Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US

Data: 2009-04-07 22:42:05
Autor: Piter S.
Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
Witam,
jako wspólnota mieszkaniowa podjęliśmy uchwałę, iż rezygnujemy z usług zarządcy i powierzamy zarządzanie wspólnotą zarządowi (trzyosobowemu) wybranemu spośród właścicieli lokali.
Postanowiliśmy, że członkowie zarządu będą pracować bez wynagrodzenia, ale za to będą zwolnieni z opłat na zarządzanie nieruchomością wspólną (poza funduszem remontowym, który normalnie będą płacić).
Czy w związku z powyższym, należy to w jakiś sposób zgłaszać w skarbówce?
Czy wiążą się z takim zarządem jakieś podatki, opłaty, zusy itp?

--
Piotrek

Data: 2009-04-07 23:11:33
Autor: ąćęłńóśźż
Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł.

Wynagrodzenie członków zarządu z tytułu powołania opodatkowane są na zasadach ogólnych jako "inne" w rocznym zeznaniu, nie trzeba składać comiesięcznych deklaracji ani opłacać zaliczek.
Co ważne, od "powołania" nie trzeba opłacać składek zus/nfz.

A taki przychód powstały w wyniku zwolnienia z opłat to ch... wie kto i co wymyśli za pięć i pół roku???
JaC

-- -- -

Data: 2009-04-09 20:27:27
Autor: Marek
Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
Piter S. pisze:
[...]
[...]

Jeżeli członkowie zarządu mają pracować bez wynagrodzenia to dla kogo będzie kasa zbierana tytułem opłat za zarządzanie nieruchomością?

--
Marek

Data: 2009-04-09 22:52:15
Autor: Gotfryd Smolik news
Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
On Thu, 9 Apr 2009, Marek wrote:

Piter S. pisze:
[...]
[...]

IMVHO jest to możliwe - opłaty za zarządzanie mogą obejmować inne wydatki,
  związane z zarządzaniem (papier, prąd, kserowanie, korespondencja).
  Ale przyznam że Twoje pytanie dotyka istotnie słusznej treści :) (bo
te inne wydatki są raczej niskie).
  Widywałem wrzucane do worka z tytułem "opłaty za zarządzanie" wydatki
w postaci opłat za *eksploatację* budynku - wywóz śmieci na przykład,
i to by już było bardziej prawdopodobne (acz zgoda, źle zatytułowane).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-09 22:55:20
Autor: Piter S.
Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0904092248501.3992quad...
On Thu, 9 Apr 2009, Marek wrote:

Piter S. pisze:
[...]
[...]

Niekoniecznie źle zatytułowane, zgodnie z ustawą:

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

I to są właśnie te opłaty, z których zwolniony byłby zarząd (za wyjątkiem 1 - fundusz remontowy).

Ponawiam więc pytanie o sprawy skarbowe, zus itp.

--
Piotr

Data: 2009-04-13 09:54:16
Autor: Piter S.