Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Data: 2014-05-03 16:05:17
Autor: mt
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
W dniu 2014-05-03 15:32, atm pisze:
[...]

Generalnie zbyt duże uogólnienia, zarówno kolegi, który mocno płynie w poglądach jak i twoje. Stopy aluminium są różne, stopy stali są różne, konstrukcje węglowe też są różne, zarówno ze względu na zastosowane włókna, wypełniacze czy też samo ułożenie włókien.
Co do drgań: sztywność ramy i tłumienie drgań (zwłaszcza tych o wyższej częstotliwości) stoi w sprzeczności ze sobą, albo rama jest sztywna albo dobrze tłumi drgania. Wie o tym chociażby każdy kto łowi ryby, czym wędka sztywniejsza i zbudowana z włókien węglowych o wyższym module Younga i czym mniej rozciągliwa linka tym lepiej czuć na nadgarstku wszelkie drgania wywoływane przez przynętę w wodzie.
Co do wytrzymałości ram (tu odniosę się znowu do węgla), to ramy węglowe są bardzo wytrzymałe na naprężenia policzone w normalnej eksploatacji roweru, jednak mogą być bardziej wrażliwe na przypadkowe uszkodzenia. Zaciski czy uchwyty rowerowe nie są problemem, ale np. przypadkowe uderzenia o ostrą krawędź (np. kamień) w poprzek ułożenia włókien może już osłabić konstrukcję ramy. Oczywiście wszystko też zależy od grubości ścianek, konstrukcji i technologii ich wykonania, stosuje się np. różnego rodzaju oploty podnoszące wytrzymałość chociażby z włókien amorficznych, tylko że wtedy wraz ze wzrostem wytrzymałości spada główna przewaga karbonu czyli rośnie masa.


--
marcin

Data: 2014-05-03 16:12:01
Autor: atm
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
On 2014-05-03 16:05, mt wrote:
W dniu 2014-05-03 15:32, atm pisze:
[...]

Generalnie zbyt duże uogólnienia, zarówno kolegi, który mocno płynie w
poglądach jak i twoje. Stopy aluminium są różne, stopy stali są różne,
konstrukcje węglowe też są różne, zarówno ze względu na zastosowane
włókna, wypełniacze czy też samo ułożenie włókien.
Co do drgań: sztywność ramy i tłumienie drgań (zwłaszcza tych o wyższej
częstotliwości) stoi w sprzeczności ze sobą, albo rama jest sztywna albo
dobrze tłumi drgania. Wie o tym chociażby każdy kto łowi ryby, czym
wędka sztywniejsza i zbudowana z włókien węglowych o wyższym module
Younga i czym mniej rozciągliwa linka tym lepiej czuć na nadgarstku
wszelkie drgania wywoływane przez przynętę w wodzie.
Co do wytrzymałości ram (tu odniosę się znowu do węgla), to ramy węglowe
są bardzo wytrzymałe na naprężenia policzone w normalnej eksploatacji
roweru, jednak mogą być bardziej wrażliwe na przypadkowe uszkodzenia.
Zaciski czy uchwyty rowerowe nie są problemem, ale np. przypadkowe
uderzenia o ostrą krawędź (np. kamień) w poprzek ułożenia włókien może
już osłabić konstrukcję ramy. Oczywiście wszystko też zależy od grubości
ścianek, konstrukcji i technologii ich wykonania, stosuje się np.
różnego rodzaju oploty podnoszące wytrzymałość chociażby z włókien
amorficznych, tylko że wtedy wraz ze wzrostem wytrzymałości spada główna
przewaga karbonu czyli rośnie masa.



Rozumiem, przyjmijmy ze kwestia dotyczy takich przedstawicieli:

ALU:
https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3175

STAL:
http://salsacycles.com/bikes/2014_el_mariachi_2

CARBON:
https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3169

Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona