Data: 2009-06-09 12:14:37 | |
Autor: GumoL | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
Witam,
Zastanawiam się nad zmianą roweru, z obecnie użytkowanych mtb i miejskiej kozy na jakiś rower crossowy, najchętniej z wielobiegową piastą. Dylemat mam taki, czy piasta tego typu zniesie szwendanie się po wiosennym lesie, gdzie spod kół chlapie błoto, i po takiej przejażdżce rower oblepiony jest w zasadzie cały, czy nie zaszkodzą jej podjazdy - może niezbyt wysokie i strome, ale nie stronię od nich. Z drugiej strony, czy rezygnując z przedniej przerzutki dam radę w terenie leśnym, pofałdowanym. Czy większe i węższe koła poradzą ze wspomnianym wcześniej wiosenno-zimowym śniegiem i błotem, i później na piaszczystych leśnych drogach, czy stosowane w crossach amortyzatory nie umrą od takiego traktowania. Z pewnością taki rower lepiej się będzie sprawował w mieście, i na przejażdżkach po szosie, jeżdżę takie mieszane trasy, ostatnio ~50 km, i tak fifty-fifty las i szosa. Ma może ktoś z Waś doświadczenia w takiej materii? GumoL -- |
|
Data: 2009-06-09 05:31:51 | |
Autor: Saurus | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
Zadaj sobie pytanie ilu biegów używasz w standardowym systemie 3x8/9.
8 biegowa piasta da ci taką rozpiętość przełożeń jak kaseta o szerokim zakresie (11-30, 11-32) i jedna tarcza z przodu. A jeśli chodzi o same piasty, to bardzo je lubię i polecam, używałem wcześniej 7 biegowej Sram, teraz mam rower z 3 biegową Sram i szykuję jeden z 8 biegową piastą Shimano i nie czuję potrzeby powrotu do zwykłego napędu (chociaż w tym rowerze gdzie będę miał 8 biegów zakładam korbę z 2 tarczami z przodu, ale tam muszę poszerzyć zakres przełożeń). Tylko do jazdy w lesie itp. nie bierz czasem wersji z hamulcem torpedo - fajny jest, ale w niektórych sytuacjach brak możliwości ustawienia pedałów przez kręcenie do tyłu może być denerwujący. |
|
Data: 2009-06-09 06:16:28 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 9 Cze, 14:14, "GumoL" <dgumo...@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
Dylemat mam taki, czy piasta tego typu zniesie szwendanie się po wiosennym Mam rower, miejski, ale katowany w każdych warunkach, las, dzikie zjazdy:), miasto (sól!) . Radę daje. Dwie zimy za nim, napęd dalej chodzi wyśmienicie (oprócz zmiany biegów - brudna/postrzępiona linka przerzutki, nie chce mi się zmieniać). Piasta to SRAM Spectro S7, podobno brak szczególnych uszczelnień. Codziennie w zimę 1h-1,5h jazdy, częściowo przez pola, w weekend tyrana w lasie. Taki napęd jest bardzo, bardzo odporny na złe warunki, a łańcuch tani. O ile nie zamarznie woda w linach to sprawuje się lepiej od zewnętrznych przerzutek (w zimie). Wadą takiej piasty jest prędkość zmiany biegów, o ile pamiętam to od nowości był wolniejszy od zwykłych przerzutek. Niewiele, ale jednak. Gdybyś kupował - to bierz wersję bez torpeda! Jazda w terenie z torpedem jest straszna, przynajmniej dla mnie. Czy większe i węższe koła poradzą ze wspomnianym wcześniej wiosenno-zimowymJak najbardziej sobie poradzą, napewno gorzej od mtb, ale ja zakładam 45c z bieżnikiem i jeździ się zazwyczaj dobrze. I większe koła są dla mnie jakoś wygodniejsze - chyba amortyzują lepiej nierówności. Pozatym - w sezonie wiosenno-zimowym takie drogi często są zamarznięte/ pokryte śniegiem, więc jest łatwiej dla "większych i węższych kół". czy stosowane w crossach amortyzatory nie umrą od takiego traktowania.Jeden padł mi po 1 zimie (jest sztywny jak... sztywny widelec), ten w miejskim cały czas się trzyma. To zależy na co trafisz |
|
Data: 2009-06-09 13:56:55 | |
Autor: GumoL | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
Mam rower, miejski, ale katowany w ka=BFdych warunkach, las, dzikie Właśnie uświadomiłem sobie, że pytanie zasadnicze w tym wątku, to czy mogę używać takiego crossa jak mtb? GumoL -- |
|
Data: 2009-06-09 07:29:35 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 9 Cze, 15:56, "GumoL" <dgumowsk.SKA...@gazeta.pl> wrote:
> Mam rower, miejski, ale katowany w ka=BFdych warunkach, las, dzikie Zalezy co rozumiesz pod pojeciem "jak mtb"... Ja kupiłem crossa, własnie zeby uzywac jako mtb (jestem wysoki i potrzebowalem 28"). Ale przekonalem sie, ze cross napewno nie zastapi mtb - amortyzator ma mniejszy skok (moj akurat 40mm, :/), pracuje gorzej od podobnych cenowo 26" amorkow. Do crossow wchodza wezsze opony, ale duzo zalezy od techniki - ja jezdzilem po piachu na crossie tam gdzie koledzy nie mogli na 26":) (no dobra mialem przewage w postaci bieznika). Geometria tez moze byc inna w crossie, ale bardziej na wygode nastawiona. W ciezkim terenie mtb napewno bedzie mial przewage, ale tak jak piszesz: lesne sciezki, pofaudowany teren itp, to duze kola sa MZ BOSKIE! |
|
Data: 2009-06-09 17:36:09 | |
Autor: Artur | |
WszechstronnoĹÄ crossa z piastÄ wielobiegowÄ | |
wtorek, 09 cze, miok:
Właśnie uświadomiłem sobie, że pytanie zasadnicze w tym wątku, to czy mogęZalezy co rozumiesz pod pojeciem "jak mtb"... O 29erach słyszał? :) Niestety jakoś ciężko o tym dyskutować na polskich forach - od razu robi się atmosfera religijnych wojen. No i cross crossowi nierówny. Ja mam takiego z geometrią MTB do którego wchodzą opony 2,1 (rama Merida Crossway 8700), do popularnego Unibike Vipera wejdą opony 2,0. Lepsze amortyzatory to powietrzne Suntoury (lepiej te sprzed kilku lat) za ok. 500 zł, Marzocchi TXC za ok. 1000 albo RST M-29 za 900 zł który podobno jakościowo jest bardzo dobry i dorównuje tym zwykłym MTB za podobną kasę. |
|
Data: 2009-06-09 11:01:24 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 9 Cze, 19:36, Artur <artur...@REMOVEgmail.com> wrote:
O 29erach słyszał? :)Słyszał, słyszał, tyle ze juz po zakupie crossa. Ale to wyzsza poka cenowa, wiec nie wspominalem. Jak zdobede fundusze to kupuje 29era wlasnie:D |
|
Data: 2009-06-09 18:28:02 | |
Autor: Artur | |
WszechstronnoĹÄ crossa z piastÄ wielobiegowÄ | |
wtorek, 09 cze, miok:
Jak zdobede fundusze to kupuje 29era wlasnie:D No ja też się szykuje kupić na przyszły sezon takiego 29era z prawdziwego zdarzenia - prawdopodobnie na stalowej ramie Surly (koszt ramy ok. 1500zł). |
|
Data: 2009-06-09 17:45:52 | |
Autor: Wooyek | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
> Właśnie uświadomiłem sobie, że pytanie zasadnicze w tym wątku, to Czyli krótko mówiąc: nic, tylko brać 29er-a! :) Podejrzewam, że optymalnym rowerem do takiej jazdy byłby właśnie jakiś 29er z Nexusem/Alfine. A piasta wielobiegowa da radę - pod pewnymi względami może nawet lepiej, niż napęd tradycyjny (wszystko zamknięte w środku, szeroki łańcuch, brak przekosów). -- Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl // |
|
Data: 2009-06-10 06:46:26 | |
Autor: GumoL | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
Wooyek <wooyek@(nospam)epf.pl> napisał(a):
> > Właśnie uświadomiłem sobie, że pytanie zasadnicze w tym wątku, to OK, poproszę opinię użytkownika 29 na temat moich wymagań: - sportowa pozycja, jak na mtb - dobra amortyzacja przodu (drogi leśne usiane poprzecznymi korzeniami) - piasta wielobiegowa - opony - żeby były dobre na piach, na mokry piach, na omszałe korzenie (na zjazdach często takie trafiam), ale i pozwoliły osiągać dobre prędkości podróżne na szosach, i żeby mieściły się w błotnikach Ważnym czynnikiem jest nierzucalność w oczy, chciałbym móc zostawiać rower w niektórych miejscach, ale to można załatwić we własnym zakresie srebrną taśmą, porwanymi naklejkami dziecięcymi, chociaż szkoda, że takie rzeczy trzeba robić w naszym pięknym kraju. Czy coś takiego można kupić, czy raczej składać. GumoL -- |
|
Data: 2009-06-10 13:12:34 | |
Autor: Wooyek | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
OK, poproszę opinię użytkownika 29 na temat moich wymagań: Nie jestem użytkownikiem, za niski na to jestem ;) - sportowa pozycja, jak na mtb Jak najbardziej możliwe. - dobra amortyzacja przodu (drogi leśne usiane poprzecznymi Również - coraz więcej amortyzatorów jest dostępnych pod 29" (chociażby Reba). - piasta wielobiegowa To raczej w jakichś niszowych rowerach - ja się nie spotkałem, choć pewnie są. Napęd raczej trzeba by dokupić osobno - pewnym ułatwieniem będzie to, że wiele 29erów to przy okazji singlespeedy (taka moda...) - więc od razu masz odpowiednią korbę i haki w ramie. - opony - żeby były dobre na piach, na mokry piach, na omszałe Omszałe korzenie i szosa? Na Twoim miejscu spytałbym w Erze ;) Ew. Racing Ralphy lub Maxxisy Aspen (jeszcze nie w Polsce). Generalnie budowa takiego rowerka pewnie okaże się dość kosztowną zabawą dla pasjonata. Jeśli potrzebujesz roweru ze względów praktycznych, z rozsądku itd. to pewnie prościej będzie kupić tego crossa (już z Nexusem, a jeszcze lepiej Alfine) i do tego dobry amortyzator (ktoś już w tym wątku podał modele) i grube (1,9-2,0") opony z "męskim" bieżnikiem. -- Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl // |
|
Data: 2009-06-10 14:45:25 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
WszechstronnoĹÄ crossa z pia stÄ wielobiegowÄ | |
On Wed, 10 Jun 2009 13:12:34 +0200
"Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> wrote: > - piasta wielobiegowa Praktycznie wszystkie stalowe 29ery sÄ w jakiĹ sposĂłb przystosowane do piast wielobiegowych (czy innych ostrokoĹowych). NajczÄĹciej to bÄdÄ haki torowe, niekiedy haki pionowe z regulacjÄ poĹoĹźenia, w droĹźszych â mimoĹrodowe suporty, haki âukoĹneâ chyba najrzadziej. Generalnie budowa takiego rowerka pewnie okaĹźe siÄ doĹÄ kosztownÄ zabawÄ dla pasjonata. Bo ja wiem? Poza ramÄ przecieĹź wszystko standardowe i jak dĹugo nie prĂłbujesz udziwniaÄ, nie ma problemĂłw. A udziwniaÄ moĹźna i normalnego gĂłrala. :) -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2009-06-10 15:33:43 | |
Autor: Artur | |
WszechstronnoĹÄ crossa z piastÄ wielobiegowÄ | |
środa, 10 cze, Tomasz Minkiewicz:
Generalnie budowa takiego rowerka pewnie okaże się dość kosztowną zabawą dla pasjonata.Bo ja wiem? Poza ramą przecież wszystko standardowe i jak długo nie No, jeszcze trzeba zapłacić więcej za amortyzator. A Shimano wymyśliło że 29ery potrzebują niestandardowej kasety 36T :). |
|
Data: 2009-06-10 18:06:20 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
WszechstronnoĹÄ crossa z pia stÄ wielobiegowÄ | |
On Wed, 10 Jun 2009 15:33:43 +0000 (UTC)
Artur <arturrad@REMOVEgmail.com> wrote: Ĺroda, 10 cze, Tomasz Minkiewicz: Dlatego mĂłj 29er jest sztywny na obu koĹcach. :) A Shimano wymyĹliĹo Ĺźe A coĹ sĹyszaĹem. Ale ile ona bÄdzie miaĹa zÄbĂłw na najmniejszej koronce i ilorzÄdowe to ma byÄ? Gdyby tak 11-36 w 9 rzÄdach, to kupujÄ od razu â wychodzi bardzo rĂłwny postÄp miÄdzy koronkami, lepszy zarĂłwno od 11-34@9, jak i 11-36@10. Tylko mam nadziejÄ, Ĺźe to bÄdzie ZNACZNIE taĹsze od XX. Pod wpĹywem sÄ siedniego wÄ tku poszedĹem to cudo obejrzeÄ i z letka zdÄbiaĹem zobaczywszy cenÄ. :-| -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2009-06-10 09:36:33 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 18:06, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
> A Shimano wymyśliło że 9 rzędowe, w grupie Deore "2010"!, najmniejsza 12T. http://tinyurl.com/bnwbeh i zdjęcie: http://tinyurl.com/mgszkq |
|
Data: 2009-06-10 18:40:43 | |
Autor: Wooyek | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
> A coś słyszałem. Ale ile ona będzie miała zębów na najmniejszej SLX (tylko czas premiery zbiega się z Deore 2010). -- Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl // |
|
Data: 2009-06-10 15:32:24 | |
Autor: Artur | |
WszechstronnoĹÄ crossa z piastÄ wielobiegowÄ | |
środa, 10 cze, Wooyek:
- dobra amortyzacja przodu (drogi leśne usiane poprzecznymiRównież - coraz więcej amortyzatorów jest dostępnych pod 29" (chociażby Reba). Tak, choć wybór niestety znacznie mniejszy a stosunek cena/jakość też raczej mniejszy niż te do 26". - opony - żeby były dobre na piach, na mokry piach, na omszałeOmszałe korzenie i szosa? Na Twoim miejscu spytałbym w Erze ;) Ew. Racing Ralphy lub Maxxisy Aspen (jeszcze nie w Polsce). Racing Ralphów to na mokre bym nie polcał, np. dostępne w Polsce Michelin XC/AT są bardzo dobre (choć na szosie spore opory i łatwo zużywalny bieżnik). A na szosę masz całą gamę różnych opon turystycznych i sportowych. |
|
Data: 2009-06-10 08:15:30 | |
Autor: amrac | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
miok pisze:
Wadą takiej piasty jest prędkość zmiany biegów, Należy dodać dla niewtajemniczonych, że odwrotnie niż w "tradycyjnych" systemach, biegi w piaście zmieniają się gdy _nie_ kręcimy pedałami (koło oczywiście musi się kręcić). Przynajmniej ja tak mam:) |
|
Data: 2009-06-10 00:42:33 | |
Autor: Saurus | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 08:15, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:
Należy dodać dla niewtajemniczonych, że odwrotnie niż w "tradycyjnych" Przy czym nie trzeba zatrzymywać nóg tylko nieznacznie "odpuścić", a w 8 biegowym Nexusie są mechanizmy dzięki którym pod normalnym obciążeniem pedałowania też da się zmienić biegi. Na postoju też powinno się dać o ile nie naciskasz nogą na pedał. |
|
Data: 2009-06-10 00:53:21 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 09:42, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:
Przy czym nie trzeba zatrzymywać nóg tylko nieznacznie "odpuścić", a wAle tak podobno nie powinno sie robic (zmiana biegu i równocześne pedałowanie), czy w tym Nexusie tez nie jest wskazane (tzn. niszczy mechaniz, tyle ze mniej niz w innych, czy cos w tym stylu), czy jest _w pelni_ do tego przystosowany? |
|
Data: 2009-06-10 00:58:41 | |
Autor: Saurus | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 09:53, miok <michal....@gmail.com> wrote:
Ale tak podobno nie powinno sie robic (zmiana biegu i równocześne Ale co miałoby niszczyć mechanizm? Jeśli słyszysz zgrzyty, coś szarpie to jasne, to jest nie w porządku, ale większość piast po prostu nie zmieni biegu dopóki nie odpuścisz nieco. To nie jest czarna magia :) Ja w tej chwili nawet już nie zauważam że na zmianę biegu cokolwiek muszę robić inaczej. Nie wiem dokładnie jak działa mechanizm w tym Nexusie, ale Shimano twierdzy że wykorzystuje siłę pedałowania - może synchronizuje sąsiednie biegi do obecnego w jakiś sposób i pozwala na gładką zmianę. |
|
Data: 2009-06-10 02:09:40 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 09:58, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:
Ale co miałoby niszczyć mechanizm? Jeśli słyszysz zgrzyty, coś szarpieSam nie wiem, chciałem sie dowiedziec wlasnie. Osoba od ktorej dostalem rower z tą piastą (SRAM S7) mowila, ze "tak nie mozna bo costam sie niszczy". W coś trzeba wierzyć:) Dzieki za sprostowanie mojej wiedzy:p |
|
Data: 2009-06-10 11:21:14 | |
Autor: mt | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
miok pisze:
On 10 Cze, 09:58, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote: Nie wiem jak piasty SRAM, ale ponoć w Shimano Alfine przerzuca się normalnie bez zbędnych ceregieli. Tu masz artykuł: http://bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=14&art=660 -- marcin |
|
Data: 2009-06-15 11:20:04 | |
Autor: dsotO | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 11:21, mt <telep...@interia.pl> wrote:
miok pisze: Nie wiem jak piasty SRAM, ale ponoć w Shimano Alfine przerzuca się Przyłączam się do opinii Saurusa. Alfine, którego mam, przy zrzucaniu na twardsze obciążenie przy normalnym obciążeniu (nie stojąc nawet na nogach) skutkuje nieprzyjemnym szarpnięciem. Wystarczy więc przerzucać manetką w martwym punkcie (korby w pionie) i problem w zasadzie nie istnieje. |
|
Data: 2009-06-10 00:46:14 | |
Autor: miok | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
On 10 Cze, 08:15, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:
miok pisze:Tez tak mam, kolejna wada, bo wybija z rytmu jak podjezdzam pod gorke, zrzucam bieg na 1 i musze przestac pedalowac, a bieg nie wskakuje przez kilka sekund, a czasami wogole, tylko pozniej po wjechaniu na gorke:/ |
|
Data: 2009-06-10 09:45:52 | |
Autor: Wooyek | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
> Wadą takiej piasty jest prędkość zmiany biegów, W dobrych, niezużytych piastach można zmieniać w dowolnym momencie (byle nie pod dużym obciążeniem). -- Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl // |
|
Data: 2009-06-10 15:33:08 | |
Autor: kenubi | |
Wszechstronność crossa z piastą wielobiegową | |
GumoL wrote:
Podepnę się trochę. Czy ktoś może widział/ma coś takiego? -> LD839 Jtek 8 Speed Bar-End Shifter http://www.sheldonbrown.com/harris/shimano-nexus.html Mam starego Sachs-7 i zmianę biegów "dźwigienką" - dla mnie świetna sprawa, rapid przełącza po 1 biegu, obracanie manetką też mi nie pasuje (nie lubię wykręcania ręki) a na dźwigience trzymam palec i błyskawicznie skaczę o 1-6 biegów. Czy to jest prawie dokładnie takie rozwiązanie? |