Data: 2011-06-15 23:34:21 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Wybuch opony | |
W dniu 2011-06-15 22:40, Pawel "O'Pajak" pisze:
Poslizgi mozna przecwiczyc gdzies bezpiecznie, ale taka sytuacje to Nie wiem jak to wygl膮da w ci臋偶ar贸wce - bo to zale偶y od parametr贸w zawieszenia i od tego czy to by艂o na zakr臋cie, w kt贸r膮 stron臋 by艂 zakr臋t itp. G艂贸wnie chodzi pewnie o promie艅 zataczania k贸艂 skr臋tnych, bo od tego zale偶y w kt贸r膮 stron臋 i z jak膮 si艂膮 b臋dzie chcia艂 skr臋ci膰 ko艂a uk艂ad kierowniczy przy pr贸bie hamowania bez jednej opony. Do tego dochodzi reakcja kierowcy kt贸remu w艂a艣nie co艣 bardzo g艂o艣no (bo w takiej ci臋偶ar贸wce to pewnie po 8bar w oponie). Ale w osob贸wce zdarzy艂o mi si臋 ju偶 nie raz uszkodzi膰 opon臋 w czasie jazdy - i przednie i tylne. I nie ma dramatu - spokojnie da si臋 nad samochodem panowa膰 i nadal ca艂kiem szybko jecha膰. Przyk艂adowo utrata przedniej opony w FWD (na pocz膮tku odcinka przeci臋ta, kawa艂ek dalej spad艂a) na trzyminutowym odcinku kosztowa艂a mnie oko艂o 15s starty, przy 艣redniej pr臋dko艣ci oko艂o 60km/h, a maksymalnej pewnie w granicach 120km/h. Niebezpieczna jest utrata zewn臋trznej opony na zakr臋cie - w takiej sytuacji samoch贸d po prostu przestaje skr臋ca膰. Wtedy samoch贸d nagle przestaje skr臋ca膰 i wyje偶d偶a przodem z zakr臋tu. Jak si臋 to zdarzy na drodze, na zakr臋cie w prawo, a strzeli lewa opona, to samoch贸d mo偶e wyjecha膰 na przeciwny pas ruchu. |
|