Wszystkie auta je縟勘 tak samo

Data: 2011-04-21 10:52:34
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
Z tej grupy mo偶na dowiedzie膰 si臋 wielu ciekawych rzeczy. Kiedy艣 dowiedzia艂em si臋 na przyk艂ad, 偶e bardzo kreatywnym sposobem zast膮pienia zu偶ytej opony jest obwi膮zanie felgi w臋偶em ogrodowym. Ale tym razem nie b臋dzie o tym. ;-) Kto艣 tu pisa艂 tak偶e, 偶e wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo, a r贸偶nice w prowadzeniu pomi臋dzy nimi s膮 g艂贸wnie subiektywne.

Ostatnio mimowolnie przeprowadzi艂em eksperyment, kt贸ry zada艂 k艂am tym twierdzeniom. Ot贸偶 na pewnej niemieckiej autostradzie znajduje si臋 艂uk, kt贸ry w 艣rodkowej cz臋艣ci ma troch臋 nier贸wno艣ci. Autem ze sportowym zawieszeniem i niskoprofilowymi oponami da si臋 go przejecha膰 bez problemu z pr臋dko艣ci膮 150-180 km/h. Ostatnio jecha艂em autem ze zwyk艂ym zawieszeniem i zwyk艂ymi oponami (stan techniczny bez zastrze偶e艅) i przy 100-120 km/h przestawi艂o mi ty艂 o 艂adne p贸艂 metra, tak, 偶e musia艂em lekko kontrowa膰.

I co Wy na to? ;)

Data: 2011-04-21 13:00:05
Autor: krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz]
W dniu 2011-04-21 12:52, to pisze:

[...]

M贸j 艣wiatopogl膮d leg艂 w gruzach. Nie wiem co mam powiedzie膰...
Prosz臋 Ci臋 tylko, nie r贸b eksperyment贸w udowadniaj膮cych, 偶e wszystkie potrawy na 艣wiecie nie smakuj膮 tak samo, bo nie b臋d臋 wiedzia艂 co mam je艣膰...

--
Krzysiek Niemkiewicz - inicja艂y[at]post.pl
-- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- --

Data: 2011-04-21 11:08:15
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz]
M贸j 艣wiatopogl膮d leg艂 w gruzach. Nie wiem co mam powiedzie膰...

No dobra, ale spodziewa艂e艣 si臋, 偶e r贸偶nica b臋dzie tak du偶a? I to nie by艂 pojedynek Matiz vs. Ferrari tylko dupow贸z vs. dupow贸z (z tym, 偶e jeden wyra藕nie lepszy).

Data: 2011-04-21 13:35:49
Autor: Robson
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
I co Wy na to? ;)

Nie rob eksperymentow z zamknietymi polzaporami - kobiecie sie nie udalo...

Data: 2011-04-21 11:48:57
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Robson
I co Wy na to? ;)

Nie rob eksperymentow z zamknietymi polzaporami - kobiecie sie nie
udalo...

Pi艂e艣?

Data: 2011-04-21 14:05:49
Autor: Excite
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
W dniu 2011-04-21 12:52, to pisze:
Kto tu pisa tak縠, 縠 wszystkie auta je縟勘 tak samo,
a r罂nice w prowadzeniu pomi阣zy nimi s g丑wnie subiektywne.

Im mocniejszy silnik tym r罂nice w prowadzeniu wida wyra糿iej. Jak kto je糳zi bud縠towymi mu砤mi co si prowadzi硑 przeci阾nie s砤bo to faktycznie mo縠 odnie舵 wra縠nie 縠 wi阫szych r罂nic nie ma. Czy pojedzie Fabi 1.4, Aveo 1.4 czy zaszaleje Lanosem albo nawet Golfem 1.6 to co za r罂nica, jedzie i tyle. A z pod 秝iate i tak wi阫szo舵 startuje w tempie Fiata 126p 縠by spali mniej (pal眂 przy tym wi阠ej).

Data: 2011-04-21 15:41:58
Autor: robot
W dniu 2011-04-21 14:05, Excite pisze:
A z pod 秝iate i tak wi阫szo舵
startuje w tempie Fiata 126p 縠by spali mniej (pal眂 przy tym wi阠ej).

O o, w砤秐ie. Mnie to dobija. W moim mie禼ie sprawnie rusza nie wi阠ej
ni na oko 1 na 50 samochod體. Z tym spalaniem to te chyba si zgadza.

Data: 2011-04-21 21:10:48
Autor: Przemys砤w Czaja
Wszystkie auta je縟勘 tak samo

U縴tkownik "Excite"

Im mocniejszy silnik tym r罂nice w prowadzeniu wida wyra糿iej.

Popatrz Pan, a ja g硊pi my秎a砮m, 縠 wszystko zale縴 od zawieszenia nie od silnika...

Data: 2011-04-21 14:27:34
Autor: news-gazeta
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
100-120 km/h przestawi艂o mi ty艂 o 艂adne p贸艂 metra, tak, 偶e musia艂em lekko
kontrowa膰.

Zmy艣lasz albo nie znasz sie.
Na pewno Ci nic nie przestawilo.

Pozdrawiam - Darek.

Data: 2011-04-21 14:39:51
Autor: Pete
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
On 4/21/2011 5:52 AM, to wrote:

I co Wy na to? ;)

Za szybko jezdzisz. :)

Pozdr.
Pete

Data: 2011-04-21 14:41:00
Autor: Robert_J
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
...przy
100-120 km/h przestawi艂o mi ty艂 o 艂adne p贸艂 metra, tak, 偶e musia艂em lekko
kontrowa膰.

I to jest w艂a艣nie "subiektywne" ;-). Gdyby Ci przestawi艂o o p贸艂 metra w takich warunkach o jakich piszesz to raczej by艣 ju偶 tu nie pisa艂 ;-)

Data: 2011-04-21 13:44:25
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Robert_J
I to jest w艂a艣nie "subiektywne" ;-). Gdyby Ci przestawi艂o o p贸艂 metra w
takich warunkach o jakich piszesz to raczej by艣 ju偶 tu nie pisa艂 ;-)

Niby dlaczego? ;)

Data: 2011-04-21 17:47:12
Autor: Lethal
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
I to jest w艂a艣nie "subiektywne" ;-). Gdyby Ci przestawi艂o o p贸艂 metra w
takich warunkach o jakich piszesz to raczej by艣 ju偶 tu nie pisa艂 ;-)

Niby dlaczego? ;)

bo kolega Robert_J w takiej sytuacji by nie opanowa艂 pojazdu, wi臋c my艣li ze nikt nie porafi :) proste :)

Data: 2011-04-21 15:28:33
Autor: pwz
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
W dniu 2011-04-21 12:52, to pisze:
(...)
I co Wy na to? ;)

A widzia艂e艣 palenie gumy w beemce?
pwz

Data: 2011-04-22 21:51:52
Autor: Mario
W dniu 2011-04-21 15:28, pwz pisze:
W dniu 2011-04-21 12:52, to pisze:
(...)
I co Wy na to? ;)

A widzia砮 palenie gumy w beemce?
pwz

Ja widzia砮m. Wszyscy mieli ubaw jak ten niemiecki 秏ietnik si zapali bo nie m骻 dotrzyma kroku 30letniemu Transamowi. :-)

pozdrawiam
mario

Data: 2011-04-21 20:37:36
Autor: Tomasz Pyra
[...]

Tylko to s膮 w艂a艣nie te subiektywne odczucia kierowcy.
Oparte o komfort brania zakr臋tu, a nie faktyczne mo偶liwo艣ci samochod贸w.

W praktyce r贸偶nice w pr臋dko艣ci pokonywania 艂uku na asfalcie, mi臋dzy szybkimi sportowymi modelami, a autami klasy Tico czy inny Polonez s膮 rz臋du 10% je偶eli kierowca wykorzysta ich mo偶liwo艣ci.

Bo to w艂a艣nie taka pu艂apka w tych lepszych samochodach - du偶o bardziej "komfortowo" daj膮 si臋 podprowadzi膰 pod pr臋dko艣ci przy kt贸rych b臋d膮 ju偶 zupe艂nie nie do opanowania, podczas gdy jakie艣 bujaj膮co-skacz膮ce zawieszenie daje sygna艂y ostrzegawcze du偶o wcze艣niej.

A r贸偶nice o kt贸rych piszesz (100 vs 150km/h) na tym samym 艂uku oznacza艂yby r贸偶nic臋 przyczepno艣ci rz臋du 225% - nierealne je偶eli chodzi o normalne samochody.

Data: 2011-04-21 22:08:37
Autor: J.F.
Wszystkie auta je縟抗 tak samo
On Thu, 21 Apr 2011 20:37:36 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
Tylko to s w砤秐ie te subiektywne odczucia kierowcy.
Oparte o komfort brania zakr阾u, a nie faktyczne mo縧iwo禼i samochod體.
W praktyce r罂nice w pr阣ko禼i pokonywania 硊ku na asfalcie, mi阣zy szybkimi sportowymi modelami, a autami klasy Tico czy inny Polonez s rz阣u 10% je縠li kierowca wykorzysta ich mo縧iwo禼i.

Mowisz ze wystarczylo 10% wolniej
http://www.youtube.com/watch?v=qd7h5vVQZPs
:-)

A r罂nice o kt髍ych piszesz (100 vs 150km/h) na tym samym 硊ku oznacza硑by r罂nic przyczepno禼i rz阣u 225% - nierealne je縠li chodzi o normalne samochody.

Mnie sie tam nie chce wierzyc zeby na niemieckiej autostradzie
przestawialo auto przy 120. Owszem, nie wykluczam - ale ograniczenie wtedy do 80.

Czyli albo kolega zmysla, albo to jakis zlom bez amorow.

A tak nawiasem mowiac, to dawno dawno temu, w ubieglym wieku i za
dwiemia powodziami, byla we wroclawiu ulica legnicka z ciekawie
wyprofilowanym zakretem. Nie zeby jakos bardzo zle, setka dawalo sie
przejechac, ale juz trzeba sie bylo skupic.
No i tysiace kierowcow dziennie przejezdzalo, az przyszedl jakis
rajdowiec, wypadl na wewnetrzna, zniszczyl wiate na przystanku,
zniszczyl plot przy torowisku ..

J.

Data: 2011-04-21 22:46:17
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-21 22:08, J.F. pisze:
[...]

Tu to kierowca nawywija - zabra si za wyprzedzanie, spanikowa i zacz背 hamowa.
A jak samoch骴 wpada do wewn眛rz zakr阾u, to znaczy 縠 przyczepno禼i mia a za du縪 :)

[...]

Niekoniecznie. My秎 縠 jak faktycznie zawias mocno niesportowy, nier體no禼i, pr阣ko舵 w ko馽u niema砤, to samochodem mo縠 jako tam bujn辨 nieprzyjemnie i kierowca uzna 縠 szybciej to ju lepiej nie jecha.
A sportowe zawieszenie przy takiej pr阣ko禼i mo縠 jeszcze nie dawa 縜dnych sygna丑w ostrzegawczych.

Co prawda r罂nica pr阣ko禼i i tak bardzo du縜, ale je縠li wzi辨 pod uwag bardzo niedok砤dnie podane pr阣ko禼i, do tego pewnie dodatkowo obci笨one subiektywnym odbiorem, to si nawet mo縩e zgadza.

Tyle 縠 to s w砤秐ie takie opowie禼i jak to kt髍y samoch骴 lepiej je糳zi - odczucia kierowcy w sytuacji zapewne bardzo dalekiej od pr阣ko禼i granicznych.
Bo jak jaki zakr阾 faktycznie pokonuje si bez problemu z pr阣ko禼iami dochodz眂ymi do 180km/h, to z pr阣ko禼i 100km/h mo縩a go przejecha cho鎎y taczk.

Data: 2011-04-21 23:03:09
Autor: J.F.
Wszystkie auta je縟繗 tak samo
On Thu, 21 Apr 2011 22:46:17 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
[...]

Ale tylko na przednich kolach :-)

[...]

No ale co - po Niemczech same sportowe zawieszenia jezdza, czy Niemcy
tacy glupi ze nie czuja jak im auto przestawia ? Owszem - sytucji nie wykluczam, ale jak pisze - albo to bardzo zle
auto bylo, albo ograniczenie to postawili adekwatne do sytuacji gdy
przecietne auto zle jedzie.

J.

Data: 2011-04-22 08:37:51
Autor: Maciej Ciesielski
Wszystkie auta je縟? tak samo
U縴tkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa w wiadomo禼i news:cl61r6lh652hkcbqr83ak7sj45phfocst84ax.com...

[...]

Mam por體nanie ostatnio dw骳h aut: jednego z wahaczami z ty硊 i drugiego ze zwyk潮 belk z ty硊. I auto z wahaczami na poprzecznych uskokach jecha硂 z grubsza po swoim torze, a auto z belk podskakuje i znajduje sw骿 tor 砤dnych par centymetr體 obok. M體imy oczywi禼ie o uskoku poprzecznym, kt髍y si zdarzy na zakr阠ie (lub 硊ku drogi - w przypadku wi阫szych pr阣ko禼i).
By mo縠 jest to tylko moje subiektywne odczucie :).
pozdrawiam
maciejc

Data: 2011-04-22 10:08:32
Autor: J.F.
Wszystkie auta je縟? tak samo
U縴tkownik "Maciej Ciesielski" <maciejc77@poczta.onet.pl> napisa
[...]

Obiektywne uczucie jest natomiast takie, iz powszechnie wiadomo  ze jesli kola straca kontakt z podlozem,  to kontynuuja dotychczasowy ruch po prostej, a nie skreceja jak droga prowadzi. I nie zalezy to od belki czy wahaczy, tylko od doboru parametrow zawieszenia - mas, sprezyn, tlumienia amorow i ewentualnie innych urzadzen.
Idealnie sie tego zrobic nie da - zawsze beda jakies kompromisy.

J.

Data: 2011-04-23 23:55:00
Autor: to
Wszystkie auta je縟? tak samo
begin Maciej Ciesielski
Mam por贸wnanie ostatnio dw贸ch aut: jednego z wahaczami z ty艂u i drugiego
ze zwyk艂膮 belk膮 z ty艂u. I auto z wahaczami na poprzecznych uskokach
jecha艂o z grubsza po swoim torze, a auto z belk膮 podskakuje i znajduje
sw贸j tor 艂adnych par臋 centymetr贸w obok. M贸wimy oczywi艣cie o uskoku
poprzecznym, kt贸ry si臋 zdarzy艂 na zakr臋cie (lub 艂uku drogi - w przypadku
wi臋kszych pr臋dko艣ci).

No w艂a艣nie tutaj to gorsze auto mia艂o belk臋. ;)

Data: 2011-04-22 17:16:40
Autor: Adam P砤szczyca
Wszystkie auta je縟繗 tak samo
Dnia Thu, 21 Apr 2011 23:03:09 +0200, J.F. napisa(a):

Ale tylko na przednich kolach :-)

Sp蠹ni kontr...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P砤szczyca (+48 502) 122 688

Data: 2011-04-22 19:10:54
Autor: J.F.
Wszystkie auta je縟? tak samo
On Fri, 22 Apr 2011 17:16:40 +0200,  Adam P砤szczyca wrote:
Dnia Thu, 21 Apr 2011 23:03:09 +0200, J.F. napisa(a):
Ale tylko na przednich kolach :-)

Sp蠹ni kontr...

Pewnia mial przyzwyczajenia z FWD a tu trzeba odwrotnie :-)

Za to ten zdazyl na czas:
http://www.youtube.com/watch?v=8mzt83ZRkmk

J.

Data: 2011-04-22 21:48:03
Autor: Krzysiek Kielczewski
Wszystkie auta je驴d驴? tak samo
On 2011-04-22, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Ale tylko na przednich kolach :-)

Sp蠹ni kontr...

Pewnia mial przyzwyczajenia z FWD a tu trzeba odwrotnie :-)

To ja si tak tendencyjnie zapytam: a kt髍y z Was rozmawia z kierowc
tego poloneza?

--
Pozdrawiam,
Krzysiek Kie砪zewski

http://maverick.jogger.pl/2011/04/12/obsluga-klienta-by-era-czesc3/

Data: 2011-04-22 21:51:54
Autor: Artur Ma艣l膮g
On 2011-04-22, J.F<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>  wrote:

Ale tylko na przednich kolach :-)

Sp贸藕ni艂 kontr臋...

Pewnia mial przyzwyczajenia z FWD a tu trzeba odwrotnie :-)

To ja si臋 tak tendencyjnie zapytam: a kt贸ry艣 z Was rozmawia艂 z kierowc膮
tego poloneza?

Tak.

Data: 2011-04-24 22:50:49
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-04-22, Artur Ma秎眊 <futrzak@polbox.com> wrote:

[...]

Ale to nie Ty pisa砮 o przyzwyczajeniach z FWD, panikowaniu i
op蠹nianiu kontry ;-)

Data: 2011-04-21 23:14:56
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Tomasz Pyra
Tylko to s膮 w艂a艣nie te subiektywne odczucia kierowcy. Oparte o komfort
brania zakr臋tu, a nie faktyczne mo偶liwo艣ci samochod贸w.

Co jest subiektywnego w tym, 偶e ty艂 auta jedzie w swoj膮 stron臋, a nie tam, gdzie trzeba? ;)

W praktyce r贸偶nice w pr臋dko艣ci pokonywania 艂uku na asfalcie, mi臋dzy
szybkimi sportowymi modelami, a autami klasy Tico czy inny Polonez s膮
rz臋du 10% je偶eli kierowca wykorzysta ich mo偶liwo艣ci.

A jakie艣 藕r贸d艂o tych danych? 10% to zrobi膮 raczej same opony...

[...]

Bo ja wiem? To lepsze auto po przekroczeniu granicy u艣lizguje si臋 lekko czterema ko艂ami, co 艂atwo kontrolowa膰. To gorsze robi najr贸偶niejsze rzeczy, najcz臋艣ciej wyje偶d偶a przodem, ale czasem zarzuca ty艂em, a przy kontrze tak 艣miesznie buja si臋 na boki. ;)

A r贸偶nice o kt贸rych piszesz (100 vs 150km/h) na tym samym 艂uku
oznacza艂yby r贸偶nic臋 przyczepno艣ci rz臋du 225% - nierealne je偶eli chodzi o
normalne samochody.

Trudno powiedzie膰 ile to by艂o dok艂adnie, bo w gr臋 mog艂y wchodzi膰 r贸偶ne inne czynniki, ale nawet je艣li, to r贸偶nica i tak by艂a bardzo du偶a. A to gorsze auto to kompakt o przebiegu 100 tys. km, nie 偶adne Tico.

Data: 2011-04-22 08:40:34
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-22 01:14, to pisze:

[...]

R贸偶nica 10% to ju偶 bardzo du偶o.
To jest r贸偶nica dok艂adnie taka jak mi臋dzy samochodem kt贸ry ze 100km/h zatrzymuje si臋 na 36m, a takim kt贸ry ze 100km/h hamuje na 44m.
Wtedy oba zatrzymaj膮 si臋 na tej samej drodze przy 10% r贸偶nicy pr臋dko艣ci.

Wi臋c takie 10% to ju偶 jest w okolicach r贸偶nicy mi臋dzy najlepszymi, a najgorszymi samochodami na rynku.

Dla r贸偶nicy pr臋dko艣ci kt贸r膮 poda艂e艣 (50%), r贸偶nica w drogach hamowania by艂aby taka, 偶e gdyby ten gorszy mia艂 hamowa膰 na 50m, to lepszy z tej samej pr臋dko艣ci powinien si臋 zatrzyma膰 na 22m.
Dane nierealne, chyba 偶e por贸wnujesz 126p z bolidem F1.
Pomijaj膮c 偶e piszesz 偶e lepszy jeszcze mia艂 zapas.

Po prostu si艂y w samochodzie rosn膮 z kwadratem pr臋dko艣ci, i dlatego nawet znacznie lepsze parametry samochodu, przenosz膮 si臋 na wzrost tych pr臋dko艣ci stosunkowo niewiele.

Data: 2011-04-22 22:46:17
Autor: to
[...]

A co ma przyczepno艣膰 przy hamowaniu na dobrej nawierzchni, do przyczepno艣ci podczas jazdy po dziurawym 艂uku?

Data: 2011-04-23 00:49:56
Autor: Tomasz Pyra
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
W dniu 2011-04-23 00:46, to pisze:
begin Tomasz Pyra

[...]

Po pierwsze ma bardzo du偶o, po drugie nie wiem dlaczego zak艂adasz 偶e r贸偶nice b臋d膮 tylko na r贸wnej nawierzchni, a po trzecie co to za autostrada z dziurawymi 艂ukami?

Data: 2011-04-23 00:36:14
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Tomasz Pyra
Po pierwsze ma bardzo du偶o

Ma stosunkowo niewiele, bo zawieszenie ma do艣膰 ma艂y wp艂yw na hamowanie na wprost na idealnym asfalcie, licz膮 si臋 g艂贸wnie opony.

po drugie nie wiem dlaczego zak艂adasz 偶e
r贸偶nice b臋d膮 tylko na r贸wnej nawierzchni,

Wr臋cz przeciwnie, uwa偶am, 偶e r贸偶nice pomi臋dzy zawieszeniami b臋dzie du偶o bardziej wida膰 na gorszej nawierzchni.

a po trzecie co to za
autostrada z dziurawymi 艂ukami?

A taka jaka艣 dziurawa. ;)

Data: 2011-04-23 12:06:57
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-23 02:36, to pisze:
begin Tomasz Pyra

Po pierwsze ma bardzo du偶o

Ma stosunkowo niewiele, bo zawieszenie ma do艣膰 ma艂y wp艂yw na hamowanie na
wprost na idealnym asfalcie, licz膮 si臋 g艂贸wnie opony.

Przykro mi, ale jest dok艂adnie odwrotnie.
Cinquecento na seryjnych badziewiackich hamulcach, zwyk艂ych cywilnych oponach i ze sportowym zawieszeniem hamuje 100->0 na 36-37m.

po drugie nie wiem dlaczego zak艂adasz 偶e
r贸偶nice b臋d膮 tylko na r贸wnej nawierzchni,

Wr臋cz przeciwnie, uwa偶am, 偶e r贸偶nice pomi臋dzy zawieszeniami b臋dzie du偶o
bardziej wida膰 na gorszej nawierzchni.

Praktyka pokazuje, 偶e nie ma to znaczenia dop贸ki nier贸wno艣ci nie s膮 takie 偶e samoch贸d z seryjnym zawieszeniem zaczyna wali膰 podwoziem o ziemie.

Data: 2011-04-24 01:57:27
Autor: to
[...]

Cienki to nie jest 偶aden wyznacznik, bo to miejska popierdu艂ka z g贸wnianym zawieszeniem w serii, wi臋c nic dziwnego, 偶e da si臋 tutaj sporo poprawi膰. Po za tym taki wynik jak na tak lekkie auto nie jest wcale jaki艣 rewelacyjny.

W rzeczywisto艣ci droga hamowania na suchym nowych opon w tym samym rozmiarze potrafi r贸偶ni膰 si臋 o jakie艣 10%. Je艣li por贸wnamy opony w r贸偶nych rozmiarach i w r贸偶nym stanie to ta r贸偶nica b臋dzie jeszcze du偶o wi臋ksza. A ile daje zawieszenie, przy za艂o偶eniu, 偶e w serii by艂o w miar臋 dobre, to mo偶esz sobie przeczyta膰 w prospektach producent贸w zawiesze艅. Je艣li chodzi o skr贸cenie drogi hamowania to nie obiecuj膮 zbyt wiele i maj膮 racj臋. Oczywi艣cie sytuacja dramatycznie zmienia si臋 gdy hamujemy na s艂abej nawierzchni, wtedy jako艣膰 szczeg贸lnie amortyzator贸w zaczyna mie膰 bardzo du偶e znaczenie.

[...]

Moja praktyka pokazuje co innego. Ty pewnie znowu odnosisz si臋 do cienkiego i KJS-贸w, tymczasem ja pisze o je藕dzie po drogach publicznych normalnymi samochodami. A tutaj trzeba si臋 zmie艣ci膰 w pasie ruchu z jakim艣 marginesem bezpiecze艅stwa, wi臋c moment w kt贸rym ty艂 staje si臋 niestabilny to raczej ostateczne granica. A r贸偶nica pr臋dko艣ci kiedy to si臋 stanie, pomi臋dzy r贸偶nymi autami, b臋dzie du偶o wi臋ksza na kiepskiej nawierzchni, bo wtedy du偶膮 rol臋 odgrywaj膮 amortyzatory. --

Data: 2011-04-24 21:46:17
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-24 03:57, to pisze:

W rzeczywisto艣ci droga hamowania na suchym nowych opon w tym samym
rozmiarze potrafi r贸偶ni膰 si臋 o jakie艣 10%.

O to to...
Jak sam widzisz r贸偶nica przyczepno艣ci rz臋du 10%, to r贸偶nica mi臋dzy oponami topowymi, a jakim艣 badziewiem.
10% przyczepno艣ci to bardzo du偶o, a oznacza to 偶e samoch贸d na tych lepszych oponach mo偶e pojecha膰 104.8km/h tam gdzie samoch贸d na gorszych pojedzie tylko 100km/h.

I dlatego mo偶na si臋 zgodzi膰 je偶eli powiesz 偶e jakim艣 tam fajnym samochodem pojecha艂e艣 w 艂uku 110km/h, tam gdzie czym艣 gorszym ci臋偶ko si臋 by艂o utrzyma膰 przy 100km/h.
No bo wybacz - dane kt贸re podajesz, s膮 po prostu absurdalne.

Data: 2011-04-22 12:10:27
Autor: Maciek
[...]

....w zasadzie mo偶na sobie zobaczy膰 por贸wnanie z Top Geara za偶ynanej Liany do reszty. Ci臋偶ko Ci nie przyzna膰 racji. Mi臋dzy bardzo przeci臋tnym samochodem jakim jest to Suzuki a usportowionymi(sportowymi) s膮 w艂a艣nie takie r贸偶nice jak piszesz.

http://www.tinyurl.pl?o3QwxHOl

Data: 2011-04-22 17:19:07
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-22 12:10, Maciek pisze:
[...]

Dodatkowo te usportowione samochody zazwyczaj maj膮 du偶o lepszy stosunek mocy do masy i du偶a cz臋艣膰 tych r贸偶nic w czasie bierze si臋 z odej艣cia na prostej.
A r贸偶nica pr臋dko艣ci na 艂ukach jest jeszcze mniejsza ni偶 r贸偶nica czas贸w na okr膮偶eniu.

Data: 2011-04-22 20:37:50
Autor: to
[...]

Obaj nie czytacie uwa偶nie. Po pierwsze nie pisz臋 o torze z idealn膮 nawierzchni膮, tylko o krzywej drodze, a po drugie to gorsze auto nie jest nowe, tylko ma 100 tys. km.

Data: 2011-04-22 22:52:50
Autor: Tomasz Pyra
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
W dniu 2011-04-22 22:37, to pisze:
begin Tomasz Pyra

[...]

No i co w zwi膮zku z tym?

> , a po drugie to gorsze auto nie jest
nowe, tylko ma 100 tys. km.

A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Data: 2011-04-22 22:44:22
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Tomasz Pyra
Obaj nie czytacie uwa偶nie. Po pierwsze nie pisz臋 o torze z idealn膮
nawierzchni膮, tylko o krzywej drodze

No i co w zwi膮zku z tym?

Zgadnij?

 > , a po drugie to gorsze auto nie jest
nowe, tylko ma 100 tys. km.

A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

Data: 2011-04-22 22:56:58
Autor: masti
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
Dnia pi臋knego Fri, 22 Apr 2011 22:44:22 +0000 osobnik zwany to wystuka艂:

A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

a co im si臋 dzieje po 100.000? naraz si臋 psuj膮?

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam l臋k gruntu! -Chyba wysoko艣ci? -Wiem co m贸wi臋, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2011-04-23 16:25:31
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin masti
A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

a co im si臋 dzieje po 100.000? naraz si臋 psuj膮?

Nie wiesz co si臋 dzieje z elementami zawieszenia czy oponami po takim przebiegu?

Data: 2011-04-24 10:50:11
Autor: masti
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
Dnia pi臋knego Sat, 23 Apr 2011 16:25:31 +0000 osobnik zwany to wystuka艂:

begin masti

[...]

nie wiem. jako艣 u mnie nic si臋 dzieje. I dlaczego akurat po 100k? a nie 99 albo 101?

Data: 2011-04-24 15:56:33
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin masti
nie wiem. jako艣 u mnie nic si臋 dzieje.

Wi臋kszo艣膰 element贸w zawieszenia, a w szczeg贸lno艣ci amortyzatory i elementy gumowe traci swoja w艂a艣ciwo艣ci stopniowo.

Data: 2011-04-23 00:47:30
Autor: Tomasz Pyra
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
W dniu 2011-04-23 00:44, to pisze:
begin Tomasz Pyra

Obaj nie czytacie uwa偶nie. Po pierwsze nie pisz臋 o torze z idealn膮
nawierzchni膮, tylko o krzywej drodze

No i co w zwi膮zku z tym?

Zgadnij?

Po r贸偶nych nawierzchniach ju偶 je藕dzi艂em i jako艣 zgadn膮膰 nie mog臋.

  >  , a po drugie to gorsze auto nie jest
nowe, tylko ma 100 tys. km.

A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

Wcze艣niej twierdzi艂e艣 偶e ponad 2x gorsz膮.

I z czego niby ta gorsza przyczepno艣膰 mia艂a by wynika膰? No chyba 偶e te 100kkm to na jednych i tych samych oponach.

Data: 2011-04-23 16:28:33
Autor: to
[...]

To ju偶 Tw贸j problem je艣li nie rozumiesz r贸偶nicy jak膮 zawieszeniu robi dobra i z艂a nawierzchnia.

  >  , a po drugie to gorsze auto nie jest
nowe, tylko ma 100 tys. km.

A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

Wcze艣niej twierdzi艂e艣 偶e ponad 2x gorsz膮.

Nigdzie nie twierdzi艂em, 偶e samoch贸d po 100 tys. ma 2x gorsza przyczepno艣膰. Wska偶 w kt贸rym miejscu tak napisa艂em.

I z czego niby ta gorsza przyczepno艣膰 mia艂a by wynika膰? No chyba 偶e te
100kkm to na jednych i tych samych oponach.

Na dw贸ch kompletach, czyli maj膮 ok. 50 tys. Po za tym z zu偶ycia amortyzator贸w, gum w zawieszeniu. No i to gorsze auto ju偶 na starcie mia艂o du偶o s艂absze zawieszenie ni偶 to lepsze.

Data: 2011-04-23 20:07:58
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-23 18:28, to pisze:

Po r贸偶nych nawierzchniach ju偶 je藕dzi艂em i jako艣 zgadn膮膰 nie mog臋.

To ju偶 Tw贸j problem je艣li nie rozumiesz r贸偶nicy jak膮 zawieszeniu robi
dobra i z艂a nawierzchnia.

Ja to akurat rozumiem, kilka r贸偶nych zestaw贸w zawieszenia ju偶 wypr贸bowa艂em i do艣膰 dobrze wiem jak te r贸偶nice przek艂adaj膮 si臋 na osi膮gane pr臋dko艣ci na 艂ukach.
Dlatego te偶 wiem 偶e to co piszesz nie ma sensu.

[...]

W pierwszym po艣cie - napisa艂e艣 tam 偶e ten "gorszy" mia艂 przyczepno艣膰 ponad 225% procent gorsz膮, co wynika wprost z r贸偶nicy pr臋dko艣ci kt贸re poda艂e艣 (100 vs 150).
Mi艂o艣ciwie nie policzy艂em po skrajnych warto艣ciach kt贸re poda艂e艣, bo wtedy r贸偶nica wynios艂aby 324% (100 vs 180)

Przyjmij po prostu do wiadomo艣ci, 偶e to co napisa艂e艣 obarczone jest albo grubym b艂臋dem, albo jest wynikiem po prostu subiektywnych odczu膰, bo brniesz w swoje podczas gdy si臋 to ewidentnie nie trzyma kupy.

Data: 2011-04-24 02:11:41
Autor: to
[...]

Mo偶e w cienkim. Po za tym zaznaczam raz jeszcze, 偶e to s膮 r贸偶ne auta o r贸偶nej konstrukcji zawiesze艅 i na bardzo r贸偶nych oponach.

Konkretniej:

belka vs. wielowahacz
seryjne spr臋偶yny i amortyzatory po 100 tys. vs. nowe sportowe
kilkuletnie przeci臋tne zim贸wki 195/50/R15 vs. bdb letnie 225/40/R18

itp. itd.

[...]

Nigdzie nie napisa艂em, 偶e ta r贸偶nica wynika艂a tylko z przebiegu. Wynika艂a z bardzo wielu czynnik贸w. A pr臋dko艣ci s膮 szacunkowe, jest oczywi艣cie mo偶liwo艣膰, 偶e gdyby zmierzy膰 to dok艂adnie to by nie wysz艂o 50 tylko np. 30, ale to i tak bardzo du偶o.

Data: 2011-04-24 22:03:04
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-04-24 04:11, to pisze:

[...]

Chcesz dyskutowa膰 o osi膮gach pojazd贸w - czyli o zagadnieniu gdzie 5% to du偶o, a 10% to ogromna r贸偶nica.

A tymczasem masz jednorazowy pomiar, w kt贸rym rozrzut szacunk贸w masz taki 偶e sam nie wiesz czy to by艂o 30, 50 czy 80km/h r贸偶nicy.

Przyznasz 偶e niepewno艣膰 w zakresie 30-80km/h je偶eli chodzi o pr臋dko艣膰 samochodu, to warto艣ci tak wielkie, 偶e spokojnie mo偶na uzna膰 je za niewiarygodne.

Przedzia艂 niepewno艣ci pomiar贸w kt贸re podajesz jest tak ogromny, 偶e r贸wnie precyzyjne by艂oby pisanie 偶e raz samoch贸d robi艂 "brum brum brum", a za drugim razem "bziummmm".

Data: 2011-04-26 15:55:43
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Tomasz Pyra
A tymczasem masz jednorazowy pomiar, w kt贸rym rozrzut szacunk贸w masz
taki 偶e sam nie wiesz czy to by艂o 30, 50 czy 80km/h r贸偶nicy.

Bo to nie ma znaczenia, wa偶ne, 偶e by艂o to du偶o i du偶o wi臋cej ni偶 si臋 spodziewa艂em. Nie mam mo偶liwo艣ci zrobienia precyzyjnych pomiar贸w, gdyby艣 mia艂 jaki艣 pomys艂 jak to wykona膰 (i przede wszystkim gdzie) to ch臋tnie u偶ycz臋 auto z kierowc膮. ;-)

Przyznasz 偶e niepewno艣膰 w zakresie 30-80km/h je偶eli chodzi o pr臋dko艣膰
samochodu, to warto艣ci tak wielkie, 偶e spokojnie mo偶na uzna膰 je za
niewiarygodne.

Tak, ale w kontek艣cie stwierdzenia "r贸偶nica jest bardzo du偶a" nie ma to wielkiego znaczenia. 30 km/h to te偶 bardzo du偶o. Bo to by艂y dwa dupowozy, nie por贸wnywa艂em Tico z Ferrari.

Data: 2011-04-27 00:19:41
Autor: Tomasz Pyra
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo
W dniu 2011-04-26 17:55, to pisze:
begin Tomasz Pyra

[...]

No tak, tylko je偶eli nie jeste艣 pewien czy to by艂o 80km/h czy 30km/h, to mo偶na w膮tpi膰 czy w og贸le by艂o szybciej.

Tyle 偶e ja nie neguj臋 偶e faktycznie by艂o szybciej.
Ja tylko zwracam uwag臋 偶e nast膮pi艂o pewnie jakie艣 zjawisko, kt贸re odczyta艂e艣 tak jak odczyta艂e艣, natomiast z ca艂膮 pewno艣ci膮 wyci膮gn膮艂e艣 z niego z艂e wnioski.

Bo pomijaj膮c pewne warunki brzegowe, nie ma samochod贸w gdzie na 艂uku na autostradzie w podanych przez Ciebie, jednym "da si臋 go przejecha膰 bez problemu z pr臋dko艣ci膮 150-180 km/h", a dla drugiego pr臋dko艣ci膮 graniczn膮 to 100-120 km/h.

Rozwi膮zania s膮 dwa - albo znacznie niedoceniasz tego wolniejszego, kt贸rym pomimo tego co Ci臋 spotka艂o da艂o si臋 ten 艂uk przejecha膰 du偶o szybciej, albo przeceniasz ten szybszy i pr贸ba przejechania tego zakr臋tu tak jak piszesz w granicach 180km/h sko艅czy si臋 dzwonem.

> Nie mam mo偶liwo艣ci zrobienia precyzyjnych pomiar贸w, gdyby艣
mia艂 jaki艣 pomys艂 jak to wykona膰 (i przede wszystkim gdzie) to ch臋tnie
u偶ycz臋 auto z kierowc膮. ;-)

Ja sobie je偶d偶臋 w Rallylandzie.
Je藕dzi tu wszystko w najrozmaitszym stanie - od 126p, przez Tico, po rozmaite Lancery czy inne 911. S膮 i dziury i niedziury, r贸偶ne nawierzchnie, r贸偶ne pr臋dko艣ci, ale takich r贸偶nic o jakich piszesz to naprawd臋 nie ma nigdzie.

Data: 2011-04-28 21:40:50
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Tomasz Pyra
No tak, tylko je偶eli nie jeste艣 pewien czy to by艂o 80km/h czy 30km/h, to
mo偶na w膮tpi膰 czy w og贸le by艂o szybciej.

To by艂o ok. 50, ale bior膮c pod uwag臋 mo偶liwe wyst膮pienie innych czynnik贸w mog艂o to by膰 tez np. 30. To ma艂o wa偶ne, bo to i tak du偶o.

[...]

Nie jest pewnie graniczn膮 w tym sensie, 偶e 1 km/h auto wypad艂oby z zakr臋tu, ale jest graniczn膮 w tym sensie, 偶e przestaje zachowywa膰 zadany tor jazdy, a po drogach publicznych nie je藕dzi si臋 raczej kontrolowanymi po艣lizgami.

Data: 2011-04-23 18:10:48
Autor: Przemys艂aw Czaja
Wszystkie auta je偶d偶膮 tak samo

U偶ytkownik "to"

A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

Wycofaj si臋 Wa艣膰 wstydu sobie oszcz臋d藕 :)

Data: 2011-04-23 16:25:45
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin Przemys艂aw Czaja
A to samochody po 100 tys zaczynaj膮 mie膰 2x gorsz膮 przyczepno艣膰?

Nie 2x, ale zdecydowanie gorsz膮.

Wycofaj si臋 Wa艣膰 wstydu sobie oszcz臋d藕 :)

Nie masz nic do dodania na temat, to si臋 nie odzywaj.

Data: 2011-04-26 16:03:45
Autor: Przemys艂aw Czaja
[...]

W艂a艣ciwie wszystko co chcia艂em, ju偶 napisa艂em.C贸偶 wi臋cej mo偶na powiedzie膰 o facecie, kt贸ry wypisuje bzdety o niemieckiej autostradzie na kt贸rej przy pr臋dko艣ci 100-120km/h wyrzuca ty艂 auta o 0,5 metra? Napisz dok艂adnie gdzie znajduje si臋 ten 艂uk, cz臋sto g臋sto bywam w Niemczech, ch臋tnie sprawdz臋...

Data: 2011-04-21 22:58:50
Autor: DJ
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
I co Wy na to? ;)

Jezeli byly takie same warunki tj. cisnienie, wilgotnosc, temperatura powierza, temperatura asfaltu, naslonecznienie, wilgotnosc/suchosc, czystosc/brudnosc asfaltu, najechales na nierownosc w tym samym miejscu co do centymetra, oba samochody miala amortyzatory w takim samym stanie, takie same luzy w zawieszeniu, a do tego identyczne opony z takim samym cisnieniem i rozgrzane do tej samej temperatury to mozesz niesmialo przypuszczac, ze bylo to spowodowane roznica w samochodach. Jak jeszcze powtorzysz to kilka razy w identycznych warunkach to ewentualnie wtedy mozna bedzie probowac wyciagac jakies wnioski.

Pozdrawiam

DJ

Data: 2011-04-21 21:39:08
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin DJ
[...]

Dlaczego niby mia艂yby mie膰 takie same amortyzatory, opony, luzy itp.? Na tym w艂a艣nie te r贸偶nice polegaj膮. A pozosta艂e warunki +/- takie same. Oczywi艣cie ten "test" nie by艂 eksperymentem naukowym, ale to chyba jest jasne od pocz膮tku...

Data: 2011-04-23 00:51:17
Autor: JK
Wszystkie auta je驴d驴卤 tak samo
W dniu 2011-04-21 23:39, to pisze:
begin DJ

[...]

W zwi膮zku z czym swoje "odkrycie" mo偶esz o kant dupy rozt艂uc.

JK

Data: 2011-04-23 13:38:47
Autor: JK
Wszystkie auta je驴d驴卤 tak samo
W dniu 2011-04-23 10:03, to pisze:
begin JK

[...]

Bo opisa艂e艣 swoje jednostkowe, subiektywne wra偶enie.

JK

Data: 2011-04-24 02:25:33
Autor: to
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
begin JK
Bo opisa艂e艣 swoje jednostkowe, subiektywne wra偶enie.

Nie takie jednostkowe. A to, 偶e ty艂 traci przyczepno艣膰 jest faktem, a nie wra偶eniem.

Data: 2011-04-23 00:56:43
Autor: JK
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
W dniu 2011-04-21 12:52, to pisze:

twierdzeniom. Ot罂 na pewnej niemieckiej autostradzie znajduje si 硊k,
kt髍y w 秗odkowej cz甓ci ma troch nier體no禼i. Autem ze sportowym

Gdzie konkretnie jest ten 硊k? Za g髍ami, za lasami, za siedmioma morzami...?

JK

Data: 2011-04-26 09:29:40
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Wszystkie auta je縟勘 tak samo
Witam serdecznie.

Kto tu pisa tak縠, 縠 wszystkie auta je縟勘 tak samo,
Pewnie niekt髍zy naprawd tak my秎? Nie raz widzia砮m w lusterku jak kto
przeci阾nym autem pr骲uj眂 utrzyma si za mn w moim toczyde砶u na zakr阾ach,
ryje nosem w rowie a w najlepszym przypadku na poboczu.
Ile to jest procent r罂nicy to si nie pokusz okre秎i, bo s硊縝owym
X-Trail-em, daj rad na tych samych zakr阾ach wydaje si, 縠 z t sama pr阣ko禼i.
R罂nica w przyczepno禼i musi by minimalna.
Poza tym w swojej s硊縝owej CR-V, przez 315kkm. od nowo禼i nie odczu砮m 縜dnego
pogorszenia przyczepno禼i. Te same zakr阾y mog砮m pokonywa na granicy
przyczepno禼i z tymi samymi pr阣ko禼iami.
Argument o 100kkm wydaje si wi阠 bezpodstawny. CR-V to dosy przeci阾ny SUV.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://speedyelise.fora.pl

Data: 2011-04-26 09:37:31
Autor: Vlad The Ripper
Wszystkie auta je縟勘 tak samo

U縴tkownik "to" <to@abc.xyz> napisa w wiadomo禼i news:4db00c72$0$2453$65785112news.neostrada.pl...
Z tej grupy mo縩a dowiedzie si wielu ciekawych rzeczy. Kiedy
dowiedzia砮m si na przyk砤d, 縠 bardzo kreatywnym sposobem zast眕ienia
zu縴tej opony jest obwi眤anie felgi w昕em ogrodowym. Ale tym razem nie
b阣zie o tym. ;-) Kto tu pisa tak縠, 縠 wszystkie auta je縟勘 tak samo,
a r罂nice w prowadzeniu pomi阣zy nimi s g丑wnie subiektywne.

Ostatnio mimowolnie przeprowadzi砮m eksperyment, kt髍y zada k砤m tym
twierdzeniom. Ot罂 na pewnej niemieckiej autostradzie znajduje si 硊k,
kt髍y w 秗odkowej cz甓ci ma troch nier體no禼i. Autem ze sportowym
zawieszeniem i niskoprofilowymi oponami da si go przejecha bez problemu
z pr阣ko禼i 150-180 km/h. Ostatnio jecha砮m autem ze zwyk硑m
zawieszeniem i zwyk硑mi oponami (stan techniczny bez zastrze縠) i przy
100-120 km/h przestawi硂 mi ty o 砤dne p蟪 metra, tak, 縠 musia砮m lekko
kontrowa.

I co Wy na to? ;)

My秎, 縠 w tym "gorszym" to chyba mia砮 na tylnej osi jednak w笨 ogrodowy zamiast opon. ;)

Wszystkie auta je縟勘 tak samo