Wprowadzenie do DG auta używanego od kilku lat na cele prywatne

Data: 2010-09-22 22:47:34
Autor: Zygmunt
Wprowadzenie do DG auta używanego od kilku lat na cele prywatne
Mam stary samochód (a raczej moja wspólnota małżeńska posiada) używany od lat w celach prywatnych
i po przeczytaniu kilka artykułów o korzyściach z wprowadzenia go do DG na środek trwały i amortyzacji, a
następnie sprzedaży

http://www.dalc.com.pl/aktualnosci/jak_amortyzowac_stary_pojazd/9631/
i postanowiłem tak też zrobić.

W skrócie chodzi o możliwość wprowadzenia używanego prywatnie samochodu
do DG z wartościa początkową taką za ile kilka lat temu ten samochód kupiłem
a następnie odpisywanie amortyzacji a na koniec kiedy go sprzedam w efekcie po
dużo niższej cenie to jeszcze wygeneruje w mojej DG sporą stratę.

Ale wolałem sie też upewnić czy po tych arykułach coś się w prawie nie zmieniło i
zapytałem niezależnie dwójkę księgowych. Oboje stwierdzili, że by jednak tak
nie zrobili jak w tych artykułach piszą (i ministerstwo napisało) bo to wygląda na jakąś lewiznę,
i że oprócz samych paragrafów jest zasada ostrożności i rzetelności w księgowości, która
wymagałaby przyjęcia realnej rynkowej wartości początkowej ST (samochodu) z dnia
wprowadzenia do środków trwałych a nie oparcia się na fakturze z przed kilku ładnych lat..

No i sam nie wiem co z tym zrobić, kto ma rację i czy będę miał probelmy z US, czy
w tej materii US mają taką samą wytyczną?
Czy ktoś ma praktyczną wiedzę w tym temace?

Samochód jest już stary więc różnica wartości kusi.....

Pozdrawiam
Zygmunt

Data: 2010-09-22 23:20:05
Autor: elephanto
Wprowadzenie do DG auta uĹźywanego od kilku lat na cele prywatne
W dniu 22-09-2010 22:47, Zygmunt pisze:

Samochód jest już stary więc różnica wartości kusi.....

Jezeli masz dowod zakupu, to wynikajaca z niego cene przyjmujesz jako podstawe do amortyzacji. Nie ma znaczenia, ze samochod zakupiony kilka lat temu i aktualnie jego wartosc drastycznie spadla.

Jezeli go sprzedasz np. w kilka miesiecy po wprowadzenmiu do EŚT, to jeszcze sobie ladna strate wygenerujesz, zeby zaliczek na podatek dochodowy przez jakis czas nie placic.

Prawo bilansowe sobie, a podatkowe sobie. W PDoF jest taki, a nie inny sposob wyceny, wiec jezeli masz dowod zakupu, to wynikajaca z niego cene masz przyjac jako podstawe do amortyzacji (+ ewnetualne dodatkowe koszty).

--
Adam

Data: 2010-09-26 23:58:58
Autor: Zygmunt
[...]

Czyli interpretacje aktualne i bez obaw
Dzięki

Zygmunt

Wprowadzenie do DG auta używanego od kilku lat na cele prywatne