Wykonane dzie這 powoduje szkody, odpowiedzialno嗆

Data: 2011-01-09 19:11:08
Autor: Piotr [trzykoty]
Wykonane dzie這 powoduje szkody, odpowiedzialno嗆
Przyjmijmy hipotetyczn sytuacj:
firma zamawiaj帷ego w ramach umowy o dzie這 odbiera program komputerowy, napisany przez wykonawc(os.fizyczn). Umowa o dzie這 stanowi, i wykonawca o鈍iadcza, i ma odpowiednie kwalifikacje do wykonania dzie豉-programu.
Potem okazuje si, 瞠 program ma wad, na skutek kt鏎ej firma nara瘸 si na odpowiedzialno嗆, ponosi szkody, musi wyp豉ci odszkodowania klientom.
Czy mo瞠 dochodzi roszcze od wykonawcy programu?

Data: 2011-01-09 19:16:44
Autor: Tomasz Chmielewski
Wykonane dzie嚙緻 powoduje szkody, odpow iedzialno嚙踝蕭
On 09.01.2011 19:11, Piotr [trzykoty] wrote:
Przyjmijmy hipotetyczn嚙 sytuacj嚙:
firma zamawiaj嚙箱ego w ramach umowy o dzie嚙緻 odbiera program komputerowy,
napisany przez wykonawc嚙(os.fizyczn嚙). Umowa o dzie嚙緻 stanowi, i嚙 wykonawca
o嚙緩iadcza, i嚙 ma odpowiednie kwalifikacje do wykonania dzie嚙窮-programu.
Potem okazuje si嚙, 嚙箴 program ma wad嚙, na skutek kt嚙緝ej firma nara嚙窮 si嚙 na
odpowiedzialno嚙踝蕭, ponosi szkody, musi wyp嚙窮ci嚙 odszkodowania klientom.
Czy mo嚙箴 dochodzi嚙 roszcze嚙 od wykonawcy programu?

A np. Microsoft ma odpowiednie kwalifikacje do wykonania systemu operacyjnego i paru innych programow?

Innymi slowy: zalezy, jak sie umowiles z wykonawca programu.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2011-01-09 19:55:38
Autor: Piotr [trzykoty]
Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??
"Tomasz Chmielewski" <tch@nospam.wpkg.org> wrote
Innymi slowy: zalezy, jak sie umowiles z wykonawca >programu.

Umowa nic nie stanowi oprocz oswiadczenia o kwalifikacjach. Nie ma nic o odpowiedzialnosci.

Data: 2011-01-09 20:45:29
Autor: Alek
Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??
U篡tkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty_NIC_@o2.pl> napisa

Umowa nic nie stanowi oprocz oswiadczenia o kwalifikacjach. Nie ma nic o odpowiedzialnosci.

Posiadanie kwalifikacji nie oznacza zapewnienia, 瞠 dzie這 b璠zie wolne od usterek. To tak og鏊nie.
A konkretnie w dziedzinie oprogramowania rynkowy strandard jest taki, 瞠 nikt nie gwarantuje bezb喚dno軼i programu. W ramach odpowiedzialno軼i wykonawcy mo瞠sz ewentualnie uzyska wprowadzenie poprawek (tzn. usuni璚ie wykrytych b喚d闚 i dodanie w to miejsce nowych).
Zleceniodawca podpisa g闚nian umow, zleceniobiorca napisa g闚niany program, jest remis.

Data: 2011-01-09 22:13:51
Autor: Piotr [trzykoty]
Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??
"Alek"  wrote
A konkretnie w dziedzinie oprogramowania >rynkowy strandard jest taki, 瞠 nikt nie gwarantuje bezb喚dno軼i programu.

A gdyby to by rysunek techniczny np. jakiej kratownicy, konstukcji np. rega逝, kt鏎y by nie wytrzyma?

Data: 2011-01-09 22:49:15
Autor: Alek
[...]

W budownictwie s inne standardy. S regulacje prawne, normy techniczne, jest system uprawnie, jest odpowiedzialno嗆 z tytu逝 pe軟ienia okre郵onych funkcji. W dziedzinie oprogramowania AFAIK nie ma niczego podobnego.

Data: 2011-01-14 08:13:31
Autor: niusy.pl
Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??

U篡tkownik "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

[...]

Po prostu domy s prostsze od program闚.

Data: 2011-01-15 09:09:30
Autor: Alek
Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??
U篡tkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisa

[...]

Budownictwo to nie tylko domki jednorodzinne i gara瞠.

Data: 2011-01-15 02:25:30
Autor: witek
On 1/15/2011 2:09 AM, Alek wrote:
Budownictwo to nie tylko domki jednorodzinne i gara瞠.

chocbys postawil  superwiezowiec do chmur to ci jeszcze sporo zabraknie do z這穎no軼i nawet prostych program闚 komputerowych i maszyn na kt鏎ych one chodza.

Data: 2011-01-15 20:07:32
Autor: Alek
Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??
U篡tkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa

chocbys postawil  superwiezowiec do chmur to ci jeszcze sporo zabraknie do z這穎no軼i nawet prostych program闚 komputerowych i maszyn na kt鏎ych one chodza.

LOL!

Data: 2011-01-10 08:25:32
Autor: Andrzej awa
W dniu 09.01.2011 19:11, Piotr [trzykoty] pisze:
Przyjmijmy hipotetyczn嚙 sytuacj嚙:

Ustaw sobie kodowanie.

Data: 2011-01-10 09:15:39
Autor: .B:artek.
[...]

Mo積a. Wykonawca dzie豉 odpowiada za jego wady na takich zasadach jak sprzedaj帷y w umowie sprzeda篡 (r瘯ojmia).

--
..B:artek.

Data: 2011-01-11 19:58:51
Autor: PioPio
Wykonane dzie這 powoduje szkody, odpowiedzialno嗆
Piotr [trzykoty] <trzykoty_NIC_@o2.pl> napisa(a):
[...]
Ja mam tylko takie pytanie bo nie potrafi sobi wyobrazi jak firma
produkuj帷a oprogramowanie wyp豉ca odszkodowanie za niedzia豉j帷y program
(zak豉daj帷, 瞠 mo瞠 to by prawd) zlecaj帷 wykonanie programu osobie na
umow o dzie這. Mo瞠 ja jaki staro鈍iecki jestem ale wydaje mi si to co najmniej ma陰
odpowiedzialno軼i. Rozumiem, 瞠 w dobie oszcz璠no軼i nale篡 szuka
oszcz璠no軼i zatrudniaj帷 najlepiej student闚 ale bez przesady z
oszcz璠no軼iami gdy wi捫e si to z odpowiedzialno軼i finansow. Poza tym w mojej opinii w takim przypadku mo瞠 co najwy瞠j za膨da usuni璚ia
wad z programu. Odszkodowa bym si nie podziewa od wykonawcy. --

Data: 2011-01-13 11:30:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 11 Jan 2011, PioPio wrote:

[...]

  Ale z opisu to nie wynika.
  Zgodny z opisem b璠zie r闚nie taki przypadek, kiedy firma ponosi
szkod na skutek u篡wania (lub usi這wania u篡wania) jakiego programu,
a nie na skutek jego "produkcji"!
  Dajmy na to - kupujesz Excela, u篡wasz, u篡wasz, a potem okazuje si
瞠 by b陰d (w kt鏎ej tam wersji by, a na pewno by造 cyrki i to
niema貫 przy pr鏏ie u篡wania arkuszy ze starszych wersji w wersji
nowszej, bo cz窷c p鏊 si nie aktualizowa豉) i dostajesz stosik
膨da od klient闚.
  Nie "za excela", ale z powodu b喚d闚 kt鏎e by造 w dokumentach.

Mo瞠 ja jaki staro鈍iecki jestem ale wydaje mi si to co najmniej ma陰 odpowiedzialno軼i.

  To trzymaj帷 si przyk豉du wy瞠j - jakie odszkodowanie od wykonawcy
programu uzyskasz w takim hipotetycznym wypadku?
(jak si nie myl, MS ma standardowo zapis "do wysoko軼i warto軼i
zakupu licencji").

Poza tym w mojej opinii w takim przypadku mo瞠 co najwy瞠j za膨da usuni璚ia wad z programu.

  A i to jeszcze pod warunkiem, 瞠 jest w miar 軼is貫 ustalenie co
program ma robi.
  Dawno temu, przy kt鏎ej okazji, jaki flejm to by, teza o "traktowaniu
jak obrazek" nie spotka豉 si ze znacz帷ym sprzeciwem: jak do
oprogramowania nie ma opisu funkcjonalnego (czyli co i jak toto ma
robi), to w sumie ma warto嗆 obrazka: kupisz, a potem podoba Ci
si albo i nie. A przyjdzie znajomy i powie 瞠 to kicz ;)

pzdr, Gotfryd

Wykonane dzie這 powoduje szkody, odpowiedzialno嗆