem na zywo szukalem przewagi bezprzewodowca w odpornosci na przedzieranie sie przez krzaki, ktore czasem sie zalicza i gdzie moze urwac sie przewod. Tutaj jednak mozna za to przyhaczyc mocno wystajacym czujnikiem. Co kto lubi, poki co zostaje przy przewodowcu. Kable w nowym rowerze poprowadzilem w taki sposob, ze nigdzie nie wystaja.

Data: 2015-07-22 04:59:12
Autor: Ignac
W dniu środa, 22 lipca 2015 13:18:16 UTC+2 użytkownik atm napisał:

Kable w nowym rowerze poprowadzilem w taki sposob, ze nigdzie nie wystaja.

A wszystkie biegi w całym napędzie są dostępne, masz napęd slx?

Data: 2015-07-22 14:02:48
Autor: atm
On 2015-07-22 13:59, Ignac wrote:
[...]

Tym pytaniem w kwestii licznika mnie zazyles ;]
Tak, pierwsza generacja SLX 3x9 (tylko przednia przerzutka XT downswing); wszystkie dostepne.

Data: 2015-07-22 06:28:58
Autor: Ignac
W dniu środa, 22 lipca 2015 14:02:54 UTC+2 użytkownik atm napisał:

> A wszystkie biegi w całym napędzie są dostępne, masz napęd slx?

Tym pytaniem w kwestii licznika mnie zazyles ;]

Bo wczoraj rozmawiałem z właścicielem takie sprzętu:
http://rower.com.pl/rowery/rowery-wg-producentow/ghost/ghost-2015/mtb-27/ghost-kato-4-505145
no i udowadniał mi, że nie musi być dostępności wszystkich biegów, bo tak
się nie jeździ, gdyż przekosy łańcucha są za duże, w instrukcji tak stoi.
A ja- bez tego zacina Ci się przecież łańcuch na klatce przerzutki przedniej.
Zademonstrowałem mu na swoim. Ostatnie pytanie było- jeździsz z kadencja, czy bez. Widziałem rozpacz w jego oczach, i to był koniec rozmowy.

Data: 2015-07-22 15:35:59
Autor: atm
On 2015-07-22 15:28, Ignac wrote:
[...]

Dostepnosc wszystkich przelozen to jeden ze sprawdzianow, ktore robie podczas regulacji napedu :]
Wiesz, moze sie zdarzyc ze lekko przytrze na ktoryms skrajnym o prowadnice przedniej przerzutki ale jest to naprawde delikatne, byc moze nawet do doregulowania ale z tym juz nie walcze. Natomiast nie ma zadnego problemu z wskakiwaniem dowolnych biegow.

Data: 2015-07-22 15:39:42
Autor: Liwiusz
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?

Zademonstrowałem mu na swoim. Ostatnie pytanie było- jeździsz z kadencja, czy bez.

A co to za bezsensowne pytanie?

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 08:23:08
Autor: Yeti
On Wednesday, July 22, 2015 at 6:39:53 AM UTC-7, Liwiusz wrote:
> Zademonstrowałem mu na swoim. Ostatnie pytanie było- jeździsz z kadencja, > czy bez. A co to za bezsensowne pytanie?

-- Liwiusz

A tam od razu bezsensowne. Ja tam na przyklad nie jezdze z kadencja. Ja jezdze z mozolem! ;-)

Data: 2015-07-22 15:59:04
Autor: bans
W dniu 2015-07-22 o 15:39, Liwiusz pisze:

Zademonstrowałem mu na swoim. Ostatnie pytanie było- jeździsz z kadencja,
czy bez.

A co to za bezsensowne pytanie?

Patrz kto je zadał :))) Nasz specjalista od dziwnych teorii.

--
bans

Data: 2015-07-22 16:29:13
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-07-22 o 15:28, Ignac pisze:

Zademonstrowałem mu na swoim. Ostatnie pytanie było- jeździsz z kadencja,
czy bez. Widziałem rozpacz w jego oczach, i to był koniec rozmowy.

Pytanie podobne do tego czy tramwaj ma silnik. :)

Data: 2015-07-23 10:55:59
Autor: kawoN
W dniu 22.07.2015 o 16:29, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

To zależy czy koń to już silnik czy jeszcze nie :)

Data: 2015-07-23 11:25:55
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-07-23 o 10:55, kawoN pisze:
[...]

Tez dobre. Rozpacz w oczach mozna zobaczy tez u pytajacych nowicjuszy o detke w sklepie rowerowych. Po pytaniu z jakim wentylkiem: Schreadera, Dunlopa czy moze Presta. Szczerze mowiac to tez nie pamietam, bo dziele wentylki na samochodowe (Schreader), starego typu (Dunlop) i kolarskie z nakretka (Presta).

A odnosnie tramwajow i silnikow. Widzialem w TV reportaz. Mniej wiecej polowa pytanych, w tym glownie jedna plec, twierdzila, ze tramwaj nie ma silnika.

Niezle jest tez rozroznienie ram rowerowych na metalowe i aluminiowe. Tez pewnie zalezy od plci. :)

Data: 2015-07-23 03:09:01
Autor: rmikke
W dniu czwartek, 23 lipca 2015 11:25:59 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

A odnosnie tramwajow i silnikow. Widzialem w TV reportaz. Mniej wiecej polowa pytanych, w tym glownie jedna plec, twierdzila, ze tramwaj nie ma silnika.

Oczywiście, że nie ma, przecież jest na prąd...

Data: 2015-07-23 16:52:52
Autor: m
W dniu 23.07.2015 o 11:25, Andrzej Ozieblo pisze:
Niezle jest tez rozroznienie ram rowerowych na metalowe i aluminiowe. Tez pewnie zalezy od plci. :)

Nierowerowo - obsługa na stacjach benzynowych nie wiedzieć czemu
rozróżnia paliwo i gaz.

p. m.

Data: 2015-07-23 07:44:04
Autor: bans
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?
W dniu 2015-07-22 o 15:28, Ignac pisze:

Ostatnie pytanie było- jeździsz z kadencja,
czy bez. Widziałem rozpacz w jego oczach, i to był koniec rozmowy.

To co malowało się na jego twarzy (może to i rozpacz...) mówiło "A ten skąd się urwał?" - tak jak maluje się na twarzach wielu z nas, gdy czytamy twoje posty.

--
bans

Data: 2015-07-23 01:37:44
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 23 lipca 2015 07:44:05 UTC+2 użytkownik bans napisał:

To co malowało się na jego twarzy (może to i rozpacz...) mówiło "A ten skąd się urwał?" - tak jak maluje się na twarzach wielu z nas, gdy czytamy twoje posty.

Nareszcie coś merytorycznego, przetestuj jeszcze ten bukłak i podziel
się wrażeniami, bo odświętnym rowerowym lanserem już jesteś.

Data: 2015-07-22 07:25:05
Autor: Prot Ogenes
On 2015-07-22 00:47, atm wrote:
On 2015-07-22 00:42, Liwiusz wrote:
[...]

Jako, Ĺźe mamy sezon ogĂłrkowy, to potraktujmy temat "letko" ;-)
Czy ten czujnk aby jest skalibrowany?

pozdr
Prot

Data: 2015-07-22 19:21:01
Autor: Oje Ejo
On 07/22/15 00:37, atm wrote:
Oczywiscie, ze pkt 1 bedzie mial zdecydowanie wieksze znaczenie dla
zawodnikow, ale osobiscie wolalbym ten dodatkowy uzysk zamienic na
wiecej km.

Ale wtedy kiedy jeżdzisz dużo! Wiesz, niektórzy chcą "się zmęczyć", spalić kalorie, albo... mieć ćiwczenie SIŁOWE!
Po co na siłce na maszynie do prostowania kolan - jak można na wysokim przełożeniu pod górkę? ;)

Data: 2015-07-22 00:04:02
Autor: Korban
W dniu wtorek, 21 lipca 2015 22:41:02 UTC+2 użytkownik Oje Ejo napisał:
[...]

Miałem wolnobieg z osią na szybkozamykacz i na dystansie ok 10 kkm oś pękła dwa razy. Przypuszczam, że głównie dały jej w kość miejskie krawężniki, może też to, że była drążona (ze względu na szybkozamykacz), zamiast pełna. W każdym razie wymieniłem wolnobieg na kasetę i nic nie pęka, a przejechałem już następne 10 kkm i nie zmieniłem stylu jazdy ani na jotę.

Data: 2015-07-23 00:05:28
Autor: Oje Ejo
On 07/22/15 09:04, Korban wrote:
Miałem wolnobieg z osią na szybkozamykacz

Więc może w tym rzecz że na samozamykacz, ja mam na śruby.

i na dystansie ok 10 kkm oś pękła dwa razy. Przypuszczam,
że głównie dały jej w kość miejskie krawężniki,

Jak to krawężniki? W jakim sensie krawężnik może wpłynąć na wpływ obciążenia w napędzie? Jakoś taranowałeś te krawężniki? Wtedy raczej kondycje kół należało sprawdzić...

może też to, że była drążona (ze względu na szybkozamykacz), zamiast
> pełna.

Więc właśnie mam na śruby, i tylko sześć biegów (a więc wąski)

W każdym razie wymieniłem wolnobieg na kasetę i nic nie pęka

Wymienić nie sztuka ale czy warto?

Data: 2015-07-23 00:03:41
Autor: Korban
W dniu czwartek, 23 lipca 2015 00:04:49 UTC+2 użytkownik Oje Ejo napisał:

Jak to krawężniki? W jakim sensie krawężnik może wpłynąć na wpływ obciążenia w napędzie? Jakoś taranowałeś te krawężniki? Wtedy raczej kondycje kół należało sprawdzić...

Kondycja kół jest bardzo dobra, przy bardzo niskim krawężniku raczej drastycznie nie zwalniam, podnoszę trochę tyłek, żeby mi siodełka nie wbiło w 4 litery i jadę dalej.

> [...]

Więc właśnie mam na śruby, i tylko sześć biegów (a więc wąski)

> W każdym razie wymieniłem wolnobieg na kasetę i nic nie pęka

Miałem siedmiorzędowy wolnobieg. Co do tego czy warto, to wolnobiegi wychodzą z użycia i produkcji (sam miałem już problem ze znalezieniem wolnobiegu z zębatką mającą 11 zębów), więc przesiadka na kasetę może okazać się za jakiś czas koniecznością.

Data: 2015-07-23 09:35:38
Autor: z
W dniu 2015-07-23 o 09:03, Korban pisze:
[...]

Chwila. Da się kupić wolnobieg z 11 zębami?

Data: 2015-07-22 18:45:11
Autor: ToMasz
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?
W dniu 21.07.2015 o 22:41, Oje Ejo pisze:
wolnobieg, nakręcany, wymaga miejca.

(rama)(łoż.)(-- -- -- -- -oś-- -- -- -)(łoż)(kuku?)(rama)

Tam gdzie jest (kuku) jest miejce na wolnobieg. teraz wyobraź sobie że naciskasz równomiernie ale silnie koło. co się stanie? Wygnie się ośka w miejscu oznaczonym kuku. Zawsze. to jest tylko kwestia czasu. Jak ktoś ma 90 kilo to może być 1 dzień. jak ktoś ma 75 kilo, to może być pierwsza nie zauważona dziura w drodze leśnej. Jak się wygnie, to selektywnie zużywa stożek, pozostałości stożka niszczą miskę i koło jest na złom. Albo przeplecenie na kasetę. Piasta na Kasete niema tych wad.

Najtańsza piasta na kasete pi razy oko, 30zł, kaseta zębatek 50.

ToMasz

Data: 2015-07-23 00:22:34
Autor: Oje Ejo
On 07/22/15 18:45, ToMasz wrote:
[...]

Wiesz, ale jak:

- koło jest przykręcane (w odróżnieniu od samozamykacza)
- wolnobiobieg ma tylko sześć przełożeń (więc wąski)

wówczas jednak odporność na odkształcenia wzrasta...

> Jak się wygnie, to
selektywnie zużywa stożek, pozostałości stożka niszczą miskę i koło jest
na złom.

Ale co to znaczy "stożek" i "miskę"? Więc masz namyśli uszkodzenie piasty jedynie? W sensie: szprychy i obręcz przetrwa?

Albo przeplecenie na kasetę. Piasta na Kasete niema tych wad.

Więc po takim zniszczeniu jak piszesz obręcz zachowa swą sprawność i "wystarczy" wymienić piastę (lepiej już na kasetową)?

Najtańsza piastaze na kasete pi razy oko, 30zł, kaseta zębatek 50.

Właśnie może i tania ale samo ZAPLECENIE nowej piasty ze szprychami to niezły problem! Ileż to może kosztować (jako usługa)? Polecasz aby ktoś kto nigdy tego nie robił (a ma jakąś tak kulturę osobistą techiniczną) sam sobia zapłótł nową piastę (w istniejącą obręcz całkiem dobrej jakości)?

Wiesz, chyba sobie pojeżdżę na tym wolnobiegu i poobserwuję jak długo wytrzyma. Jakby co to albo zaplotę nową piastę kasetową albo kupie nowe koło (z kasetą tym razem, oraz z manetką).

Data: 2015-07-23 09:29:05
Autor: qrt
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?

- koło jest przykręcane (w odróżnieniu od samozamykacza)
i co to zmienia? Takie mocowanie wcale nie jest "solidniejsze"
- wolnobiobieg ma tylko sześć przełożeń (więc wąski)
nie ma znaczenia.
wówczas jednak odporność na odkształcenia wzrasta...
w stosunku do czego wzrasta?
 > Jak się wygnie, to
selektywnie zużywa stożek, pozostałości stożka niszczą miskę i koło jest
na złom.

Ale co to znaczy "stożek" i "miskę"?

elementy łożyskowania piasty
Więc masz namyśli uszkodzenie piasty jedynie? W sensie: szprychy i obręcz przetrwa?

tak

[...]

nie dasz rady. Prawdopodobnie :)
no i brak ci narzędzi - choćby centrownica.
Wiesz, chyba sobie pojeżdżę na tym wolnobiegu i poobserwuję jak długo wytrzyma. Jakby co to albo zaplotę nową piastę kasetową albo kupie nowe koło (z kasetą tym razem, oraz z manetką).

zmiana dla samej zmiany nie ma sensu. Można wymienić jak coś sie stanie.

Data: 2015-07-23 22:31:07
Autor: ToMasz
[...]
Mój syn (12lat)potrafi  dobrze zrobić koło. ja i tak poprawiam centrowanie i zawsze działa. Ty? Nie rób tego. Drobne niuanse przekładają się potem na trwałość.
Co do wolnobiegu/kasety, to blisko pół wieku doświadczeń dowodzi że jak pacjent jest cięższy niż wyscigowa gęś, to musi mieć kasetę w kole. to rodzi wiele plusów. trwałość zębatek, możliwość zamontowania 11 ząbków na dole.....
Tak więc jak tylko mozesz - kaseta. PRzeplecenie - 30zł poza sezonem.
Jak masz po drodze do Bytomia  - zapraszam.

ToMasz

Data: 2015-07-23 00:26:10
Autor: Oje Ejo
On 07/22/15 18:45, ToMasz wrote:
Piasta na Kasete niema tych wad.

A wiesz, koła z kasetą mają gdzieś z półtora razy większą wagę niż z wolnobiegiem - tak a propos wad...
(Widać to przy przeglądaniu ofert i ich parametrów technicznych ze sklepów internetowych)

Data: 2015-07-23 07:56:42
Autor: TheGhost
[...]

Wolnobieg to jednolita całość, składająca się z X koronek. Kaseta to często baza + dodatkowe koronki, które kożna zamieniać i dostosowywać w ten sposób napęd do własnych potrzeb (acz czasem niestety jest to dość trudne z uwagi na częsty brak zamieników). Poza tym wolnobieg dokręca się w czasie jazdy, co czyni go trudniejszym do wykręcenia. w kasecie ten problem nie istnieje :-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-07-23 09:53:06
Autor: qrt
Dnia Thu, 23 Jul 2015 00:26:10 +0200, Oje Ejo napisał(a):

On 07/22/15 18:45, ToMasz wrote:
Piasta na Kasete niema tych wad.

A wiesz, koła z kasetą mają gdzieś z półtora razy większą wagę niż z wolnobiegiem - tak a propos wad...

bo takie koło nie ma sprzęgła które jest w samym wolnobiegu. A wolnobieg
wazy niacałe pół kilo (niektóre nawet troche ponad) bo wolnobieg to
sprzęgło + zębatki.
Wiec cieżar sprzęgła jest w tym wypadku przeniesiony z koła do wolnobiegu,
podczas gdy w kole pod kastę sprzęgło jest częścią koła. Oczywiście kasety też potrafią ważyć po 400 gram i lepiej, ale te lepsze to
już ważą po 300 i mniej. Najlżejsze szosowe sporo poniżej 200 g.
No i oczywiście musisz mieć na uwadze iż wolnobiegi mają po 6/7 koronek gdy
kaseta ma 8/9/10 czy 11. To też sie mocno odbija na wadze.

Data: 2015-07-23 07:36:08
Autor: z
W dniu 2015-07-22 o 18:45, ToMasz pisze:
[...]

W widziałeś rower z jednym widelcem? Przecież to się musi za chwilę urwać :-)

Nie jeżdżę dużo (10km dziennie). Za to wożę 120kg i po miejskich krawężnikach na najtaszych częściach marketowych.
Fakt stara ośka w wolnobiegu (pewnie miała już 10 lat) była trochę wygięta. Oczywiście mam skręcone śrubami.
Nie widzę powodu poza ekstremalnymi sportami zakładania na siłę kasety.
Założyłem za to siedmiobiegowy wolnobieg + nową manetkę.
To tyle modernizacji na następne kilka lat :-)

Data: 2015-07-23 12:00:15
Autor: Oje Ejo
On 07/23/15 07:36, z wrote:
W widziałeś rower z jednym widelcem?

Hmm, w jakim sensie? Przeciez "widelec" to jest to z przodu czym obraca kierownica, wiec sila rzeczy w rowerze istnieje pojedynczy egzemplarz...
Chyba ze to jakas bardziej zlozona sprawa... ;)

[...]

Ja jezdze od poczatku wiosny, mam mniej kg ale za to po dosc pagorkowatym miesce i (zeby miec cwiczenie silowe, tzn. jak na silowni) lubie wjezdzac pod gore na szostej przerzutce (z tylu) plus trzeciej (z przodu), a wiec na najwiekszym przelozeniu jakie rower ma (najszybszy "bieg"), przy znacznej pochylosci wzniesienia,
wiec wywierana sila na naped musi osiagac wielkie wartosci!

Ale wlasnie teraz wymieniam kola na dobre markowe wiec ogladam sobie dokladnie oske w tych poprzednich - i jest prosta jak drut!

Wiec... ???

Data: 2015-07-23 12:03:49
Autor: Oje Ejo
On 07/23/15 12:00, Oje Ejo wrote:
[...]

A moze to zalezy od jakosci piasty (wraz z jej oska) a dokladniej od twardosci stali z jakiej wykonano oske?

Data: 2015-07-23 12:24:12
Autor: z
W dniu 2015-07-23 o 12:00, Oje Ejo pisze:
Hmm, w jakim sensie? Przeciez "widelec" to jest to z przodu czym obraca
kierownica, wiec sila rzeczy w rowerze istnieje pojedynczy egzemplarz...
Chyba ze to jakas bardziej zlozona sprawa... ;)

http://wrower.pl/sprzet/amortyzator,2255.html
Wszystko kwestia materiału :-)

A że teraz się tylko g... sprzedaje...

Data: 2015-07-23 15:39:19
Autor: coaster
[...]

IMHO chodzi o widly z jedna laga. ;-)
https://www.flickr.com/photos/62974913@N05/5957835750
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c1/bb/0f/c1bb0f2533373333c784680ffd239d51.jpg
http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2012/02/bamboo-fat-bike-diller-design4.jpg

  [...]
[...]

Ale nie na os.

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious

Data: 2015-07-26 14:23:05
Autor: Oje Ejo
On 07/23/15 15:39, coaster wrote:
[...]

Jak nie na os, przeciez chyba wlasnie na os dziala wtedy wielka sila skrecajaca (moment skrecajacy) i wlasnie z jego powodu oski z wolnobiegiem czasem pekaja?

Data: 2015-07-26 15:32:20
Autor: ivo.andric
Oje Ejo wrote:

> Ale nie na os.

Jak nie na os, przeciez chyba wlasnie na os dziala wtedy wielka sila skrecajaca (moment skrecajacy) i wlasnie z jego powodu oski z wolnobiegiem czasem pekaja?

os masz zamocowana w ramie w 2 punktach. piasta/kolo obraca sie na osce
na kulkach. przyjrzyj sie jeszcze raz temu i powiedz co ma skrecac os i
w ktorym miejscu jest przylozona ta sila ;)

Data: 2015-07-23 11:24:26
Autor: ivo.andric
ToMasz wrote:

Wygnie się ośka w miejscu oznaczonym kuku. Zawsze. to jest tylko kwestia czasu. Jak ktoś ma 90 kilo to może być 1 dzień. jak ktoś ma 75 kilo, to może być pierwsza nie zauważona dziura w drodze leśnej.

to tylko propaganda!

waze ok 100 kg i w zeszlym roku zrobilem 10k km wlasnie na wolnobiegu.
asfalt + lesne drogi pewnie ok 50 / 50. wymienilem tylko os z konusami
na mocniejsza (quando) i przy przegladach wymienialem kulki ktore
wskazywaly jakies zuzycie. os jak byla prosta tak nadal jest. w tym roku
juz 5,3 k km i wciaz ta sama os.

oczywiscie kaseta z definicji jest rozwiazaniem lepszym / mocnijeszym od
wolnobiegu ale wymieniac aby wymieniac to bzdura. wymiana samej piasty +
przeplecenie + centrowanie to kolejna bzdura. lepiej i taniej bedzie
jezdzic na wolnobiegu az sie skonczy naped i przy zmianie kupic od razu
kolo z piasta na kasete + przezutka + manetka. w czasie uzytkowania
wolnobiegu mozna szukac okazji / wyprzedazy i calosc wyjdzie w dobrych
pieniadzach.

ivo

Data: 2015-07-22 19:57:44
Autor: ppontek
W dniu 2015-07-21 o 22:41, Oje Ejo pisze:
Piszą w internecie że osie piast pękają przy
wolnobiegu - ale ciężko mi sobie to wyobrazić: jakaż siła musi
oddziaływać żeby osie pekały?!

Rzeczywiście pękają i to masowo.

PABLO

Data: 2015-07-23 07:49:20
Autor: TheGhost
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?
Ale przede wszystkim przy jakich okolicznościach? Ponieważ lubię wjeżdżać pod górę "siłowo" czyli przy wysokim przełożeniu (wolę dużą siłę szybko wywartą niż długotrwałe pedałowanie z mniejszą siłą)ieg?
ale nigdy mi osie nie pękły...

Od samej jazdy ośki nie pękają. Czasem natomiast wystarczy jakaś większa dziura lub uskok i już siły,które działają na ośkę mogą spowodować jej pęknięcie. Jeśli w rowerze jest wolnobieg, to zakładam, że to jakiś "middle-low class sprzęt". W takim sprzęcie może zdarzyć się, że ośka będzie niedohartowana lub słabej jakości. Przykład z życia - widziałeś kiedyś "nierówno" kręcący się na krzywej ośce wolnobieg? W praktyce dobrze zahartowana ośka nie powinna się wygiąć). w rzeczywistości jest to zjawisko dość powszechne :-)

Pozdrawiam, M.

P.S. wymieniając kasetę przejdź od razu na jakąś konkretniejszą piastę :-)

Data: 2015-07-23 20:58:58
Autor: Oje Ejo
On 07/23/15 07:49, TheGhost wrote:
W takim sprzęcie może zdarzyć się, że ośka
będzie niedohartowana lub słabej jakości.

Właśnioe mam teraz piastę Qando z wolnobiegiem, podobnoż to dobra marka...

Data: 2015-07-24 00:21:08
Autor: akarm
Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?
W dniu wtorek, 21 lipca 2015 22:41:02 UTC+2 użytkownik Oje Ejo napisał:
 przy wymianie kół na o wiele solidniejsze mam dylemat czy wymienić też wolnobieg na kasetę?

Tego się nie stosuje zamiennie, do każdego z rozwiązań są inne piasty. Jeśli w nowym kole masz piastę pod wolnobieg, to nie nałożysz kasety. Jeśli zaś nowe koło ma piastę na kasetę, to nie nakręcisz wolnobiegu.
Wynika z tego, że już nie masz dylematu. :)

--              Akarm

Data: 2015-07-26 14:41:57
Autor: Oje Ejo
On 07/24/15 09:21, akarm@wp.pl wrote:
[...]

Wiadomo przeciez, ale wlasnie przy kupowaniu nowego kola tydzien temu istnial dylemat, lecz wygladalo ze "za duzo kombinacji"
Ponadto sprzedawca mi odradzil kasete twierdzac "szkoda sobie d... zawracac" a piasta Quando ma oske z dobrej stali...

W razie czego kupie wypasiona piaste, w zakladzie rowerowym powiedzieli za zaplecenie biora 40pln...

Wolnobieg czy kaseta, marketingowy bełkot?