Data: 2014-05-03 16:05:17 | |
Autor: mt | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
W dniu 2014-05-03 15:32, atm pisze:
[...] Generalnie zbyt duże uogólnienia, zarówno kolegi, który mocno płynie w poglądach jak i twoje. Stopy aluminium są różne, stopy stali są różne, konstrukcje węglowe też są różne, zarówno ze względu na zastosowane włókna, wypełniacze czy też samo ułożenie włókien. Co do drgań: sztywność ramy i tłumienie drgań (zwłaszcza tych o wyższej częstotliwości) stoi w sprzeczności ze sobą, albo rama jest sztywna albo dobrze tłumi drgania. Wie o tym chociażby każdy kto łowi ryby, czym wędka sztywniejsza i zbudowana z włókien węglowych o wyższym module Younga i czym mniej rozciągliwa linka tym lepiej czuć na nadgarstku wszelkie drgania wywoływane przez przynętę w wodzie. Co do wytrzymałości ram (tu odniosę się znowu do węgla), to ramy węglowe są bardzo wytrzymałe na naprężenia policzone w normalnej eksploatacji roweru, jednak mogą być bardziej wrażliwe na przypadkowe uszkodzenia. Zaciski czy uchwyty rowerowe nie są problemem, ale np. przypadkowe uderzenia o ostrą krawędź (np. kamień) w poprzek ułożenia włókien może już osłabić konstrukcję ramy. Oczywiście wszystko też zależy od grubości ścianek, konstrukcji i technologii ich wykonania, stosuje się np. różnego rodzaju oploty podnoszące wytrzymałość chociażby z włókien amorficznych, tylko że wtedy wraz ze wzrostem wytrzymałości spada główna przewaga karbonu czyli rośnie masa. -- marcin |
|
Data: 2014-05-03 16:12:01 | |
Autor: atm | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
On 2014-05-03 16:05, mt wrote:
W dniu 2014-05-03 15:32, atm pisze: Rozumiem, przyjmijmy ze kwestia dotyczy takich przedstawicieli: ALU: https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3175 STAL: http://salsacycles.com/bikes/2014_el_mariachi_2 CARBON: https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3169 |
|