Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Data: 2014-05-03 18:12:03
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie


Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5364efdc$0$2225$65785112@news.neostrada.pl...
-ALU, wg kolegi "audiofila" to najgorsze zlo jakie moglo spotkac
swiat rowerowy. Material twardy, sztywny, kruchy i w zasadzie utlenia sie od samego patrzenia na rame.

Proponuję odesłać kolegę "audiofila" do jakichkolwiek informacji o stopach aluminium. Aluminium jako takie jest materiałem plastycznym, więc nie kruchym. W stopach aluminium traci na plastyczności a zyskuje na wytrzymałości. Faktem jest, że stopy aluminium są mniej odporne na zmęczenie niż stale. Za to stopy aluminium mają lepszy stosunek wytrzymałości do ciężaru właściwego niż stale. Owszem stopy aluminium łatwo utleniają się powierzchniowo co zabezpiecza je przed dalszym utlenianiem wgłębnym. Właśnie dla tego ramy są pasywowane (utleniane powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne na  działanie silnych wodorotlenków, kwasu solnego, wody morskiej, wodnego roztworu chlorku potasu lub sodu (sole drogowe) , co w praktyce oznacza, że rama Alu nie jest dobrym rozwiązaniem na zimę. Ale i to nie tak do końca bo jest lakierowana :). Tyle ogólnie o Alu.

--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 18:36:29
Autor: atm
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
On 2014-05-03 18:12, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury wrote:


Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5364efdc$0$2225$65785112@news.neostrada.pl...
-ALU, wg kolegi "audiofila" to najgorsze zlo jakie moglo spotkac
swiat rowerowy. Material twardy, sztywny, kruchy i w zasadzie utlenia
sie od samego patrzenia na rame.

Proponuję odesłać kolegę "audiofila" do jakichkolwiek informacji o
stopach aluminium. Aluminium jako takie jest materiałem plastycznym,
więc nie kruchym. W stopach aluminium traci na plastyczności a zyskuje
na wytrzymałości. Faktem jest, że stopy aluminium są mniej odporne na
zmęczenie niż stale. Za to stopy aluminium mają lepszy stosunek
wytrzymałości do ciężaru właściwego niż stale. Owszem stopy aluminium
łatwo utleniają się powierzchniowo co zabezpiecza je przed dalszym
utlenianiem wgłębnym. Właśnie dla tego ramy są pasywowane (utleniane
powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne
na  działanie silnych wodorotlenków, kwasu solnego, wody morskiej,
wodnego roztworu chlorku potasu lub sodu (sole drogowe) , co w praktyce
oznacza, że rama Alu nie jest dobrym rozwiązaniem na zimę. Ale i to nie
tak do końca bo jest lakierowana :). Tyle ogólnie o Alu.


O wlasnie, apropos wytrzymalosci i wagi te dwa zestawienia dobrze pokazuja zaleznosci:
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_01.jpg
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG
Przy okazji znalazlem ten artykul:
http://www.pascal.pl/na_rower.php?ind=wiadomosci&id=251

Data: 2014-05-03 09:50:45
Autor: Rowerex
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
W dniu sobota, 3 maja 2014 17:36:29 UTC+1 użytkownik atm napisał:

http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG

Ciekawie mnie o czym naprawde mowi ten wykres - jesli o zrywaniu jednorodnego
 materialu, to z punktu widzenia roweru nic nie jest to warte (chyba ze autor
 ma na mysli jakies powazne wypadki). W normalnych okolicznościach ramy pękają
 na łączeniach i spawach

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-03 18:51:33
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie


Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53651b12$0$2363$65785112@news.neostrada.pl...
O wlasnie, apropos wytrzymalosci i wagi te dwa zestawienia dobrze pokazuja zaleznosci:
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_01.jpg
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG

Raczej poleciłbym ten:

http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_03.JPG

--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-05-03 20:59:16
Autor: ToMasz
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie
powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne
na  działanie silnych wodorotlenków, kwasu solnego, wody morskiej,
wodnego roztworu chlorku potasu lub sodu (sole drogowe) , co w praktyce
oznacza, że rama Alu nie jest dobrym rozwiązaniem na zimę. Ale i to nie
tak do końca bo jest lakierowana :). Tyle ogólnie o Alu.

Praktyka dowodzi że na szczęście nie masz racji. OD lat szukałem metody na bezstresowe wyjmowanie zapieczonej aluminiowej sztycy z ramy stalowej. We współpracy z pewnym chemikiem, opracowałem prostą metodę wlewania kwasu przez suport tak aby wypływał sztycą w obiegu zamkniętym. po paru dobach "trawienia" okazało się że tak samo rozpuszcza się stal jak sztyca. po dokładnym zbadaniu sprawy już w warunkach laboratoryjnych, wyszło że owa żrąca substancja chemiczna (nie pamiętam nazwy) powoduje "znikanie" wrzuconego do niej aluminium "w oczach", błyskawicznie. ale nie sztycy. bo sztyca nie jest z aluminium tylko ze _stopu aluminium_. Tyle praktyka z silnymi związkami. sól drogowa - prędzej powoduje korozje i pęknięcie łańcucha shimano, niż jakiekolwiek widoczne lub odczuwalne wady najtańszej chińskiej niemalowanej ramy alu

ToMasz

Data: 2014-05-04 00:09:05
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie


Użytkownik "ToMasz" <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53653c83$0$2229$65785112@news.neostrada.pl...
powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne
na  działanie silnych wodorotlenków, kwasu solnego, wody morskiej,
wodnego roztworu chlorku potasu lub sodu (sole drogowe) , co w praktyce
oznacza, że rama Alu nie jest dobrym rozwiązaniem na zimę. Ale i to nie
tak do końca bo jest lakierowana :). Tyle ogólnie o Alu.

Praktyka dowodzi że na szczęście nie masz racji. OD lat szukałem metody na bezstresowe wyjmowanie zapieczonej aluminiowej sztycy z ramy stalowej. We współpracy z pewnym chemikiem, opracowałem prostą metodę wlewania kwasu przez suport tak aby wypływał sztycą w obiegu zamkniętym. po paru dobach "trawienia" okazało się że tak samo rozpuszcza się stal jak sztyca. po dokładnym zbadaniu sprawy już w warunkach laboratoryjnych, wyszło że owa żrąca substancja chemiczna (nie pamiętam nazwy) powoduje "znikanie" wrzuconego do niej aluminium "w oczach", błyskawicznie. ale nie sztycy. bo sztyca nie jest z aluminium tylko ze _stopu aluminium_. Tyle praktyka z silnymi związkami. sól drogowa - prędzej powoduje korozje i pęknięcie łańcucha shimano, niż jakiekolwiek widoczne lub odczuwalne wady najtańszej chińskiej niemalowanej ramy alu

ToMasz

Najpierw piszesz, że tak samo rozpuszcza się stal jak i sztyca, jak rozumiem stal to rama,, a chwile potem piszesz, że sztyca się nie rozpuszcza a czyste aluminium tak!!! Coś namieszałeś :).

Pasywacja aluminium i jego stopów polega na utlenieniu warstwy wierzchniej, co zapobiega tylko dalszemu utlenianiu a nie powoduje nabycia odporności na inne chemikalia reagujące z tlenkiem glinu. Wyjątkiem jest tu stężony kwas azotowy.  Jeżeli polejesz pasywowane "alu" kwasem solnym to tlenek glinu z nim przereaguje i pasywację szlag trafi a kwas solny zacznie reagować z "alu".  Stopy glinu zawierają dodatki takie jak cynk lub krzem oraz miedź, mangan i magnez. One w większości też reagują z kwasem solnym.  Czyli Twoja opowieść nie neguje faktu pasywacji.

Druga sprawa to reakcja z solami drogowymi (KCl i NaCl). Pasywacja znacznie uodparnia stopy "alu" na ich działanie. Trzeba jednak pamiętać w pełni można spasywować tylko czyste aluminium, stopy nie pasywują się w 100%. Ani sztyca ani rama nie jest z czystego aluminium, choć mogą być z różnych jego stopów. Oba elementy są pasywowane, ale jest tu pewien myk polegający na tym, że sztyca jest polerowana a wnętrze ramy nie.  Zapolerowana rura ma mniejszą powierzchnię czynną niż niepolerowana i to może mieć wpływ na szybkość reakcji.

Podpytaj lepiej "swojego chemika" o co tu naprawdę chodzi bo zarówno aluminium czyli glin oraz jego związki chemiczne mają ciekawe reakcje chemiczne. Jak do tego dodasz pierwiastki stopowe to już się robi dobry miszmasz. O ile możemy dyskutować na bazie znajomości pierwiastków stopowych to całkowity brak wiedzy na temat "tajemnej mikstury" czyni dalszą dyskusję bezzasadną.
--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona