Współpraca 9rz przerzutki z 8rz kasetą.

Data: 2013-03-10 00:47:25
Autor: JDX
Współpraca 9rz przerzutki z 8rz kasetą.
Jest sobie trekkingowy Unibike Expedition GTS model na 2011r. Fabrycznie
siedzi tam 8-rzędowa kaseta CS-HG30-8I w wersji 11-32T napędzana
łańcuchem CN-HG40. Kaseta współpracuje z przerzutką RD-M591 (Deore)
która AFAIK jest przeznaczona do napędów 9-rzędowych. Przerzutką steruje
manetka SL-M310 (Altus) w wersji 8-rzędowej. Jakie mogą być niekorzystne
efekty takiego pomieszania? Czy w wyniku tego mogą wystąpić kłopoty ze
zmniejszaniem przełożeń polegające na tym, że przyciskając dźwignię
manetki trudno jest trafić w sąsiednie niższe przełożenie w wyniku czego
bardzo często przełożenie nie jest wcale zmieniane lub jest zmieniane od
razu o 2 przełożenia w dól. Oczywiście gdy wszystko jest wyczyszczone,
nasmarowane i wyregulowane to jest w miarę OK ale IMO nie idealnie. Do
tego dosyć szybko to się rozjeżdża i trzeba powtarzać proces.

I tak się zastanawiam czy może downgrade przerzutki do RD-M410 pomógłby
na tą dolegliwość? Bo z kolei nie odczuwam potrzeby przejścia na napęd
3x9 (chociaż jestem gotów to zrobić jeśli rozwiąże to mój problem).

Data: 2013-03-10 03:23:51
Autor: rzymo
cW dniu niedziela, 10 marca 2013 00:47:25 UTC+1 użytkownik JDX napisał:
która AFAIK jest przeznaczona do napędów 9-rzędowych. Przerzutką steruje
manetka SL-M310 (Altus) w wersji 8-rzędowej. Jakie mogą być niekorzystne
efekty takiego pomieszania?

Żadnych negatywnych efektów, przerzutka (jej wózek) przesunie się o tyle, o ile pozwoli manetka, czyli odpowiednio więcej dla napędu 8rz i mniej dla napędu 9rz. Zmieniają się manetki i kasety, przerzutka zostaje ta sama - jest identyczna :)

Data: 2013-03-10 12:11:03
Autor: JDX
On 2013-03-10 11:23, rzymo wrote:
[...]
[...]
Co w takim razie może być przyczyną mojego problemu? Tak jak napisałem,
pomaga czyszczenie i smarowanie więc może należy pogodzić się z tym, że
ta kombinacja po prostu tak ma?

Data: 2013-03-10 17:24:27
Autor: Akarm
W dniu 2013-03-10 12:11, JDX pisze:
Co w takim razie może być przyczyną mojego problemu? Tak jak napisałem,
pomaga czyszczenie i smarowanie
Co czyścisz i smarujesz?

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-03-10 17:50:55
Autor: JDX
On 2013-03-10 17:24, Akarm wrote:
W dniu 2013-03-10 12:11, JDX pisze:
Co w takim razie może być przyczyną mojego problemu? Tak jak napisałem,
pomaga czyszczenie i smarowanie
Co czyścisz i smarujesz?
Nic nie czyszczę ponieważ czyszczenie i regulację przerzutek do tej pory
robił to mój ulubiony serwis. :-D I po takiej operacji napęd zawsze
działał bardziej precyzyjnie. Sęk w tym, że nie na długo. W każdym razie
gwarancja mi się kończy i sam chcę zacząć grzebać w napędzie (pomimo
bardzo atrakcyjnych cen w moim ulubionym serwisie).

Data: 2013-03-10 18:04:05
Autor: ToMasz
W dniu 10.03.2013 17:50, JDX pisze:
On 2013-03-10 17:24, Akarm wrote:
[...]

jaki pisałem ze 2 lata temu, mam tak samo. tzn wtedy były to nowa kaseta shimano, nie pamietam jaka ale nie najtańsza, przerzutka wtedy szosa xxx2300 teraz hone, łańcuch hg40(chyba) i zwykły mechanizm korbowy xxx171. prosta, tania, spokojna 21 biegowa kombinacja do roweru którym tak sobie robie 2 tyś na rok. jak jest sucho i napęd czysty nasmarowany, - działa dobrze. jak jest mokro, albo napęd brudny - jedzie jak bym mielił w suporcie łożyska. (są maszynowe) pytałem co zrobić - nie wiadomo. zmieniałem łańcuch, zębatki przenie, tylne przerzutkę = zero efektów. Tak więc przyzwyczaiłem się. zima zabiła mi łańcuch, założyłem taki lepszy, ale sunrace - jak ręką odjął.... na tydzień. jak tylko deszcz spadł, dwie kałuże - znowu się "mieli"
Niem niej jednak wszyscy inni ludzie mówą że jestem przeczulony i rower mi działa jak szwajcarski zegarek. Niestety, wady napędu czuć tylko pod znacznym obciążeniem.
ToMasz

Ps
jak znajdziesz rozwiązanie moich problemów - stawiam piwo!

Data: 2013-03-10 23:59:19
Autor: MichałG
W dniu 2013-03-10 17:50, JDX pisze:
On 2013-03-10 17:24, Akarm wrote:
[...]

a pancerze kiedy wymieniałeś?

pozdrawiam
Michał

Data: 2013-03-10 03:56:12
Autor: Ignac
Współpraca 9rz przerzutki z 8rz kasetą.
W dniu niedziela, 10 marca 2013 00:47:25 UTC+1 użytkownik JDX napisał:
Jest sobie trekkingowy Unibike Expedition GTS model na 2011r. I tak si� zastanawiam czy mo�e downgrade przerzutki do RD-M410 pom�g�by na t� dolegliwo��?

 Wg.Shimano to wydaje się najwłaściwasza decyzja,bo ta przerzutka
 ma większe kółka wózka i przez to jest przecyzyjniesza,ta właśnie
 jest rekomedowana do Twojego napędu.  Ponadto przeregulowałbym przerzutkę przednią(FD-M412) zgodnie z
 instrukcją Shimano nr.SI-6KFFB-002 zawartą w Mountain Bike-podgrupa
 Alivio,manetki bym zostawił,chociaż powinny być ST-M410.

Data: 2013-03-10 12:32:32
Autor: JDX
On 2013-03-10 11:56, Ignac wrote:
[...]
 Wg.Shimano to wydaje się najwłaściwasza decyzja,bo ta przerzutka
 ma większe kółka wózka i przez to jest przecyzyjniesza,ta właśnie
 jest rekomedowana do Twojego napędu.
Tak właśnie sobie kombinowałem (tzn. że jest rekomendowana a nie
bardziej precyzyjna :-D). Ale w takim razie dlaczego przerzutka M591
jest 2x droższa od M410? :-D

 manetki bym zostawił,chociaż powinny być ST-M410.
ST-M410 to klamkomanetki więc w moim przypadku lepszym rozwiązaniem
byłoby chyba jednak zastosowanie manetek SL-M410. Czy wiesz może jaka
jest różnica (poza wyglądem zewnętrznym) pomiędzy manetkami M310 a M410?

Data: 2013-03-10 12:34:33
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 10 marca 2013 12:32:32 UTC+1 użytkownik JDX napisał:

Tak właśnie sobie kombinowałem (tzn. że jest rekomendowana a nie

bardziej precyzyjna :-D). Ale w takim razie dlaczego przerzutka M591

jest 2x droższa od M410? :-D

Przerzutki z większemi kółkami/krótszymi wózkami są precyzyjnijsze od pozostałych i precyzyjnośc z rekomendacją w tym przypadku się nie wykluczają.RD-M591 jest droższa,bo to grupa Deore i wcale nie oznacza że lepsze,bo dodatkowo kółka wózka 13 i 13,czy 15 i 13
są żywotniejsze (mają wiecej ząbków).
> [...]

byłoby chyba jednak zastosowanie manetek SL-M410. Czy wiesz może jaka

jest różnica (poza wyglądem zewnętrznym) pomiędzy manetkami M310 a M410?

Są wizualne różnice,wystarczy wyguglać stosowne obrazki,nie ruszałbym tych M-310,bo parakosalnie ja też na takich jeżdze i są b. precyzyjne,
ale docelowo(bo kupiłem rower z takimi)wymienię na M410.
Ponadto,jestem zwolennikiem przestrzegania kompatybilności,bo ta idea
nigdy nie zawiodła. A niezależnie od wszystkiego należy dbać o równe wyjeżdzanie zębatek
kasety (bez widocznych na oko różnic w zużyciu ich ząbków),bo to jest
bardzo istotny czynnik w precyzyjnej pracy każdego napędu.

Data: 2013-03-10 09:51:12
Autor: ToMasz
Współpraca 9rz przerzutki z 8rz kasetą.
W dniu 10.03.2013 00:47, JDX pisze:
(...)
O ile ja wiem, to decydująca jest manetka i zębatki, przerzutka ma nie wiele do "gadania". Popatrz na altusa który 10 lat temu był 7 rzędowy teraz jest chyba 9cio, a to ta sama przerzutka. Tyle że zawsze przy kombinowaniu napędu mogą wystąpić problemy pogarszające komfort jazdy, ale nie uniemożliwiające jazdę. sam tak mam, przyzwyczaiłem się i żyje.

ToMasz

Data: 2013-03-10 11:16:16
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sun, 10 Mar 2013 00:47:25 +0100, JDX napisał(a):

[...]

Jeśli tylko odległość między trybami (skok) w obu kasetach jest taka sama
to musi działać w drugiej skoro działa w pierwszej.
--
Jacek

Data: 2013-03-10 11:33:25
Autor: PeJot
W dniu 2013-03-10 00:47, JDX pisze:
Oczywiście gdy wszystko jest wyczyszczone,
nasmarowane i wyregulowane to jest w miarę OK ale IMO nie idealnie. Do
tego dosyć szybko to się rozjeżdża i trzeba powtarzać proces.

A co z geometrią haka ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-03-10 17:21:07
Autor: Akarm
Współpraca 9rz przerzutki z 8rz kasetą.
W dniu 2013-03-10 00:47, JDX pisze:
Jakie mogą być niekorzystne
efekty takiego pomieszania?

Żadne.

Czy w wyniku tego mogą wystąpić kłopoty

Nie.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-03-11 00:02:04
Autor: MichałG
[...]

jedyna dolegliwośc to konieczność zmiany serwisu na taki, który to wyreguluje. To dość oczywista czynność ale widocznie nie dla każdego serwisanta....

Pozdrawiam
Michał

Data: 2013-03-11 15:07:36
Autor: PeJot
W dniu 2013-03-11 00:02, MichałG pisze:

jedyna dolegliwośc to konieczność zmiany serwisu na taki, który to
wyreguluje. To dość oczywista czynność ale widocznie nie dla każdego
serwisanta....

Sporo serwisów działa zgodnie z zasadą, że owce się strzyże a nie zabija.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Współpraca 9rz przerzutki z 8rz kasetą.