Współwłasność - cd

Data: 2009-07-13 09:42:56
Autor:
Współwłasność - cd
Przeczytałam wszystko o współwłasności na tym forum, także wątek o bezumownym
korzystaniu. Widzę, że budzi pewne wątpliwości fakt wynagrodzenia z tego
tytułu od współwłaścicieli.A co z żona współwłaściciela, jesli nie am ona
tytułu prawnego do nieruchomości ( współwłaścicielem jest tylko jej mąż)?

Data: 2009-07-13 14:54:44
Autor: kuba
Współwłasność - cd
najlepszy_burak.SKASUJ@gazeta.pl pisze:
[...]

Żona może korzystać z takiego mieszkania w ramach tytułu prawnego męża w celu zaspokajania potrzeb rodziny. Jeżeli ta przesłanka nie jest spełniona, to w zasadzie nic jej do tej nieruchomości, z tym że dochody z niej uzyskane wchodzą do majątku wspólnego małżonków.

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-07-13 16:03:00
Autor: wombi
Współwłasność - cd
[...]

Źródło: "Informacja o działalności Sądu Najwyższego w 2008 r.", Warszawa 2009, str.15-16:

"Problematyki współwłasności dotyczy także uchwała, w której -- mówiąc najogólniej -- została podjęta kwestia roszczeń między współwłaścicielami. Sąd Najwyższy po dokonaniu wszechstronnej analizy przepisów, które wchodzą w grę, tj. w szczególności art. 222 w związku z art. 206 k.c. oraz art. 224 i 225 k.c., przyjął -- odpowiadając na konkretne pytanie postawione przez sąd powszechny -- że współwłaściciel może domagać się od pozostałych współwłaścicieli, korzystających z rzeczy wspólnej z naruszeniem art. 206 k.c. w sposób wykluczający jego współposiadanie, wynagrodzenia za korzystanie z tej rzeczy z zachowaniem przesłanek określonych w art. 224 § 2 lub art. 225 k.c. Wynagrodzenie to może być zasądzone "w odrębnym procesie" albo w ramach postępowania o zniesienie współwłasności, jeżeli zostało wszczęte (art. 618 k.p.c.). Zaznaczył jednocześnie, że żądania przez współwłaściciela wynagrodzenia od pozostałych współwłaścicieli nie może usprawiedliwiać posiadanie przez nich rzeczy wspólnej "ponad udział", ponieważ w sytuacjach objętych hipotezą art. 206 k.c. nie można zasadnie mówić o uprawnieniu współwłaścicieli do korzystania z rzeczy wspólnej w granicach udziału. Samo zatem twierdzenie współwłaściciela o korzystaniu przez innego współwłaściciela z rzeczy wspólnej w zakresie przewyższającym przysługujący mu udział nie daje podstaw do dochodzenia od niego z tego tytułu jakiegokolwiek roszczenia (III CZP 3/08)".

Data: 2009-07-13 15:45:13
Autor:
Współwłasność - cd
wombi <wombi@usun.to.onet.eu> napisał(a):
> [...]

"Problematyki współwłasności dotyczy także uchwała, w której -- mówiąc najogólniej -- została podjęta kwestia roszczeń między współwłaścicielami. Sąd Najwyższy po dokonaniu wszechstronnej analizy przepisów, które wchodzą w grę, tj. w szczególności art. 222 w związku z art. 206 k.c. oraz art. 224 i 225 k.c., przyjął -- odpowiadając na konkretne pytanie postawione przez sąd powszechny -- że współwłaściciel może domagać się od pozostałych współwłaścicieli, korzystających z rzeczy wspólnej z naruszeniem art. 206 k.c. w sposób wykluczający jego współposiadanie, wynagrodzenia za korzystanie z tej rzeczy z zachowaniem przesłanek określonych w art. 224 § 2 lub art. 225 k.c. Wynagrodzenie to może być zasądzone "w odrębnym procesie" albo w ramach postępowania o zniesienie współwłasności, jeżeli zostało wszczęte (art. 618 k.p.c.). Zaznaczył jednocześnie, że żądania przez współwłaściciela wynagrodzenia od pozostałych współwłaścicieli nie może usprawiedliwiać posiadanie przez nich rzeczy wspólnej "ponad udział", ponieważ w sytuacjach objętych hipotezą art. 206 k.c. nie można zasadnie mówić o uprawnieniu współwłaścicieli do korzystania z rzeczy wspólnej w granicach udziału. Samo zatem twierdzenie współwłaściciela o korzystaniu przez innego współwłaściciela z rzeczy wspólnej w zakresie przewyższającym przysługujący mu udział nie daje podstaw do dochodzenia od niego z tego tytułu jakiegokolwiek roszczenia (III CZP 3/08)".

No dobrze, ale jesli mamy do czynienia z sytuacją, ze nie jest sie
dopuszczonym do posiadania, ale przeciez nie na piśmie. Czy mozna wobec tego
żądać wynagrodzenia powołując się na ten fakt, oni ewentualnie mogą bronic sie
dopuszczeniem do posiadania?

Data: 2009-07-13 18:49:01
Autor:
Współwłasność - cd