Wybuch gazu -W butli

Data: 2015-02-10 20:18:29
Autor: BQB
Wybuch gazu -W butli
W dniu 2015-02-10 o 20:00, ag13134@gmail.com pisze:
Witam

                                             W domu
> jednorodzinnym mam gaz z butli.Mój niepokoj wzbudzają
> częste donesienia w mediach o wybuchach butli, raz
> nawet pokazano butlę z rozdartym płaszczem i co ?.
I nic - brak dalszego ciągu , wnioskow dlaczego tak
sie stało,jak temu zapobiec, czy wina np
> przerdzewiałej butli? Zato głowne tematy to gender
> lub tym podobne bzdety medialne. Może ktoś z
forumowiczów się wypowie dlaczego butla wybucha,
> na co zwracać uwagę itp.   pozdrawiam

Po pierwsze, wyrównywanie spacją to kiepski pomysł.
Po drugie, zawijanie wierszy naprawdę nie boli.
Po trzecie, to nie jest forum.

Butla wybucha gdy gaz wydostanie się z butli i zetknie się z czymś, co spowoduje jego zapłon. Powody nieszczelności mogą być różne - rdza, uszkodzony zawór, uszkodzona uszczelka, uszkodzony reduktor czy też uszkodzony wąż. Zapobiegać łatwo - wystarczy nie dopuszczać do wydostania się gazu.

Data: 2015-02-10 11:56:19
Autor: jaceto
Wybuch gazu -W butli

[...]

Raczej odwrotnie. Butla wybuchnie wtedy jak dostanie temperatury i będzie szczelna.

Data: 2015-02-10 21:14:03
Autor: XL
Wybuch gazu -W butli
Dnia Tue, 10 Feb 2015 11:56:19 -0800 (PST), jaceto@poczta.fm napisał(a):

[...]

Jak nie będzie szczelna, to też wybuchnie - ale od czego innnego :-))

Data: 2015-02-11 17:57:02
Autor: Jeffrey
Wybuch gazu -W butli
napisał(a):

[...]

wybuchnie gaz który się wydostał a nie butla, ani też gaz który jest w butli

Data: 2015-02-11 21:53:22
Autor: XL
Wybuch gazu -W butli

napisał(a):

[...]

No co też nie powiesz.

Data: 2015-02-11 20:05:35
Autor: Frez
Wybuch gazu -W butli
W dniu 2015-02-10 o 20:56, jaceto@poczta.fm pisze:

Raczej odwrotnie. Butla wybuchnie wtedy jak dostanie temperatury i będzie szczelna.

A nie wywali pierwej zaworu?

Data: 2015-02-11 12:51:05
Autor: jaceto
Wybuch gazu -W butli

> Raczej odwrotnie. Butla wybuchnie wtedy jak dostanie temperatury i będzie szczelna.

A nie wywali pierwej zaworu?

10 lat temu w Kutnie wybuchł pożar w nielegalnym składzie butli z gazem.
W sumie od tego pożaru wybuchło z kilkadziesiąt butli, jedna po drugiej.
Strzępy butli latały po okolicy jak perszingi.
Z garażu, gdzie był skład zostały tylko fundamenty,
a chałupa, która stała przy garażu nie nadawała się już do zamieszkania.

Data: 2015-02-11 21:56:43
Autor: XL
Wybuch gazu -W butli
Dnia Wed, 11 Feb 2015 12:51:05 -0800 (PST), jaceto@poczta.fm napisał(a):

[...]

No i czego to dowodzi?

Data: 2015-02-12 12:51:35
Autor: jaceto
Wybuch gazu -W butli

> [...]
> Z garażu, gdzie był skład zostały tylko fundamenty,
> a chałupa, która stała przy garażu nie nadawała się już do zamieszkania.

Dowodzi nie dowodzi. To raczej taka historyjka o eksplodujących butlach
dla urozmaicenia wątku :)
A tak w sumie to pożar pożarowi nierówny. Jak się pali chata, gdzie jest butla to chyba jest tylko taka zasada, że pier...nie albo nie pier....nie.

Data: 2015-02-12 12:12:03
Autor: jaceto
Wybuch gazu -W butli

> [...]
> Z garażu, gdzie był skład zostały tylko fundamenty,
> a chałupa, która stała przy garażu nie nadawała się już do zamieszkania.

Tak tak. Jak ktoś w Kutnie nie był, to życia nie zna :)
http://wikary.pl/87845/

Data: 2015-02-10 20:45:16
Autor: XL
Wybuch gazu -W butli
Dnia Tue, 10 Feb 2015 20:18:29 +0100, BQB napisał(a):

Butla wybucha gdy gaz wydostanie się z butli i zetknie się z czymś, co spowoduje jego zapłon.

Niom, a to tajemnicze "COŚ" to (o tempora, o mores) zwyczajne POWIETRZE:
wystarczy, że propan-butan zmiesza się z nim w odpowiedniej proporcji tj
1,5 % gazu w danej objętości i mamy mieszaninę wybuchową - w tym momencie
następuje WIELKIE BUM. Dla gazu ziemnego (tego "w rurach") proporcja ta
wynosi 5 %.

PS. O smażeniu zamkniętej butli z gazem na ogniu nawet nie wspominam, gdyż
chociaz BUM jest równie duże, to wtedy działa nieco inny mechanizm 333-]

Data: 2015-02-10 20:50:31
Autor: XL
Wybuch gazu -W butli
[...]

....czyli ogólnie (dla gazu ziemnego i z butli): prócz prowadzenia kontroli
szczelności instalacji i kontroli płomienia w piecyku gazowym w łazience
czy c.o. (jesli ktoś ma taki)- nie dopuszczać do niekontrolowanego zalania
palnika przez wodę/zupę/itp., do nieuwaznego zapalania tegoż palnika
(zdarza się, że "nie załapuje" - a człowiek tego nie zauważa i odchodzi),
itp setki sytuacji.

Data: 2016-06-11 08:49:51
Autor: Uzytkownik
Wybuch gazu -W butli
W dniu 2015-02-10 o 20:18, BQB pisze:

Butla wybucha gdy gaz wydostanie się z butli i zetknie się z czymś, co spowoduje jego zapłon.

To wtedy nie butla wybucha tylko mieszanina gazu z powietrzem.
Co do butli to nie tylko gaz wybucha, kiedy się wydostanie z butli. Czasami gaz potrafi rozerwać butlę. Sam byłem świadkiem jak butla z gazem pękła na szwie (spawie). Na szczęście stało się to na zewnątrz, tuz przed wniesieniem do budynku. Gdyby się to stało wewnątrz to momentalnie cały dom by się wypełnił gazem. Najmniejsze źródło ognia spowodowałoby, że cały dom wyleciałby w powietrze.

Powody nieszczelności mogą być różne - rdza, uszkodzony zawór, uszkodzona uszczelka, uszkodzony reduktor czy też uszkodzony wąż. Zapobiegać łatwo - wystarczy nie dopuszczać do wydostania się gazu.

Najważniejsza jest w tym wszystkim odpowiednia wentylacja. Ponieważ propan-butan gromadzi się na dole pomieszczeń to właśnie nisko przy podłogach powinny się znajdować otwory wentylacyjne. Najczęstszą przyczyną wybuchów gazu propan-butan jest właśnie brak odpowiedniej wentylacji, która doprowadza do gromadzenia się gazu.

Oczywiście nie zwalnia to od pilnowania, aby nie było wycieków.

Wybuch gazu -W butli