Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Współczesne ramy XC i ich geometria

Współczesne ramy XC i ich geometria

Data: 2012-07-23 07:33:32
Autor: PeJot
Współczesne ramy XC i ich geometria
Czołem.

Szukam ramy XC dla syna i mam taki problem. Nie zawsze mam dostęp do geometrii wg producenta. Jeśli wymiary są już znane, to i tak jest podawana *wysokość* widelca, a nie jego skok. Upraszając zagadnienie, czy można przyjąć, że wszystkie współczesne ramy XC są projektowane pod widelce o skoku 100 mm ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-07-23 12:12:10
Autor: de Fresz
Współczesne ramy XC i ich geometria
On 2012-07-23 07:33:32 +0200, PeJot <PeJot@o2.pl> said:

Szukam ramy XC dla syna i mam taki problem. Nie zawsze mam dostęp do geometrii wg producenta.

I tak dobrze jest się fizycznie przymierzyć, bo papierowe wymiary mogą w praktyce być nieporównywalne pomiędzy producentami.


Jeśli wymiary są już znane, to i tak jest podawana *wysokość* widelca, a nie jego skok.

I słusznie, bo skok jest pseudowymiarem, istotna jest wysokość oś-korona. Szkoda tylko, że producenci amorów rzadko kiedy podają ten parametr.


 Upraszając zagadnienie, czy można przyjąć, że wszystkie współczesne ramy XC są projektowane pod widelce o skoku 100 mm ?

AFAIK raczej 100-120. Ale to nie są jakieś kolosalne różnice w praktyce.

--

Pozdrawiam
de Fresz

Data: 2012-07-23 11:03:07
Autor: Olgierd
Współczesne ramy XC i ich geometria
On Mon, 23 Jul 2012 12:12:10 +0200, de Fresz wrote:

Jeśli wymiary są już znane, to i tak jest podawana *wysokość* widelca,
a nie jego skok.

I słusznie, bo skok jest pseudowymiarem, istotna jest wysokość
oś-korona.
Szkoda tylko, że producenci amorów rzadko kiedy podają ten parametr.

Patrząc od strony ramy i tak jest istotne to jaka będzie geometria ramy po ugięciu się widelca (czyli jaki wpływ owo ugięcie ma na kąty). Aczkolwiek już przekrok, powiedziałbym, ma sens tylko przy widelcu nieobciążonym.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-23 13:10:55
Autor: de Fresz
Współczesne ramy XC i ich geometria
On 2012-07-23 13:03:07 +0200, Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> said:

I słusznie, bo skok jest pseudowymiarem, istotna jest wysokość
oś-korona.
Szkoda tylko, że producenci amorów rzadko kiedy podają ten parametr.

Patrząc od strony ramy i tak jest istotne to jaka będzie geometria ramy
po ugięciu się widelca (czyli jaki wpływ owo ugięcie ma na kąty).

Które to ugięcie może być różne w zależności od wiedzy/preferencji użytkownika - w zakresie circa 10-40 mm.



--

Pozdrawiam
de Fresz

Data: 2012-07-24 09:29:50
Autor: PeJot
Współczesne ramy XC i ich geometria
W dniu 2012-07-23 13:10, de Fresz pisze:
On 2012-07-23 13:03:07 +0200, Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> said:
/.../

Dzięki za informacje, tym niemniej nadal mam problem, stąd pytanie nieco bardziej ogólne. Dzieciak zdecydowanie wyrósł z posiadanej ramki 15", ale nie dorósł i patrząc po sobie zakładam że nie dorośnie do 17". Dlatego szukam ramy 16", ale większość popularnych ram XC występuje w rozmiarach 15" i 17". W rozmiarze 16" i akuratnej cenie znalazłem coś takiego:

http://amigo-bike.pl/sklep-produkt-leader-fox-2012-rama-l-fox-evolution-20962.html

Tyle że o geometrii nie wiem kompletnie nic ( zaraz podpytam dystrybutora ), ale co ciekawe, kompletny rower na tej ramie wg specyfikacji na rok 2012 ma widelec RST CAPA ML, o skoku 80 mm. W sumie wolałbym dzieciakowi założyć używanego 80 mm prostego Bombera z dobranymi, miękkimi sprężynami niż 100 mm bujawę bez tłumienia. Co o w/w ramce i jej możliwościach myślicie ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-07-24 07:39:13
Autor: rmikke
Współczesne ramy XC i ich geometria
On Tuesday, July 24, 2012 9:29:50 AM UTC+2, PeJot wrote:
W dniu 2012-07-23 13:10, de Fresz pisze:
&gt; On 2012-07-23 13:03:07 +0200, Olgierd &lt;no.email.no.spam@no.problem&gt; said:
/.../

Dzięki za informacje, tym niemniej nadal mam problem, stąd pytanie nieco bardziej ogólne. Dzieciak zdecydowanie wyrósł z posiadanej ramki 15&quot;, ale nie dorósł i patrząc po sobie zakładam że nie dorośnie do 17&quot;. Dlatego szukam ramy 16&quot;, ale większość popularnych ram XC występuje w rozmiarach 15&quot; i 17&quot;.

Decathlon sprzedawał Rockridera 5 w rozmiarze 16" (posiadam, a raczej
córka w tej chwili posiada). HTH

Data: 2012-07-24 18:56:10
Autor: PeJot
Współczesne ramy XC i ich geometria
W dniu 2012-07-24 16:39, rmikke pisze:

Decathlon sprzedawał Rockridera 5 w rozmiarze 16" (posiadam, a raczej
córka w tej chwili posiada). HTH

Dzięki za informację ale interesuje mnie wyłącznie rama solo.



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-07-24 18:08:22
Autor: Olgierd
Współczesne ramy XC i ich geometria
On Tue, 24 Jul 2012 18:56:10 +0200, PeJot wrote:

Decathlon sprzedawał Rockridera 5 w rozmiarze 16" (posiadam, a raczej
cĂłrka w tej chwili posiada). HTH

Dzięki za informację ale interesuje mnie wyłącznie rama solo.

Zaparłeś się na te 16" ;-) A przecież 15 czy 16 to czasem jeden pies. Ale podpowiem Ci: IMHO super rozwiązanie to oczywiście ;-) On-One Inbred. --
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-07-24 10:48:24
Autor: de Fresz
Współczesne ramy XC i ich geometria
On 2012-07-24 09:29:50 +0200, PeJot <PeJot@o2.pl> said:

Dzięki za informacje, tym niemniej nadal mam problem, stąd pytanie nieco bardziej ogólne. Dzieciak zdecydowanie wyrósł z posiadanej ramki 15", ale nie dorósł i patrząc po sobie zakładam że nie dorośnie do 17". Dlatego szukam ramy 16", ale większość popularnych ram XC występuje w rozmiarach 15" i 17".

Popełniasz błąd skupiając się na kolejnym małoznaczącym wymiarze. W praktyce liczy się długość ramy oraz przekrok - ten w teorii niby ma coś wspólnego z wysokością podsiodłówki, ale obecnie stosunkowo popularne jest obniżanie górnej rury czy to poprzez wspawanie jej znacznie poniżej jażma sztycy, czy to poprzez fikuśne gięcia. No i z obserwacji organoleptycznych - producenci mają bardzo różne definicje cala. Jeśli nie chcesz się zdawać na łut szczęścia - tylko i wyłącznie PRZYMIARKA.


ale co ciekawe, kompletny rower na tej ramie wg specyfikacji na rok 2012 ma widelec RST CAPA ML, o skoku 80 mm.

Bywa że dokładnie ta sama rama w jednej specyfikacji ma widły 80 mm, a w drugiej (lepszej/słabszej) 100 mm. 20 mm to IMHO nic nie znacząca różnica.


--

Pozdrawiam
de Fresz

Data: 2012-07-24 11:49:01
Autor: PeJot
Współczesne ramy XC i ich geometria
W dniu 2012-07-24 10:48, de Fresz pisze:

Popełniasz błąd skupiając się na kolejnym małoznaczącym wymiarze. W
praktyce liczy się długość ramy oraz przekrok - ten w teorii niby ma coś
wspólnego z wysokością podsiodłówki, ale obecnie stosunkowo popularne
jest obniżanie górnej rury czy to poprzez wspawanie jej znacznie poniżej
jażma sztycy, czy to poprzez fikuśne gięcia. No i z obserwacji
organoleptycznych - producenci mają bardzo różne definicje cala.

Ta rama wygląda bardzo klasycznie, górna rura jest całkiem prosta.

Jeśli
nie chcesz się zdawać na łut szczęścia - tylko i wyłącznie PRZYMIARKA.

Wiem że to było by najlepsze, ale tu gdzie mieszkam brak dystrybutora Leaderfoxa, żeby w/w pomierzyć w realu.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-07-24 11:56:53
Autor: PeJot
Współczesne ramy XC i ich geometria
W dniu 2012-07-24 11:49, PeJot pisze:
W dniu 2012-07-24 10:48, de Fresz pisze:

Popełniasz błąd skupiając się na kolejnym małoznaczącym wymiarze. W
praktyce liczy się długość ramy oraz przekrok - ten w teorii niby ma coś
wspólnego z wysokością podsiodłówki, ale obecnie stosunkowo popularne
jest obniżanie górnej rury czy to poprzez wspawanie jej znacznie poniżej
jażma sztycy, czy to poprzez fikuśne gięcia. No i z obserwacji
organoleptycznych - producenci mają bardzo różne definicje cala.

Ta rama wygląda bardzo klasycznie, górna rura jest całkiem prosta.

Wg dystrybutora rura podsiodłowa ma 406 mm, licząc do szczytu, i to mi pasuje.



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-07-26 06:42:52
Autor: PeJot
Współczesne ramy XC i ich geometria
W dniu 2012-07-23 07:33, PeJot pisze:
Czołem.

Szukam ramy XC dla syna i mam taki problem.
/.../

Rama wstępnie wybrana ( któryś z Accentów ). 17" ma faktycznie mały przekrok, chociaż "na już" jest ciut za duża, to na przyszły sezon będzie OK. Teraz pozostaje kwestia widelca - jestem podłamany jakością, możliwościami i trwałością widelców w cenie <300 zł.  Polećcie proszę najtańszego sprężynowca tłumionego olejem. Może być nawet tylko 80 mm skoku, z wysokością widelca poradzę sobie tulejką pod sterami. Zasadniczo widelec ma służyć do lansu, ale może syn załapie bakcyla XC.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-07-26 00:41:42
Autor: rmikke
Współczesne ramy XC i ich geometria
On Thursday, July 26, 2012 6:42:52 AM UTC+2, PeJot wrote:
W dniu 2012-07-23 07:33, PeJot pisze:
&gt; Czołem.
&gt;
&gt; Szukam ramy XC dla syna i mam taki problem.
/.../

Rama wstępnie wybrana ( któryś z Accentów ). 17&quot; ma faktycznie mały przekrok, chociaż &quot;na już&quot; jest ciut za duża, to na przyszły sezon będzie OK. Teraz pozostaje kwestia widelca - jestem podłamany jakością, możliwościami i trwałością widelców w cenie &lt;300 zł.  Polećcie proszę najtańszego sprężynowca tłumionego olejem. Może być nawet tylko 80 mm skoku, z wysokością widelca poradzę sobie tulejką pod sterami. Zasadniczo widelec ma służyć do lansu, ale może syn załapie bakcyla XC.

A to się zdecyduj.

Do lansu to służą chromowane widelce dwupółkowe z samymi sprężynami,
a do łapania bakcyla XC - zupełnie inne.

BP,NMSP

Współczesne ramy XC i ich geometria

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona