Wydajność baterii.

Data: 2013-01-10 17:38:44
Autor: J.F
Wydajność baterii.
Użytkownik "Trybun"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
Jak to jest że w aparacie foto akumulatorek wytrzymuje i 2 lata a w telofonie do kilkunastu dni? W moim Canonie przy zrobieniu ponad 600 fotek, kilkunastu krótkich filmików bateria wytrzymała właśnie 2 lata. W tablecie mimo że bateria jest gabarytowo jak i pojemnościowo dwa razy większa, wytrzymuje po kilka dni..

Ktos ladowal w miedzyczasie ?

Aparat jak wylaczysz, to mimo ze elektronika obsluguje az jeden przycisk, i mozna zejsc z poborem pradu do mikroamperow, czy nawet ulamka.
Jak wlaczysz, to pobor pradu jest spory, tym niemniej bateria na godzine czy dwie starcza.
Musiales szybko te zdjecia robic :-)

A telefon .. stale czuwa, musi odbierac komunikaty z sieci, reagowac na nie, co pol godziny meldowac sie "tu jestem", do tego to widac jakis stary kiepski model, bo nowe to zyja wlasnym zyciem, z wifi polaczyc, poczte sprawdzic, upgrade sprawdzic, status w facebooku poprawi.
No i pare mA stale, a pare A momentami.
I to przy zalozeniu ze nie rozmawiasz, nei grasz, sms nie piszesz ani nie czytasz - bo wtedy doba moze byc za dluga :-)

Do tego jest jeden niuans techniczny - pamiec operacyjna mozesz dac statyczna, wtedy po zatrzymaniu bierze ulamek mikroampera, albo dynamiczna. Ktora wymaga odswiezania ciaglego, ale jest tansza.
W telefonie ... on i tak stale musi pracowac,  odswiezanie i tak dziala, po co przeplacac.
W aparacie ... moze statyczna dla oszczednosci pradu, a moze wylaczana wraz z aparatem - wszystko co trzeba sie zainicjuje przy starcie, nie trzeba trzymac zawartosci ..

J.

Data: 2013-01-10 19:19:58
Autor: John Kołalsky
Wydajność baterii.

Użytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>

..
W telefonie ... on i tak stale musi pracowac,  odswiezanie i tak dziala, po co przeplacac.

Wszystko co podałeś akurat wskazuje, że nie musi stale pracować tylko właśnie okresowo :-)

Data: 2013-01-11 17:05:33
Autor: J.F
Wydajność baterii.
Użytkownik "John KoÅ‚alsky"  napisaÅ‚ w
[...]

W kazdej chwili moze przyjsc informacja "ktos do ciebie dzwoni".
Wiec trzeba czuwac, a "czuwac" oznacza - analizowac wszystko co z odbiornika przychodzi, przynajmniej na tyle zeby wylapac wiadomosci dla mnie.
A do tego jest masa komunikatow koniecznych do utrzymania w sieci.

ale mialem akurat na mysli kwestie pamieci - aparat wylaczasz, wlaczasz ... i wiele rzeczy z poprzedniego wlaczenia pamietac nie musi.
Nr ostatniego zdjecia i moze troche ustawien uzytkownika.

Telefon jednak sporo informacji musi na biezaco miec dostepne - aktualna komorka, czestotliwosci, sasiednie. Nie mozna sobie pozwolic na to ze zatrzymujemy procesor, a zawartosc RAM ginie.

Jesli juz to wnioski nie sa takie jasne - w foto ... mozna dac DRAM i zaprojektowac kompletne wylaczenie, mozna SRAM i tylko zatrzymywac,
DRAM bedzie tanszy wiec wygra, ale tez wylaczony pradu nie pobiera.

W telefonie ... mozna dac DRAM, mozna SRAM, DRAM bedzie gorszy, bo w okresach gdy procka mozna zatrzymac bedzie bral wiecej energii, ale jest tanszy wiec wygra :-) A w calosci czuwania ten prad nie jest zbyt duzy.

No i w sumie nie wiadomo co z tego wyniknie, ale mam nawigacje, ktora wylaczona bez zasilania wytrzymuje tylko kilka dni.
Bo to uspienie a nie wylaczenie i podejrzewam ze wlasnie odswiezanie pamieci troche pradu zzera ..

J.

Data: 2013-01-12 09:36:11
Autor: John Kołalsky
Wydajność baterii.

[...]

No tak, moduł radiowy zwykle nie jest wyłączany, ale ... to jest moduł, który na malutkiej bateryjce powinien móc chodzić latami, jak moduły radiowe w telemetrii

A do tego jest masa komunikatow koniecznych do utrzymania w sieci.

Jaka masa ? Nieruchoma słuchawka specjalnie dużo do sieci nie musi wysyłać. To jest na poziomie (czy niewiele więcej) tych modułów radiowych w telemetrii. A baterię masz do pracy na aktywności z prockiem, podświetlonym dużym ekranem i wysyłaniem ciągłego strumienia danych w eter itp itd więc bez takich aktywności powinno chodzić latami

[...]

Mówię Ci, że nie ma takiego problemu. Te moduły radiowe naprawdę mogą chodzić latami na małych bateriach wysyłając regularnie sygnał pomiarowy.

[...]

Gadasz o pobieraniu w stanie nieaktywności a moim zdaniem kluczowy był czy nawet dalej jest niski pobór w stanie aktywności, że tym bardziej da się i opłaca się uzyskać go w stanie nieaktywności.

[...]

Ten tego ... bezprzewodowe zasilanie :-)

Data: 2013-01-12 13:47:16
Autor: J.F.
Wydajno¶æ baterii.
Dnia Sat, 12 Jan 2013 09:36:11 +0100, John Ko³alsky napisa³(a):
U¿ytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
W kazdej chwili moze przyjsc informacja "ktos do ciebie dzwoni".
Wiec trzeba czuwac, a "czuwac" oznacza - analizowac wszystko co z odbiornika przychodzi, przynajmniej na tyle zeby wylapac wiadomosci dla mnie.

No tak, modu³ radiowy zwykle nie jest wy³±czany, ale ... to jest modu³, który na malutkiej bateryjce powinien móc chodziæ latami, jak modu³y radiowe w telemetrii

Zrob odbiornik na 1GHz o poborze pradu 1mA to pogadamy.

To co piszesz to dawnie chyba same nadajniki byly - wlacza sie na sekunde
co 15 minut, to i pradu nie bierze.
Aczkolwiek teraz coraz wiecej takich co czuwaja i czekaja na inkasenta.

A do tego jest masa komunikatow koniecznych do utrzymania w sieci.
Jaka masa ? Nieruchoma s³uchawka specjalnie du¿o do sieci nie musi wysy³aæ.

Ale odbierac informacje z sieci musi. Sprawdzac czy sygnal nie zanika,
jakie inne bts w poblizu, czy ktos jej jednak nie poruszyl i nie przesunal
w inne miejsce.

To jest na poziomie (czy niewiele wiêcej) tych modu³ów radiowych w telemetrii. A bateriê masz do pracy na aktywno¶ci z prockiem, pod¶wietlonym du¿ym ekranem i wysy³aniem ci±g³ego strumienia danych w eter itp itd wiêc bez takich aktywno¶ci powinno chodziæ latami

Pare mA mnie nie dziwi. A to daje raptem kilkaset h czuwania.

W telefonie ... mozna dac DRAM, mozna SRAM, DRAM bedzie gorszy, bo w okresach gdy procka mozna zatrzymac bedzie bral wiecej energii, ale jest tanszy wiec wygra :-) A w calosci czuwania ten prad nie jest zbyt duzy.

Gadasz o pobieraniu w stanie nieaktywno¶ci a moim zdaniem kluczowy by³ czy nawet dalej jest niski pobór w stanie aktywno¶ci, ¿e tym bardziej da siê i op³aca siê uzyskaæ go w stanie nieaktywno¶ci.

A co to znaczy "nieaktywnosci" ? Teraz juz nie ma urzadzen z przestawnym
wylacznikiem, wiec cos tam jest "aktywne".
Kolega zrobil 600 zdjec, co jak sie pospieszyl moglo byc np 2h pracy.
I wytrzymaly mu baterie 2 lata, co jest 17 tys h "czuwania".
Jesli chodzi o fotoaparaty, to one prad w stanie aktywnym biora duzy, rzedu
1A, a w nieaktywnym mozna zejsc na bardzo maly, rzedu 1uA, wiec masz racje.

Ale w telefonie juz tak latwo nie jest - czuwanie pobiera pare mA, i nawet
duza bateryjka 1200mAh rozladuje sie po kilkuset h "czuwania" czyli w
pare/nascie dni, chocbys go w ogole nie dotykal. A jak dotykasz ... no coz, mozna w 2h rozladowac :-)

[...]

Nawigacji to wlasciwie nie przeszkadza, ot, po paru dniach bez zasilania
nie wlaczy sie bez kabelka, a samo wlaczenie bedzie dluzsze ...
Druga nie ma trybu uspienia, wiec _kazde_ wlaczenie to 20s na zabootowanie
systemu + 30 na start programu. Pierwsza wznawia sie pare sekund, o ile
akumulator starczyl na podtrzymanie.

J.

Data: 2013-01-13 17:55:46
Autor: John Ko³alsky
Wydajno¶æ baterii.

[...]

Fakt

Aczkolwiek teraz coraz wiecej takich co czuwaja i czekaja na inkasenta.

No w³a¶nie, one te¿ musz± z rok dzia³aæ by to mia³o sens.

[...]

Te¿ mówi³em, ¿e nie musi za du¿o nadawaæ a nie odbieraæ

[...]

Taa

[...]

O to mi generalnie chodzi³o :-)

Data: 2013-01-20 21:57:31
Autor: m4rkiz
Wydajność baterii.
"John Kołalsky" <john@kowal.invalid> wrote in message news:kcr7mr$pgu$1mx1.internetia.pl...
[...]

trzeba by tez uwzglednic ze poza miastem do btsa moze byc dosyc daleko i
nadawanie sygnalu pochlonie sporo wiecej energii, przy gsm 850\900 maksimum
to 2W, komorka na kompletnym zadupiu realnie bedzie miec z 100-200mW a to
juz wartosci kompletnie nieporownywalne z tym co ciagnie jakis rtc,
samorozladowanie akumulatora itd.

Data: 2013-01-10 21:53:29
Autor: Trybun
Wydajność baterii.
W dniu 2013-01-10 17:38, J.F pisze:
[...]

Nie, nikt nie Å‚adowaÅ‚ w miÄ™dzyczasie, zresztÄ… gdyby Å‚adowaÅ‚ to nie byÅ‚oby  mojego pytania. I wiem że telefon ma wiÄ™ksze zapotrzebowanie na prÄ…d, nawet wziÄ…wszy pod uwagÄ™ że telefon u mnie nie nie robi nic na co mu nie pozwolÄ™.. jednak wrÄ™cz zaszokowany tÄ… dÅ‚ugoÅ›ciÄ… naÅ‚adowania baterii w aparacie zaczynam podejrzewać że producenci telefonów mogÄ… Å›wiadomie bÄ…dź nie, mogÄ… wytwarzać buble bateryjne a nie peÅ‚nowartoÅ›ciowe źródÅ‚a energii.

Data: 2013-01-10 23:51:53
Autor: Marek
Wydajność baterii.
On Thu, 10 Jan 2013 21:53:29 +0100, Trybun <ilih@yachuoo.com> wrote:
mu nie pozwolę.. jednak wręcz zaszokowany tą długością naładowania baterii w aparacie zaczynam podejrzewać że producenci telefonów
mogÄ…
świadomie bądź nie, mogą wytwarzać buble bateryjne a nie pełnowartościowe źródła energii.

Zrób test: usun kartÄ™ sim, uruchom telefon i tak zostaw. Raz dziennie sprawdzaj tylko która jest godzina na nim. Później nam napisz ile  wytrzymaÅ‚a bateria.

--
Marek

Data: 2013-01-11 08:15:44
Autor: Michal Tyrala
Wydajność baterii.
On Thu, 10 Jan 2013 23:51:53 +0100, Marek wrote:
 On Thu, 10 Jan 2013 21:53:29 +0100, Trybun <ilih@yachuoo.com> wrote:
> mu nie pozwolê.. jednak wrêcz zaszokowany t± d³ugo¶ci± na³adowania > baterii w aparacie zaczynam podejrzewaæ ¿e producenci telefonów  mog± > ¶wiadomie b±d¼ nie, mog± wytwarzaæ buble bateryjne a nie > pe³nowarto¶ciowe ¼ród³a energii.

 Zrób test: usun kartê sim, uruchom telefon i tak zostaw. Raz dziennie  sprawdzaj tylko która jest godzina na nim. Pó¼niej nam napisz ile   wytrzyma³a bateria.

Marny test, bo na 112 mozesz zadzwonic i bez SIMa, wiec tel bedzie w
stanie ,,emerg. calls only'' i bedzie tak samo siê blakal po BTSach jak
normalnie.

--
Micha³

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

Data: 2013-01-11 23:11:53
Autor: Marek
Wydajność baterii.
On Fri, 11 Jan 2013 08:15:44 +0000 (UTC), Michal Tyrala <wiesiu@bdm.com.pl> wrote:
Marny test, bo na 112 mozesz zadzwonic i bez SIMa, wiec tel bedzie w
stanie ,,emerg. calls only'' i bedzie tak samo siÄ™ blakal po BTSach
jak
normalnie.

A robiłeś taki test czy tylko tak sobie gdybasz co sie będzie działo i jak to wpłynie na zużycie baterii? Omnia z karta sim wytrzymuje ok 3 dni, bez ok. miesiąc więc ci z tym blakaniem?

--
Marek

Data: 2013-01-12 11:17:19
Autor: Michal Tyrala
Wydajność baterii.
On Fri, 11 Jan 2013 23:11:53 +0100, Marek wrote:
> Marny test, bo na 112 mozesz zadzwonic i bez SIMa, wiec tel bedzie w
> stanie ,,emerg. calls only'' i bedzie tak samo siê blakal po BTSach  jak
> normalnie.

 A robi³e¶ taki test czy tylko tak sobie gdybasz co sie bêdzie dzia³o  i jak to wp³ynie na zu¿ycie baterii?

Nie, nigdy. Nauczysz mnie? :-)

Mam Sensation normalnie lezakujacy bez SIMa. Nietkniety tablet (3G,
obecnie bez SIMa) zdycha w kilka dni.

 Omnia z karta sim wytrzymuje ok 3 dni, bez ok. miesi±c

Rozumiem ze telefony uzywane jednakowo, tj wcale? Czy niekoniecznie?
BTW, Jaka Omnia, bo gsmarena wyplula kilkanascie sluchawek od
historycznych z WM po jakies wspolczesne z WP.

wiêc ci z tym blakaniem?

Masz na to jakis soft typu netmonitor/signal strength? Tak jeszcze siê
upewnie, bo moze byc roznie -- bez karty na 112 z tego aparatu zadzwonisz?

PS. Zgoda, ze ,,airplane mode'' znakomicie wydluza pasywne zycie
telefonu. Ale wyjecie SIMa to jeszcze niekoniecznie powyzszy tryb. --

Data: 2013-01-11 13:10:44
Autor: Trybun
Wydajność baterii.
W dniu 2013-01-10 23:51, Marek pisze:
[...]

Starych telefonów mam cały karton. Ostatni powędrował do kartonu gdy kupiłem obecnie używany, czyli jakieś 3 lata temu. Niestety - w kartonie wszystkie telefony kompletnie rozładowane, ten odłożony 3 lata temu także... Tak więc już można wyciągnąć wniosek że bateria w używanym od czasu do czasu aparacie dłużej wytrzyma niż w telefonie całkowicie wyłączonym. Oczywiście to tylko takie wstepne spekulacje, no bo tu 3 lata, a tam 2, no i to są telefony z dość wyeksploatowanymi bateriami, ale...

A taka próba jaką proponujesz nie raczej będzie miarodajna.

Data: 2013-01-11 21:27:42
Autor: the_foe
Wydajność baterii.
W dniu 2013-01-11 13:10, Trybun pisze:
[...]

nie mozesz porownywac baterii która mozna ładować (pot. akumulatora) do baterii jednorazowej. ta ostatnia potzrebuje lat by sie samoczynnie rozladowac. Założe sie ze nawet po 10 latach bedzie do uzytku o ile nie skoroduje. Akumulatory rozladowuja sie samoczynnie stosunkowo szybko

--
the_foe

Data: 2013-01-12 10:25:13
Autor: John Kołalsky
Wydajność baterii.

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl>

[...]

No właśnie. Do tego w aparacie wystarczą baterie alkaliczne. Ale z czasem to się zmieni.

Data: 2013-01-12 13:07:42
Autor: J.F.
Wydajność baterii.
Dnia Fri, 11 Jan 2013 21:27:42 +0100, the_foe napisa³(a):
nie mozesz porownywac baterii która mozna ³adowaæ (pot. akumulatora) do baterii jednorazowej. ta ostatnia potzrebuje lat by sie samoczynnie rozladowac. Za³o¿e sie ze nawet po 10 latach bedzie do uzytku o ile nie skoroduje.

Znany mi rekord to 20 lat. No ale kalkulator bierze pradu 0.00nic, a i to tylko jak jest uzywany.
Bateryjka R6 marki Casio.
Ale to alkaliczne, "zwyklych" (Le Clanche) radze nie trzymac tak dlugo,
wyleja w ciagu dwoch lat ..

Akumulatory rozladowuja sie samoczynnie stosunkowo szybko

No, nie az tak bardzo, teraz modne NiMH o wydluzonym czasie, Sanyo sie
chyba chwali rokiem czy dwoma, li-ion z natury trzymaja tez dosc dlugo, tzn
ponad pol roku .. tylko ze w telefonie jest np zegar czasu rzeczywistego i
ten 1uA pobiera. Ale w fotoaparacie tez jest :-)

J.

Data: 2013-01-21 16:30:30
Autor: Trybun
Wydajność baterii.
W dniu 2013-01-11 21:27, the_foe pisze:

[...]

W aparacie foto mam Å‚adowalny akumulator, a nie bateriÄ™.

Data: 2013-01-13 19:01:17
Autor: atm
Wydajność baterii.
On 2013-01-10 23:51, Marek wrote:
[...]

Zrób test: usun kartę sim, uruchom telefon i tak zostaw. Raz dziennie
sprawdzaj tylko która jest godzina na nim. Później nam napisz ile
wytrzymała bateria.

N8 w trybie offline, od ostatniego ladowania chodzi 165h, ekran wlaaczony moze przez 10min w tym czasie. Pozostalo 37% baterii.
Ten widget troche zaniza poziom, zalozmy ze jest ok 47% baterii.

Wydajność baterii.