Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

1 Data: Listopad 10 2009 09:02:41
Autor: Ludek Vasta
Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Witam,

dla pewnego polskiego wydawnictwa przetłumaczyłem jakie¶ wierszyki. Wydawnictwo chcę, żeby¶my podpisali pisemn± umowę. I wymaga, żebym zał±czył ksero dowodu osobistego. Ja oczywi¶cie nie chcę komukolwiek przekazywać ksera dowodu osobistego. Mojej zgody więc nie ma (to dla tych, którzy by chcieli na odczepne napisać "je¶li się zgodzisz") i popiera mnie w tym czeskie prawo (http://www.oou.cz/index.php?file=dotazy/kopirovani_obcanskych-prukazu odst. 5).

Jaka jest zasadno¶ć wymagania od tłumacza (obywatela czeskiego) ksera dowodu osobistego przez polskiego wydawnictwo? Jakie warunki musi polskie wydawnictwo spełniać, żeby mogło od tłumaczy wymagać ksera DO? I przechowywać (przetwarzać) je? Jakie przepisy prawne reguluj± te sprawy? Bo zdaje się, że dla tego wydawnictwa to jest normaln± praktyk±.

Ludek

2 Data: Listopad 10 2009 10:00:15
Autor: kołdunka
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Bo zdaje się, że dla tego wydawnictwa to jest normaln± praktyk±.

powiedz że chętnie okarzesz dowód

jk

3 Data: Listopad 10 2009 10:05:36
Autor: Ludek Vasta
kołdunka wrote:
Bo zdaje się, że dla tego wydawnictwa to jest normaln± praktyk±.

powiedz że chętnie okarzesz dowód

Dzieli nas spora odległo¶ć, godziny podróży, każde znajdujemy się gdzie¶ indziej.

Ludek

4 Data: Listopad 10 2009 10:08:44
Autor: kołdunka
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Dzieli nas spora odległo¶ć, godziny podróży, każde znajdujemy się gdzie¶

jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim maj± do
czynienia?

MO

5 Data: Listopad 10 2009 10:16:28
Autor: Liwiusz
kołdunka pisze:
Dzieli nas spora odległo¶ć, godziny podróży, każde znajdujemy się gdzie¶

jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim maj± do czynienia?

   Podpis po¶wiadczony notarialnie.

--
Liwiusz

6 Data: Listopad 10 2009 10:27:52
Autor: kołdunka
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
  Podpis po¶wiadczony notarialnie.

dokładnie to chciałam zaproponować.
Ze wszystkim danym dowodu (oczywiste) i NIPem podatkowym

jk

7 Data: Listopad 10 2009 10:45:34
Autor: Ludek Vasta
kołdunka wrote:
Dzieli nas spora odległo¶ć, godziny podróży, każde znajdujemy się gdzie¶

jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim maj± do czynienia?

Czeski odpowiednik polskiego REGON i czesk± wyszukiwarkę REGON, odpowiednik polskiej strony http://www.stat.gov.pl/regon/ - i to już im wysłałem (czeski odpowiednik REGON podaję na swojej stronie internetowej, gdzie mnie znaleĽli).

Poza tym będzie faktura z moimi danymi. No i to oni znaleĽli mnie w Internecie i zlecili mi tłumaczenie: "Proszę o sprawdzenie wierszy pod k±tem[...]. Proszę o poprawienie, aby się rymowało [...]". Zamówienie więc złożyli, tłumaczenie oddałem, więc już mógłbym wystawić fakturę. Oni pierwsi skontaktowali się ze mn±, tłumaczenie otrzymali, więc trudno podejrzewać mnie, że chcę co¶ od nich wyłudzić. Ale teraz oni chc± jeszcze podpisać umowę pisemn± oraz ż±daj± ksera mojego DO. Moim zdaniem ksera DO do niczego nie potrzebuj±, z niego nie wyczytaj±, czy jestem tłumaczem, czy to naprawdę ja kilka dni temu te wierszyki przetłumaczyłem. Co dotyczy dodatkowej umowy pisemnej, to mogę się na ni± zgodzić, ale koszty przesyłki im doliczę do faktury. Nie podejrzewam, że oni chcieli ode mnie wyłudzić tłumaczenie, po prostu podejrzewam, że tam jest kto¶ zbyt biurokratyczny, a nie ma żadnej podstawy prawnej.

No ale to tak na margines. Ci±gle pozostaję pytanie, jak polskie prawo reguluje sprawę kserowania DO, jakie warunki musz± być spełnione, żeby mogli zbierać ksera DO (z fotografiami, PESELem itp.).

Ludek

8 Data: Listopad 10 2009 10:51:12
Autor: Liwiusz
Ludek Vasta pisze:

No ale to tak na margines. Ci±gle pozostaję pytanie, jak polskie prawo reguluje sprawę kserowania DO, jakie warunki musz± być spełnione, żeby mogli zbierać ksera DO (z fotografiami, PESELem itp.).

   Sytuacja jest taka, że ż±dać zawsze można, co nie oznacza, że ma się otrzymać. Skoro usługa została wykonana, to zapłata się należy, choćby¶ nie przedstawił ksera dowodu.

--
Liwiusz

9 Data: Listopad 10 2009 10:55:20
Autor: Ludek Vasta
Liwiusz wrote:
  Sytuacja jest taka, że ż±dać zawsze można, co nie oznacza, że ma się otrzymać.

To napisałem innymi słowami już na pocz±tku w±tku.

Chodzi mi tylko i wył±cznie, jak sprawę kserowania DO reguluje polskie prawo. Bo mam wrażenie, że w tym wydawnictwie na ten temat prawie nic nie wiedz± i być może działaj± niezgodnie z polskim prawem.

Ludek

10 Data: Listopad 10 2009 10:49:57
Autor: tg
"Ludek Vasta" <qludek@XXXpoczta.onet.pl> wrote in message news:hdbd9u$1h9$1news.onet.pl...
To napisałem innymi słowami już na pocz±tku w±tku.

Chodzi mi tylko i wył±cznie, jak sprawę kserowania DO reguluje polskie prawo.

nie reguluje, moga chciec, ty nie musisz im ani kserowac ani okazywac,

11 Data: Listopad 10 2009 01:55:54
Autor: BK
On Nov 10, 10:45 am, Ludek Vasta <qlu...@XXXpoczta.onet.pl> wrote:
kołdunka wrote:

> [...]

reguluje sprawę kserowania DO, jakie warunki musz± być spełnione, żeby
mogli zbierać ksera DO (z fotografiami, PESELem itp.).

Prowadzisz dzialanosc gospodarcza?

12 Data: Listopad 10 2009 11:04:58
Autor: Ludek Vasta
BK wrote:
Prowadzisz dzialanosc gospodarcza?

Tak, przecież napisałem, że  mam czeski odpowiednik REGON.

Ale ja pytam o co¶ innego: jak polskie prawo reguluje kopiowanie dowodów osobistych. Więc chodzi mi o wła¶ciwe akapity polskiej ustawy o dowodach osobistych lub o ochronie danych osobistych może to jest ujęte w jakiej¶ innej ustawie. Może w jakim¶ serwisie prawniczym kto¶ wyja¶niał sprawę (ale nie wygooglałem).

Ludek

13 Data: Listopad 10 2009 02:10:58
Autor: BK
On Nov 10, 11:04 am, Ludek Vasta <qlu...@XXXpoczta.onet.pl> wrote:
BK wrote:
> [...]

osobistych lub o ochronie danych osobistych może to jest ujęte w jakiej¶
innej ustawie. Może w jakim¶ serwisie prawniczym kto¶ wyja¶niał sprawę

I tym sposobem jest po sprawie - ustawa o ochronie danych osobowych
nie ma zastosowanie bo jestes przedsiebiorca. U nas te przepisy [ktore
mozna zastosowac do kserowania dowodow] nie dotycza przedsiebiorcow.

Jest tu ewidentnie sprawa stosunkow dwoch profesjonalistow -
przedsiebiorcow, jeden od drugiego moze wymagac czego chce, a drugi
moze sie zgodzic lub nie.

Gromadzenie danych przedsiebiorcow [w tym ksero ich dokumentow] nie
podlega pod ochrone danych osobowych, takiego zbioru nie trzeba
rejestrowac itp. itd.

14 Data: Listopad 10 2009 11:15:58
Autor: Ludek Vasta
BK wrote:
I tym sposobem jest po sprawie - ustawa o ochronie danych osobowych
nie ma zastosowanie bo jestes przedsiebiorca. U nas te przepisy [ktore
mozna zastosowac do kserowania dowodow] nie dotycza przedsiebiorcow.

No to chyba pierwsza odpowiedĽ na moje pytanie, dziękuję bardzo. Ale mogę jeszcze poprosić o tzw. podstawę prawn±? To znaczy o odsyłacz do wła¶ciwych przepisów prawnych?

Ludek

15 Data: Listopad 10 2009 02:25:25
Autor: BK
On Nov 10, 11:15 am, Ludek Vasta <qlu...@XXXpoczta.onet.pl> wrote:
BK wrote:
> [...]

No to chyba pierwsza odpowiedĽ na moje pytanie, dziękuję bardzo. Ale
mogę jeszcze poprosić o tzw. podstawę prawn±? To znaczy o odsyłacz do

Jasne - generalnie reguluje to ustawa z 29 sierpnia 1997 o ochronie
danych osobowych. Wiecej ifno na www.giodo.gov.pl .

http://www.giodo.gov.pl/319/id_art/999/j/pl/

16 Data: Listopad 10 2009 11:35:02
Autor: Ludek Vasta
BK wrote:
[...]

Nie widzę tam nic na temat kserowania DO.

Tylko chcę nadmienić, że ja wszelkie dane temu wydawnictwu dałem. Imię, nazwisko, adres, odpowiednik REGON oraz odsyłacz do wyszukiwarki DG, gdzie można wprowadzić mój REGON i sprawdzić. Zreszt± dane te będ± również na fakturze, któr± im wystawię. Chodzi mi tylko i wył±cznie o kwestie "kserowania DO".

Więc powtórzę jeszcze raz: Jakie warunki musi spełniać ta firma, która wymaga i zbiera ksera dowodów osobistych? Nie chodzi więc o to, jakie obowi±zki dotycz± mnie, ale jakie obowi±zki ma ta firma, która chce ksero mojego dowodu osobistego.

Ludek

17 Data: Listopad 10 2009 11:40:44
Autor: Liwiusz
Ludek Vasta pisze:
BK wrote:
[...]

   Trudno wskazać ustawę mówi±c± o kserowaniu DO, skoro takiej ustawy nie ma.

[...]

   Żadnych.

--
Liwiusz

18 Data: Listopad 10 2009 02:42:33
Autor: BK
On Nov 10, 11:35 am, Ludek Vasta <qlu...@XXXpoczta.onet.pl> wrote:
BK wrote:

> Jasne - generalnie reguluje to ustawa z 29 sierpnia 1997 o ochronie
> danych osobowych. Wiecej ifno nawww.giodo.gov.pl.
>http://www.giodo.gov.pl/319/id_art/999/j/pl/

Nie widzę tam nic na temat kserowania DO.

Wybacz prawo to nie jest 10000 pytan i odpowiedzi na kazda okazje. DO
to nic innego jak Twoje dane osobowe. Reszte mozna sobie
wyinterpretowac.

[...]

Rozumiem.

[...]

Odpowiedz brzmi: nie musi zadnych. Polskie prawo nie naklada na nich w
tym przypadku zadnych obowiazkow i wymagan.

19 Data: Listopad 10 2009 16:16:43
Autor: ±ćęłń󶿼
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Czy Ty jeste¶ nowym wcieleniem niejakiego witka??
Może zajrzyj na strony GIODO zamiast pisać głupoty ?
JaC

-- -- -

DO to nic innego jak Twoje dane osobowe.
Polskie prawo nie naklada na nich w tym przypadku zadnych obowiazkow i wymagan.

20 Data: Listopad 10 2009 16:36:22
Autor: Liwiusz
±ćęłń󶿼 pisze:
Czy Ty jeste¶ nowym wcieleniem niejakiego witka??
Może zajrzyj na strony GIODO zamiast pisać głupoty ?

   Zwróć uwagę na okre¶lenie "w tym przypadku".

--
Liwiusz

21 Data: Listopad 11 2009 11:03:12
Autor: op23
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>

Czy Ty jeste¶ nowym wcieleniem niejakiego witka??
Może zajrzyj na strony GIODO zamiast pisać głupoty ?

  Zwróć uwagę na okre¶lenie "w tym przypadku".

A co w tym przypadku szczególnego ? Fakt prowadzenia działalno¶ci nijak ma się do dowodu osobistego.

22 Data: Listopad 10 2009 11:47:47
Autor: Michal Jankowski
BK <bkapuscinski@gmail.com> writes:

Gromadzenie danych przedsiebiorcow [w tym ksero ich dokumentow] nie
podlega pod ochrone danych osobowych, takiego zbioru nie trzeba
rejestrowac itp. itd.

No zaraz. Czy takie dane, jak stan cywilny, daty urodzenia dzieci itd
tez sa w przypadku przedsiebiorcy niechronione (wiem, ze dzieci teraz
w dowodzie nie ma, ale byly i moglby by byc)?

Oczywiscie nie, wylaczenie obejmuje tylko dane identyfikujace
przedsieborce i scisle zwiazane z jego dzialalnoscia.

  MJ
PS. Zawsze mozna niepotrzebne dane zaslonic przy kserowaniu...

23 Data: Listopad 10 2009 02:55:35
Autor: BK
On Nov 10, 11:47 am, Michal Jankowski <mich...@fuw.edu.pl> wrote:
BK <bkapuscin...@gmail.com> writes:
> [...]

tez sa w przypadku przedsiebiorcy niechronione (wiem, ze dzieci teraz
w dowodzie nie ma, ale byly i moglby by byc)?

Ale tych danych nie ma, wiec w czym problem? ;)

Dokladnie :)

24 Data: Listopad 10 2009 12:05:36
Autor: Michal Jankowski
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
BK <bkapuscinski@gmail.com> writes:

> Gromadzenie danych przedsiebiorcow [w tym ksero ich dokumentow] nie
                                         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]

w dowodzie nie ma, ale byly i moglby by byc)?

Ale tych danych nie ma, wiec w czym problem? ;)

W dowodzie nie ma, ale np. w akcie slubu cos jest. Pisales ogolnie o
kserowaniu dokumentow...

  MJ

25 Data: Listopad 10 2009 11:09:38
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 10 Nov 2009 12:05:36 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

W dowodzie nie ma, ale np. w akcie slubu cos jest. Pisales ogolnie o
kserowaniu dokumentow...

No więc ogólnie można takie rzeczy robić -- bez względu na to, czy to
przedsiębiorca, czy nieprzedsiębiorca -- tylko za zgod± zainteresowanego.
Więc je¶li zainteresowana osoba zechce przesłać kopię aktu ¶lubu, to jego
sprawa.

Warto też pamiętać, że strony umów mog± przetwarzać dane kontrahentów bez
ich zgody, zbiór taki także nie podlega rejestracji w GIODO.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

26 Data: Listopad 10 2009 03:18:02
Autor: BK
On Nov 10, 12:09 pm, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
> [...]

Warto też pamiętać, że strony umów mog± przetwarzać dane kontrahentów bez
ich zgody, zbiór taki także nie podlega rejestracji w GIODO.

Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<=
Tylko moze sie pojawic zarzut [w stosunku konsument-> przedsiebiorca],
ze przedsiebiorca prosi konsumenta o dokumenty/dane, ktore nie sa
niezbedne do wykonania danej umowy. I GIODO moze miec z tym problem,
administracyjnie moga chciec zakazac np. kserowania aktow slubu przez
dentyste :)

A z rejestracja to juz zalezy od celu gromadzenia, bo jak w celach
fakturowo/rachunkowych to faktycznie nie trzeba :)

27 Data: Listopad 10 2009 22:16:51
Autor: Marcin Wasilewski
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci

[...]

    WeĽcie pod uwagę, że sprawa ociera się o przepisy prawa autorskiego, a
tam o ile mnie skleroza nie myli wymagana jest umowa pisemna z autorem
dzieła. Rozpatruj±c to tak, że autorem dzieła jest Zdenek blacha z krwi i
ko¶ci, a nie firma XYZ Zdenek Blacha, to wydawca oprócz faktury chce mieć
umowę z autorem dzieła (tłumaczenia).  Dodatkowo chce się upewnić, że taka
osoba istnieje, a tu ksero dowodu potrafi pewne sprawy uwiarygodnić. W tym
kontekscie (wymóg zawarcia umowy z autorem dzieła) pro¶ba o ksero jest w
pewnym stopniu uzasadniona, choć oczywi¶cie jej spełnienie jest dobr± wol±
autora tłumaczenia.

28 Data: Listopad 11 2009 11:27:43
Autor: op23
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st>

[...]

Równie dobrze może być umowa z firm± Zdenek Blacha z blachy ocynkowanej.

29 Data: Listopad 10 2009 03:11:13
Autor: BK
On Nov 10, 12:05 pm, Michal Jankowski <mich...@fuw.edu.pl> wrote:
> Ale tych danych nie ma, wiec w czym problem? ;)

W dowodzie nie ma, ale np. w akcie slubu cos jest. Pisales ogolnie o
kserowaniu dokumentow...

Umowmy sie, ze jestem normalny, a to byl skrot myslowy i nie mialem na
mysli takich dokumentow jak akt slubu, swiadectwo chrztu itp :)

Co nie zmienia rownierz faktu, ze jesli X chce od Y ksero aktu slubu
to "czemu nie" jesli zrobi to w zgodzie z przepisami [nie wiem np.
przy udzielaniu pozyczki to moze miec znaczenie] :)

30 Data: Listopad 10 2009 03:13:47
Autor: BK
> [...]

> Ale tych danych nie ma, wiec w czym problem? ;)

W dowodzie nie ma, ale np. w akcie slubu cos jest. Pisales ogolnie o

Zdaje mi sie, ze troche nadinterpretujesz to co napisalem :) Omawiamy
tu konkretny przypadek i konkretny problem i o tym pisalem :) Taki
troche skrot myslowy :)

31 Data: Listopad 11 2009 11:19:24
Autor: op23
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

Uzytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com>

> [...]

w dowodzie nie ma, ale byly i moglby by byc)?

Ale tych danych nie ma, wiec w czym problem? ;)
-
W tym, ze to dowód osobisty a nie zasw o wpisie do ew. d g

32 Data: Listopad 11 2009 11:27:32
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

> [...]

w dowodzie nie ma, ale byly i moglby by byc)?

Ale tych danych nie ma, wiec w czym problem? ;)
W tym, ze to dowĂłd osobisty a nie zasw o wpisie do ew. d g

   Problemem nie jest ustalenie, czy ktoĹ› prowadzi DG, tylko czy ktoĹ› jest tym kimĹ›, za kogo siÄ™ podaje. WĂłwczas jedynie DO jest odpowiednim dokumentem do sprawdzenia.

--
Liwiusz

33 Data: Listopad 11 2009 12:21:42
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Ciiiiiiii, bo na Poczcie Polskiej (z dużej litery ;-)) zaczną wymagać ksera DO przy wydawaniu poleconych ;-))
JaC

-- -- -

WĂłwczas jedynie DO jest odpowiednim dokumentem do sprawdzenia.

34 Data: Listopad 11 2009 12:46:41
Autor: op23
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

UĹĽytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>

> [...]

  Problemem nie jest ustalenie, czy ktoĹ› prowadzi DG, tylko czy ktoĹ› jest tym kimĹ›, za kogo siÄ™ podaje. WĂłwczas jedynie DO jest odpowiednim dokumentem do sprawdzenia.

Ale Ty chcesz przetwarzać. To mówię, że dane z dowodu są zwykłymi danymi osobowymi.

35 Data: Listopad 11 2009 13:03:11
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

> [...]

Ale Ty chcesz przetwarzać. To mówię, że dane z dowodu są zwykłymi danymi osobowymi.

   I po raz kolejny powtĂłrzÄ™: dane te nie podlegajÄ… ochronie ustawy o ochronie danych osobowych, jeĹ›li naleĹĽÄ… do przedsiÄ™biorcy prowadzÄ…cego DG. KaĹĽdy moĹĽe sobie trzymać imiona i nazwiska wraz z adresami osĂłb prowadzÄ…cych DG bez posiadania zgody tych osĂłb. Mam nawet na półce zbiĂłr takich danych - nazywa siÄ™ Panorama Firm.

--
Liwiusz

36 Data: Listopad 11 2009 13:07:15
Autor: spp
Liwiusz pisze:

[...]

I tam sÄ… ksera dowodĂłw?

--
spp

37 Data: Listopad 11 2009 13:17:25
Autor: Liwiusz
spp pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

   A jest jakiĹ› szczegĂłlny przepis zabraniajÄ…cy posiadania ksera dowodu?

--
Liwiusz

38 Data: Listopad 11 2009 13:35:52
Autor: spp
Liwiusz pisze:
 Mam nawet na półce zbiĂłr takich danych - nazywa siÄ™ Panorama Firm.

I tam sÄ… ksera dowodĂłw?

  A jest jakiĹ› szczegĂłlny przepis zabraniajÄ…cy posiadania ksera dowodu?

Nie, ale  baza kser dowodĂłw jest nieco inna niĹĽ ksiÄ…ĹĽka telefoniczna. :)

A tak przy okazji - często z podziwem patrzę na ludzi lubiących utrudniać sobie życie. Całkiem niedawno była tutaj zupełnie podobna dyskusja czy pracodawcy wolno kserować dowód.
Skoro jest to olbrzymie ułatwienie (a jest) to dlaczego nie pozwolić na skserowanie dokumentu? Między bajki należy włożyć gadanie że w ten masowo wyłudzane są kredyty czy dokonywane zakupy. Owszem, zdarzają się takie przypadki ale zawsze to efekt bardziej wyrafinowanych działań niż tylko położenie dowodu na szybie kserokopiarki.

--
spp

39 Data: Listopad 11 2009 14:09:01
Autor: op23
[...]

A ogĂłlny zapewniajÄ…cy takie prawo ?

40 Data: Listopad 11 2009 14:15:08
Autor: spp
op23 pisze:

  A jest jakiĹ› szczegĂłlny przepis zabraniajÄ…cy posiadania ksera dowodu?

A ogĂłlny zapewniajÄ…cy takie prawo ?

Wszystko co nie jest zakazane jest dozwolone.

Piłka po Twojej stronie. ;)

--
spp

41 Data: Listopad 12 2009 08:36:05
Autor: op23
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

UĹĽytkownik "spp" <spp@op.pl>

  A jest jakiĹ› szczegĂłlny przepis zabraniajÄ…cy posiadania ksera dowodu?

A ogĂłlny zapewniajÄ…cy takie prawo ?

Wszystko co nie jest zakazane jest dozwolone.

Podstawa prawna tego stwierdzenia ?

42 Data: Listopad 12 2009 11:03:08
Autor: spp
op23 pisze:

  A jest jakiĹ› szczegĂłlny przepis zabraniajÄ…cy posiadania ksera dowodu?

A ogĂłlny zapewniajÄ…cy takie prawo ?

Wszystko co nie jest zakazane jest dozwolone.

Podstawa prawna tego stwierdzenia ?

Raczej podstawa prawna zakazujÄ…ca takiego twierdzenia. :)

--
spp

43 Data: Listopad 11 2009 14:07:59
Autor: op23
> [...]

  I po raz kolejny powtĂłrzÄ™: dane te nie podlegajÄ… ochronie ustawy o ochronie danych osobowych, jeĹ›li naleĹĽÄ… do przedsiÄ™biorcy prowadzÄ…cego DG. KaĹĽdy moĹĽe sobie trzymać imiona i nazwiska wraz z adresami osĂłb prowadzÄ…cych DG bez posiadania zgody tych osĂłb. Mam nawet na półce zbiĂłr takich danych - nazywa siÄ™ Panorama Firm.

Weź nie świruj. To, że jakaś osoba fizyczna prowadzi działalność nie powoduje, że bez jej zgody możesz przepisać jej dane z dowodu osobistego. To oczywisty nonsens.

44 Data: Listopad 11 2009 15:18:29
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

Weź nie świruj. To, że jakaś osoba fizyczna prowadzi działalność nie powoduje, że bez jej zgody możesz przepisać jej dane z dowodu osobistego. To oczywisty nonsens.

   A do czego mi jej zgoda potrzebna? Dane mogÄ™ sobie przepisać z internetu,

http://um.warszawa.pl/v_syrenka/bdg/formularze.php

będą się pokrywały z DO (a jeśli ktoś tam ma tylko adres wykonywania DG, to za 17zł wezmę odpis wpisu i będę miał adres zamieszkania).

--
Liwiusz

45 Data: Listopad 11 2009 21:52:19
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
A w PF jest adres zameldowania na pobyt stały, czy adres miejsca prowadzenia działalności?
JaC

-- -- -

Mam nawet na półce zbiór takich danych - nazywa się Panorama Firm.

46 Data: Listopad 11 2009 21:56:27
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:
A w PF jest adres zameldowania na pobyt stały, czy adres miejsca prowadzenia działalności?

   ZaleĹĽy co kto podaĹ‚. Adres zamieszkania jest siedzibÄ… przedsiÄ™biorcy i  nie podlega ochronie. Wiele takich adresĂłw jest w PF. NiektĂłrzy podajÄ… adresy wykonywania DG, jeĹ›li sÄ… inne, ale to nie oznacza, ĹĽe ten pierwszy adres jest w jakiĹ› szczegĂłlny sposĂłb chroniony - nadal jest jawny i dostÄ™pny dla kaĹĽdego zainteresowanego.

--
Liwiusz

47 Data: Listopad 12 2009 22:33:04
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Żartujesz?

Przykładowo wg Twojej opinii córka nie może mieć siedziby swojej jednoosobowej działalności w części lokalu użyczonej jej przez
rodzicĂłw, nie mieszkajÄ…c tam?
JaC

-- -- -

Adres zamieszkania jest siedzibÄ… przedsiÄ™biorcy i  nie podlega ochronie.

48 Data: Listopad 12 2009 23:36:20
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:
Żartujesz?

Przykładowo wg Twojej opinii córka nie może mieć siedziby swojej jednoosobowej działalności w części lokalu użyczonej jej przez
rodzicĂłw, nie mieszkajÄ…c tam?

   Zdefiniuj najpierw (przepis!) co to jest siedziba DG. Bo - moim bardzo skromnym zdaniem - w przypadku jednoosobowej dziaĹ‚alnoĹ›ci gospodarczej moĹĽemy mĂłwić o:

- miejscu zamieszkania przedsiębiorcy (potocznie się to nazywa siedzibą)
- i opcjonalnie dodatkowych miejscach wykonywania DG.

Jeśli córka nie mieszka tam, gdzie wykonuje DG, to mieszkanie rodziców jest tylko dodatkowym miejscem wykonywania DG. Adres zamieszkania też podlega wpisowi do EDG i jest jawny.

   Na przykĹ‚ad tutaj masz przykĹ‚adowy wniosek o wpis do EDG
http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/164A70B8-44C4-4836-ACA6-ED2CE2E9D66C/53018/RozporzadzenieRMwsprawiewzoruwnioskuowpisdoedg.pdf

i jest tam miejsce i na miejsce zamieszkania, i na zameldowania (jak ktoś chce się przyznać, że nie jest zameldowany tam, gdzie mieszka), i na dodatkowe miejsca wykonywania DG, czyli np. na adres tego lokalu użyczonego od rodziców, w którym nie mieszka.

--
Liwiusz

49 Data: Listopad 14 2009 11:30:09
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Jak się łatwo domyślasz, definicja wygląda zupełnie inaczej wg urzędu gminy, inaczej wg urzędu skarbowego i jeszcze inaczej według
urzędu statystycznego.
JaC
PS: To ostatnie jest fajne wg formularza GUS:  "wpisać przykĹ‚adowo:  pomieszczenie schowka pod schodami w przejĹ›ciu podziemnym na
nieczynnym dworcu", czy jakoĹ› podobnie ;-)

-- -- -

Zdefiniuj najpierw co to jest siedziba DG.

50 Data: Listopad 11 2009 11:06:28
Autor: op23
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego

Uzytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl>

[...]

To w do takich nie ma.

 MJ
PS. Zawsze mozna niepotrzebne dane zaslonic przy kserowaniu...

Dokumentem poswiadczajacym prowadzenie dzialalnosci jest wpis do rejestru dg a nie do.

51 Data: Listopad 11 2009 11:26:17
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

[...]

   OczywiĹ›cie, ĹĽe sÄ… - imiÄ™, nazwisko, adres.

 MJ
PS. Zawsze mozna niepotrzebne dane zaslonic przy kserowaniu...

Dokumentem poswiadczajacym prowadzenie dzialalnosci jest wpis do rejestru dg a nie do.

   Ale nie jest to dokument poĹ›wiadczajÄ…cy dane osoby, ktĂłra siÄ™ nim posĹ‚uguje. Od tego jest DO.

--
Liwiusz

52 Data: Listopad 11 2009 12:42:23
Autor: op23
[...]

To zwykłe dane osobowe.

[...]

No właśnie a Ty chcesz by poświadczał prowadzenie dg i by w związku z tym przetwarzał sobie do woli.

53 Data: Listopad 11 2009 13:01:44
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

  OczywiĹ›cie, ĹĽe sÄ… - imiÄ™, nazwisko, adres.

To zwykłe dane osobowe.

    W tym przypadku jest to nazwa firmy oraz siedziba przedsiÄ™biorcy.

[...]

   Znasz przepis, ktĂłry by tego zakazywaĹ‚?

--
Liwiusz

54 Data: Listopad 11 2009 13:49:22
Autor: op23
[...]

To typowy przypadek. Dane osobowe osoby fizycznej (bo z do a nie wpisu do ew dg)

[...]

Czego ? Kserowania dowodu bez zgody ? Przetwarzania danych osobowych bez zgody ? Przetwarzania danych firmy bez zgody ? 3 różne kwestie.

55 Data: Listopad 11 2009 13:52:04
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

[...]

   W tym przypadku to sÄ… rĂłwnieĹĽ dane przedsiÄ™biorcy.

[...]

Kserowania DO (za zgodą, bo o takim przypadku rozmawiamy) oraz przetwarzania danych przedsiębiorcy (bez zgody), jak również przetwarzania danych osobowych osoby, z którą zawarliśmy umowę.

--
Liwiusz

56 Data: Listopad 11 2009 22:00:59
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Rozmawiamy o czym innym - o warunkowaniu spełnienia świadczenia przekazaniem ksera DO.

A właściwie dlaczego nie powinno być to ksero dłoni z odciskami palców?

Czy nawet ksero d... posadzonej na kserokopiarce?

Chyba nawet trudniej byłoby sfałszować ;-))
JaC

"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote in message news:hdec1m$nml$1news.onet.pl...
op23 pisze:

> [...]

> Czego ? Kserowania dowodu bez zgody ? Przetwarzania danych osobowych bez
> zgody ? Przetwarzania danych firmy bez zgody ? 3 różne kwestie.

Kserowania DO (za zgodÄ…, bo o takim przypadku rozmawiamy) oraz

57 Data: Listopad 11 2009 22:09:16
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:

Rozmawiamy o czym innym - o warunkowaniu spełnienia świadczenia przekazaniem ksera DO.

   WĹ‚aĹ›nie o tym rozmawiamy. Nie widzÄ™ przeciwwskazaĹ„, abym zleciĹ‚ tĹ‚umaczenie (bo chyba o to w tym wÄ…tku chodziĹ‚o) osobom, ktĂłre zechcÄ… mi przedstawić xero swojego dowodu. Kto nie chce, ten nie znajdzie we mnie zleceniodawcy. Wolno mi.

   W tym konkretnym przypadku wydawnictwo ĹĽÄ…da xera dowodu juĹĽ po wykonaniu zlecenia. W takim przypadku zapĹ‚ata siÄ™ naleĹĽy nawet mimo niezrealizowania tego ĹĽÄ…dania.

   I pytanie brzmiaĹ‚o: czy mogÄ… ĹĽÄ…dać? Czy muszÄ… speĹ‚nić jakieĹ› warunki? Czy muszÄ… xero dostać? MogÄ…, nie muszÄ…, nie muszÄ….

A właściwie dlaczego nie powinno być to ksero dłoni z odciskami palców?

   No wĹ‚aĹ›nie, dlaczego nie, skoro strony tak chcÄ…? MoĹĽe być i xero dĹ‚oni z odciskami palcĂłw.

Czy nawet ksero d... posadzonej na kserokopiarce?

  jw.

--
Liwiusz

58 Data: Listopad 12 2009 22:36:38
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
BTW ciekawe byłoby udowodnienie przez Ciebie zasadności poniesionych kosztów i możliwości ich zaliczenia przez US (bo chyba jasne,
że za "obowiązkowe" ksero cudzej d... zapłacisz w cenie usługi tłumaczenia).
JaC

-- -- -

 jw.

59 Data: Listopad 12 2009 23:38:23
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:
BTW ciekawe byłoby udowodnienie przez Ciebie zasadności poniesionych kosztów i możliwości ich zaliczenia przez US (bo chyba jasne,
że za "obowiązkowe" ksero cudzej d... zapłacisz w cenie usługi tłumaczenia).

   A moĹĽesz jaĹ›niej? :)

   JeĹ›li chodzi Ci o to, czy koszt wykonania tego xero moĹĽna wrzucić w KUP, to na pewno tak.

--
Liwiusz

60 Data: Listopad 14 2009 11:35:32
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Jeśli ograniczysz krąg podmiotów wykonujących dla Ciebie tłumaczenia do podmiotów "dobrowolnie" dostarczających kesro d..., to
zapewne to ksero d... będzie zdyskontowane w wyższej cenie usługi tłumaczenia jako dodatkowa premia.
US miałby prawo jako uzasadniony koszt przyjąć rynkową cenę tłumaczenia, bez kosztu za d...
I kłopoty gotowe ;-))

Pomijam w rozważaniach wymagania "przetargowe" i "konkursowe" przeróżnych urzędów, bo to byłby osobny i bardzo ciekawy temat.
BTW wyobrażasz sobie urząd żądający od tłumacza kserokopii jego dowodu osobistego i gdzie takie żądanie urzędniczka mogłaby wsadzić?
JaC

-- -- -

A możesz jaśniej?

61 Data: Listopad 14 2009 12:52:24
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:

BTW wyobrażasz sobie urząd żądający od tłumacza kserokopii jego dowodu osobistego i gdzie takie żądanie urzędniczka mogłaby wsadzić?

   Tutaj jest różnica zasadnicza - urzÄ™dniczka moĹĽe tylko to, co dopuszcza ustawa. Dwie prywatne strony mogÄ… wszystko, czego ustawa nie zabrania.

--
Liwiusz

62 Data: Listopad 16 2009 13:28:04
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Nie mogÄ….
Przykład to oferta publiczna.
JaC

-- -- -

Dwie prywatne strony mogÄ… wszystko, czego ustawa nie zabrania.

63 Data: Listopad 16 2009 13:28:40
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:
Nie mogÄ….
Przykład to oferta publiczna.

   MoĹĽesz rozjaĹ›nić przykĹ‚ad?

--
Liwiusz

64 Data: Listopad 16 2009 15:48:11
Autor: ąćęłńóśżź
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Np. jeśli w kasie przy Tesco powiedzą Ci, że cena wywieszona na półce z towarem była tylko dla tych, co zgodzą się na ksero d...

-- -- -

Możesz rozjaśnić przykład?

65 Data: Listopad 16 2009 15:52:34
Autor: Liwiusz
ąćęłńóśżź pisze:
Np. jeśli w kasie przy Tesco powiedzą Ci, że cena wywieszona na półce z towarem była tylko dla tych, co zgodzą się na ksero d...

   Makro coĹ› w tym stylu robi.

--
Liwiusz

66 Data: Listopad 16 2009 06:57:14
Autor: BK
On Nov 16, 3:52 pm, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
±ćęłń󶿼 pisze:

> Np. je¶li w kasie przy Tesco powiedz± Ci, że cena wywieszona na półce z towarem była tylko dla tych, co zgodz± się na ksero d...

   Makro co¶ w tym stylu robi.

--
Liwiusz

Ale tam jest kolejnosc odwrotna. Sklep nie jest dostepny dla
konsumentow tylko dla przedsiebiorcow [kiedy przynajmniej tak bylo]
najpierw musisz sie "zarejestrowac" dopiero pozniej jestes wpuszczony
do sklepu. I jesli tak robisz to jest to oki.

Natomiast nie mozesz zrobic tak, ze otwierasz sklep, przedstawiasz
oferte [towar + ceny na polce], a pozniej mowisz _a sorry to oferta
dla wybranych_.  Informacja o ew. zastrzezeniach/wylaczeniach/
ograniczeniach powinna byc przedstawiona odbiorcy najpozniej razem z
oferta.

67 Data: Listopad 16 2009 06:54:38
Autor: BK
On Nov 16, 3:48 pm, ±ćęłń󶿼 <usun...@wp.eu> wrote:
Np. je¶li w kasie przy Tesco powiedz± Ci, że cena wywieszona na półce z towarem była tylko dla tych, co zgodz± się na ksero d...

-- -- -

> Możesz rozja¶nić przykład?- Hide quoted text -

Ale nie moga tego zrobic bo to zabronione. Liwisz mial wiec racje.

Dokladnie jest wlasnie tak: urzednicy [administracja publcizna] musza
dzialac nie tylko w granicach prawa [tzn. nie moga robic tego co
zabronione] ale i na podstawie prawa [tzn. ich dzialnie musi miec
podstawe prawna].

Dwie prywatne strony moga sie umawiac jak chca, nie musi miec to
podstawy prawnej, jedyne co ich ogranicza to zakaz wyrazony w
przepisach prawa.

68 Data: Listopad 10 2009 16:14:18
Autor: ±ćęłń󶿼
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
W±tpię, żeby dowód osobisty był dokumentem przedsiębiorstwa czy dokumentem zwi±zanym z prowadzon± działalno¶ci± gospodarcz±.
JaC

-- -- -

nie ma zastosowanie bo jestes przedsiebiorca. U nas te przepisy [ktore mozna zastosowac do kserowania dowodow] nie dotycza
przedsiebiorcow.

69 Data: Listopad 10 2009 16:15:20
Autor: Liwiusz
±ćęłń󶿼 pisze:
W±tpię, żeby dowód osobisty był dokumentem przedsiębiorstwa czy dokumentem zwi±zanym z prowadzon± działalno¶ci± gospodarcz±.

   Oczywi¶cie, że jest zwi±zany - zawiera dane przedsiębiorcy.

--
Liwiusz

70 Data: Listopad 11 2009 12:24:37
Autor: ±ćęłń󶿼
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Nie zgodzę się - w takim tazie DO członków zarz±du spółki z o.o. też byłyby dokumentami zwi±zanymi.
Ba, nawet bardziej, bo zwykle numery "występuj±" w umowie spółki ("Notariusz sprawdził ...").
JaC

-- -- -

Oczywi¶cie, że jest zwi±zany - zawiera dane przedsiębiorcy.

71 Data: Listopad 11 2009 13:00:34
Autor: Liwiusz
±ćęłń󶿼 pisze:
Nie zgodzę się - w takim tazie DO członków zarz±du spółki z o.o. też byłyby dokumentami zwi±zanymi.
Ba, nawet bardziej, bo zwykle numery "występuj±" w umowie spółki ("Notariusz sprawdził ...").

   I w czym problem? Je¶li członek zarz±du chce co¶ o¶wiadczyć w imieniu spółki, to oczywiste jest, że można od niego zaż±dać DO, aby sprawdzić, czy faktycznie jest tym, za  kogo się podaje.

--
Liwiusz

72 Data: Listopad 11 2009 21:57:28
Autor: ±ćęłń󶿼
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
Czy zaż±dasz przekazania Ci ksera dowodu ?

W szczególno¶ci id±c tokiem Twojego rozumowania - dlaczego notariusz nie wykonuje, nie po¶wiadcza i nie zał±cza do aktu (np. do
umowy spółki) ksera DO stawiaj±cych się osób za zgodno¶ć z oryginałem?

Czy w urzędzie (gminy, statystycznym skarbowym) wykonuj± ksero i zał±czaj± do za¶wiadczenia o prowadzeniu dz.g.?
JaC

-- -- -

73 Data: Listopad 11 2009 22:06:06
Autor: Liwiusz
±ćęłń󶿼 pisze:
Czy zaż±dasz przekazania Ci ksera dowodu ?

   Je¶li widzę dowód osobi¶cie - nie. Choć mogę wtedy spisać dane zawarte w dowodzie, a najłatwiej i najszybciej to zrobić kseruj±c go.

   Je¶li dokonuję transakcji na odległo¶ć, i chce się upewnić, mogę zaż±dać podpisu po¶wiadczonego notarialnie.

   Gdzie¶ po¶rodku (bior±c pod uwagę bezpieczeństwo) jest ż±danie ksera dowodu. Trochę bezpieczniej niż nie ż±dać niczego (trzeba się wysilić, aby sfałszować xero dowodu), a mniej bezpiecznie niż podpis po¶wiadczony.

   Zwracam również uwagę, że mówimy o dobrowolnej umowie stron. Nie twierdzę, że na ż±danie muszę przesłać xero dowodu. Mogę nie przesłać i nie zawrzeć umowy.

   Je¶li już jednak umowę zawarłem i xero dowodu przesłałem, to druga strona ma prawo przetwarzać zawarte tam dane osobowe:

a/ ponieważ jestem przedsiębiorc±
lub (i):
b/ jestem stron± umowy, a przetwarzanie danych swoich kontrahentów jest dozwolone bez pytania o zgodę.

W szczególno¶ci id±c tokiem Twojego rozumowania - dlaczego notariusz nie wykonuje, nie po¶wiadcza i nie zał±cza do aktu (np. do
umowy spółki) ksera DO stawiaj±cych się osób za zgodno¶ć z oryginałem?

   Pewnie dlatego, że nie ma takiego obowi±zku. Ale dane z dowodu spisuje i za¶wiadcza swoim autorytetem i podpisem, że s± takie, jakie widział na własne oczy.

Czy w urzędzie (gminy, statystycznym skarbowym) wykonuj± ksero i zał±czaj± do za¶wiadczenia o prowadzeniu dz.g.?

   A jest jaki¶ powód ku temu?

--
Liwiusz

74 Data: Listopad 11 2009 10:56:29
Autor: op23
> [...]

nie ma zastosowanie bo jestes przedsiebiorca. U nas te przepisy [ktore
mozna zastosowac do kserowania dowodow] nie dotycza przedsiebiorcow.
Konkretne przepisy poproszę z których kserowanie dowodów raz jest prawne a innym nie.

Jest tu ewidentnie sprawa stosunkow dwoch profesjonalistow -
przedsiebiorcow, jeden od drugiego moze wymagac czego chce, a drugi
moze sie zgodzic lub nie.
--
A nieprofesjonali¶ci to nie ?

Gromadzenie danych przedsiebiorcow [w tym ksero ich dokumentow] nie
podlega pod ochrone danych osobowych, takiego zbioru nie trzeba
rejestrowac itp. itd.
--
Bredzisz. Dowód osobisty to nie wpis do ewidencji dg.

75 Data: Listopad 10 2009 11:11:10
Autor: Liwiusz
Ludek Vasta pisze:
BK wrote:
[...]

   Nie ma stricte zakazu xerowania dowodów osobistych. Jedyn± ustaw± przychodz±c± mi do głowy jest ustawa o ochronie danych osobowych. Je¶li kto¶ trzyma ksera dowodów, to powinien mieć prawo do przechowywania danych osobowych w nich zawartych. Ale w tym przypadku dane firm (choćby były osobami fizycznymi) nie s± chronione.

--
Liwiusz

76 Data: Listopad 10 2009 11:14:16
Autor: kołdunka
Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
innej ustawie. Może w jakim¶ serwisie prawniczym kto¶ wyja¶niał sprawę

bo sprawa jest ¶liscka
Bylo o tym glosno spowodu firm komórkowych które nagminnie kseruj± dowody.
Prawo nie zabrania kopiowania i przechowywania (je¶li oczywi¶cie dane które
tam som=, przetwarzajo zgodnie z ustawom)

My¶le że w przypadku sprzedaży praw autorskich poprzez net, firma musi
podj±ć rozzzs±dne kroki by się upewnić kto immienie stoi za tra±zakcj±, w
przypadku możliwych konfliktów.
Nie chcesz kserować, zaporponuj po¶wiadczenie notarialne podpisu.
Ja na twoim miejscu wysłał bym skan dowodu i już

jk

77 Data: Listopad 10 2009 10:38:02
Autor: Liwiusz
Ludek Vasta pisze:
[...]

   Wynika to zapewne z tego, że jako¶ by się chcieli upewnić z kim maj± do czynienia, ale nie za bardzo wiedz± jak. W tym przypadku zaproponuj im notarialne po¶wiadczenie podpisu, wówczas będ± mieli pewno¶ć z kim maj± do czynienia (u polskiego notariusza kosztuje to zazwyczaj 20zł+vat, a w Czechach?).

   A co do wiarygodno¶ci ksera dowodu, to powiedz, że takowego nie masz, ale możesz sporz±dzić w Photoshopie, je¶li będ± się czuli bezpieczniej. Ach, i dodaj, że na formularzu zamówienia podpisze się Twój kolega, bo masz złaman± rękę :)

--
Liwiusz

Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego