Wykorzystanie przez pracodawce informacji.

Data: 2014-04-10 13:52:56
Autor: GS
Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
Witam wszystkich.
Temat może trochę dziwny, ale już tłumacze o co chodzi.
Pracuje w firmie, która udostępnia swoim klientom dostęp elektroniczny przez internet do danych ich dotyczących. Dyrektor na spotkaniu z pracownikami "zasugerował", ze taki dostęp powinien sobie uaktywnić również każdy pracownik. Pewnego dnia pracodawca sprawdził, kto ma aktywne konto i osoby, które tego nie miały zostały pozbawione prawa do kwartalnej nagrody.
Czy pracodawca miał prawo wykorzystać posiadana wiedzę w ten sposób?
Jako podmiot oferujący usługę dostępu do danych posiadł jakąś wiedzę, którą następnie użył jako pracodawca.

Dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi.
Pozdrawiam

PS. Nie jest to firma prywatna.

Data: 2014-04-10 06:38:47
Autor: Kris
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 13:52:56 UTC+2 użytkownik GS napisał:
PS. Nie jest to firma prywatna.
Profil ePUAP musiałeś założyć;;)

Data: 2014-04-10 13:00:57
Autor: Budzik
Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
Użytkownik GS gs.grzesko@USUNgmail.com ...

[...]

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem - nie wykonałes polecenia służbowego i dziwisz się ze nie dostałes premii?
Czy samo polecenie łamało w jakis sposób prawo albo Twoją umowę o prace?

Data: 2014-04-10 15:22:42
Autor: GS

Użytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA30B95B76C997budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
Użytkownik GS gs.grzesko@USUNgmail.com ...

[...]
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem - nie wykonałes polecenia służbowego i
dziwisz się ze nie dostałes premii?
Czy samo polecenie łamało w jakis sposób prawo albo Twoją umowę o prace?

Wątpliwości budzi, czy było to polecenie służbowe.
Problem dotyczy tego: pracodawca, jak właściciel "systemu" ma łatwy dostęp do informacji tam zgromadzonych. Jakikolwiek inny pracodawca nie uzyskałby informacji, czyjego pracownicy maja założone konta czy nie. I czy taka podwójna rola pracodawcy, ułatwiająca zdobycie informacji, umożliwia takie kroki??
GS

Data: 2014-04-10 13:54:14
Autor: Budzik
[...]

A to juz zalezy od takich czynników jak:
- czy konto miałes tam posiadac prywatnie
- co na to regulamin seriwsu
- czy rzeczywiscie było to polecenie służbowe
- w jakim celu miałes założyć tam konto

Ale bez wiedzy co to za serwis i wiedzy o innych szczegółach trudno będzie jednoznacznie stwierdzić.

Strzelam - miałes założyć konto na epuapie?

Data: 2014-04-10 16:19:13
Autor: Chocobo
W dniu 10.04.2014 15:54, Budzik pisze:

Ale bez wiedzy co to za serwis i wiedzy o innych szczegółach trudno będzie
jednoznacznie stwierdzić.

Strzelam - miałes założyć konto na epuapie?

Strasznie chaotycznie opisał, ale strzelam, że chodzi mnie więcej o coś w stylu: Są pracownikami orange i obsługują neostradę. Jednocześnie prywatnie korzystają z usług neostrady, szef kazał im uaktywnić jakąś funkcjonalność jako prywatnym użytkownikom (może maja bonusy od ilości nowych aktywacji usługi).
Potem korzystając ze słuzbowych możliwości sprawdził, że prywatni klienci (będący jednocześnie pracownikami firmy) tego nie zrobili.

marcin

Data: 2014-04-10 16:00:48
Autor: Budzik
Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
Użytkownik Chocobo bozupabylazaslona@poczta.fm ...

[...]

Jeżeli by tak miało być i założone konto miałoby być typowo prywatne, na prawdziwe dane etc to raczej jest to niezgodne z prawem. A konkretnie niezgodne z prawem jest oczekiwanie spełnienia takich polecen i co gorsza, warunkowanie ich wykonaniem otrzymania premii.

Data: 2014-04-11 07:53:25
Autor: DanW
W dniu 2014-04-10 18:00, Budzik pisze:
[...]

Nie wiem co to za konto, a to dość istotne. Jeśli miało to na celu zapoznanie się z systemem od strony użytkownika to cenna wiedza, którą można wykorzystać w codziennej pracy. Nie wyobrażam sobie np. pracownika banku, który nie zna funkcjonalności systemu internetowego.
Pozdrawiam Dan.

Data: 2014-04-11 08:22:10
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2014-04-11 07:53, DanW pisze:
[...]

Od tego są platformy testowe, żeby tam sobie potestował, zmuszanie pracownika do korzystania z usług banku w którym pracuje jest niezgodne z prawem i powinno być jak najbardziej ścigane.

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2014-04-10 23:44:38
Autor: Kris
W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 08:22:10 UTC+2 użytkownik Tomasz Kaczanowski napisał:

Od tego są platformy testowe, żeby tam sobie potestował, zmuszanie pracownika do korzystania z usług banku w którym pracuje jest niezgodne z prawem i powinno być jak najbardziej ścigane.
Jakieś konkretne paragrafy?

Data: 2014-04-12 09:21:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 10 Apr 2014, Kris wrote:

[...]

  Dobre pytanie.
  Bo prowadzi do pytania, czy np. pracownicy Konstalu mogą zostać
zobowiązani do kupienia sobie po sztuce tramwaju, ewentualnie
pracownicy jakiejś Hydrobudowy do wskazania gdzie mają staw nad
którym sobie powinni kazać postawić mostek ;)

  IMVHO, takie zobowiązanie byłoby obejściem zakazu "płatności
a naturze"; pracownik byłby zobowiązany do przyjęcia części
zapłaty w postaci świadczenia zakładu na jego rzecz (niby
dostaje w pieniądzu, ale MUSI zamienić na inną wartość), zamiast
wynagrodzenia pieniężnego, co narusza art.86.2 KP.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-04-11 10:48:00
Autor: Budzik
Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
Użytkownik DanW mybox@gazeta.pl ...

Do tego sa konta testowe...

Data: 2014-04-11 11:47:20
Autor: hikikomorisan
On 11.04.2014 07:53, DanW wrote:

Nie wiem co to za konto, a to dość istotne. Jeśli miało to na celu
zapoznanie się z systemem od strony użytkownika to cenna wiedza, którą
można wykorzystać w codziennej pracy.

To wtedy pracodawca organizuje szkolenia
i omawia system od strony uzytkownika.

--

Zgadzam sie placic trzydziesci zlotych abonamentu RTV /czy jak to sie nie bedzie nazywac/ ale pod warunkiem, ze znikna z kanalow TV publicznej reklamy oraz polowa odmozdzajacych programow pseudo-rozrywkowych. Jesli TV publiczna zacznie dostarczac wartosciowe tresci to nie ma problemu z utrzymywaniem przydatnej spolecznie, edukacyjnie i rozrywkowo inicjatywy...

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/braun-tvp-nie-utrzyma-sie-z-oplaty-audiowizualnej-bez-reklam/5w52l

Data: 2014-04-11 09:21:04
Autor: GS

Użytkownik "Chocobo" <bozupabylazaslona@poczta.fm> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5346a82e$0$2379$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Chaotycznie, bo nie mogę zbyt wiele szczegółów zdradzić :-)
Ale trop z epuapem jest trafny i porównanie do Orange i neostrady również.
I nie dotyczy mnie, ale kilku osób, które nie mają tego dostępu elektronicznego aktywowanego i maja za to obcięte premie za kwartał.
Czy Dyrektor, będąc administratorem danych systemu i mając wiedzę, jakie konta są założone, może wykorzystać te wiedze jako pracodawca?
Sprawa jest specyficzna, gdyż Dyrektor występuje tutaj w dwóch rolach.
Jakikolwiek inny pracodawca miałby problem, żeby ustalić jakie konta są założone w tym systemie i potem ewentualnie wykorzystać tę wiedze.
Tutaj nie ma problemu z uzyskaniem listy kont. Problem, czy tę listę można wykorzystać potem do celów związanych z dyscyplina pracy.

GS

Data: 2014-04-11 06:21:52
Autor: radoslaw
W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 09:21:04 UTC+2 użytkownik GS napisał:

Tutaj nie ma problemu z uzyskaniem listy kont. Problem, czy tę listę można wykorzystać potem do celów związanych z dyscyplina pracy.

Nie wiem jak na ePUAP ale zakładając konto w dowolnej usłudze internetowej zgadzasz się na pewien regulamin w którym informowany jesteś w jaki sposób będą przetwarzane Twoje dane osobowe. Zgodnie z ustawą nie można przetwarzać danych (legalnie) w celach innych niż wskazane w regulaminie i zaakceptowane przez Ciebie. Jeśli w takim ePUAP było że można je przetwarzać do celów wypłaty premii kwartalnej to firma tak przetwarzająca dane nie naruszyła ustawy. Chyba że konto jakie miałeś założyć to konto służbowe, więc obowiązuje Cię wtedy regulamin wewnętrzny pracodawcy dotyczący przetwarzania tych danych a nie regulamin usługi internetowej.

Data: 2014-04-11 23:22:38
Autor: Krzysztof kw1618 z Warszawy
Dnia Thu, 10 Apr 2014 13:52:56 +0200, GS napisał(a):

Witam wszystkich.
Temat może trochę dziwny, ale już tłumacze o co chodzi.
Pracuje w firmie, która udostępnia swoim klientom dostęp elektroniczny przez internet do danych ich dotyczących.

ciekawe do jakich danych ?
imie, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania ?
czy czas spędzony na przerwie ?

--
Krzysztof kw1618 [Warszawa - Ursynów]
http://grupy.3mam.net/

Data: 2014-04-13 21:38:55
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "GS" <gs.grzesko@USUNgmail.com> napisał w wiadomości news:53468619$0$2246$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Czyli przetworzył dane niezgodnie z ich przeznaczeniem najprawdopodobniej, bo nie sądzę, by celem tej bazy było ustalanie prawa do premii. Ja bym poszedł w tym kierunku nie znając bliższych okoliczności.

Data: 2014-04-13 13:24:27
Autor: Kris
W dniu niedziela, 13 kwietnia 2014 21:38:55 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

Czyli przetworzył dane niezgodnie z ich przeznaczeniem najprawdopodobniej, bo nie sądzę, by celem tej bazy było ustalanie prawa do premii. Ja bym poszedł w tym kierunku nie znając bliższych okoliczności.
W teorii ok w praktyce wiesz jak to się skończy.
Ale EPUAP i bezrobotnemu sie przydaje
Zresztą nasze Państwo wydało coś koło 50mln na apliakcję dla bezdomnych
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15689414,49_mln_zl_na_portal_dla_bezdomnych__Nie__kosztowal.html

Data: 2014-04-13 23:41:41
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomości news:1b0e36eb-c1d4-4110-937d-d0fe5a8960fbgooglegroups.com...
[...]

Nie jestem jasnowidzem.

Ale EPUAP i bezrobotnemu sie przydaje

Skąd wiadomo, że o to chodzi?

Zresztą nasze Państwo wydało coś koło 50mln na apliakcję dla bezdomnych
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15689414,49_mln_zl_na_portal_dla_bezdomnych__Nie__kosztowal.html

NAwet z tego podlinkowanego artykułu wynika, że to bujda.

Data: 2014-04-13 23:25:12
Autor: Kris
W dniu niedziela, 13 kwietnia 2014 23:41:41 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

NAwet z tego podlinkowanego artykułu wynika, że to bujda.

https://empatia.mpips.gov.pl/
Tu sami przyznają że 45mln kosztował.

Data: 2014-04-14 16:22:53
Autor: Robert Tomasik

Nie jest to przedmiotem pytania inicjatora wątku, ale skoro już sie tym zainteresowałeś, to bądź uprzejmy choć ze zrozumieniem przeczytać to, co podlinkowujesz. 45.413.816,09 zł, to koszt portalu emp@tia, którego jakimś tam niewielkim fragmentem jest portal dla bezdomnych. Oczywiście opieram sie tu na podlinkowanym przez Ciebie materiale, bo nie mam zielonego pojęcia, ile portal dla bezdomnych kosztował. Ale jeśli dysponujesz jakimiś informacjami odbiegająymi od tych publikowanych, to wskaz źródło, a nie linkuj danych przeczących temu, co sam piszesz, bo już nie wiem, co o Tobie myśleć.

Data: 2014-04-14 17:57:56
Autor: Budzik
Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
Użytkownik Robert Tomasik robert.tomasik@gazeta.pl ...

[...]

3,3 mln. Wiec to chyba nie az tak mały fragment, skoro kosztował 8% całości.

Data: 2014-04-15 03:50:55
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 14 kwietnia 2014 16:22:53 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

linkuj danych przeczących temu, co sam piszesz, bo już nie wiem, co o Tobie myśleć.
Myśl co chcesz.
A odnośnie tych 50mln za empatie czy jak to się tam nazywa to jak sprawa została nagłośniona to ładne tłumaczenie urzędasy znalazły że to szerszy portal że na bezdomnych tylko 3,3mln itp. bzdury.
Jeszcze kilka tygodni temu ci sami urzędnicy nie zaprzeczali że 49mln poszło na portal dla bezdomnych a jeszcze tłumaczyli że podpis elektroniczny czy profil epuap bezdomnemu jest niezbędny itp.
Teraz widocznie zmienili linie obrony i okazało się że na bezdomnych to tylko 3,3mln.
Papier wszystko przyjmie

Wykorzystanie przez pracodawce informacji.