Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu

Data: 2013-02-01 21:01:26
Autor: piecia aka dracorp
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Witam
Macie jakiś sprawdzony i bezpieczny sposób na wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu w systemie Hollowtech2?

Ja mam akurat SM-BB51* i łożysko jest na równi z kołnierzem (łożysko ma 24,7mm fi wewn. a kołnierz miski 24,1mm). Na necie jest dużo wzmianek żeby się posiłkować młotkiem i dłutem(śrubokrętem).

Ale moĹĽe jest jakaĹ› mniej inwazyjna metoda?
Widzę że jest mała przerwa pomiędzy łożyskiem z miską, w którą można by coś wcisnąć. Pytanie tylko co?

*) Trochę mnie rozwaliła żywotność i szczelność łożyska, zero sensownej szczelności.

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-02-02 07:01:04
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w wiadomości news:kehaf6$hcn$3dont-email.me...
Witam
Macie jakiĹ› sprawdzony i bezpieczny sposĂłb na wybijanie Ĺ‚oĹĽyska
[...]

Alfer wymianiał łożyska u siebie "na ciepło" czyli podgrzewając miskę i to działa :) Z GxP wybijałem na zimo i wyszły bez problemu, ale to jest lekko brutalna metora :D Reanimując firex wybrał suport Accneta BB-EX PRO gdzie są normalne łożyska i redukcje do Truvativa oraz Shimano.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2013-02-02 07:37:00
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Sat, 02 Feb 2013 07:01:04 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

Alfer wymianiał łożyska u siebie "na ciepło" czyli podgrzewając miskę i
to działa :)
No to spróbuję na ciepło. Co najwyżej będzie śmierdziało. A jak mocno grzać? Czy po prostu łożyska w pewnym momencie będą bez problemu wysuwalne?

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-02-02 09:50:36
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w wiadomości news:keifms$g3t$1dont-email.me...

No to spróbuję na ciepło. Co najwyżej będzie śmierdziało. A jak mocno
grzać? Czy po prostu łożyska w pewnym momencie będą bez problemu
wysuwalne?

Wedle słów Alfera będzie to dokładnie tak wyglądać :)

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2013-02-02 14:15:12
Autor: Piecia aka dracorp
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
W dniu sobota, 2 lutego 2013 09:50:36 UTC+1 użytkownik kamil/Endurorider.pl napisał:
Wedle słów Alfera będzie to dokładnie tak wygl±dać :)
No u mnie nie poszło tak łatwo. Możliwe że za słabo rozgrzewałem. Ostatecznie proponuję rozgrzewanie + młotek i "przecinak".
Dodatkowo przydała by się jaka¶ tulejka aby miska nie "wisiała" w imadle. U mnie niestety nie miałem na czym j± oprzeć i boki mi się mocno po¶cierały. Na szczę¶cie da się bez problemu ich używać.
Po za tym czas chyba pomy¶leć nad jakim¶ narzędziem do wybijania tych łożysk. Jest co¶ aktualnie na rynku?

Data: 2013-02-03 09:30:00
Autor: kamil/Endurorider.pl
napisał:
Wedle słów Alfera będzie to dokładnie tak wygl±dać :)
No u mnie nie poszło tak łatwo. Możliwe że za słabo rozgrzewałem. Ostatecznie
proponuję rozgrzewanie + młotek i "przecinak".

Możliwe, że tak wła¶nie było, ale następnym razem będzie lepiej :)

[...]

Ja ustawiłem imadło tak aby krawędzie misek opierały o szczęki imadła - lekko upierdliwe, ale do zrobienia :)

Dedykowane narzędzia robi Enduroseals, ale w±tpie aby koszt był akceptowalny.

Data: 2013-02-03 13:41:49
Autor: tms
napisał:
[...]

Te łożyska s± wklejane - trzeba przygrzać trochę żeby klej pu¶cił. Je¶li chodzi o przyrz±d do wyjmowania to ja zrobiłem swój wyj±tkowo prosto - kawałek deseczki drewnianej i otwornica do drewna. Najpierw montujesz wiertło pilotuj±ce i ostrze o ¶rednicy mniej więcej odpowiadaj±c± zewnętrznej ¶rednicy miski i lekko się tylko wgryzasz na jakie¶ parę mm. Potem zakładasz ciut mniejszy rozmiar otwornicy (ale taki by był większy niż ¶rednica łożyska) i wiercisz współosiowo korzystaj±c z otworu pilota już na wylot. Potem wystarczy nawet nożem technicznym wyci±ć to co zostało pomiędzy nacięciem większym a mniejszym i masz takie gniazdo w który można pięknie osadzić miskę i wybić łożysko. Jako wybijaka można użyć ¶ruby z łbem stożkowym - krawędĽ łba opierasz o krawędĽ łożyska i uderzasz w koniec gwintowanego pręta. Wybite łożysko można odrobinę zeszlifować z zewn±trz i używać do wciskania nowego na imadle.

Pozdro
tms

Data: 2013-02-03 05:09:54
Autor: Piecia aka dracorp
W dniu niedziela, 3 lutego 2013 13:41:49 UTC+1 użytkownik tms napisał:
Te łożyska s± wklejane - trzeba przygrzać trochę żeby klej pu¶cił.
Dobrze wiedzieć na przyszło¶ć.

[...]

Trzeba będzie co¶ podobnego zrobić z jakiego¶ twardego drewna lub aluminium.
użyć ¶ruby z łbem stożkowym - krawędĽ łba opierasz o krawędĽ łożyska i uderzasz w koniec gwintowanego pręta.
Problem jest taki że miska ma 24,6mm ¶rednicy wewnętrznej a łożysko ma 25mm. I trzeba od strony wewnętrznej miski włożyć. Co dyskwalifikuje tak± ¶rubę. No chyba że masz inne miski.

Wybite łożysko można odrobinę zeszlifować z zewn±trz i używać do wciskania nowego na imadle.
No, tylko trzeba jeszcze mieć albo większe imadło albo zaufanie do młotka. Ja na razie młotkiem nie działa a imadło mam za małe żeby końcówkę łożyska wcisn±ć. Co¶ ciężko wchodzi. Może to ten klej o którym wcze¶niej była mowa. Ale wydawało mi się że wyczy¶ciłem w miarę dobrze.
Imadło już raz mi pękło kiedy¶ więc muszę trochę ostrożnie to robić.

Data: 2013-02-03 15:40:07
Autor: tms
On 02/03/2013 02:09 PM, Piecia aka dracorp wrote:
W dniu niedziela, 3 lutego 2013 13:41:49 UTC+1 użytkownik tms napisał:
Te łożyska s± wklejane - trzeba przygrzać trochę żeby klej pu¶cił.
Dobrze wiedzieć na przyszło¶ć.

Nie wiem czy nadal się tego trzymaj± ale ca. 2 lata temu jak wymieniałem po raz pierwszy w swoich miskach to tak było. Po wyjęciu łożyska widać wyfrezowany rowek w którym był klej.

[...]

Ech nie wyraziłem się jasno. Ja używam takiej małej ¶rubki 4mm tylko do¶ć długiej. I pobijam delikatnie punktowo po okręgu. Przy takich rozmiarach pobijaka dużo lepiej sprawdza mi się taki mały młotek - chyba ok 100g.
Gdzie¶ na sieci było takie sprytne urz±dzonko zrobione do wyci±gania tych łożysk - jakby przecięty pier¶cień na 2 półokręgi i przyfazowane tak że klinowały się pod k±tem i opierały się o brzeg łożyska. Z drugiej strony było co¶ w rodzaju takiego gniazda jak opisałem wyżej i ¶ci±gane wszystko zwykł± ¶rub±. Muszę kiedy¶ spróbować zrobić co¶ takiego :-)

[...]

No ja akurat mam wystarczaj±co duże ale do wciskania można też na spokojnie użyć sporej ¶ruby b±dĽ pręta gwintowanego (np. fi 10) i 2 dużych podkładek + nakrętka/i. Wtedy jedna podkładka opiera się o łożysko, druga o miskę, pręt/¶rubę przez ¶rodek, dokręcić nakrętkę i skręcać razem. Może nawet równiej wtedy i¶ć niż w imadle. Zewnętrzny pier¶cień łożyska warto posmarować.

Pozdro
tms

Data: 2013-02-02 09:23:22
Autor: qrt
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Dnia Sat, 2 Feb 2013 07:01:04 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

Alfer wymianiał łożyska u siebie "na ciepło" czyli podgrzewaj±c miskę i to działa :) Z GxP wybijałem na zimo i wyszły bez problemu, ale to jest lekko brutalna metora :D Reanimuj±c firex wybrał suport Accneta BB-EX PRO gdzie s± normalne łożyska i redukcje do Truvativa oraz Shimano.

na dodatek łożyska nie s± wklejane i można je wyci±gn±ć palcami. Podobnie
jak te plastikowe kołnierze/osłonki. IMO warto zainwestować w taki support by póĽniej wymieniać łożyska bez
najmniejszych komplikacji.

Data: 2013-02-02 11:04:01
Autor: Wojtek Paszkowski

"qrt" <nie.m@m.mej.la> wrote in message news:abm7ia2pg647.1vc99cldop6bb.dlg40tude.net...
[...]

łożyska się wymienia łatwo, ale niestety okupione jest to szybko pojawiaj±cymi się luzami (chyba że to casus tylko moich misek). Gdy okazało się, że łożyska muszę wymieniać czę¶ciej, wróciłem do misek shimanowskich i dłubania scyzorykiem w plastikowych dystansach.

pozdr

Data: 2013-02-02 12:37:37
Autor: PeJot
W dniu 2013-02-02 11:04, Wojtek Paszkowski pisze:

łożyska się wymienia łatwo, ale niestety okupione jest to szybko
pojawiaj±cymi się luzami (chyba że to casus tylko moich misek).

Żadne gniazdo łożyskowe, aluminiowe tym bardziej nie lubi wybijania starych i wbijania nowych łożysk, szczególnie że nowe, np. od innego producenta niekoniecznie maj± tę sam± ¶rednicę.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2013-02-02 14:11:05
Autor: Piecia aka dracorp
W dniu sobota, 2 lutego 2013 12:37:37 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
Żadne gniazdo łożyskowe, aluminiowe tym bardziej nie lubi wybijania starych i wbijania nowych łożysk, szczególnie że nowe, np. od innego producenta niekoniecznie maj± tę sam± ¶rednicę.
W tej kwestii co mi szkodzi? Nowy suport to koszt >50zł, od ręki w sklepie maj± suporty >100zł. Łożyska kupiłem po ~4zł.
Więc nawet jakbym uszkodził to zawsze lepiej spróbować. Ostatecznie mocno zraziłem się do shimano za łożysko 6805-RD. Nie rozumiem dlaczego od strony miski jest szczelne a od drugiej strony jest nałożona zwykła gumka.
Teraz będę się zastanawiał czy nie zacz±ć szukać czego¶ innego na przyszło¶ć, tzn. czy nie i¶ć w inn± firmę.

Data: 2013-02-04 06:44:29
Autor: PeJot
W dniu 2013-02-02 23:11, Piecia aka dracorp pisze:

Teraz będę się zastanawiał czy nie zacz±ć szukać czego¶ innego na przyszło¶ć, tzn. czy nie i¶ć w inn± firmę.

Niewiele Ci to da, system jest nieodporny na błędy wykonania mufy. Chyba że trafisz na jaki¶ suport z powiększonymi luzami, który się przyjmie na dłużej.

Data: 2013-02-04 18:38:49
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kenho6$pvg$1news.mm.pl...
[...]

Albo splanujesz mufę w razie potrzeby.

Data: 2013-02-04 18:41:48
Autor: PeJot
W dniu 2013-02-04 18:38, kamil/Endurorider.pl pisze:

Albo splanujesz mufę w razie potrzeby.

A kto to sensownie robi ?

Data: 2013-02-04 18:58:04
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy-adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:keorpc$dea$1news.mm.pl...
W dniu 2013-02-04 18:38, kamil/Endurorider.pl pisze:

Albo splanujesz mufę w razie potrzeby.

A kto to sensownie robi ?

Serwis z dobrymi narzędziami. Proszę nie mów mi, że nie ma takiego serwisu w Twojej okolicy :)

Data: 2013-02-05 07:55:27
Autor: PeJot
[...]

No wła¶nie nie ma i chciałbym się dowiedzieć jak to powinno być zrobione.

Data: 2013-02-05 17:49:21
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:keqa99$ucl$1news.mm.pl...

Serwis z dobrymi narzędziami. Proszę nie mów mi, że nie ma takiego
serwisu w Twojej okolicy :)

No wła¶nie nie ma i chciałbym się dowiedzieć jak to powinno być zrobione.

Wydaje mi się, że na stronie ParkToola powinien być film z tej operacji :)

Data: 2013-02-05 22:14:01
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 05 Feb 2013 17:49:21 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

Wydaje mi się, że na stronie ParkToola powinien być film z tej operacji
:)

Na stronie ParkToola znalazłem takie narzędzie:
http://www.parktool.com/product/pressfit-bottom-bracket-bearing-tool-set-
bbt-90-3 lub http://goo.gl/vtQLD może by się nadało do łatwiejszego wybijania łożysk. Swoją drogą przypomina to kotwę. Jutro jakąś na próbę kupie bo i tak muszę znowu wybić bo ostatnie 1-2mm nie chce wejść.

Przy okazji natrafiłem na wzmiankę w sieci a propos "mojego" suportu (SM-
BB51), że chyba producent specjalnie tak go skonstruował aby użytkownicy nie mieli łatwo przy wymianie łożysk. Inne ponoć tego feleru nie mają.

ps. nie o tym narzędziu pisałeś: http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Overhaul-a-BB30-Bottom-
bracket-2012.html lub http://goo.gl/7rybb

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-02-06 06:17:15
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w wiadomości news:kes079$99g$1dont-email.me...
[...]

wybijania Ĺ‚oĹĽysk. SwojÄ… drogÄ… przypomina to kotwÄ™. Jutro jakÄ…Ĺ› na prĂłbÄ™
kupie bo i tak muszę znowu wybić bo ostatnie 1-2mm nie chce wejść.

Trzeba by spróbować, ale sama idea jak najbardziej słuszna i sprawdzona przy sterach :)

[...]

Do osadzania łożysk jak najbardziej natomiast narzędzie do frezowania mufy jest inne.

Data: 2013-02-06 08:03:38
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 06 Feb 2013 06:17:15 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

Do osadzania łożysk jak najbardziej natomiast narzędzie do frezowania
mufy jest inne.
No tak, jak najbardziej. Gdzieś mi to uciekło :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-02-06 11:01:59
Autor: coaster
W dniu 2013-02-06 09:03, piecia aka dracorp pisze:
[...]

Chyba widzialem dzis rano, jak przebiegalo ulica... ;-)

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2013-02-06 06:42:44
Autor: PeJot

[...]

A mnie się wydaje że informacja o *konieczno¶ci* planowania mufy powinna być w pdf-ach Shimano.

Data: 2013-02-06 17:10:19
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kesqcs$rj7$1news.mm.pl...

[...]

Jaki to ma zwi±zek z narzędziem do frezowania mufy?

Data: 2013-02-07 06:43:54
Autor: PeJot
W dniu 2013-02-06 17:10, kamil/Endurorider.pl pisze:

A mnie się wydaje że informacja o *konieczno¶ci* planowania mufy
powinna być w pdf-ach Shimano.

Jaki to ma zwi±zek z narzędziem do frezowania mufy?

Jaktojaki ? Frez służy do tego o czym pdf-y milcz± :|

Data: 2013-02-07 17:42:01
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:keveqv$o99$1news.mm.pl...
[...]

Albo rozmawiamy o procesenie frezowania mufy i narzędziach, które do tego służ± albo o tym co powinno być w PDF'ach. OIDP to sram w swoich filmach instruktarzowych zaczyna od planowania mufy.

Data: 2013-02-08 06:51:41
Autor: PeJot
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
W dniu 2013-02-07 17:42, kamil/Endurorider.pl pisze:
rezowania mufy?

Jaktojaki ? Frez służy do tego o czym pdf-y milcz± :|

Albo rozmawiamy o procesenie frezowania mufy i narzędziach, które do
tego służ± albo o tym co powinno być w PDF'ach.

O jednym i o drugim, i o konieczno¶ci i o samej technologii.

OIDP to sram w swoich
filmach instruktarzowych zaczyna od planowania mufy.

No wła¶nie, a Shimano olewa temat.

Data: 2013-02-09 22:34:14
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu

Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kf23ll$ub1$1news.mm.pl...

Napisz do nich mejla :)

BTW: film pogl±dowy https://www.youtube.com/watch?v=fvgWC3QAGbA

Data: 2013-02-10 09:24:30
Autor: PeJot
W dniu 2013-02-09 22:34, kamil/Endurorider.pl pisze:

No wła¶nie, a Shimano olewa temat.

Napisz do nich mejla :)

Przecież to nie oni maj± problem tylko producenci ram.

Data: 2013-02-10 09:30:36
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy-adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kf7lft$sji$1node1.news.atman.pl...
W dniu 2013-02-09 22:34, kamil/Endurorider.pl pisze:

No wła¶nie, a Shimano olewa temat.

Napisz do nich mejla :)

Przecież to nie oni maj± problem tylko producenci ram.

WeĽ przestań marudzić :P Jest problem, który został rozpoznany i wiemy jak ograniczyć ryzyko jego wyst±pienia więc co by¶ jeszcze chciał co? :)

Data: 2013-02-09 13:55:41
Autor: rzymo
W dniu czwartek, 7 lutego 2013 06:43:54 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
> Jaki to ma zwi±zek z narzędziem do frezowania mufy?
Jaktojaki ? Frez służy do tego o czym pdf-y milcz± :|

Może Shimano zakłada, że rama jako taka jest w porz±dku? :)

U siebie widzę różnicę - po ¶rednio-mocnym zakręceniu korb± ramiona robi± kilkana¶cie obrotów. Tyle samo co przy dobrym suporcie ISIS/kwadrat.

Data: 2013-02-10 09:28:14
Autor: PeJot
W dniu 2013-02-09 22:55, rzymo pisze:

Może Shimano zakłada, że rama jako taka jest w porz±dku? :)

Robiłem dla syna rower, na ramie Accent Tormenta.  Różnice pomiaru szeroko¶ci mufy w kilku miejscach wynosiły dobre 3 dychy. Przy takich błędach wykonania nie ma szans by HT2 pożyło dłużej jak sezon. Ja wiem, to zwykła masówka, ale Deore z HT2 to także masówka.

BTW: nie użyłem HT2.

Data: 2013-02-10 09:31:44
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy-adres@mm.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kf7lmu$o2e$1node2.news.atman.pl...
[...]

Odnoszę wrażenie, że lubisz sobie robić problemy. Mufy nie splanowałe¶, HT2 nie użyłe¶ więc czemu teraz jęczysz?

Data: 2013-02-03 10:04:18
Autor: Rowerex
On 2 Lut, 07:01, "kamil/Endurorider.pl" <flyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

[...]

Tak z ciekawo¶ci - co ile czasu trzeba wymieniać łożyska w takich
suportach?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2013-02-03 19:13:34
Autor: artek
Wybijanie łożyska zewnętrznego z supo rtu
W dniu 2013-02-03 19:04, Rowerex pisze:

Tak z ciekawości - co ile czasu trzeba wymieniać łożyska w takich
suportach?

oryginalne shimanowskie z suportu xt wymieniłem ca po 8-10 tys. km. założyłem nowe, zwykłe, dwustronnie uszczelniane. i po 20 czy więcej tys. km nadal nie ma potrzeby ich wymieniać. a w międzyczasie wymieniłem dwie połamane ramy ;P

--
artek

Data: 2013-02-03 19:38:22
Autor: kamil/Endurorider.pl
Wybijanie łożyska zewnętrznego z suportu
Użytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisał w wiadomo¶ci news:25ec8ae3-4c70-494d-88cc-748763f45f30k4g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

Póki co nie wiem. Mam nadzieję, że nieco rzadziej niż w GxP o czym z reszt± pisałem na preclu nie raz i nie dwa :)

Suporty zewnętrzne to nie jest mistrzostwo ¶wiata, ale w chwili kiedy można kupić standrdowe łożyska na wymianę od 4 PLN/sztuka to potencjalne problemy z trwało¶ci± przestaj± być aż tak drażliwym tematem :)