Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Data: 2014-05-03 15:32:07
Autor: atm
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
Obecnie stoje poki co przed akademickim wyborem, natomiast kumpel bierze mocno pod uwage zmiane ramy lub calego roweru.
Obecnie ma rame alu pochodzaca z Treka za ok 3kzl.
Rower bedzie mial z przodu dobry amortyzator, siodelko bedzie na Thudbusterze LT (podaje to wzgledem drgan, wibracji, tlumienia)
Mam innego kolege, ktory naprawde zna sie na rowerach.
Odnosze jednak wrazenie, ze jest rowerowym "audiofilem",
dla ktorego najlepsze brzmienie wydaje stal.
Ponizej przedstawie to co pozbieralem z roznych zrodel, bylbym wdzieczny za podpowiedzi, uzupelnienia, korekty:

-ALU, wg kolegi "audiofila" to najgorsze zlo jakie moglo spotkac
swiat rowerowy. Material twardy, sztywny, kruchy i w zasadzie utlenia sie od samego patrzenia na rame. Moja rama, ktora teraz konczy 10 lat w zasadzie powinna juz dawno temu peknac gdzies zdradliwie. No poki co nie zrobila tego. Poza tym nie tlumi w ogole drgan, przenoszac wszystko na biednego rowerzyste (mam thudbustera i niezgorszy choc dosc wiekowy amor - Manitou Black).
Moje wraznienia odnosnie ALU: solidna rama, lzejsza od stali (wazy 1.98kg), do tej pory w zaden sposob mnie nie zawiodla. To ze nie tlumi magicznych wibracji wg mnie nie jest zadna dotkliwa wada - mam od tego amortyzator i thudbustera. Stal bez takich uzupelnien i tak jest raczej bezuzyteczna w zetknieciu z kamieniami i korzeniami. Nie rdzewieje, kazde zadrapanie i odbicie lakieru mozna pozostawic bez przywiazywania
do tego uwagi.

-STAL, wg kolegi "audiofila" to niezwykly, magiczny wrecz material, rowery zbudowane na takiej ramie same jezdza pod gore ;]
Powaznie, wymienia takie zalety:

- najlepszy stosunek ceny do jakości, trwałości, spręzystości oraz żywotności ramy

- za te same pieniądze kupisz niezłą stal lub średni karbon, lub dobrą stal albo carbon z Chin

- rama stalowa to klasyka, po prostu (tego nie da się inaczej wytłumaczyć), była, jest i pewnie jeszcze długo będzie pomimo mijających mód
- naprawa ramy stalowej jest tańsza niż carbonu,

- naprawa stali jest pewniejsza od naprawy carbonu, tak samo wszelkie zmiany, doróbki

- sama rama stalowa jest dużo trwalsza od węgla (czemu jakoś mało jest rowerów wyprwawowych z włókna?)

- ramy stalowe są na ogół wszystkie (nie licząc konstrukcji specjalnych) komfortowe, carbonowe w zależności od zamysłu projektanta ale na ogół nie o komfort chodzi

- stal nie rzuca się w oczy, dla starych dziadów takich jak my gdzie bling bling już nie jest potrzebne to miewa znaczenie ( o złodziejach nie wspomnę)

- ramy stalowe ze względu na tradycyjną budowę bez problemu dadzą zamontować bagażnik (nawet jeśli przez dodatkowe opaski), błotniki czy np klasyczną przednią przerzutkę - z karbonem bywa różnie - czasem wielkość węzła suportowego sporo przeszkadza

- dla mnie ważne dosyć - ramy stalowe mają nadal (i pewnie jeszcze chwilę) standardowy wkręcany suport, ramy z włókna coraz częściej wciskany (wystarczy poczytać), podobnie jest ze sterami (choć i tu zaczyna być problem) - stal często opiera się na klasycznych a carbon-co producent to inny pomysł

Moje wrazenia odnosnie STALI: fakt, ostatni moj kontakt ze stala to Mistral...Kumpel zas mial kiedys Scotta Peak na slicznej Cr-Mo. Do tej pory pamietam jak jeczal na drugi dzien, ze bola go nadgarstki po dlugiej jezdzie bardzo nierowna droga. Moj amor w ramie ALU zniwelowal to wystarczajaco, zeby zapewnic komfortowe warunki. Stal jest znaczaco, ciezsza, rdzewieje. Nie wiem jak jest z tym spawaniem, pan Heniu musialby miec chyba TIGa z oslona argonowa, prawda? Poza tym akurat spawanie nie jest dla mnie jakims mocnym argumentem za. Jak wspomnialem wczesniej - wlasciwosci tlumiace bierze u mnie amortyzacja.

-CARBON, wg kolegi "audiofila" dobry, lekki material jednak
"z carbonem trzeba się chuchać i dmuchać - a to pasta do sztycy, a to specjalny zacisk karbonowy (alu zniszczy ramę), a to klucz dynamometryczny itd itd"

Moje wrazenia opieraja sie jedynie na lekturze i wrazeniach innych osob.
Waga faktycznie robi wrazenie, wlasciwosci tlumiace znow wydaja sie nie miec znaczenia (myle sie w tej kwestii zakladajac zostsowanie amortyzacji?). Wady to wspomiana wyzej delikatnosc, faktycznie carbon jest tak delikatny, ze nie mozna go przewozic w typowych zaciskowych uchwytach samochodowych na dach???
Lubie miec bagaznik zamiast plecaka. W przypadku alu i stali tak czy inaczej mozna to rozwiazac, rowniez przy pomocy adapterow. W przypadku carbonu opcje sa bardzo ograniczone a taki zacisk jak tutaj:
https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/series/grand-canyon-cf-sl-29.html
pozostawia jedyne rozwiazanie w postaci bagaznika na sztyce, ktory ma ograniczona pojemnosc i dopuszczalna wage.

OK, to wszystko :] Odnosze wrazenie, ze takie podejscie do stali jak ma moj kolega zahacza troche o dogmat, ale moze sie myle. Bylbym wdzieczny za uwagi i komentarze.

Data: 2014-05-03 07:33:34
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 3 maja 2014 14:32:07 UTC+1 użytkownik atm napisał:

OK, to wszystko :] Odnosze wrazenie, ze takie podejscie do stali jak ma moj kolega zahacza troche o dogmat, ale moze sie myle.

Przesiadlem sie z aluminium na stal - wiec stal. Jesli masz zachcianki, typu: mocowania czegokolwiek, bagaznika, blotnikow,
 jakies dodatkowe miejsca do przykrecenia srub, to kup rame zrobiona pod
 indywidualne zamowienie. Jak zamawialem swoja rame, to bylem pytany czy chce tego typu bajery
 (uchwyty pod bagaznik, blotniki itp). Mi bylo potrzebne mocowanie na srube z
 boku rury podsiodlowej, ponizej przerzutki - prawdopodobnie zadna inna rama na
 swiecie takiego mocowania nie ma, a moja ma :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-03 16:38:11
Autor: atm
On 2014-05-03 16:33, Rowerex wrote:
[...]

Nie, nie az tak daleko nie chce isc :]
Zeby sie dalo jakosc przyczepic bagaznik i tyle.
Od biedy moze byc ten na sztyce wiec ten czynnik
nie jest kluczowy poniewaz w kazdym da sie to zrobic
(no chyba, ze carbon tego nie lubi? dodatkowe 10kg
na sztycy mocno wysuniete do tylu?)

Data: 2014-05-03 16:43:35
Autor: atm
On 2014-05-03 16:38, atm wrote:
On 2014-05-03 16:33, Rowerex wrote:
[...]

Docelowo chodzi o stosunkowo lekki (w granicach 8kzl)
hardtail 29er, nie wymagajacy specjalnej troski o komponenty
(nie mam na mysli tluczenia o kamienie itd) do jazdy XC.

Data: 2014-05-03 11:05:56
Autor: P. Sperling
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
[ciach]

Wszystko zależy od zastosowań. Zwróć uwagę że w takim kolarstwie szosowym a więc forpoczcie kolarstwa lata 1958-1991 były latami supremacji Reynoldsa 531 i 753 (a więc stali) w Tour de France (o tym tu: http://www.classicrendezvous.com/British_isles/reynolds/Reynolds_history.htm ). Później nastąpiły inne materiały, ale co ciekawe jako takiej ery aluminium nie było. Dlaczego? Bo nikogo w TdF nie było stać na ten ekskluzywny materiał?

Co do karbonu dodam jeszcze jedną cechę - wrażliwość na promieniowanie UV.

W każdym razie są zastosowania co do których wybrałbym stal, są też takie do których wybrałbym aluminium. Na karbon, tytan i magnez mnie nie stać, więc rozważania byłyby to akademickie. Nie będę jednak ukrywać, że dobra stal to dziś  mocno niedoceniony materiał konstrukcyjny, a szkoda bo ma wiele zalet (choć oczywiście ma też wady)..

Data: 2014-05-03 16:05:17
Autor: mt
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
W dniu 2014-05-03 15:32, atm pisze:
[...]

Generalnie zbyt duże uogólnienia, zarówno kolegi, który mocno płynie w poglądach jak i twoje. Stopy aluminium są różne, stopy stali są różne, konstrukcje węglowe też są różne, zarówno ze względu na zastosowane włókna, wypełniacze czy też samo ułożenie włókien.
Co do drgań: sztywność ramy i tłumienie drgań (zwłaszcza tych o wyższej częstotliwości) stoi w sprzeczności ze sobą, albo rama jest sztywna albo dobrze tłumi drgania. Wie o tym chociażby każdy kto łowi ryby, czym wędka sztywniejsza i zbudowana z włókien węglowych o wyższym module Younga i czym mniej rozciągliwa linka tym lepiej czuć na nadgarstku wszelkie drgania wywoływane przez przynętę w wodzie.
Co do wytrzymałości ram (tu odniosę się znowu do węgla), to ramy węglowe są bardzo wytrzymałe na naprężenia policzone w normalnej eksploatacji roweru, jednak mogą być bardziej wrażliwe na przypadkowe uszkodzenia. Zaciski czy uchwyty rowerowe nie są problemem, ale np. przypadkowe uderzenia o ostrą krawędź (np. kamień) w poprzek ułożenia włókien może już osłabić konstrukcję ramy. Oczywiście wszystko też zależy od grubości ścianek, konstrukcji i technologii ich wykonania, stosuje się np. różnego rodzaju oploty podnoszące wytrzymałość chociażby z włókien amorficznych, tylko że wtedy wraz ze wzrostem wytrzymałości spada główna przewaga karbonu czyli rośnie masa.

--
marcin

Data: 2014-05-03 16:12:01
Autor: atm
On 2014-05-03 16:05, mt wrote:
[...]

Rozumiem, przyjmijmy ze kwestia dotyczy takich przedstawicieli:

ALU:
https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3175

STAL:
http://salsacycles.com/bikes/2014_el_mariachi_2

CARBON:
https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3169

Data: 2014-05-03 17:07:23
Autor: ToMasz
[...]
Ja mam pytanie. jak jest liczona sprężystość ramy? Maszyna ją łapie za tylną oś i ster? To by było miarodajne, ale my jeździmy na rowerach nie na ramach. Więc taką ramę trzeba by chwycić za tylną oponę i chwyty. czy przy takim zamocowaniu da się stwierdzić jaka jest różnica pomiędzy alu i stalą?

ToMasz

PS mam alu niemalowane lato/zima z 5 sezonów albo dłużej. LEkko skorodowały miejsca mocowania bidonu

Data: 2014-05-03 18:12:03
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5364efdc$0$2225$65785112@news.neostrada.pl...
-ALU, wg kolegi "audiofila" to najgorsze zlo jakie moglo spotkac
swiat rowerowy. Material twardy, sztywny, kruchy i w zasadzie utlenia sie od samego patrzenia na rame.

Proponuję odesłać kolegę "audiofila" do jakichkolwiek informacji o stopach aluminium. Aluminium jako takie jest materiałem plastycznym, więc nie kruchym. W stopach aluminium traci na plastyczności a zyskuje na wytrzymałości. Faktem jest, że stopy aluminium są mniej odporne na zmęczenie niż stale. Za to stopy aluminium mają lepszy stosunek wytrzymałości do ciężaru właściwego niż stale. Owszem stopy aluminium łatwo utleniają się powierzchniowo co zabezpiecza je przed dalszym utlenianiem wgłębnym. Właśnie dla tego ramy są pasywowane (utleniane powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne na  działanie silnych wodorotlenków, kwasu solnego, wody morskiej, wodnego roztworu chlorku potasu lub sodu (sole drogowe) , co w praktyce oznacza, że rama Alu nie jest dobrym rozwiązaniem na zimę. Ale i to nie tak do końca bo jest lakierowana :). Tyle ogólnie o Alu.

Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 18:36:29
Autor: atm
On 2014-05-03 18:12, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury wrote:

[...]

O wlasnie, apropos wytrzymalosci i wagi te dwa zestawienia dobrze pokazuja zaleznosci:
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_01.jpg
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG
Przy okazji znalazlem ten artykul:
http://www.pascal.pl/na_rower.php?ind=wiadomosci&id=251

Data: 2014-05-03 09:50:45
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 3 maja 2014 17:36:29 UTC+1 użytkownik atm napisał:

http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG

Ciekawie mnie o czym naprawde mowi ten wykres - jesli o zrywaniu jednorodnego
 materialu, to z punktu widzenia roweru nic nie jest to warte (chyba ze autor
 ma na mysli jakies powazne wypadki). W normalnych okolicznościach ramy pękają
 na łączeniach i spawach

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-03 18:51:33
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53651b12$0$2363$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Raczej poleciłbym ten:

http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_03.JPG

Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 20:59:16
Autor: ToMasz
[...]

Praktyka dowodzi że na szczęście nie masz racji. OD lat szukałem metody na bezstresowe wyjmowanie zapieczonej aluminiowej sztycy z ramy stalowej. We współpracy z pewnym chemikiem, opracowałem prostą metodę wlewania kwasu przez suport tak aby wypływał sztycą w obiegu zamkniętym. po paru dobach "trawienia" okazało się że tak samo rozpuszcza się stal jak sztyca. po dokładnym zbadaniu sprawy już w warunkach laboratoryjnych, wyszło że owa żrąca substancja chemiczna (nie pamiętam nazwy) powoduje "znikanie" wrzuconego do niej aluminium "w oczach", błyskawicznie. ale nie sztycy. bo sztyca nie jest z aluminium tylko ze _stopu aluminium_. Tyle praktyka z silnymi związkami. sól drogowa - prędzej powoduje korozje i pęknięcie łańcucha shimano, niż jakiekolwiek widoczne lub odczuwalne wady najtańszej chińskiej niemalowanej ramy alu

ToMasz

Data: 2014-05-04 00:09:05
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "ToMasz" <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53653c83$0$2229$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Najpierw piszesz, że tak samo rozpuszcza się stal jak i sztyca, jak rozumiem stal to rama,, a chwile potem piszesz, że sztyca się nie rozpuszcza a czyste aluminium tak!!! Coś namieszałeś :).

Pasywacja aluminium i jego stopów polega na utlenieniu warstwy wierzchniej, co zapobiega tylko dalszemu utlenianiu a nie powoduje nabycia odporności na inne chemikalia reagujące z tlenkiem glinu. Wyjątkiem jest tu stężony kwas azotowy.  Jeżeli polejesz pasywowane "alu" kwasem solnym to tlenek glinu z nim przereaguje i pasywację szlag trafi a kwas solny zacznie reagować z "alu".  Stopy glinu zawierają dodatki takie jak cynk lub krzem oraz miedź, mangan i magnez. One w większości też reagują z kwasem solnym.  Czyli Twoja opowieść nie neguje faktu pasywacji.

Druga sprawa to reakcja z solami drogowymi (KCl i NaCl). Pasywacja znacznie uodparnia stopy "alu" na ich działanie. Trzeba jednak pamiętać w pełni można spasywować tylko czyste aluminium, stopy nie pasywują się w 100%. Ani sztyca ani rama nie jest z czystego aluminium, choć mogą być z różnych jego stopów. Oba elementy są pasywowane, ale jest tu pewien myk polegający na tym, że sztyca jest polerowana a wnętrze ramy nie.  Zapolerowana rura ma mniejszą powierzchnię czynną niż niepolerowana i to może mieć wpływ na szybkość reakcji.

Podpytaj lepiej "swojego chemika" o co tu naprawdę chodzi bo zarówno aluminium czyli glin oraz jego związki chemiczne mają ciekawe reakcje chemiczne. Jak do tego dodasz pierwiastki stopowe to już się robi dobry miszmasz. O ile możemy dyskutować na bazie znajomości pierwiastków stopowych to całkowity brak wiedzy na temat "tajemnej mikstury" czyni dalszą dyskusję bezzasadną.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 20:58:06
Autor: PeJot
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
W dniu 2014-05-03 15:32, atm pisze:

- sama rama stalowa jest dużo trwalsza od węgla (czemu jakoś mało jest
rowerów wyprwawowych z włókna?)

A w ogóle są ? Roweru wyprawowego raczej nie odchudza się wagowo.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2014-05-05 21:56:10
Autor: AL
On 2014-05-03 15:32, atm wrote:
Obecnie stoje poki co przed akademickim wyborem, natomiast kumpel bierze
mocno pod uwage zmiane ramy lub calego roweru.
(...)
OK, to wszystko :] Odnosze wrazenie, ze takie podejscie do stali jak ma
moj kolega zahacza troche o dogmat, ale moze sie myle. Bylbym wdzieczny
za uwagi i komentarze.

co tu pisać - poleć koledze ten filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=Lp3Y61ioV0k

:)

Data: 2014-05-05 22:48:31
Autor: Szuwarek
AL pisze:
On 2014-05-03 15:32, atm wrote:
[...]

Na kanwie tego filmu zastanawiam się - co sądzicie o twardym lucie jako metodzie doraźnego naprawiania ramy. Druga doraźna metoda to kleje chemoutwardzalne jako ratunek w czasie wyprawy w wymienionym w filmie Azerbejdżanie. Nie wybieram się na razie, ale jako rozważania teoretyczne.

Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie