Wykup mieszkania, a małżeństwo i działka budowlana

Data: 2010-08-22 21:39:00
Autor: nintendo
Wykup mieszkania, a małżeństwo i działka budowlana
Witam,
moja narzeczona chce wykupić mieszkanie komunalne. Ja posiadam działkę budowlaną z rozpoczętą budową domu jednorodzinnego. Czy jeżeli weźmiemy ślub to może to pokrzyżować plan wykupu mieszkania przez moją narzeczoną, a podczas podpisywania umowy o wykup - już żoną?

Data: 2010-08-22 21:45:25
Autor: MZ
W dniu 2010-08-22 21:39, nintendo pisze:
[...]
Teoretycznie nie, bo działka i rozpoczęta budowa jest Twoja, własność
odrębna. Natomiast w praktyce... ciężko powiedzieć..

--
MZ

Data: 2010-08-22 22:00:55
Autor: nintendo
Wykup mieszkania, a małżeństwo i działka budowlana
Może jeszcze przedstawię więcej faktów:
- narzeczona złożyła wniosek i otrzymała wycenę itp. teraz czeka na ostateczne podpisanie umowy wykupu (czy jak to się zwie);
- w momencie gdy narzeczona będzie miała podpisywać umowę wykupu to będzie już moją żoną (nowe nazwisko, wspólnota małżeńska);
- czy owa wspólnota nie krzyżuje planu wykupu, ponieważ z tego co wiem to w umowach często jest warunek, iż podpisujący nie może posiadać prawa do lokalu mieszkaniowego, działki budowlanej itp.

Data: 2010-08-22 22:55:31
Autor: MZ
W dniu 2010-08-22 22:00, nintendo pisze:
Może jeszcze przedstawię więcej faktów:
- narzeczona złożyła wniosek i otrzymała wycenę itp. teraz czeka na ostateczne podpisanie umowy wykupu (czy jak to się zwie);

W momencie składania wniosku zgodnie z prawdą zeznała, że nie ma.
Wniosek rozpatrzono. Teoretycznie koniec.

[...]

Zgodnie z prawem działka i rozpoczęta budowa jest Twoja i tylko Twoja.
Ty figurujesz w akcie własności działki. Co do aktu własności domu to
się okaże, możecie to załatwić u notariusza tak, żebyście byli oboje,
ale domyślnie to nadal będziesz Ty. Jednak IMHO póki co Twoja żona in
spe nadal nie ma i nie będzie miała "prawa do lokalu mieszkaniowego,
działki budowlanej itp" bo zawierając małżeństwo działka nabyta przed
staje się to Twoją własnością odrębną. Chyba ze po zawarciu małżeństwa
jej część tej działki podarujesz. Dopiero gdybyś się zdecydował sprzedać
tą działkę w trakcie trwania małżeństwa, to pieniążki będą już wspólne,
ale to inna bajka.
Może dyskretnie, np. przez osoby trzecie, podpytaj w instytucji od
której Twoja narzeczona wykupuje mieszkanie, jak taka sprawa wygląda.

--
MZ

Data: 2010-08-23 08:15:25
Autor: Andrzej_K
MZ" <"mcold0[wyt] wrote:

Dopiero gdybyś się zdecydował  sprzedać tą działkę
w trakcie trwania małżeństwa, to pieniążki będą
już wspólne, ale to inna bajka.

Jesteś pewien? § proszę.

--
Pozdrawiam - Andrzej_K.
"...czasy są ciężkie, kobiety drogie, a dzieci łatwe

Data: 2010-08-23 09:13:26
Autor: MZ
W dniu 2010-08-23 08:15, Andrzej_K pisze:
MZ" <"mcold0[wyt] wrote:

Dopiero gdybyś się zdecydował  sprzedać tą działkę
w trakcie trwania małżeństwa, to pieniążki będą
już wspólne, ale to inna bajka.

Jesteś pewien? § proszę.

Ok, trochę się rozpędziłem. Chodziło mi o to, że jeśli sprzeda działkę i
przeznaczy pieniądze z niej np. na nową działkę albo nowe mieszkanie i
nie zaznaczy w akcie że to były pieniądze ze sprzedaży tej własności
odrębnej, to zostaną potraktowane jako wspólne.

--
MZ

Data: 2010-08-23 10:58:32
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 22 Aug 2010, MZ wrote:

[...]

  Po pierwsze nie znamy zapisu ani z treści wniosku, ani treści umowy
notarialnej którą przedstawi do podpisu miasto.

  I nie należy IMVHO oczekiwać, że na ogólnopolskiej grupie komuś
będzie się chciało przekopywać *LOKALNE PRZEPISY* uchwalone
przez radę miasta - bo owszem, przepisy dotyczące zasad wykupu
są *lokalne* (i tylko pewne ograniczenia są "ogólnopolskie"),
mało tego, zwyczajowo :P co wybory samorządowe podlegają
zmianom.

  A pytający nawet nie dał szansy promilowi tych grupowiczów,
którzy mogą być z jego miasta (i znać te przepisy), bo nie
podał jakiego miasta sprawa dotyczy.
  Cytatów z treści wniosku też nie podał.

  No to mamy gdybologię stosowaną w postaci czystej :)

Zgodnie z prawem działka i rozpoczęta budowa jest Twoja i tylko Twoja.

  A tu się zgadza, zastrzeżenia mam wyłącznie do faktu iż odniosłeś
się bez wyjaśnień do pytania, które na ogólnopolskiej grupie ma
IMO zerową wartość danych wejściowych - wiesz gdzie on mieszka
i znasz treść wniosku oraz (stosowaną tam) treść aktu?
  :)

  Bo miasto mieszkanie "na warunkach z wniosku" pewnie sprzeda.
  Ale w akcie pewnie będzie zastrzeżenie o hipotece nałożonej
na wypadek naruszenia warunków nabycia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-23 11:26:33
Autor: MZ
On Sun, 22 Aug 2010, MZ wrote:
[...]

Zgadza się.

 No to mamy gdybologię stosowaną w postaci czystej :)
Zgadza się:)

[...]

Jest taka możliwość, nawet duże prawdopodobieństwo. Tyle że w akcie będą
pewnie zastrzeżenia raczej tylko co do sprzedaży i ewentualnego zwrotu
bonifikaty. Niemniej zgadzam się całkowicie, że to zależy od przepisów
lokalnych, dlatego już wcześniej zasugerowałem przeprowadzenie "wywiadu"
w odpowiednim urzędzie.

--
MZ

Data: 2010-08-23 08:12:33
Autor: Andrzej_K
nintendo wrote:

- w momencie gdy narzeczona będzie miała podpisywać umowę wykupu to
będzie już moją żoną (nowe nazwisko, wspólnota małżeńska);

I w tym momencie nie będzie podpisywała żona lecz żona z mężem.
Mieszkanie będzie wspólne. --
Pozdrawiam - Andrzej_K.
"Badania opinii publicznej opierają się na fałszywej przesłance,  że publiczność posiada opinię."

Data: 2010-08-23 09:04:21
Autor: MZ
W dniu 2010-08-23 08:12, Andrzej_K pisze:
nintendo wrote:

[...]

Jesteś pewien, że podpisywać będzie żona z mężem? Umowa wykupu z tego co
pisze autor wątku jest już przygotowana i jest wyłącznie na żonę, a
właściwie jeszcze nie żonę.

--
MZ

Data: 2010-08-23 13:42:07
Autor: Andrzej_K
MZ" <"mcold0[wyt] wrote:

[...]

Tak, jestem pewien bo sam to "przerobiłem". Jeśli
narzeczona nie poda w gminie zmiany stanu cywilego,
to będzie o to pytać notariusz. (powinien) --
Pozdrawiam - Andrzej_K.
"Nie zawsze mów co wiesz, ale zawsze wiedz co mówisz."

Data: 2010-08-23 13:02:15
Autor: nintendo
Wykup mieszkania, a małżeństwo i działka budowlana
A jeszcze mam jedno pytanko i nie wiem czy to podpada też pod zasady "ogólne" czy lokalne. Mianowicie pani urzędniczka powiedziała, że po zawarciu małżeństwa umowa najmu mieszkania mojej narzeczonej przechodzi na nas oboje i my jako małżeństwo stajemy się razem najemcami. Czy tak jest zawsze?

Data: 2010-08-23 13:44:04
Autor: MZ
W dniu 2010-08-23 13:02, nintendo pisze:
[...]
"Zawsze" to za dużo powiedziane, ale bywa. Weź tylko pod uwagę, że
następnym krokiem będzie uniemożliwienie Wam wykupu bo przynajmniej
jedno z Was ma już działkę budowlaną.
Jedyna rada jaką widzę - wstrzymać się ze ślubem. I koniecznie doczytać
co będzie w akcie notarialnym w kwestii ewentualnych kar/ograniczeń
związanych z bonifikatą.

--
MZ

Data: 2010-08-24 01:53:49
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 23 Aug 2010, nintendo wrote:

[...]

  Przeczytaj art.680[1]:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
+++
Art. 6801
§ 1. Małżonkowie sš najemcami lokalu bez względu na istniejšce między
  nimi stosunki majštkowe, jeżeli nawišzanie stosunku najmu lokalu
  majšcego służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych założonej przez
  nich rodziny nastšpiło w czasie trwania małżeństwa. [...]
-- -
(to jest wycinek, nie cały zapis!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-24 08:59:01
Autor: MZ
[...]

No więc tu wygląda na jakiś przepis lokalny, bo wg tego co "zeznaje"
wątkotwórca lokalne przepisy wyłożone przez urzędniczkę stanowią, że
stosunek najmu w jakim pozostawało w chwili zawarcia małżeństwa jedno z
małżonków automagicznie po zawarciu małżeństwa rozciąga się na drugiego
małżonka. W opisywanej sytuacji stosunek najmu był nawiązany *przed*
zawarciem małżeństwa, a nie *w czasie trwania*. Podtrzymuję pomysł, żeby
się wstrzymać ze sformalizowaniem związku do czasu zakończenia operacji
wykupu.

--
MZ

Wykup mieszkania, a małżeństwo i działka budowlana