Wykup po leasingu i VAT

Data: 2020-12-19 13:54:16
Autor: Piotr Gałka
Wykup po leasingu i VAT
U jednego dealera symulacja leasingu na 3 lata daje końcową wartość wykupu 51%. U drugiego (przy tych samych założeniach i przy praktycznie tej samej cenie samochodu) 47%.
Ten drugi twierdzi, że po 3 latach ich samochód jest więcej wart niż te 47% (a nawet niż te 51%) i będę tę różnicę mógł odzyskać wykupując samochód i sprzedając.
Bardziej mi pasuje ten drugi samochód więc (przyjmując do wiadomości że różnicę się odzyska) wybrałem go.

Zapytałem kolegę, który prowadzi u nas księgowość, on zapytał gdzieś dalej (bo nie robimy tego codziennie) i w sumie się dowiedziałem, że jak kupujemy to możemy odliczyć tylko połowę VATu, a jak sprzedajemy to musimy odprowadzić cały.

Czyli zerowa operacja (odkupujemy i sprzedajemy za tę samą cenę) wygląda następująco (dla uproszczenia zakładam wartość netto 100k).
Odkupujemy za 123k z czego 11,5k VAT do rozliczenia i 11,5k VAT w koszty. Sprzedajemy za 123k z czego 23k musimy odprowadzić. Połowa jest z rozliczenia VAT czyli z własnej kieszeni musimy dołożyć 11,5k.
Te 11,5k, co wchodzi nam w koszty daje oszczędność 11,5k*19%=2185.
Czyli w sumie, gdybyśmy chcieli odzyskiwać 0 to musimy za to zapłacić 11500-2185=9315.
Inaczej to ujmując, sama próba odzyskania różnicy na wartości końcowej kosztuje 9,315% tej wartości końcowej.

Czy ja gdzieś się mylę?
Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?
Czy mam szansę poszukać jakiejś innej firmy co by dała lepszy leasing niż ta którą z definicji ma dealer?
Chodzi mi o to, że może oni wszyscy korzystają z jakiejś jednej bazy według której oceniają wartość końcową i po prostu akurat te samochody szybciej tracą na wartości więc nie mam szans. Szkoda mi czasu jakbym z góry wiedział, że nie ma szans.
A może ktoś wie, że mam szansę i jedynie słuszną firmą jest....
P.G.

Data: 2020-12-19 14:49:02
Autor: cef
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-19 o 13:54, Piotr Gałka pisze:
[...]

Co do samych obliczeń, to nie ma pomyłki.

Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?

Zdefiniuj ten problem. Czy chodzi o to jak ominąć przepisy
czy jak kupić drogo a sprzedać tanio?

[...]

Dealer może ustalić sobie warunki i harmonogram spłat dowolnie.
Więc szukaj takich warunków, które Ci odpowiadają.

Data: 2020-12-19 16:38:27
Autor: Piotr Gałka
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-19 o 14:49, cef pisze:

Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?

Zdefiniuj ten problem. Czy chodzi o to jak ominąć przepisy
czy jak kupić drogo a sprzedać tanio?

Problem jest taki:
W trakcie leasingu w którym pokrywam 'tylko' utratę wartości samochodu (plus, oczywiście, odsetki od pożyczonych na to pieniędzy w których siedzi zysk leasingodawcy) pokrywam (niejako na wyrost) 50% jego wartości, ale faktycznie on stracił tylko 40% wartości.
No to się pytam czy daje się cały proces doprowadzić do zgodności z założeniami wstępnymi - że:
- płaci się odpowiednie odsetki za pożyczone na to pieniądze,
- oraz pokrywa się _tylko_ utratę wartości samochodu.

Prościej chyba nie dam rady.
Nie chodzi mi o omijanie przepisów tylko nie sądziłem, że przepisy nie przewidują możliwości pokrycia tylko utraty wartości.

Dealer może ustalić sobie warunki i harmonogram spłat dowolnie.
Więc szukaj takich warunków, które Ci odpowiadają.

Na razie nie wiem, czy te warunki to ustala sobie dealer (ja mówisz), czy przy tym samym dealerze mam szansę znaleźć inne finansowanie.
Powoli się dowiem.
P.G.

Data: 2020-12-20 08:58:47
Autor: Pete
Wykup po leasingu i VAT
Hello, Piotr Gałka.
On 19.12.2020 16:38 you wrote:

> Problem jest taki: W trakcie leasingu w którym pokrywam 'tylko' > utratę wartości samochodu (plus, oczywiście, odsetki od pożyczonych > na to pieniędzy w których siedzi zysk leasingodawcy) pokrywam > (niejako na wyrost) 50% jego wartości, ale faktycznie on stracił > tylko 40% wartości. No to się pytam czy daje się cały proces > doprowadzić do zgodności z założeniami wstępnymi - że: - płaci się > odpowiednie odsetki za pożyczone na to pieniądze, - oraz pokrywa się > _tylko_ utratę wartości samochodu.

IMHO nie znajdziesz oferty z wykupem na poziomie 60%.
I tak cud że znalazłeś leasing na 3 lata z wykupem 50%.

--
Pete

Data: 2020-12-20 09:55:02
Autor: Pete
Wykup po leasingu i VAT
Hello, Pete.
On 20.12.2020 08:58 you wrote:

> IMHO nie znajdziesz oferty z wykupem na poziomie 60%. I tak cud że > znalazłeś leasing na 3 lata z wykupem 50%.

Zobacz sobie np. na stronie https://www.scmultirent.pl/autosalon jakie są kwoty wykupu przy różnych okresach leasingu.
Eldorado leasingowe się skończyło dawno temu.
Teraz chyba najem długoterminowy się bardziej kalkuluje.
 --
Pete

Data: 2020-12-21 12:46:27
Autor: Piotr Gałka
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-20 o 08:58, Pete pisze:
Hello, Piotr Gałka.
On 19.12.2020 16:38 you wrote:

> [...]
  > _tylko_ utratę wartości samochodu.

IMHO nie znajdziesz oferty z wykupem na poziomie 60%.
I tak cud że znalazłeś leasing na 3 lata z wykupem 50%.

Jestem w sumie nie zorientowany w temacie.
Kończy mi się wzięty 3 lata temu leasing i tam wykup jest 52% (przy 30 tys km/rok). Nie znałem innych przykładów. Jak mi teraz jeden dealer wyliczył (przy tych samych warunkach) 51% (a przy 20tys km/rok 53%) to uznałem to za standard, a jak ten docelowy wylicza 47% to się trochę zdziwiłem.

Znam te fakty co najmniej od kilku dni, a skojarzyły mi się dopiero w tej chwili:

1. Ten od 47% jak przy mnie próbował uzyskać jakieś wyniki dla różnych wariantów, to raz się pomylił i wyszedł mu wykup 63%. Nie od razu znalazł źródło błędu - jedna cyferka była inna (wybrał model z silnikiem 2.5 zamiast 2.0).
System nie potrafił zauważyć, że cena początkowa nie przystaje do wybranego modelu, a cenę (nie % tylko cenę) wykupu zapewne bierze gdzieś z innego źródła. Czyli jak przy nie zmienionych pozostałych warunkach obniży się cenę początkową to wyjdzie więcej % wykupu.
Do tej pory zakładałem, że oni wychodzą od % wykupu (ustalanego dla modelu i przebiegu). Dlatego sądziłem, że źródłem różnicy % wykupu są inne założenia różnych leasingodawców. Ale gdyby tak było to te 63% nie mogłoby się zdarzyć.

2. Ten od 51% to wyprzedaż rocznika z rabatem 20 tysięcy - czyli jest to właśnie ta sytuacja - cena początkowa obniżona bez zmiany innych warunków.

3. Ten co mam obecnie to też ta sytuacja. Stał sobie biedny (choć bogato wyposażony) na placu (podobno ktoś zrezygnował) to (za dodatkowy rabat) się zlitowałem.

To mi się układa w spójną całość i każe zrezygnować z nadziei, że mam szansę znaleźć innego leasingodawcę któremu dla tego samego samochodu wyjdzie jakoś wyraźnie wyższy % wykupu.
P.G.

Data: 2020-12-21 14:30:17
Autor: J.F.
Wykup po leasingu i VAT
Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5fdf056a$0$555$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
> _tylko_ utratę wartości samochodu.

IMHO nie znajdziesz oferty z wykupem na poziomie 60%.
I tak cud że znalazłeś leasing na 3 lata z wykupem 50%.

W sensie, ze kazdy leasingodawca woli wyzsze raty miesieczne, niz wyzsza wartosc wykupu na  koniec ?

Bo "utrata wartosci" to juz bardziej nieokreslona jest, i kto wie, za ile da sie to auto sprzedac za 3 lata.
Moze 58%, moze 41% ..

Tu jeszcze ... inflacja idzie, to sie moze okazac, ze ceny rynkowe wzrosna.

A ten wykup obowiazkowy ?
Bo jesli nie ... to moze nie wykupywac, skoro to czysta strata :-)

J.

Data: 2020-12-21 15:41:56
Autor: Piotr Gałka
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-21 o 14:30, J.F. pisze:

A ten wykup obowiazkowy ?
Bo jesli nie ... to moze nie wykupywac, skoro to czysta strata :-)

Nie jest obowiązkowy.
No właśnie mi wyszło, że starego samochodu prawie nie ma sensu wykupywać i powinienem też zakładać, że tego nowego za 3 lata również nie będzie miało sensu.

Oznacza to, że wybierając samochód powinno się porównywać nie ceny a ceny pomnożone przez (100%-% wykupu).

Nie znam się na przepisach.
Przyszło mi do głowy - a może sposób użytkowania samochodu można zmienić w międzyczasie.
Czy nie można zmienić z użytkowania również na cele prywatne (z czego chyba wynika to, że nie odlicza się całego VATu) na użytkowanie wyłącznie firmowe (z prowadzeniem dokładnej kilometrówki itd.). Po czym go wykupić i odliczyć cały VAT i sprzedać i tu jest z definicji cały VAT. W kilometrówce byłoby w sumie 0km.
Takie rozliczenie byłoby w zgodzie z ideą VAT.
P.G.

Data: 2020-12-20 09:39:53
Autor: cef
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-19 o 16:38, Piotr Gałka pisze:
[...]

Nie ma raczej takiej opcji. Strata na rozliczeniu VAT jest dodatkowym gwoździem.
Samochody u nas są zbyt drogie czy cenowo niedostępne dla większości,
żeby leasingodawca był w stanie zadowolić się niewielkim zarobkiem.

Data: 2020-12-21 12:58:36
Autor: Piotr Gałka
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-20 o 09:39, cef pisze:

Samochody u nas są zbyt drogie czy cenowo niedostępne dla większości,

To może polegać na błędzie rozumowania.
Koszty napraw starych samochodów rosną i rosną no i zabiera to czas.
Trzy lata temu wyszło nam, że za leasing nowych zapłacimy niewiele więcej niż za ciągłe naprawy starych (11-letnich wtedy).
Szkoda, że nie doszliśmy do tych wniosków 4 lata temu uniknęlibyśmy najbardziej kosztownych napraw.
P.G.

Data: 2020-12-21 13:48:00
Autor: cef
Wykup po leasingu i VAT
W dniu 2020-12-21 o 12:58, Piotr Gałka pisze:
[...]

Myślałem o zupełnie czym innym.
Jakieś 10 lat temu mój niemiecki pracodawca
chciał tu w Polsce (na oddział) wziąć auto w najem długoterminowy,
to oferty były typu, że czynsze w trzy lata dawały wartość
auta. A w Niemczech wtedy czynsze to były kwoty rzędu kilkuset euro/mc
Tzn, że nie było rynku wynajmu w PL.
Nie wiem jak jest teraz, bo nie sprawdzałem, ale sądzę, że
nawet jeśli zmieniło się, to nie na tyle, żeby to było atrakcyjne
Czyli nadal auta nie są na tyle tanie i dostępne, żeby dający w najem
ustawili nisko poprzeczkę. Musisz sobie indywidualnie przekalkulować.
Ja też np wymieniam opony jak tylko lekko są zużyte, bo
za  bardziej problematyczne uważam łapanie kapcia i nieplanowane wydatki rzędu kilkuset złotych niż wydatki planowane rzędu kilkuset złotych

Wykup po leasingu i VAT