Data: 2014-05-03 18:12:03 | |
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5364efdc$0$2225$65785112@news.neostrada.pl... -ALU, wg kolegi "audiofila" to najgorsze zlo jakie moglo spotkac Proponuję odesłać kolegę "audiofila" do jakichkolwiek informacji o stopach aluminium. Aluminium jako takie jest materiałem plastycznym, więc nie kruchym. W stopach aluminium traci na plastyczności a zyskuje na wytrzymałości. Faktem jest, że stopy aluminium są mniej odporne na zmęczenie niż stale. Za to stopy aluminium mają lepszy stosunek wytrzymałości do ciężaru właściwego niż stale. Owszem stopy aluminium łatwo utleniają się powierzchniowo co zabezpiecza je przed dalszym utlenianiem wgłębnym. Właśnie dla tego ramy są pasywowane (utleniane powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne na działanie silnych wodorotlenków, kwasu solnego, wody morskiej, wodnego roztworu chlorku potasu lub sodu (sole drogowe) , co w praktyce oznacza, że rama Alu nie jest dobrym rozwiązaniem na zimę. Ale i to nie tak do końca bo jest lakierowana :). Tyle ogólnie o Alu. -- Pozdrawiam Jarosław Augustyniak vel Kot Bury |
|
Data: 2014-05-03 18:36:29 | |
Autor: atm | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
On 2014-05-03 18:12, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury wrote:
O wlasnie, apropos wytrzymalosci i wagi te dwa zestawienia dobrze pokazuja zaleznosci: http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_01.jpg http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG Przy okazji znalazlem ten artykul: http://www.pascal.pl/na_rower.php?ind=wiadomosci&id=251 |
|
Data: 2014-05-03 09:50:45 | |
Autor: Rowerex | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
W dniu sobota, 3 maja 2014 17:36:29 UTC+1 użytkownik atm napisał:
http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_02.JPG Ciekawie mnie o czym naprawde mowi ten wykres - jesli o zrywaniu jednorodnego materialu, to z punktu widzenia roweru nic nie jest to warte (chyba ze autor ma na mysli jakies powazne wypadki). W normalnych okolicznościach ramy pękają na łączeniach i spawach Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2014-05-03 18:51:33 | |
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53651b12$0$2363$65785112@news.neostrada.pl... O wlasnie, apropos wytrzymalosci i wagi te dwa zestawienia dobrze pokazuja zaleznosci: Raczej poleciłbym ten: http://www.pascal.pl/www_ptc/img/wiadomosci/material%20ramy_03.JPG -- Pozdrawiam Jarosław Augustyniak vel Kot Bury |
|
Data: 2014-05-03 20:59:16 | |
Autor: ToMasz | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne Praktyka dowodzi że na szczęście nie masz racji. OD lat szukałem metody na bezstresowe wyjmowanie zapieczonej aluminiowej sztycy z ramy stalowej. We współpracy z pewnym chemikiem, opracowałem prostą metodę wlewania kwasu przez suport tak aby wypływał sztycą w obiegu zamkniętym. po paru dobach "trawienia" okazało się że tak samo rozpuszcza się stal jak sztyca. po dokładnym zbadaniu sprawy już w warunkach laboratoryjnych, wyszło że owa żrąca substancja chemiczna (nie pamiętam nazwy) powoduje "znikanie" wrzuconego do niej aluminium "w oczach", błyskawicznie. ale nie sztycy. bo sztyca nie jest z aluminium tylko ze _stopu aluminium_. Tyle praktyka z silnymi związkami. sól drogowa - prędzej powoduje korozje i pęknięcie łańcucha shimano, niż jakiekolwiek widoczne lub odczuwalne wady najtańszej chińskiej niemalowanej ramy alu ToMasz |
|
Data: 2014-05-04 00:09:05 | |
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury | |
Wybor ramy (ALU vs STAL vs CARBON) dluuuugie | |
Użytkownik "ToMasz" <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53653c83$0$2229$65785112@news.neostrada.pl... Najpierw piszesz, że tak samo rozpuszcza się stal jak i sztyca, jak rozumiem stal to rama,, a chwile potem piszesz, że sztyca się nie rozpuszcza a czyste aluminium tak!!! Coś namieszałeś :).powierzchniowo) już fabryce :). Niestety stopy aluminium nie są odporne Pasywacja aluminium i jego stopów polega na utlenieniu warstwy wierzchniej, co zapobiega tylko dalszemu utlenianiu a nie powoduje nabycia odporności na inne chemikalia reagujące z tlenkiem glinu. Wyjątkiem jest tu stężony kwas azotowy. Jeżeli polejesz pasywowane "alu" kwasem solnym to tlenek glinu z nim przereaguje i pasywację szlag trafi a kwas solny zacznie reagować z "alu". Stopy glinu zawierają dodatki takie jak cynk lub krzem oraz miedź, mangan i magnez. One w większości też reagują z kwasem solnym. Czyli Twoja opowieść nie neguje faktu pasywacji. Druga sprawa to reakcja z solami drogowymi (KCl i NaCl). Pasywacja znacznie uodparnia stopy "alu" na ich działanie. Trzeba jednak pamiętać w pełni można spasywować tylko czyste aluminium, stopy nie pasywują się w 100%. Ani sztyca ani rama nie jest z czystego aluminium, choć mogą być z różnych jego stopów. Oba elementy są pasywowane, ale jest tu pewien myk polegający na tym, że sztyca jest polerowana a wnętrze ramy nie. Zapolerowana rura ma mniejszą powierzchnię czynną niż niepolerowana i to może mieć wpływ na szybkość reakcji. Podpytaj lepiej "swojego chemika" o co tu naprawdę chodzi bo zarówno aluminium czyli glin oraz jego związki chemiczne mają ciekawe reakcje chemiczne. Jak do tego dodasz pierwiastki stopowe to już się robi dobry miszmasz. O ile możemy dyskutować na bazie znajomości pierwiastków stopowych to całkowity brak wiedzy na temat "tajemnej mikstury" czyni dalszą dyskusję bezzasadną. -- Pozdrawiam Jarosław Augustyniak vel Kot Bury |
|