Wybór piasty - Deore czy SLX ?

Data: 2017-04-21 11:12:47
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Mam koło na piaście Deore XT, praktycznie nieużywane (zdjęte z nowego roweru po zakupie) ponieważ piasta (32 o., czarna) w tym kole ma mocowanie tarcz hamulcowych na śruby:
centrumrowerowe.pl/czesci/piasty-rowerowe/mtb-do-hamulcow-tarczowych/p,piasta-tylna-deore-xt-fh-m756-shimano,43125.html
a ja mam tarcze na centerlock (160 mm tył + 180 mm przód + nowy kpl. zapas).
Zamiast kupowania kolejnego kompletu tarcz, zastanawiam się nad przekładką koła na piastę z centerlockiem (a może się nie przejmować mocowaniem tarcz i zamiast przekładać tarcze między kołami  - wąskie na lato, szersze na zimę - kupić nowe tarcze na śruby i jeździć??).
Piasty XT są niestety drogie, ale co byście wybrali z dwóch poniższych piast  - Deore czy SLX (zalety i wady, różnice w cenie można ewentualnie przełknąć):
centrumrowerowe.pl/czesci/piasty-rowerowe/mtb-do-hamulcow-tarczowych/p,piasta-tylna-deore-fh-m615-32h-czarna-cl-shimano,178350.html
centrumrowerowe.pl/czesci/piasty-rowerowe/mtb-do-hamulcow-tarczowych/p,piasta-przednia-deore-hb-m615-cl-czarna-shimano,240042.html
centrumrowerowe.pl/czesci/piasty-rowerowe/mtb-do-hamulcow-tarczowych/p,piasta-tylna-slx-fh-m675-shimano,49462.html
centrumrowerowe.pl/czesci/piasty-rowerowe/mtb-do-hamulcow-tarczowych/p,piasta-przod-slx-hb-m675-shimano,49062.html
Na komplecie szerszych kół mam piasty Hone i jestem z nich zadowolony (m.in. uszczelnienie), ale trudno już kupić i ciężkie są.

Data: 2017-04-23 09:23:34
Autor: Wojtas
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 21.04.2017 o 11:12, ąćęłńóśźż pisze:

[...]

Ja bym kupił tarcze, zwłaszcza, że nie jest to jakiś strasznie duży wydatek.
Co do piast Deore, to zawsze były synonimem dziadostwa. Jakość ich pracy w porównaniu z XT to dwa światy. Z SLX nie miałem do czynienia.

--
Tęskono i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2017-04-23 09:47:42
Autor: Piotr aka dracorp
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Dnia Sun, 23 Apr 2017 09:23:34 +0200, Wojtas napisał(a):
[...]

A możesz coś więcej powiedzieć? W sumie jak będę zmieniał to i tak raczej przejdę na Novatec ze względu na łożyska.

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2017-04-23 13:13:55
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Poszperałem po forach i piszą, że "zwykłe" Deore jest źle uszczelnione i mniej trwałe od SLX, z kolei XT ma aluminiową ośkę czy coś tam innego aluminiowego (gwint) przez co znów jest mniej trwałe od SLX.
SLX to następca trwałych Hone i "coś tam" stalowe, czyli cięższe ale trwalsze.

Kupiłem używany rower na dobrych obręczach lecz rzężących piastach (Alivio RM65, nieuszczelniane w ogóle), próbowałem serwisować nawet w serwisie (SkiTeam) nie dali rady (prawdopodobnie zarżnięte wewnętrzne bieżnie), no to założyłem drugi komplet nowych kół i jeżdżę, ale ile razy patrzę na tamte koła na kiepskich Alivio i dobrych obręczach Bontrager to chciałbym je jakoś przywrócić do życia żeby np. móc zmieniać całe koła zamiast samych opon wąska-szeroka gładka-zimowa (jeździć na tych Alivio można, ale rzężenie mnie denerwuje, lubię ciche rowery).
Inna sprawa, że kupno nowego kompletu kół może być tańsze niż przekładka piast (szczególnie, gdyby szprychy miały nie pasować).
Para piast SLX przód-tył to prawie 200 zł
Para kół przód-tył 29'' na dobrych piastach od 400 zł w górę.
Jak sprawdzić przed ewentualnym kupnem piast, czy szprychy dadzą się przełożyć?
Jakiś link do zwymiarowanych flansz piast Alivio / Hone / SLX?

-- -- -

Data: 2017-04-23 23:38:19
Autor: ToMasz
WybĂłr piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 23.04.2017 o 13:13, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

piasty hone (lub koła na nich) kupisz tanio. ok 250zł -350 i to z przerzutką. I właśnie jeśli hone, to tylko z oryginalną przerzutką tylną. nakręcanie przerzutki trochę upierdliwe (przy zmianie dętki), ale w użytkowaniu  jest to super sztywne i trwałe. niestety mam tylko na 26 cali....
ToMasz

Data: 2017-04-24 14:14:53
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Jaki zakres (w liczbie zębów) ma przerzutka tylna Hone?
Czy przerzutka Hone obsłuży kasetę 9rz Megarange 12-36z + napęd 26-48z?
To razem do obsłużenia 46 zębów zakresu (24+22).

-- -- -
I właśnie jeśli Hone, to tylko z oryginalną przerzutką tylną.

Data: 2017-04-24 23:17:44
Autor: ToMasz
WybĂłr piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 24.04.2017 o 14:14, ąćęłńóśźż pisze:
Jaki zakres (w liczbie zębów) ma przerzutka tylna Hone?
Czy przerzutka Hone obsłuży kasetę 9rz Megarange 12-36z + napęd 26-48z?
To razem do obsłużenia 46 zębów zakresu (24+22).
za trudne pytania. Zgaduje ze katalog shimano, poinformuje Cię że tak się nieda. choćby dla tego, że gdy wchodziła grupa hone, to nie było takich mega-rangów. Ja mam z tyłu 11-32 (8) z przodu miałem cośtam -48 i działao z hone bez zająknięcia. Ty chyba wybrałeś sobie największy super zakres i nikt Ci nie powie czy zadziała. czy jesteś w stanie sam sobie to sprawdzić jak Ci podam wymiary? Albo jakiś test zrobię? Ale do swojego roweru takich zębatek nie pozakładam

http://www.synkros.pl/product-pol-7642-Piasta-przerzutka-Shimano-Hone-FR-DH.html

ToMasz

Data: 2017-04-25 07:21:09
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Tak swoją drogą:
12/36 = 3
11/34 = 3,09 czyli zakres większy, a kaseta mniejsza i lżejsza.
Ale zależy też od liczby zębów w przednim napędzie, nie zawsze mamy wybór.
Zdarza mi się używac tego tylnego 36, niekoniecznie z najmniejszą przednią tarczą, dość często ze środkową (napęd 26/36/48) gdy tak bywa wygodniej zmienić.
11/32 = 2,91

-- -- -
Zgaduję, że katalog Shimano poinformuje Cię, że tak się nie da.
Choćby dlatego, że gdy wchodziła grupa Hone, to nie było takich mega-rangów.
Ja mam z tyłu 11-32 (8) z przodu miałem cośtam -48 i działało z Hone bez zająknięcia.

Data: 2017-04-25 10:43:22
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Tu jest fajne (bo zebrane w jednym miejscu) zestawienie rysunków różnych osiek, można porównać uszczelnienia (seal, o-ring, cover, cap):
www.wheelsmfg.com/tech/PDF/explodedviewcharts.pdf
A tu o samej Hone:
http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Hone/RD-M600/SI-5VH0B-En_v1_m56577569830605371.pdf
Przy czym przerzutka ma całkiem dobrą pojemność (45 zębów, choć nie wiadomo, jak współpracowałaby z największą koronką 36T):

Type Total capacity Largest sprocket Smallest sprocket Front chainwheel tooth difference
SGS       45T       34T       11T       22T

Tym niemniej zdejmowanie przerzutki dla zmiany koła czy opony wydaje mi się "nadmiarem szczęścia" - szczególnie, że chciałbym zmieniać jeszcze częściej, niż już to robię (gładkie na kolce), coś musiało być przyczyną zaniechania tego kierunku.

Data: 2017-04-25 21:17:33
Autor: ToMasz
WybĂłr piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 25.04.2017 o 10:43, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

przerzutkę hone można przykręcić "normalnie". trzeba pokombinować - ale da się. tyle że wyjdzie niżej, więc "pojemność" wzrośnie? Tak czy owak, same piasty też możesz wykorzystać. mają standardowy gwint 10x1, tyle że standardowy w przemyśle, w rowerach niepasujący do niczego. stare polskie motorowery miały taki gwint na niektórych ośkachi i chyba w magnecie czy czymśtam w silniku
ToMasz

Data: 2017-04-24 12:26:40
Autor: Andrzej Ozieblo
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 2017-04-23 o 13:13, ąćęłńóśźż pisze:
ale ile razy patrzę na tamte koła na kiepskich Alivio i dobrych obręczach Bontrager to chciałbym je jakoś przywrócić

Alvio nie jest kiepskie. To dobra, solidna grupa. Sam sprawdź co jest nie tak. Porozkręcaj piasty i popatrz co jest nie tak. Jeźli to bieżnie (konusy) to być może da sie je dokupić. Podobnie z kulkami - też można dokupić. A być może wystarczy dobre czyszczenie i smarowanie i właściwe skręcenie.

Data: 2017-04-24 14:10:24
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Wracamy do niedawnej dyskusji czas i pieniądz.
Skoro już raz byłem z tymi kołami (piastami) w autoryzowanym (GF) serwisie (Ski-Team) i stwierdzili, że niewiele można zrobić, to chyba nie warto walić nosem o ścianę.
Tak czy inaczej te piasty Alivio RM65 są w ogóle nieuszczelniane, co dla mnie jest nie do przyjęcia ("Japończyk płakał, jak jeździł do kościoła").
Pozagrupowe Shimano bywały uszczelniane, a Alivio nie :-o

-- -- -
Alvio nie jest kiepskie.

Data: 2017-04-24 14:57:30
Autor: Andrzej Ozieblo
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 2017-04-24 o 14:10, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Oczywiście. Zrobisz jak uważasz. Rozbierałem niejedną piastę. Jakoś nie mogę uwierzyć, że z typową piastą (konusy, kulki) niewiele można zrobić. Toż to proste jak budowa cepa. :) (BTW niedługo powiedzenie straci sens, bo nie będziemy wiedzieć co to cep). Zdaje się, że jesteś z okolic Gdańska. Przy najbliższej mojej wizycie u syna umówimy się i porozbieram te piasty. Oczywiście nie zapomnę zabrać specjalnego, wąskiego klucza do piast.

Data: 2017-04-24 15:02:13
Autor: Piotr aka dracorp
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Dnia Mon, 24 Apr 2017 14:57:30 +0200, Andrzej Ozieblo napisał(a):

[...]
Chyba że bieżnie są mega zdarte. Ale pytanie czy i wówczas nie da się po prostu dokręcić i będzie git?

Data: 2017-04-25 10:34:01
Autor: cytawa
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Piotr aka dracorp pisze:

[...]

Na moje doswiadczenie bieznie sie niszcza stosunkowo rzadko. Duzo czesciej niszcza sie konusy i kulki. Serce mi sie kraje jak widze skrecone za mocno piasty i to z wysokiej polki. One sie wtedy duzo szybciej niszcza. Prawidlowo skrecone i konserwowane piasty potrafia sie idealnie krecic przez dziesiatki lat. Przy czym ta konseracja wcale nie jest trudna i czesta.

Jan Cytawa

Data: 2017-04-25 15:11:20
Autor: Piotr aka dracorp
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Dnia Tue, 25 Apr 2017 10:34:01 +0200, cytawa napisał(a):

[...]
Trudna nie jest. Trochę upierdliwe jest skręcanie a i smar jest dość łatwo wypłukiwany. Ale to ostatnie może zależy od samej piasty.

Data: 2017-04-25 20:51:20
Autor: Wojtas
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 25.04.2017 o 10:34, cytawa pisze:

[...]

Oj, prawda. Do dzisiaj tęsknię za moimi XT. Prostota konserwacji i jakość pracy, fantastyczne. Nie to co mam dzisiaj, na maszynowych. Tu już latam do serwisu.

--
Tęskono i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2017-04-26 01:54:03
Autor: Akarm
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 2017-04-25 o 10:34, cytawa pisze:

Serce mi sie kraje jak widze
skrecone za mocno piasty i to z wysokiej polki.

Na tę przypadłość Shimano chyba nie ma rady. Po kupnie piast trzeba je wyregulować zawsze. Ja tak miałem zarówno z Alivio jak i XT.
--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2017-04-24 15:41:42
Autor: ąćęłńóśźż
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Niestety DC ;-)

Prawdopodobnie są zużyte bieżnie wewnętrzne (piasty, nie konusów).
Poprzedni właściciel jeździł po górach i może wtedy zajechał.
Węgrzy twierdzą że piasty RM65 to Acera (a nie Alivio) i to by rzucało nowe światło na zagadnienie ;-)
https://ebike.hu/download/b96b0a17ee9dafeb/shimano-acera-fh-rm65-agy-robbantott-abra.pdf
Stożki (konusy) do piast RM65 są w detalu po 22 zł/szt, x4 = 88zł + wysyłka, do tego kulki, IMHO nie opłaca się, bo i tak z piasku bicza nie ukręcimy.
https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/piasty-rowerowe/akcesoria-i-czesci/p,stozek-piasty-przedniej-shimano,42960.html

Powiedz lepiej, czy dam radę przepleść dwa koła (nowe piasty, stare szprychy i obręcze), bo jak mam pleść trzy dni, a na koniec i tak oddać do centrowania, to szkoda zachodu ;-))

-- -- -
Jakoś nie mogę uwierzyć, że z typową piastą (konusy, kulki) niewiele można zrobić.

Data: 2017-04-24 11:37:03
Autor: andrzej.ozieblo
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu poniedziałek, 24 kwietnia 2017 17:58:29 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

Powiedz lepiej, czy dam radę przepleść dwa koła (nowe piasty, stare szprychy i obręcze), bo jak mam pleść trzy dni, a na koniec i tak oddać do centrowania, to szkoda zachodu ;-))

Jeśli to będzie Twoje pierwsze plecione koło to trochę czasu zajmie. Może nie trzy dni, ale dwa. :) Następne już zajmie 1 dzień, a kolejne 2h. :)

Szczerze mówiąc nie bawiłbym się na Twoim miejscu w plecenie. Co innego własnoręczne centrowanie, nawet trudnych przypadków uszkodzonych obręczy, a co innego plecenie od 0. W moim pierwszym pleconym kole popełniłem chyba wszystkie możliwe błędy, włącznie z tym, że wentylek wypadł nie w tym co trzeba miejscu. Lepiej zlecić to serwisowi.

Ale naprawdę spróbuj rozebrać jedną piastę. Cienki klucz do piast (na ogół 13-14 mm do przodu, 15-16 do tyłu) i jeden zwykły oczkowy, trochę miejsca, luźnych 10 min... i będziesz wiedział co jest grane. Jakoś nie wierzę w uszkodzone bieżnie.

Data: 2017-04-24 13:26:36
Autor: Ignac
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu poniedziałek, 24 kwietnia 2017 17:58:29 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

Powiedz lepiej, czy dam radę

Nie dasz rady, trzeba nieć o tym wszystkim pojęcie.
Ponadto, bębniłem tu nieraz, nie kupować starych "grzmotów".

Najmniejszy wymiar kary, to kupić nowe koła z tymi piastami,
tak jak sugerowałeś, dla tego przypadku to jest najtańsza opcja.
Jeśli udałoby Ci się znaleźć przekrój poprzeczny obręczy w nowych
kołach identyczny z przekrojem w starych, to stare obręcze i może
szprychy posłużyłby za zamienniki (kiedyś) do nowych kół.
A przekładanie tego wszystkiego w serwisie jest bez sensu, bo musiałbyś zapłacić za robociznę.
Natomiast, jeśli nie potrafisz regulować/obsługiwać piast z konusami,
to kup maszynówki.
I więcej nie kupuj starych gratów.

Data: 2017-04-25 20:46:29
Autor: Wojtas
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 23.04.2017 o 11:47, Piotr aka dracorp pisze:

[...]

Generalnie to pamiętam, że wyraźnie słychać było chodzenie łożysk, a czasami wyczuwalna była "w ręku" specyficzna chropowatość ich pracy. Nic dobrego to nie wróży. Fakt, żadna mi nie padła, ale nie jeździłem na nich długo. Znajomy miał i pamiętam, że były problematyczne. Słaby produkt.

--
Tęskono i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2017-04-23 17:03:04
Autor: Łukasz Kroczka
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 23.04.2017 o 09:23, Wojtas pisze:
Co do piast Deore, to zawsze były synonimem dziadostwa.

I Shimano nic z tym nie robi? Informacja wciąż aktualna? Przecież Deore to generalnie synonim trwałości, bo nie odchudzane jak droższe SLX/XT(R).

Data: 2017-04-24 19:00:37
Autor: qrt
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
Dnia Sun, 23 Apr 2017 17:03:04 +0200, Łukasz Kroczka napisał(a):

[...]

piasty shimano sa dobre o tyle o ile sie je konserwuje smaruje i reguluje.
Ot i cała tajemnica. Nawet kompletnie nieuszczelnione piasty mogą służyć latami o ile się o nie
dba czyści konserwuje i potrafi wyregulować. A jak sie komu nie chce w to bawić niech kupi piasty ma maszynówkach.

Data: 2017-04-25 20:55:03
Autor: Wojtas
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
W dniu 23.04.2017 o 17:03, Łukasz Kroczka pisze:

[...]

Nie wiem jak dzisiaj. Pamiętam, że nie był to zachwycający produkt. Swoją drogą XT wcale nie były odchudzane specjalnie. Jedne z cięższych piast w swojej kategorii. Pancerne i niezniszczalne.

--
Tęskono i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2017-04-24 11:46:04
Autor: rmikke
Wybór piasty - Deore czy SLX ?
On Friday, 21 April 2017 11:12:16 UTC+2, ąćęłńóśźż  wrote:
[...]

Ja miałem z przeodu SLX i bardzo dobrze się sprawowała przy mojej sporej masie,
więc trwała jest. Z tym, ze nie miałem mocowania do tarczy.

Wybór piasty - Deore czy SLX ?