Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica korespondencji

Data: 2010-04-23 02:19:19
Autor: jQ
Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica korespondencji
We wspólnocie, w której mieszkam, od jakiego¶ czasu trwa konflikt
między zarz±dem a czę¶ci± mieszkańców. Jako jeden z nich, nabrałem
podejrzeń, że zarz±d nie informuje mieszkańców o pewnych swoich
działaniach, szczególnie o czynionych wydatkach. Skontaktowałem się z
administratorem, który potwierdził moje podejrzenia. Przekazał mi
faktury wystawione na wspólnotę oraz dwa pisma - jedno od zarz±du
(chwilowo jednoosobowego) do administratora, drugie od administratora
do zarz±du. Faktury te i pisma powieliłem i wrzuciłem każdemu z
członków wspólnoty do skrzynki pocztowej, w tym również zarz±dowi.
Dzi¶ dowiedziałem się od administratora, że zarz±d "wszcz±ł ¶ledztwo",
próbuj±c ustalić Ľródło przecieku.
Zgodnie z ustaw± o własno¶ci lokali mi, jak i każdemu z członków
wspólnoty przysługuje prawo kontroli pracy zarz±du. Czy zatem
korespondencję między zarz±dem a administratorem wspólnoty obejmuj±
przepisy o ochronie tajemnicy korespondencji, czy też należy j±
traktować jako korespondencję publiczn±, do której dostęp może mieć
każdy z członków wspólnoty? Czy miałem prawo opublikować t±
korespondencję, aby powiadomić członków wspólnoty o działaniach
zarz±du?

Data: 2010-04-23 12:49:08
Autor: Adam KĹ‚obukowski
WspĂłlnota mieszkaniowa a tajemnica ko respondencji
W dniu 23.04.2010 11:19, jQ pisze:
We wspĂłlnocie, w ktĂłrej mieszkam, od jakiegoĹ› czasu trwa konflikt
między zarządem a częścią mieszkańców. Jako jeden z nich, nabrałem
podejrzeń, że zarząd nie informuje mieszkańców o pewnych swoich
działaniach, szczególnie o czynionych wydatkach. Skontaktowałem się z
administratorem, który potwierdził moje podejrzenia. Przekazał mi
faktury wystawione na wspĂłlnotÄ™ oraz dwa pisma - jedno od zarzÄ…du
(chwilowo jednoosobowego) do administratora, drugie od administratora
do zarządu. Faktury te i pisma powieliłem i wrzuciłem każdemu z
członków wspólnoty do skrzynki pocztowej, w tym również zarządowi.
Dziś dowiedziałem się od administratora, że zarząd "wszczął śledztwo",
próbując ustalić źródło przecieku.
Zgodnie z ustawą o własności lokali mi, jak i każdemu z członków
wspólnoty przysługuje prawo kontroli pracy zarządu. Czy zatem
korespondencję między zarządem a administratorem wspólnoty obejmują
przepisy o ochronie tajemnicy korespondencji, czy teĹĽ naleĹĽy jÄ…
traktować jako korespondencję publiczną, do której dostęp może mieć
każdy z członków wspólnoty? Czy miałem prawo opublikować tą
korespondencję, aby powiadomić członków wspólnoty o działaniach
zarzÄ…du?

Tajemnica korespondencji polega na tym ĹĽe nikt (bez zezwolenia sÄ…du) nie
może zaglądać do nadanej do Ciebie korespondencji. Korespondencja którą
odebrałeś, jest twoją własności i możesz z nią robić co ci się żywnie
podoba, kopiować, udostępniać komu chcesz, zrobić z niej plakaty i
oplakatować klatki schodowe, zrobić artystyczny kolaż, lub wrzucić do
niszczarki.

Jeżeli ktoś przekazał Ci swoją korespondencję (np. administracja
przekazała Ci kopię pisma które dostała od zarządu) - to też to jest w
tym momencie twoja własność, którą możesz dowolnie rozporządzać, chyba
że przekazujący coś sobie zastrzegł.

Adam KĹ‚obukowski

Data: 2010-04-23 04:56:19
Autor: jQ
Wspólnota mieszkaniowa a tajemnica korespondenc ji
Korespondencja któr±
odebrałe¶, jest twoj± własno¶ci i możesz z ni± robić co ci się żywnie
podoba, kopiować, udostępniać komu chcesz, zrobić z niej plakaty i
oplakatować klatki schodowe, zrobić artystyczny kolaż, lub wrzucić do
niszczarki.

Dzięki. Potwierdziłe¶ moje przypuszczenia :) No to mogę spać
spokojnie.

Data: 2010-04-23 04:59:19
Autor: jQ
On 23 Kwi, 13:56, jQ <jzysnar...@gmail.com> wrote:
> [...]
> niszczarki.

Dzięki. Potwierdziłe¶ moje przypuszczenia :) No to mogę spać

Zapytam też o tak± rzecz - czy administrator może odmówić mi
udostępnienia korespondencji wysłanej z konta e-mail zarz±du (mamy
takie, oficjalnie podane do wiadomo¶ci wspólnoty) na konto publiczne
administratora? Jest chyba różnica między tak± korespondencj±, a np.
korespondencj± wysłan± z prywatnego konta członka zarz±du na prywatne
konto księgowej.

Data: 2010-04-23 15:13:25
Autor: gacek
jQ wrote:
[...]

Z tego że ty masz prawo kontrolować zarz±d nie płynie chyba obowi±zek dla administratora żeby przekazywać tobie co sobie zażyczysz. Po ostatnim razie "babki" musiały się z użerać, więc teraz maj± w nosie.

gacek

Data: 2010-04-23 15:20:01
Autor: Adam KĹ‚obukowski
W dniu 23.04.2010 13:59, jQ pisze:
On 23 Kwi, 13:56, jQ <jzysnar...@gmail.com> wrote:
Korespondencja ktĂłrÄ…
[...]

Dzięki. Potwierdziłeś moje przypuszczenia :) No to mogę spać
spokojnie.

Zapytam też o taką rzecz - czy administrator może odmówić mi
udostępnienia korespondencji wysłanej z konta e-mail zarządu (mamy
takie, oficjalnie podane do wiadomości wspólnoty) na konto publiczne
administratora? Jest chyba różnica między taką korespondencją, a np.
korespondencją wysłaną z prywatnego konta członka zarządu na prywatne
konto księgowej.

Tajemnica korespondencji obejmuje całą korespondencje, niezależnie od
odbiorcy. Przy czym, tak naprawdę chodzi o jej przesył W momencie
odebrania, korespondencja może stać się dokumentem i to czy
Administracja ci ją udostępni zależy od jej woli i/lub umów z nią
zawartych. Przy czym, firmy mają obowiązek rejestrowania całej
przychodzÄ…cej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

Adam KĹ‚obukowski

Data: 2010-04-23 17:01:00
Autor: Maddy
W dniu 23-04-2010 15:20, Adam KĹ‚obukowski pisze:
Przy czym, firmy mają obowiązek rejestrowania całej
przychodzÄ…cej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

Tak a propos - jaki przepis nakłada na firmy taki obowiązek??

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-30 00:07:40
Autor: Gotfryd Smolik news
WspĂłlnota mieszkaniowa a tajemnica ko respondencji
On Fri, 23 Apr 2010, Maddy wrote:

W dniu 23-04-2010 15:20, Adam Kłobukowski pisze:
Przy czym, firmy maj± obowi±zek rejestrowania całej
przychodz±cej korespondencji - ale nie wiem czy to dotyczy emaili.

Tak a propos - jaki przepis nakłada na firmy taki obowi±zek??

....doł±czę się, bo widzę że przedpi¶ca przeoczył pytanie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-24 18:33:44
Autor: 666
Wspólnota mieszkaniowa, a tajemnica korespondencji.
Otóż jak kto¶ się uprze, to wezwie Cię przed oblicze prokuratora.

Wrzucanie do skrzynki pocztowej nie gwarantuje, że korespondencja jest skierowana do wła¶ciciela lokalu, bo mieszkanie może być np. wynajmowane.

Druga sprawa czy administrator miał prawo udostępnić Tobie nawet jako wła¶cicielowi dokumentację wspólnoty.
Takie prawo miałby zarz±d lub zarz±dca.

Data: 2010-04-25 09:28:24
Autor: jQ
Wspólnota mieszkaniowa, a tajemnica korespondencji.
Wrzucanie do skrzynki pocztowej nie gwarantuje, że korespondencja jest
skierowana do wła¶ciciela lokalu, bo mieszkanie może być np. wynajmowane.
Jak słusznie stwierdził Adam, korespondencja jak± otrzymuję na mój adres staje się moj± własno¶ci±, i miałem prawo zrobić z ni± co tylko chciałem. Po drugie - była to korespondncja służbowa, a więc publikuj±c j± nie naruszyłem niczyich dóbr osobistych.

Druga sprawa czy administrator miał prawo udostępnić Tobie nawet jako
wła¶cicielowi dokumentację wspólnoty.
Takie prawo miałby zarz±d lub zarz±dca.
Uważam, ze tak. Jako członek wspólnoty mam pełne prawo mieć dostęp do wszelkiej dokumentacji zarz±du, a tak± jest tez korespondencja zarz±du z administracj±. Co więcej, były to pisma poruszaj±ce kwestię finansów wspólnoty, a więc w interesie moim i innych członków wspólnoty było opublikowanie jej. Ponadto to chyba zarz±d łamie prawo, utrudniaj±c mi dostęp do tych informacji, prawda?

Data: 2010-04-26 18:18:58
Autor: PlaMa
jQ pisze:

Jak słusznie stwierdził Adam, korespondencja jak± otrzymuję na mój adres staje się moj± własno¶ci±, i miałem prawo zrobić z ni± co tylko chciałem.

Wg. Ciebie jak pod Twój adres przyjdzie przesyłka adresowana do Marka Nowackiego to masz prawo robić z ni± co tylko chcesz?

Data: 2010-04-27 07:44:05
Autor: jQ
On 26 Kwi, 18:18, PlaMa <mariush.pWYTNI...@wp.pl> wrote:
jQ pisze:

> [...]

Wg. Ciebie jak pod Twój adres przyjdzie przesyłka adresowana do Marka
Nowackiego to masz prawo robić z ni± co tylko chcesz?

Nie. Ale je¶li Marek Nowacki prze¶le j± do mnie, to tak.

Data: 2010-04-27 14:58:12
Autor: 666
Wspólnota mieszkaniowa, a tajemnica korespondencji.
No dobrze, podaj adres, to wy¶lę Ci:

a) ksi±żkę;
b) jaki¶ program mikroszitu, powiedzmy Wi¶ta wio; c) dane osobowe zadłużonych w Twojej wspólnocie;
d) list, z którego wynika, że niejaki Adam M. jest żydowskim .....  -  - z jednym i z drugim i z trzecim i z czwartym zrobisz, co Ci się podoba?

No to smacznego.

-- -- -

Data: 2010-04-29 02:30:57
Autor: jQ
On 27 Kwi, 16:58, " 666" <j...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:
No dobrze, podaj adres, to wy¶lę Ci:

a) ksi±żkę;
Podziękuję za prezent,

b) jaki¶ program mikroszitu, powiedzmy Wi¶ta wio;
Potraktuję jako prezent, darowiznę

c) dane osobowe zadłużonych w Twojej wspólnocie;
Najprawdopodobniej zainteresowałbym się, dlaczego trafiły do mnie. Nie
ujawniałbym ich ze względu na ustawę o ochronie danych osobowych. Ale
gdyby to było zestawienie w rodzaju - parter zalega tyle, pierwsze
piętro tyle, drugie tyle, to bym rozważył opublikowanie, je¶li
widziałbym w tym jaki¶ cel,

d) list, z którego wynika, że niejaki Adam M. jest żydowskim .....  -
 - z jednym i z drugim i z trzecim i z czwartym zrobisz, co Ci się podoba?
Może bym opublikował, może przekazał prasie, jako przykład
oszołomstwa.

Tak więc jedyne, co powstrzymywało by mnie w niektórych przypadkach
przed publikowanie korespondencji, to ochrona danych osobowych.
Dlatego np. ukryłem numer telefonu do członka zarz±du, który to numer
nie był podawany do wiadomo¶ci mieszkańców.

Data: 2010-04-30 10:37:24
Autor: 666
Wspólnota mieszkaniowa, a tajemnica korespondencji.
Niestety nie.
Na pocz±tek:
Nie odróżniasz korespondencji jak± otrzymujesz na Twój adres od korespondencji kierowanej do Ciebie.
A szkoda.

-- -- -