Wydajnośc sprężarki klimy w zaleznośc i od obrotów

Data: 2014-11-01 08:39:01
Autor: Sebastian Biały
Wydajnośc sprężarki klimy w zaleznośc i od obrotów
Witam.

Takie pytanie: z jaką prędkością powinienem kręcić wałem sprężarki klimy aby uzyskać w miarę najlepszą skutecznośc/wydajność? Obserwując klimatyzacje w kilku autach wydaje się ze działa całkiem nieźle już od biegu jałowego, ale dopiero podkręcenie silnika chłodzi bardziej. Ma ktoś jakies ogólne dane, typu sprężarka daje z siebie wszystko już przy 2k obrotów? Cel dla ciekawskich: chciałbym sprężarkę wykorzystać do czegoś innego :) Niestety nie widze na necie jakiś wykresów prędkośc/wydajnośc, informacji o pobieranej mocy na wale w zalezności od ciśnienia czynnika, prędkości, itp. Widział ktoś cos takiego? Do byle jakiej sprężarki, chodzi mi na razie o szacowanie.

Data: 2014-11-01 04:20:40
Autor: kogutek444
Wydajno¶c sprężarki klimy w zalezno¶ci od obrotów
W dniu sobota, 1 listopada 2014 08:39:06 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
Witam.

Takie pytanie: z jak± prędko¶ci± powinienem kręcić wałem sprężarki klimy aby uzyskać w miarę najlepsz± skuteczno¶c/wydajno¶ć? Obserwuj±c klimatyzacje w kilku autach wydaje się ze działa całkiem nieĽle już od biegu jałowego, ale dopiero podkręcenie silnika chłodzi bardziej. Ma kto¶ jakies ogólne dane, typu sprężarka daje z siebie wszystko już przy 2k obrotów? Cel dla ciekawskich: chciałbym sprężarkę wykorzystać do czego¶ innego :) Niestety nie widze na necie jaki¶ wykresów prędko¶c/wydajno¶c, informacji o pobieranej mocy na wale w zalezno¶ci od ci¶nienia czynnika, prędko¶ci, itp. Widział kto¶ cos takiego? Do byle jakiej sprężarki, chodzi mi na razie o szacowanie.

Zakładasz manometr na wylocie. Minimalna prędko¶ć obrotowa będzie taka przy której ci¶nienie nie będzie rosło jak j± będziesz zwiększał.  I tej prędko¶ci powiniene¶ się trzymać. Co chcesz zrobić z tej sprężarki bo może s± gotowe rozwi±zania.

Data: 2014-11-01 13:50:35
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-01 12:20, kogutek444@gmail.com wrote:
Co chcesz zrobić z tej sprężarki bo może s± gotowe rozwi±zania.

Zastanawiam się czy nie napedzać jej z wiatraka w celu wykonania pompy ciepła. Kto wie, czy nie zapomoc± prymitywnej przekładni pasowej w celu redukcji hałasu i strat. Potrzebuje kilka danych które niestety da się uzyskac głównie eksperymentalnie a to wymaga inwestycji. Przypuszczam jednak że dane katalogowe wiele by wyjasniły na pocz±tek, przynajmniej czy to idiotyczny pomysł czy jest jaka¶ szansa.

Data: 2014-11-01 13:55:18
Autor: Lewis
On 2014-11-01 12:20, kogutek444@gmail.com wrote:
[...]

To już lepiej postawić jaki¶ mały silnik, zasilić go LPG podpi±ć do niego kompersor, jaki¶ generator z 20-30kW a z ciepła ogrzewać podłogówkę czy CO. :)

Lewis
https://www.facebook.com/turbolaabpl

Data: 2014-11-01 13:59:44
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-01 13:55, Lewis wrote:
To już lepiej postawić jaki¶ mały silnik, zasilić go LPG podpi±ć do
niego kompersor, jaki¶ generator z 20-30kW a z ciepła ogrzewać
podłogówkę czy CO. :)

Mój pomysł jest bardziej darmowy :)

Data: 2014-11-01 14:04:33
Autor: Lewis
On 2014-11-01 13:55, Lewis wrote:
To już lepiej postawić jaki¶ mały silnik, zasilić go LPG podpi±ć do
niego kompersor, jaki¶ generator z 20-30kW a z ciepła ogrzewać
podłogówkę czy CO. :)

Mój pomysł jest bardziej darmowy :)
Tak tylko że tu przy okazji masz pr±d i ciepło, a na gor±ce dni można klimę odpalić :)

Data: 2014-11-01 14:01:24
Autor: MarcinJM
On 2014-11-01 12:20, kogutek444@gmail.com wrote:
[...]

Klima ma kilka kW. Uzyskanie takiej mocy z wiatraka jest do¶ć trudne za rozs±dne pieni±dze

MarcinJM      gg: 978510    http://www.supervw.com.pl
kompleksowe remonty old i youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
przeróbki typu "tego sie nie da zrobic"

Data: 2014-11-01 14:09:47
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-01 14:01, MarcinJM wrote:
Klima ma kilka kW. Uzyskanie takiej mocy z wiatraka jest do¶ć trudne za
rozs±dne pieni±dze

Zgadza sie, jednak uzyskanie 2kW mocy mechanicznej jest raczej możliwe, projekty amatorskich elektrowni wiatrowych zakładaj± moc elektryczna na poziomie 1kW. Nie chodzi o grzanie, a dogrzewanie. Więc moge mieć mniejsz± moc. Pytanie czy sprężarka napedzana "powoli" w ogóle cokolwiek spręża. Jak mówie, to luĽny pomysł, prawdopodobnie bez sensu, szukam argumentu przeciw bo bedzie mi to chodzić przez rok po głowie :/

Data: 2014-11-01 14:41:09
Autor: MarcinJM
[...]

Na moje oko sprężarka nie dopręży czynnika, wiec skuteczno¶ć rozwi±zania będzie dramatycznie mała.
1kW przy zapotrzebowaniu kilka kW może po prostu nie pozwolic wiatrakowi kręcić sie w ogóle.

Data: 2014-11-01 10:41:27
Autor: megrims
[...]

A tam nie ma jakiegoś sprzęgła odśrodkowego czy jakiegoś innego
wihajstra że jednak sprężarka trzyma stałe obroty?

Data: 2014-11-01 11:03:01
Autor: MarcinJM
W dniu 2014-11-01 10:41, megrims pisze:
A tam nie ma jakiegoś sprzęgła odśrodkowego czy jakiegoś innego
wihajstra że jednak sprężarka trzyma stałe obroty?

Wystarczy jakiĹ› zawĂłr nadmiarowy. W wielu pompach wspomagania jest taki i w ukladach smarowania pod cisnieniem.
W klimach to nie wiem, nie zastanawiałem sie, nie rozbierałem, ale nie wydaje sie, by pożadanym była zwiekszona wydajność w funkcji obrotów silnika.
Sprzegło jest, ale, z tego co wiem działa binarnie.

MarcinJM      gg: 978510    http://www.supervw.com.pl
kompleksowe remonty old i youngtimer'Ăłw, nadwozi rajdĂłwek
przerĂłbki typu "tego sie nie da zrobic"

Data: 2014-11-01 12:01:28
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-01 11:03, MarcinJM wrote:
Wystarczy jakiĹ› zawĂłr nadmiarowy. W wielu pompach wspomagania jest taki
i w ukladach smarowania pod cisnieniem.

Wląsnie interesuje mnie jakie obroty najniższe są wystarczające. Jestem pewny że u mnie nie są to obroty jalowe bo klima chłodzi lepiej jesli silnik podkręce do 2k. Przy czym może ma to związek z faktem że wentylator się włacza szybciej. Nie wiem. Szukam więc jakiś danych technicznych żeby to wyjaśnić.

Data: 2014-11-01 12:04:04
Autor: Tomasz WĂłjtowicz
On 2014-11-01 11:03, MarcinJM wrote:
Wystarczy jakiĹ› zawĂłr nadmiarowy. W wielu pompach wspomagania jest taki
i w ukladach smarowania pod cisnieniem.

WlÄ…snie interesuje mnie jakie obroty najniĹĽsze sÄ… wystarczajÄ…ce. Jestem
pewny że u mnie nie są to obroty jalowe bo klima chłodzi lepiej jesli
silnik podkręce do 2k. Przy czym może ma to związek z faktem że
wentylator się włacza szybciej.

Jaki wentylator włącza się szybciej? Przy włączonej klimie wentylator chłodnicy pracuje stale.

Data: 2014-11-01 12:07:35
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-01 12:04, Tomasz WĂłjtowicz wrote:
Jaki wentylator włącza się szybciej? Przy włączonej klimie wentylator
chłodnicy pracuje stale.

W Lagunie II 2.2dci na pewno tak nie było. Wentylator zalaczał się po jakiś 15 sekundach. I wyłaczał okresowo, choć więcej się kręcił niż stał. Na postoju z klimą.

W Orlando tak juĹĽ nie jest, zalaczenie klimy powoduje start wentylatora, ale w tym samochodzie nie mam prawie ĹĽadnej elektroniki od wentylacji.

Data: 2014-11-01 12:14:25
Autor: Tomasz WĂłjtowicz
On 2014-11-01 12:04, Tomasz WĂłjtowicz wrote:
[...]

Klima wyłącza się automatycznie, kiedy temperatura w parowniku spadnie poniżej +5 st.C. Być może Laguna oprócz wysprzęglenia pompy jeszcze wyłącza wiatrak.

Data: 2014-11-01 12:24:09
Autor: MarcinJM
On 2014-11-01 11:03, MarcinJM wrote:
[...]

Myśle, że to może być jak z alternatorem: na jalowym ma ok 70-80% wydajnosci, przy powiedzmy 2krpm osiaga moc nominalną, która już praktycznie nie rośnie.

Data: 2014-11-01 20:06:08
Autor: Irokez
[...]

W Renault Laguna mam sprężarkę gdzie wydajność jest regulowana elektronicznie przez sterownik klimatyzacji, więc ciężko określić.
Musisz poeksperymentować z manometrami.

--
Irokez

Data: 2014-11-02 12:57:50
Autor: Adam
W dniu 2014-11-01 20:06, Irokez pisze:
[...]

W Renault Laguna mam sprężarkę gdzie wydajno¶ć jest regulowana
elektronicznie przez sterownik klimatyzacji, więc ciężko okre¶lić.
Musisz poeksperymentować z manometrami.

Przypuszczam, że można podjechać autkiem z kim± do jakiegokolwiek najbliższego "klimatyzatora", który ma "kombajn" do napełniania. Podpi±ć się i zobaczyć na żywym organizmie, jak to pompuje.

W większo¶ci aut osobowych s± prawie takie same (konstrukcyjnie) kompresory, napędzane krzywk± z zaworami sprężynowymi - więc musz± mieć odpowiednie obroty, aby otwierać sprężyny.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-11-02 17:00:26
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-02 12:57, Adam wrote:
W większo¶ci aut osobowych s± prawie takie same (konstrukcyjnie)
kompresory, napędzane krzywk± z zaworami sprężynowymi - więc musz± mieć
odpowiednie obroty, aby otwierać sprężyny.

Na pewno sprężarka działa na jałowych, co oznacza do¶c "powolne" krecenie wałem. Mnie interesuje czy istnieje jaka¶ warto¶ć graniczna prędko¶ci przy której sprężarka osi±ga max wydajno¶ci/sprawno¶ci czy czego tam jeszcze.

Data: 2014-11-02 20:04:36
Autor: Irokez
On 2014-11-02 12:57, Adam wrote:
[...]

Jest, bo jak go¶ć przy wymianie sprężarki zapomniał podł±czyć kabelek do tej regulacji to po przekroczeniu pewnych obrotów elektronika odł±czała sprężarkę.
Jest tam dodatkowo czujnik ci¶nienia, i po osi±gnięciu pewnego ci¶nienia w układzie system bezpieczeństwa odł±czał j±. Jakby to nie miało znaczenia po co by robili takie zabezpieczenie.

--
Irokez

Data: 2014-11-02 20:39:09
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-02 20:04, Irokez wrote:
krecenie wałem. Mnie interesuje czy istnieje jaka¶ warto¶ć graniczna
prędko¶ci przy której sprężarka osi±ga max wydajno¶ci/sprawno¶ci czy
czego tam jeszcze.
Jest

To teraz pytanie jaka to prędko¶c szacunkowa :) I ile przy tej prędko¶ci zabiera kW z wału. Zakładamy przecietny dresowóz typu Audi.

Data: 2014-11-02 15:14:29
Autor: krtk
Wydajno¶c sprężarki klimy w zalezno¶ci od obrotów
Data: 2014-11-03 19:50:13
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-03 00:14, krtk@o2.pl wrote:
Np http://sanden.com/pistoncompressors.html i tam http://sanden.com/objects/SD7V16_Performance.pdf - do¶ć popularny sprzęt.

O dziękuję, to już jaki¶ konkret. Marwi mnie kiepski C.O.P., nie wiadomo tez jak go lczono.

Data: 2014-11-03 10:59:23
Autor: kogutek444
On 2014-11-03 00:14, krtk@o2.pl wrote:
> Np http://sanden.com/pistoncompressors.html i tam http://sanden.com/objects/SD7V16_Performance.pdf - do¶ć popularny sprzęt.

O dziękuję, to już jaki¶ konkret. Marwi mnie kiepski C.O.P., nie wiadomo tez jak go lczono.

Martw się zapotrzebowaniem mocy.

Data: 2014-11-03 20:24:04
Autor: Sebastian Biały
On 2014-11-03 19:59, kogutek444@gmail.com wrote:
O dziękuję, to już jaki¶ konkret. Marwi mnie kiepski C.O.P., nie wiadomo
tez jak go lczono.
Martw się zapotrzebowaniem mocy.

Już sie pogodziłem że projekt idzie na półkę "kiedy¶ czyli nigdy". Teraz tylko sobie gdybam.

Data: 2014-11-02 21:14:22
Autor: Irokez
On 2014-11-02 20:04, Irokez wrote:
[...]

W obrotach silnika powyżej 2500 jak podł±czałem tester diagnostyczny, ale jaki jest tam stopień przełożenia na kołach to nie mam pojęcia.

--
Irokez

Data: 2014-11-02 21:18:30
Autor: Tomasz Pyra

On 2014-11-02 12:57, Adam wrote:
[...]

Jaka¶ wielka filozofia to to nie jest, w każdym układzie klimy jest
presostat (wł±cznik sterowany ci¶nieniem), który w wersjach klasycznych
steruje sprzęgłem elektromagnetycznych, a w wersjach z regulowan±
wydajno¶ci± klimatyzatora steruje zaworem przy kompresorze.

Więc to nie tyle zabezpieczenie, co po prostu zasadnicza czę¶ć układu.

Wydajnośc sprężarki klimy w zaleznośc i od obrotów