Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica ko respondencji

Data: 2010-04-23 12:49:08
Autor: Adam KÅ‚obukowski
Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica ko respondencji
W dniu 23.04.2010 11:19, jQ pisze:
We wspólnocie, w której mieszkam, od jakiegoś czasu trwa konflikt
między zarządem a częścią mieszkańców. Jako jeden z nich, nabrałem
podejrzeń, że zarząd nie informuje mieszkańców o pewnych swoich
działaniach, szczególnie o czynionych wydatkach. Skontaktowałem się z
administratorem, który potwierdził moje podejrzenia. Przekazał mi
faktury wystawione na wspólnotę oraz dwa pisma - jedno od zarządu
(chwilowo jednoosobowego) do administratora, drugie od administratora
do zarządu. Faktury te i pisma powieliłem i wrzuciłem każdemu z
członków wspólnoty do skrzynki pocztowej, w tym również zarządowi.
Dziś dowiedziałem się od administratora, że zarząd "wszczął śledztwo",
próbując ustalić źródło przecieku.
Zgodnie z ustawą o własności lokali mi, jak i każdemu z członków
wspólnoty przysługuje prawo kontroli pracy zarządu. Czy zatem
korespondencję między zarządem a administratorem wspólnoty obejmują
przepisy o ochronie tajemnicy korespondencji, czy też należy ją
traktować jako korespondencję publiczną, do której dostęp może mieć
każdy z członków wspólnoty? Czy miałem prawo opublikować tą
korespondencję, aby powiadomić członków wspólnoty o działaniach
zarzÄ…du?

Tajemnica korespondencji polega na tym że nikt (bez zezwolenia sądu) nie
może zaglądać do nadanej do Ciebie korespondencji. Korespondencja którą
odebrałeś, jest twoją własności i możesz z nią robić co ci się żywnie
podoba, kopiować, udostępniać komu chcesz, zrobić z niej plakaty i
oplakatować klatki schodowe, zrobić artystyczny kolaż, lub wrzucić do
niszczarki.

Jeżeli ktoś przekazał Ci swoją korespondencję (np. administracja
przekazała Ci kopię pisma które dostała od zarządu) - to też to jest w
tym momencie twoja własność, którą możesz dowolnie rozporządzać, chyba
że przekazujący coś sobie zastrzegł.

Adam KÅ‚obukowski

Data: 2010-04-23 04:56:19
Autor: jQ
Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica korespondenc ji
Korespondencja któr±
odebra³e¶, jest twoj± w³asno¶ci i mo¿esz z ni± robiæ co ci siê ¿ywnie
podoba, kopiowaæ, udostêpniaæ komu chcesz, zrobiæ z niej plakaty i
oplakatowaæ klatki schodowe, zrobiæ artystyczny kola¿, lub wrzuciæ do
niszczarki.

Dziêki. Potwierdzi³e¶ moje przypuszczenia :) No to mogê spaæ
spokojnie.

Data: 2010-04-23 04:59:19
Autor: jQ
On 23 Kwi, 13:56, jQ <jzysnar...@gmail.com> wrote:
> [...]
> niszczarki.

Dziêki. Potwierdzi³e¶ moje przypuszczenia :) No to mogê spaæ

Zapytam te¿ o tak± rzecz - czy administrator mo¿e odmówiæ mi
udostêpnienia korespondencji wys³anej z konta e-mail zarz±du (mamy
takie, oficjalnie podane do wiadomo¶ci wspólnoty) na konto publiczne
administratora? Jest chyba ró¿nica miêdzy tak± korespondencj±, a np.
korespondencj± wys³an± z prywatnego konta cz³onka zarz±du na prywatne
konto ksiêgowej.

Data: 2010-04-23 15:13:25
Autor: gacek
jQ wrote:
[...]

Z tego ¿e ty masz prawo kontrolowaæ zarz±d nie p³ynie chyba obowi±zek dla administratora ¿eby przekazywaæ tobie co sobie za¿yczysz. Po ostatnim razie "babki" musia³y siê z u¿eraæ, wiêc teraz maj± w nosie.

gacek

Data: 2010-04-23 15:20:01
Autor: Adam KÅ‚obukowski
W dniu 23.04.2010 13:59, jQ pisze:
[...]

Dzięki. Potwierdziłeś moje przypuszczenia :) No to mogę spać
spokojnie.

Zapytam też o taką rzecz - czy administrator może odmówić mi
udostępnienia korespondencji wysłanej z konta e-mail zarządu (mamy
takie, oficjalnie podane do wiadomości wspólnoty) na konto publiczne
administratora? Jest chyba różnica między taką korespondencją, a np.
korespondencją wysłaną z prywatnego konta członka zarządu na prywatne
konto księgowej.

Tajemnica korespondencji obejmuje całą korespondencje, niezależnie od
odbiorcy. Przy czym, tak naprawdę chodzi o jej przesył W momencie
odebrania, korespondencja może stać się dokumentem i to czy
Administracja ci ją udostępni zależy od jej woli i/lub umów z nią
zawartych. Przy czym, firmy mają obowiązek rejestrowania całej
przychodzÄ…cej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

Adam KÅ‚obukowski

Data: 2010-04-23 17:01:00
Autor: Maddy
W dniu 23-04-2010 15:20, Adam KÅ‚obukowski pisze:
Przy czym, firmy mają obowiązek rejestrowania całej
przychodzÄ…cej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

Tak a propos - jaki przepis nakłada na firmy taki obowiązek??

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-30 00:07:40
Autor: Gotfryd Smolik news
Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica ko respondencji
On Fri, 23 Apr 2010, Maddy wrote:

W dniu 23-04-2010 15:20, Adam K³obukowski pisze:
Przy czym, firmy maj± obowi±zek rejestrowania ca³ej
przychodz±cej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

Tak a propos - jaki przepis nak³ada na firmy taki obowi±zek??

....do³±czê siê, bo widzê ¿e przedpi¶ca przeoczy³ pytanie ;)

pzdr, Gotfryd

Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica ko respondencji